Op 16 juli 2023 09:34:46 schreef Blue Sky:
[...]In Fryslan zijn alle aansluitkasten met ymvk in RGB uitgevoerd maar de draairichting is niet met zekerheid rechts. Misschien dat dat komt omdat vroeger GPLK gebruikt werd en daar zijn de kleuren niet echt duidelijk te zien. In een hak met GPLK zijn de aders blank en in teer gegoten. Ook is er nog RAVO G met afwijkende kleuren.
Het was altijd Rood Wit en Blauw 3 fasen Zwart = nul of PEN.
In de hak was verplicht RWBZ met de nieuwere kabel RGB en zwart soms tegenwoordig geel/groen.
Voor een kleinverbruik was nooit vast gelegd welk draaiveld het moest zijn. Alleen dat na werkzaamheden het uiteraard wel gelijk moet blijven.
Op 14 juli 2023 13:01:55 schreef Initial G:
Het verbruik op P1 meter fase 1 correspondeert met de enphase CT spoel meting op "groepenkastfase" 2 en ook met de op die groepen aangesloten apparaten.
Als ik het plaatje van Bprosman bekijk, moet je dan niet op de Enphase de draadjes van meetspoelen C1 en C2 van plaats verwisselen?
Op 16 juli 2023 15:58:39 schreef Toeternietoe:
Klopt het dat die middelste kabel geen aarde nodig heeft?
Bij mij hebben ze de aarde uit de 5x2.5 wel aangesloten.
Ik had ook nog een extra 6mm2 getrokken (Aarde).
Eindelijk een update. Heb er een tijd geen energie in gestoken wegens persoonlijke omstandigheden. Naar aanleiding van wat inleeswerk voor een thuisbatterij/UPS toch maar contact gezocht met Stedin.
Om het kort te houden, het contact was vriendelijk maar afwijzend. Na aandringen een monteur langs gekregen (onverwacht met spoed toen ik er niet was). Deze dacht dat het om een stroomuitval ging en heeft niks veranderd. Volgens de reglementen moeten ze een rechts draaiveld afleveren en alles boven de meter niet hun zaak. (Stedin heeft destijds wel de draden op de hoofdschakelaar aangesloten).
Was dus niks verder. Weer contact opgenomen met Stedin. Excuses en vervelend etc. en misschien moest ik maar het storingsnummer bellen...
Ik nog eens dubbelchecken van dat draaiveld met een duspol, maar de richting van het draaiveld was toch echt links op de hoofdschakelaar (niet Stedin reglementair dus).
Sta ik nog met de meterkast open valt alle stroom uit. Wat blijkt: een toevallige, uiteindelijk urenlange storing waarbij meerdere wijken eruit lagen. (Fast forward) Het is nu opgelost. 
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 8 december 2023 15:22:29 schreef Initial G:
Ik nog eens dubbelchecken van dat draaiveld met een duspol, maar de richting van het draaiveld was toch echt links op de hoofdschakelaar (niet Stedin reglementair dus).
Richting van het draaiveld meten met een duspol? Hoe doe je dat? 
Zie de handleiding van de Duspol.
Ik wist het ook niet, maar ze maken daarbij gebruik van de capacitieve koppeling naar je handen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de moderne trms AC ampere tangen kunnen ook via de amperebek en je vinger de aanwezige spanning meten.
Op 8 december 2023 15:22:29 schreef Initial G:
Volgens de reglementen moeten ze een rechts draaiveld afleveren en alles boven de meter niet hun zaak. (Stedin heeft destijds wel de draden op de hoofdschakelaar aangesloten).
Dat klopt, het is netjes van ze dat ze het richting hoofdschakelaar überhaupt hebben aangesloten, want dat hoeven ze helemaal niet te doen.
maar de richting van het draaiveld was toch echt links op de hoofdschakelaar (niet Stedin reglementair dus).
Stedin zal het compleet niet boeien hoe het boven de meter zit, ook niet of dat al dan niet 'des stedins' is, maar daar was je al achter.
Normaal gezien heb je dan een monteur met zegelrecht nodig die even een paar draadjes voor je verwisselt.
Dat kan ook anders, maar daar hebben we het even niet over 
Een urenlange storing waarbij meerdere wijken eruit lagen. (Fast forward) Het is nu opgelost.
Dat mag ik even vrij interpreteren als: je hebt de draden aan je hoofdschakelaar verwisseld toen er even geen spanning op stond.
Dat had je al kunnen doen, aan de bovenkant van je schakelaar. Het effect was exact hetzelfde geweest.
Anyhoo, je kunt weer rustig slapen, daar gaat het tenslotte om 
Op 10 december 2023 21:18:52 schreef Sine:
[...]Dat klopt, het is netjes van ze dat ze het richting hoofdschakelaar überhaupt hebben aangesloten, want dat hoeven ze helemaal niet te doen.
[...]
Stedin zal het compleet niet boeien hoe het boven de meter zit, ook niet of dat al dan niet 'des stedins' is, maar daar was je al achter.Normaal gezien heb je dan een monteur met zegelrecht nodig die even een paar draadjes voor je verwisselt.
Dat kan ook anders, maar daar hebben we het even niet over[...]
Dat mag ik even vrij interpreteren als: je hebt de draden aan je hoofdschakelaar verwisseld toen er even geen spanning op stond.
Dat had je al kunnen doen, aan de bovenkant van je schakelaar. Het effect was exact hetzelfde geweest.Anyhoo, je kunt weer rustig slapen, daar gaat het tenslotte om
Ik zeg als je het doet, doe het dan goed. Had Stedin ook kunnen doen. Nu zit het helemaal correct. Ik kan inderdaad weer lekker slapen.