Ik ben van plan zo’n vouwfiets/fatbike te gaan kopen van het merk Fafrees, type F20 Pro.
En daar zit een duim gashendeltje op, hartstikke leuk, maar het mag weer niet in ons land.
Ik lees van anderen die het hebben verwijderd, dat ze dan een error E08 code op het display krijgen en dat bepaalde functies niet meer weergegeven worden.
Allereerst: is zo’n gashendel niet meer als een ohmse potentiometer? Heeft meestal 3 draden.
Zou ik in de connectiebox bij de accu niet gewoon de stekker van de gashendel kunnen losmaken en daar een paar dummy weerstanden opzetten zodat er geen foutcode ontstaat?
Wordt het door de politie geaccepteerd als zo’n gashendel niet functioneel op de ebike zit?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat is niet zeker, zou je na moeten kijken.
Zo is een achterruitenwisser op een auto niet verplicht (voor o.a. APK). Maar als 'ie erop zit moet 'ie wel werken!
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Zou ik in de connectiebox bij de accu niet gewoon de stekker van de gashendel kunnen losmaken en daar een paar dummy weerstanden opzetten zodat er geen foutcode ontstaat?
En als je daar, op die plek nou gewoon die gashendel plaatst? Dat je er niet meer bij kunt is dan wel een voorwaarde.
voor veiligheid moet een gashendel tussen 1 en 4V geven.
geeft die 0V door kabelbreuk (voeding), of 5V (kabelbreuk massa), mag die ABSOLUUT niks meer doen
dus bij verwijderen gashendel is die 1V (geen gas) er niet meer en krijg je foutmelding. je zou tussen 5V en massa een 4K en 1K weerstand kunnen zetten, (1K aan massa) en dan de signaal draad tussen die 2 weerstanden.
de gashendel zal een kabel met connector hebben (die gaan nogal stuk en moeten vlot te vervangen zijn) waar je kan testen met weerstanden.
mijn grasmachine op accu had een ferme beveiliging tegen niet-originele batterijen. daar zit nu een scooter controller met weerstanden op de gashendel.
1V als ik niks doe, 4V als ik de machine aanzet met de hendel, dus het kan
Op 8 juli 2023 14:46:49 schreef OPTOdesign:
[...]En als je daar, op die plek nou gewoon die gashendel plaatst? Dat je er niet meer bij kunt is dan wel een voorwaarde.
Zou ook kunnen als de draad van de gashendel niet te lang is, kan deze niet inkorten i.v.m. garantie.
[Bericht gewijzigd door Johnberg op (35%)]
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Als het goed is, helpt die gashendel maar tot 6 Km per uur, daarna zul je het toch echt wel zelf moeten doen.
Tenminste bij de RAD Powerbike van mijn zoon werkt dat zo.
jerome
Golden Member
Dacht net hetzelfde. Het knopje zou best de wandelschakeling kunnen zijn die gebruikt wordt als men de fiets in de hand geleidt. Als dat zo is zal de snelheid tot 5 a 6 km/u begrenst zijn. Als een fiets in een bepaald land verkocht mag worden zou deze conform aan die wetgeving moeten zijn.