hallo
ik probeer een jacuzzi merk bestway type s100101
klacht storing codge 6cf
ik heb alle info gelezen op deze site en op internet
allen schrijven is een probleem met aarde
het apparaat werkte goed dus aarde oke, en toen kwam de code
ik heb aarde nagemeten nul-aarde meet 0v en fase -aarde meet 230v
kan de klacht ook komen doordat verwarmingselement stuk is?
op verwarming staat "2000 watt" zijn 2 elementen en die hebben een weerstand
van 0,9 kohm is een ptc heating element.
ook lees je op internet dat app zou werken met scheidingstrafo maar dan ziet
hij toch helemaal geen aarde meer?
wie heeft ervaring?
Beste, volgens de wet van ohm zou je bij een weerstand van 2000w => 26.45 Ohm moeten meten. Jij meet 0.9 kOhm of 900 Ohm. Dat is te veel. Ik kan uit de post wel niet echt afleiden wat het probleem is? Foutcode ok, maar wat doet het toestel? Slaat de diffrentieel uit? Is er kortsluiting? Wil hij niet meer warmen? Wat doet hij wel nog?
Met wat meer info denk ik wel dat het geen rocketscience probleem is.
Groetjes
diffrentiel schakelt niet uit, geen kortsluiting, code staat op display en
alle knoppen reageren dan niet.
hoe reset je apparaat? ik heb hem 24 uur van voeding gehad.
Op 12 juli 2023 23:20:13 schreef gerard1:
het apparaat werkte goed dus aarde oke, en toen kwam de code
ik heb aarde nagemeten nul-aarde meet 0v en fase -aarde meet 230v
Die metingen zeggen weinig over de aarde of die goed is. Al is de aarde 1000 Ohm, dan meet je met een universeelmeter nog steeds nul en 230 Volt. Voor een goede aardmeting is een aardingsweerstandmeter nodig, waarmee je de verspreidingsweerstand meet.
Een niet ongevaarlijke meetmethode, is om de aardaansluiting via bijvoorbeeld een kacheltje (> 2 kW) te verbinden met 230 volt en dan te meten t.ov. de nul. De spanning moet heel laag zijn (<42 V).
Deeze meting is niet zonder levensgevaar. In geval van een defecte aarde, zal de aarde in het hele pand een gevaarlijke spanning voeren inclusief de daarop aangesloten toestellen met een aardkontakt.
Het is dus zaak dat er niemand in het pand aanwezig is.
Het is beter om in geval van twijfel de aarde te laten onderzoeken door een installateur met de juiste meetinstrumenten.
Bij een defecte aarde zal een aardlekschakelaar niet uitschakelen, als er geen stroom naar aarde lekt en de heengaande stroom en retourstroom gelijk zijn. Een niet geaard defect verwarmingselement zal geen stroom lekken, als het in een kunststof kuip vol water zit........
[Bericht gewijzigd door buzzy op (11%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
https://m.youtube.com/watch?v=mlJ289ds9_g
Megger eens nemen voor de verwarming en aarde nakijken of die wel goed is. Ook de stekker eens omdraaien. Neuter en fase.
De PTC weerstanden hebben vaak door lekkage een aardlek, dat is de reden dat er een scheidingstrafo word gebruikt om fase en nul aan te bieden.. Aarde blijft altijd doorgaan naar jacuzzi
begrijp ik goed dat ja kachel op fase en aarde moet zetten?
de ptc weerstanden hebben geen aardlek, stekker omdraaien doet ook niets.
Op 16 juli 2023 12:08:49 schreef gerard1:
begrijp ik goed dat ja kachel op fase en aarde moet zetten?
de ptc weerstanden hebben geen aardlek, stekker omdraaien doet ook niets.
Let op de waarschuwing die ik gaf bij deze test. Deze test is niet zonder gevaar.
Het kacheltje of een andere redelijk zware belasting wordt voor de test inderdaad tussen de fase en de aardedraad aangesloten. De aardedraad ligt net als de nuldraad gewoonlijk op aardpotentiaal. Het kacheltje zou dus gewoon moeten werken. Helaas loopt er dan alleen door de fasedraad stroom via het kacheltje naar aarde. Door de nul loopt bij deze test geen stroom. De aardlek automaat zal daarom afschakelen.
Je zou in dit geval de aardlekschakelaar even buiten bedrijf moeten stellen.
Al met al is het eigenlijk beter dat een installateur met de juiste meetinstrumenten de aardleiding onderzoekt.
Bij een jacuzzi zijn de omstandigheden voor een ongeluk ideaal, als de zaak niet 100 procent in orde is.
Een aantal jaren geleden stond op CO een hele casus met dodelijke afloop, waarbij de overleden persoon met een spanningszoeker controleerde of er "stroom" op de kraan in de badkamer stond. De installatie was duidelijk niet in orde. Vervolgens heeft iemand met kennelijk te weinig verstand van elektrische installaties de zaak in orde gemaakt (niet dus) en is er iemand overleden.
ik heb straalkachel 2000w op fase en aarde gezet, dan meet ik aarde- nul
4v dus oke.
als ik stekker in stopcontact steek zie ik dispay (zie foto) kan je daar iets mee?
Op 13 juli 2023 18:57:50 schreef smd:
De PTC weerstanden hebben vaak door lekkage een aardlek, dat is de reden dat er een scheidingstrafo word gebruikt om fase en nul aan te bieden.. Aarde blijft altijd doorgaan naar jacuzzi
Dan is een scheidingstrafo een *heel* smerig lapmiddel om iets met een defect toch nog te kunnen gebruiken.
Brrrr, ik zou er niet in willen zitten.
Als de aarde aangesloten blijft, kan er niets kwaad, zelfs zonder aarde met scheidingstrafo zou het nog kunnen zonder gevaar..
PS wat doe jacuzzi met alleen de netstekker omgedraaid??
Als de aarde aangesloten blijft, kan er niets kwaad, zelfs zonder aarde met scheidingstrafo zou het nog kunnen zonder gevaar..
Oef,
Je hebt al een systeem met een aardfout, dus via je heater hangt *ergens* de "gescheiden" 230V waarmee je de jacuzzi voedt aan aarde.
Bij gevolg heb je dus eigenlijk helemaal geen zwevend net meer.
En wat nog erger is, omdat je de boel hebt geïsoleerd er is ook geen enkele vorm van aardfout beveiliging meer.
Iedere andere fout die optreed waarbij een gebruiker in contact komt met een onder spanning staand deel zal niet zo vrolijk aflopen.
Ofwel, dat is een levensgevaarlijke prutsoplossing! En ik kan die niet sterk genoeg afkeuren.
mvdk
Golden Member
Verwarmings elementen met megger naar aarde controleren.
Alleen de verwarmingselementen, de edele delen van de jacuzzi niet meggeren!
Welke waarde is die aardlek/differentiaalschakelaar?
Sine, weet je wel wat een scheidingstrafo doet?? Scheiden van het net, dus compleet zwevend dus kan geen kwaad.. Maar is niet de oplossing voor dit probleem..
Ik zou eens meer in de voeding van het apparaat verdiepen, vermoed dat de 5V een te grote rimpel bevat en de voedingen blinken niet uit in kwaliteit..
Op 20 juli 2023 19:40:46 schreef smd:
Sine, weet je wel wat een scheidingstrafo doet?? Scheiden van het net, dus compleet zwevend dus kan geen kwaad.. Maar is niet de oplossing voor dit probleem..
Nu heb ik je wat kennis betreft best hoog zitten beste smd, maar hier gaat toch ergens wat fundamenteel fout.
Een zwevend net wat niet meer zweeft (want aardfout) is geen zwevend net meer.
Dit is Henk ... Henk is niet happy, maak van je klant geen Henk!
Los daarvan overigens, hoe onpraktisch is een scheidingstrafo die het vermogen van een jacuzzi kan verstouwen?
Maar als de behuizing van de apparaten geaard blijft, is er zeker toch geen aardlek bij henkie te detecteren?? Ik zit nooit graag in de draden ondanks met scheidingstrafo te poeren, dat is een fout van Henkie. Scheidingstrafo is alleen bedoeld om te zorgen dat de aardlek niet kan trippen, bescherming blijft hetzelfde.
in het verleden met de oude "life" chassis van philips TVs, met een scheidingstrafo kreeg ik (Henkie) geen opdonder, maar zonder trafo geregeld even gevoeld, how can??
ik heb een elco van 470uf over het 5v punt gezet maar geen verschil.
rest van de voeding zit in polyester gegoten.
ook heb ik het geprobeerd met kastje wat in voedingskabel zit eruit te laten
Volgens info (toch maar meer in verdiept) moet het een storing in jou huisinstallatie wezen, namelijk apparaat meet een slechte aarding TOV de aangesloten nul, dus tussen jou nul en aarde meet een aantal volts en jacuzzi reageert daarop, meet tussen je nul en aarde op je huisinstallatie..
Hier in filmpje uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=lSfZipaBPOQ
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan zou de nul of aarde slecht zijn tussen jacuzzi en hoofdaansluiting. in geval aarde slecht sowiso al niet goed, maar in geval nul rot dan heb je ook nog een brandrisico op een slechte las ergens..
zou eens meten wat je spanning doet tussen aarde en nul met een flinke last op de groep van de jacuzzi. kacheltje oid. zou de nul rot zijn, dan zakt ook tov de fase de spanning op de nul, aarde rot dan verandert fase/nul niet. ik gok nul slecht want die kan onder last van de jacuzzi weg zijn gaan smelten ergens.
ik mag hopen dat hier geen te dunne snoertjes door tuinen gerold door de gevel zijn geboord met gammele stekkertjes in oude wcd's. dat is hét recept voor ellende met grote vermogens..
hierboven had ik al verteld wat ik met kacheltje had gemeten
er zit geen verlengkabel tussen en in ander huis in andere stad
zelfde melding.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat is een verlengsnoer. Ik vermoed dat hij zo een ander stopkontakt probeert.
Er zou onderaan het toestel een metalen vijs of drg zijn waarmee hij de grond aftast om een vergelijk te maken met de aardpin vh stopcontact. Zit deze verbinding/vijs er? Geeft die goed verbinding met de grond? Mss doorverbinden aan een pin die je ergens in de grond duwt?
dat kan ik nergens in de manual vinden EricN?? een kachel je stopcontact testen is OK, maar test je niet het aardcontact mee, dus meet met je multimeter tussen de aardlip en de nul van je stopcontact (belast)