Goedemiddag allemaal!

Ik heb hier sinds afgelopen weekend een Marantz PM-53 op mijn bureau staan waar geen geluid uit komt.
Hij schakelt in en je hoort het luidspreker relais inschakelen.
Probleem is echter (denk ik :) dat je geen bron selectie kunt doen; alle ledjes blijven uit. Ik heb alle ingangen geprobeerd (behalve phono) maar ik hoor ook niets op de koptelefoon.

Tot nu toe heb ik de voedingspanning primair/secundair gemeten (zijn goed) en de gelijkspanningen die daar verderop uit zouden moeten komen na de voltage regulators (+6V/+24V/+18V/-18V). Die zijn ook allemaal goed (wijkt een paar tiende volt af in het slechtste geval).

Nu schijnt de LC7822 nog wel een te willen sneuvelen, en daarvan zitten er twee in bij deze versterker. Maar als die het niet doen, zou je denken dat de ledjes van de bron selectie nog wel thuis geven toch? Dus dat het probleem in de QU01 ergens zit (tmp47C200BN Microcontroller).

Ik hoop dat iemand mij in de goede richting kan wijzen!

Blijft er niet 1 van de toetsen hangen? (dan kunnen er ook onvoorspelbare zaken gebeuren...)

Krijgt de microcontroller op het front paneel wel voeding? Controleer alle soldeerverbindingen maar eens goed, deze Marantzen staan niet bekend om hun goede soldeerkwaliteit. Kan goed zijn dat de 6V regelaar (Q801) op het main bord zichzelf heeft losgesoldeerd.

Groeten, Ron.

Q801 levert keurig 6 volt en poot 42 van de microcontroller krijgt 5.5V (zou 5.3 moeten zijn volgens schema). Een snelle blik laat geen losse soldeerverbindingen zien, maar ik zal nog een met een beter loep de printen langslopen.

Toetsen even doorgemeten en die lijken ook niet te blijven hangen.

Wel vreemd; de microcontroller, poot 39, 40, 41 (en dus ook de poten 13/14/15 van de LC7822; heten CE/DI/CL) krijgen allemaal 5.3V terwijl die volgens schema 0V zouden moeten zijn. Lijkt niet in de haak?

Dat is een serieel signaal, kun je alleen met een scoop meten...

Dat pen 39, 40 en 41 hoog zijn via hun pullups wijst erop dat de µC deze niet sinkt.
Is hij simpelweg defect of krijgt hij geen voedingsspanning?
Nu krijgt pen 42 wel 5V maar heb je hiervoor wel effectief gemeten tov pen 21 ... (of gemeten tov een ander GND punt?)
Je kunt ook eens op pen 32 meten of de interne oscillator loopt (als hij niet afslaat als je de meetprobe erop zet)

Op 12 juli 2023 20:51:39 schreef OXO:
Dat pen 39, 40 en 41 hoog zijn via hun pullups wijst erop dat de µC deze niet sinkt.
Is hij simpelweg defect of krijgt hij geen voedingsspanning?
Nu krijgt pen 42 wel 5V maar heb je hiervoor wel effectief gemeten tov pen 21 ... (of gemeten tov een ander GND punt?)
Je kunt ook eens op pen 32 meten of de interne oscillator loopt (als hij niet afslaat als je de meetprobe erop zet)

Ik had inderdaad gemeten ten opzichte van het chasis, maar ook 42-21 geeft 5.5V.

Vwb pen 32 en de interne oscillator; ik neem aan dat ik er dan een oscilloscoopje aan moet gaan hangen? --> lijkt erop dat hij afslaat; ik zie heel kort iets en dan wordt het stil

Op 12 juli 2023 19:40:21 schreef Arco:
Dat is een serieel signaal, kun je alleen met een scoop meten...

[bijlage]

Ah, dus de 0 op de tekening moet ik niet al te letterlijk interpreteren als 0V?
Ik zal eens proberen of mijn aliexpress oscilloscoop hier iets van kan bakken. :-)

Je kunt ook nog eens kijken naar het circuit CU10, RU24 en DU05 dat de µC reset via pen 33 bij aanzetten van de amp.

Op 12 juli 2023 21:54:06 schreef OXO:
Je kunt ook nog eens kijken naar het circuit CU10, RU24 en DU05 dat de µC reset via pen 33 bij aanzetten van de amp.

Dank voor te tip! Bedoel je dan of de spanning van 5.3V op pin 33 komt te staan of dat ik de componenten afzonderlijk even nameet?

Voor wat betreft de interne oscillator; mijn scoopje gaat maar tot 2Mhz helaas en ik zie nu in het schema dat er een 4Mhz clock zit, kan ik dus waarschijnlijk niet goed meten met de spullen die ik heb.
Ik heb de voorloper (zonder A) van deze: https://www.eleshop.nl/jye-dso112a.html

Het resetcircuit heeft een tijdsconstante van 4,7 sec.
Je kunt dus al met een voltmeter zien of de spanning bij aanzetten van de amp op pen 33 langzaam stijgt van 0 naar 5,3V

Op 13 juli 2023 14:07:32 schreef OXO:
Het resetcircuit heeft een tijdsconstante van 4,7 sec.
Je kunt dus al met een voltmeter zien of de spanning bij aanzetten van de amp op pen 33 langzaam stijgt van 0 naar 5,3V

Dank voor de suggestie!
De spanning is nagenoeg direct 0.57V en blijft daarop hangen... komt dus niet in de buurt van 5.3V.
Deze 3 onderdelen (condensator, diode, weerstand) dan maar eens nader inspecteren denk ik?

Alle 3 er even uitgehaald en ze lijken alle drie ok (R=466K, C=10.5uF, uF=680mV). Toch de chip naar zijn grootje dan?

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (11%)]

Toch de chip naar zijn grootje dan?

Als je op de kathode van DU05 wel 5,3V hebt gaat dat zo zijn

Op 13 juli 2023 21:10:46 schreef OXO:
[...]
Als je op de kathode van DU05 wel 5,3V hebt gaat dat zo zijn

Helaas meet de kathode 5.3V...

Duur chipie en niet heel makkelijk te vervangen... s even nadenken :)

Heel erg bedankt voor de hulp, mocht ik hem vervangen laat ik zeker hier het resultaat weten!

Op 13 juli 2023 21:41:12 schreef WillemV2:
[...]

Helaas meet de kathode 5.3V...

Duur chipie en niet heel makkelijk te vervangen... s even nadenken :)

Heel erg bedankt voor de hulp, mocht ik hem vervangen laat ik zeker hier het resultaat weten!

Update: Uitsolderen ging makkelijk en heb er voor 15€ eentje kunnen vinden, wel de moeite waard voor deze versterker vind ik. Levertijd eind september komt met een muilezel uit China denk ik), dus update eindresultaat zal even op zich laten wachten...

Hopelijk is het dezelfde...
De laatste 4 digits geven de firmware versie weer, die moet kloppen.
(er zijn vele versies van die CPU met allemaal verschillende firmware versies in de ROM)

Ik las het inderdaad.
Op basis van deze post:https://groupdiy.com/threads/marantz-pm-82-microcontroller.73806/

heb ik de gok maar gewaagd. Er bleek dezelfde controller in de PM53 te zitten als in de PM82 en voor hem werkte het.