Op 15 juli 2023 23:40:42 schreef stefG95:
ik heb eens een spanningsmeting gedaan en ik meet steeds 34 volt op de draden die van het moederbord komen. zie foto

Da's de spanning van je trafo, voor de spanningsregelaar.
Daarom zit er ook een koelelement op die spanningsregelaar; 't ding dissipeert 5W ongeveer

Op 15 juli 2023 23:40:42 schreef stefG95:
ik heb eens een spanningsmeting gedaan en ik meet steeds 34 volt op de draden die van het moederbord komen. zie foto

Ik mag hopen met de positieve kant op de zwarte en negatief op rood? Ik heb het schema niet helemaal uitgeplozen, maar het lijkt er op dat de weerstand in serie staat met de grote elco. Geen idee wat de reden is, want de weerstand is verder niet verbonden met het circuit, maar alleen met pin 7 van de connector. De weerstand lijkt niets met de versterker te doen, tenzij de luidspreker er aangesloten zit.

edit: Ik zie geen draad op die positie in de stekker. :?

Op 15 juli 2023 21:30:44 schreef Hubie:
Als ik het goed zie is er geprobeerd de spanning te verlagen met 3 dioden in serie

Dat lijkt wel wat er is gedaan. Ik denk dat de TS eens moet testen of de versterker nog werkt met een andere luidspreker. Ik zou het toch nog wel raar vinden dat de chip zich heeft opgeblazen en dat het eerste slachtoffer zo een cementweerstand zou zijn geweest. Als ik er geld op zou moeten inzetten zou een 0,25W speakertje eerder opengebrand zijn dan een 5W cementweerstand...

Desondanks is 24V nog steeds wel teveel voor de LM386'jes die ik ken.

Hi,

Vervelend maar het is niet anders, de LM386 is een eindversterker IC'tje in meerdere versies.

Kijk goed in de datasheet, daar worden vermogens karakterisieken getoond afhanklijk van het type en de voedig spanning.
Een 24V regelaar als daar de versterker uit gevoed wordt mag dus niet! de versie -4, daarvan wordt aangegeven dat de piekspanning 22V mag zijn.

Hoe hoger de voedingspanning van de LM386 hoe hoger ook de luidspreker impedantie moet worden om het IC niet te overbelasten door te grote uitgangstromen.
Dus de LM386 wordt als gevoed uit 2V meer en als je dan ook de luidspreker impedantie te laag kies, dan is het vragen om moeilijkheden.
Dan is een serie weerstand van 15Ω bij een 16Ω luidspreker geen slechte optie.

Gaat het harder als je de 15Ω weerstand overbrugt, ja natuurlijk, maar als je dat doet heb je weinig begrepen van wat in de datasheet wordt vermeld...
Wil je zorgen dat het heel blijft, dan naar een 12V regel IC gaan en dan kan je de 15Ω weerstand overbruggen.

Harder gaat hier hand in hand met harder stuk gaan. :-)

Groet,
Bram

Op 16 juli 2023 17:56:21 schreef Kruimel:

Ik denk dat de TS eens moet testen of de versterker nog werkt met een andere luidspreker. Ik zou het toch nog wel raar vinden dat de chip zich heeft opgeblazen en dat het eerste slachtoffer zo een cementweerstand zou zijn geweest. Als ik er geld op zou moeten inzetten zou een 0,25W speakertje eerder opengebrand zijn dan een 5W cementweerstand...

Hoi,

De versterker werkt nog prima als ik er een andere speaker op aansluit.

wel ruist deze hard. maar dat is bij de meeste machines zo.

zie filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=ySlMBcWdTCE

Wat apart om te zien. Ik kan niet verklaren waarom de weerstand in dit systeem doorbrandt, en niet de luidspreker of de chip. Het lijkt er dus op dat de hoge spanning op de chip geen problemen geeft. De serieweerstand lijkt wel logisch met een hoge voedingsspanning. Ruis zal er wel sinds de fabriek in zitten, kermismachines zijn niet echt hi-fi en ruisen waarschijnlijk vanaf de fabriek.

Enfin, ik zou de weerstand gewoon vervangen en er niet te lang over nadenken. Ik wilde eerst een schema gaan tekenen op basis van de print, maar dat is veel werk en zal zo ver ik kan zien niets oplossen.

Op 16 juli 2023 17:56:21 schreef Kruimel:
Desondanks is 24V nog steeds wel teveel voor de LM386'jes die ik ken.

Als ik de print goed doorgrond dan staan er 3x 1N4003 in serie met de voeding van de LM386. Die krijgt daarmee in een perfecte wereld 22V, ongeveer precies z'n absolute maximum rated aan voedingsspanning toegediend.
De datasheet lijkt daarmee erg conservatief, alsdat dit toch altijd lijkt te werken.
Blijft een rare ontwerpkeus om een dure weerstand en 3 diodes toe te voegen om ipv een 7812 (of -15) een 7824 te kunnen gebruiken. 8)7

Op 16 juli 2023 21:05:16 schreef Kruimel:
Wat apart om te zien. Ik kan niet verklaren waarom de weerstand in dit systeem doorbrandt, en niet de luidspreker of de chip.

Hoi,

Het is de speaker die stuk is en niet de weerstand.
Als ik een andere speaker aansluit op de versterker ZONDER weerstand er tussen werkt dit even goed en is deze niet luider dan op de andere machines.

Wellicht is de speaker stukgegaan omdat de op zijn tenen lopende LM is gaan oscilleren.

De weerstand die op de printplaatjes overbrugd is, had daar misschien ook wel mee te maken.

Ik zou de printplaatjes modificeren. Diodes uit de voedingslijn en 7824 vervangen door 7818 op een iets groter koellichaampje.

Op 17 juli 2023 01:29:05 schreef maartenbakker:
Wellicht is de speaker stukgegaan omdat de op zijn tenen lopende LM is gaan oscilleren.

De weerstand die op de printplaatjes overbrugd is, had daar misschien ook wel mee te maken.

Ik zou de printplaatjes modificeren. Diodes uit de voedingslijn en 7824 vervangen door 7818 op een iets groter koellichaampje.

Ik ben op termijn van plan om deze printplaten achterna te laten maken en dan zal ik deze "fouten" er laten uithalen.

U zegt om een 7818 te nemen, Is het dan niet beter om de 7812 te nemen? dan is dit direct binnen / juist op) de grens van alle LM386 chips.

Verder is er een manier om zonder al te grote aanpassingen het ruisen van de speakers te beperken/weg te nemen?

nog een bijkomende vraag over de LM386 chip.
Foto in bijlage.

Er staat dan een:
LM386N-1 een "output power" van 325mW heeft
LM386N-3 een "output power" van 700mW heeft
LM386N-4 een "output power" van 1000mW heeft

als de speaker maar 0.25 watt is bij 16 ohm. dan lijkt het mij dat eender welke chip de speaker gaat overbelasten en stuk maken. momenteel heeft de versterker een LM386-4 chip. die zou dan 1watt sturen naar een speaker die maar 0.25 watt aan kan. of bekijk ik dit verkeerd.

Hoeveel Watt er geproduceerd wordt hangt af van voedingsspanning, luidsprekerimpedantie, en ingangssignaal/versterking.
't Is niet zo dat een 0.25W speaker altijd 0.25W verbruikt en een 25W speaker altijd 25W...

Als je een 0.25W speaker op een 25W versterker aansluit dan werkt op laag vermogen dat speakertje zonder probleem...
(Op te hoog vermogen gaat 'ie kapot doordat hij verbrandt.)

Voor de versterker maakt het helemaal niets uit, de belasting van een 0.25W of 25W speaker is gelijk als ze gelijke impedantie hebben.
(een 25W speaker doet het prima op een 0.25W ic, alleen zal het geluid zacht zijn.)

Een 7818 kan het anders ook flink zwaar krijgen bij 34V in. Afhankelijk van de stroomsterkte kan deze veel warmte gaan produceren.

Of de 7824 laten zitten en een 7818 erna,plek zat op die print want die 3 dioden kunnen dan vervallen.

Zo'n LM386 produceert pakweg een halve Watt en dissipeert hooguit het dubbele ervan. Met 100mA verbruik is het wel op.
Een 7812 op 34V dissipeert dan < 2,5W. Met het aanwezige koelblikje warmt dat bij continue-gebruik een 60C op.
Diodes eruit, weerstand vervangen door een draadbrug en verder niks meer aan doen. :D

Plot twist: de lagere versies kunnen minder spanning aan:

Mijn intuïtie zegt de oude situatie te herstellen want dat heeft blijkbaar jaren gewerkt en overspanning is niet de reden dat het boeltje stuk is. Ik zou de weerstand niet overbruggen en gewoon het speakertje vervangen. Het ziet er niet uit als een heel bijzonder ding (al zie ik ze niet vaak meer van 16Ω).

Op 17 juli 2023 04:00:52 schreef stefG95:
Verder is er een manier om zonder al te grote aanpassingen het ruisen van de speakers te beperken/weg te nemen?

Dat ruisen komt waarschijnlijk niet uit de LM386, tenzij het door clippen komt. Als ik zo snel naar de printopbouw en bedrading kijk denk ik dat je dan alles opnieuw moet doen. Ik weet niet wat de bron is van het signaal, maar misschien is het mogelijk om eens met een hoogohmige koptelefoon het bronsignaal te beluisteren om te weten of de ruis daar vandaan komt. Ik vermoed van wel, en dan kan je er weinig aan doen.

Ik was er al bang voor, maar toch niet opgezocht.
Dan maar die diodes in serie met de ingang van de 7812 ipv de uitgang. Zo verhoog je de marge daar van 1V naar 3V.

Op 16 juli 2023 21:56:00 schreef Hensz:
[...]
Als ik de print goed doorgrond dan staan er 3x 1N4003 in serie met de voeding van de LM386. Die krijgt daarmee in een perfecte wereld 22V, ongeveer precies z'n absolute maximum rated aan voedingsspanning toegediend.

Hum, zou de ontwerper dat bewust gedaan hebben / de datasheet verkeerd gelezen hebben? ‘T is sowiso een vreemde constructie…

Ik denk het... Misschien heeft iemand daar nog contact gehad met de fabrikant van de gebruikte IC's. Toen die dingen nieuw(er) waren zou het nog best weleens kunnen zijn geweest dat iemand dat gewoon heeft gevraagd en dat de maximale rating uit ging van een 16Ω belasting en geen 32Ω (ik vermoed dat het iets te maken heeft met de SOA van de uitgangstransistor). Dat is ook de reden dat ik de weerstand niet zou overbruggen. Ik ben het wel met je eens dat dit geen eersteklas ontwerpwerk is geweest, maar ik heb wel vaker (moeten) leren leven met een ietwat pragmatische uitwerking van de werkelijkheid.

hoi,

aangezien luidsprekers van 16ohm 0.25 watt moeilijk te vinden zijn

zou deze luidsprekers van 8ohm 0,25 watt een goede vervanger zijn?
https://www.conrad.be/nl/p/tru-components-549109-miniatuurluidspreker-…

of
https://www.conrad.nl/nl/p/monacor-sp-2rdp-2-inch-5-cm-mini-luidspreke…

of hebben jullie iets beter?

[Bericht gewijzigd door stefG95 op (16%)]

Daar kan ik kort in zijn: nee. Mijn vermoeden is dat de 16Ω speakers met serieweerstand er al zijn juist omdat dit versterkertje een zwaardere belasting niet fijn gaat vinden. Als je de impendantie alsnog verlaagt dan speel je IMHO met vuur. Kan je er niet twee in serie kwijt? Dan houd je geluidsdruk.

Op 17 juli 2023 19:26:15 schreef Kruimel:
Daar kan ik kort in zijn: nee. Mijn vermoeden is dat de 16Ω speakers met serieweerstand er al zijn juist omdat dit versterkertje een zwaardere belasting niet fijn gaat vinden. Als je de impendantie alsnog verlaagt dan speel je IMHO met vuur. Kan je er niet twee in serie kwijt? Dan houdt je geluidsdruk.

2 in serie kan niet. deze luidsprekers zitten in een plastic omhulsel.

normaal zou deze luidspreker wel moeten kunnen neem ik aan 32ohm bij 0.25 watt

https://vikiwat.com/loudspeaker-high-frequency-bls50-12-32ohm-025w-f50…

Op 17 juli 2023 19:26:15 schreef Kruimel:
... juist omdat dit versterkertje een zwaardere belasting niet fijn gaat vinden.

Maar met verlaagde voedingsspanning (12V i.p.v. 22V) moet het m.i. wél weer kunnen. Recommended Speaker impedance is 4Ω, dan zit je met 16Ω écht wel aan de veilige kant.

Dit is al ter sprake gekomen: deze LM386 loopt op 24V (boven de 'absolute maximum rating') en kan dat waarschijnlijk omdat de luidsprekerimpendantie hoger is dan waar in de datasheet van uit wordt gegaan. Een lagere spanning regelaar kan minder ingangsspanning verdragen (meestal tot 35V) terwijl de ingangsspanning van de 7824 op 34V is gemeten (1V marge is IMHO te weinig), waardoor je dan ergens anders een zwakheid in het ontwerp introduceert. Dit lijkt me een doodlopende weg (of een bewerkelijk karwei om goed te krijgen).

Op 17 juli 2023 20:54:49 schreef Arco:
16 Ohm zijn er ook genoeg hoor...
https://www.conrad.nl/nl/p/visaton-k-50-fl-2-inch-5-cm-mini-luidspreke…

Goed gevonden, ik ontdekte op TME ook 3 stuks 16Ω en daadwerkelijk nog 3 op 32Ω! :o TME Zoeklink. Je zou dan ook meteen het vermogen dat je nu in de weerstand weggooit terug krijgen. De maten ken ik niet, dus dat moet nog worden bekeken.

Voor €4 kan je je geen grote buil vallen denk ik zo, ik hoop dat het fatsoenlijk zal klinken! :)