Beste forumleden,

Ik heb een Philips 49PUS6482/12 TV die niet goed start. Zodra de stekker in het stopcontact wordt gestoken gaat de TV direct aan. Het witte Philips logo is even te zien, daarna wordt het scherm zwart. Na enige tijd herhaalt zich dit maar verder gebeurt er niets. De TV lijkt wel te reageren op de afstandsbediening (het rode lampje rechts onderin licht op als er op de knopje wordt gedrukt).

Heel soms lukt het om de TV in een Android recovery scherm te krijgen. Na wat rondzoeken op internet begrijp ik dat dit zou moeten gaan door het joystickje achterop de TV omlaag te houden als de stekker eruit is en daarna de stekker er weer in te steken terwijl het knopje omlaag gehouden wordt. Waarom dit bijna nooit lukt is mij niet duidelijk.

De wipe data/factory reset en wipe cache optie heb ik geprobeerd maar zonder enige verbetering. De recovery logs heb ik ook kunnen bekijken maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Wat ‘ mount/system’ zou moeten doen heb ik niet kunnen vinden. De graphics test geeft een Android poppetje met een foutmelding eronder (helaas heb ik die niet onthouden). Op de Philips website heb ik de laatste software gedownload en die erop proberen te zetten via de ‘ Apply update from SD card’ optie. Dat lijkt goed te gaan behoudens een ‘ Failed to find META-INF-/com/android/metadata’ melding en ergens tussendoor ‘ mount: failed to mount /edv/block/mmcblk0p11 at /data: Device or resource busy’.
Na de update is er helaas geen verbetering te zien.

Na wat zoeken las ik dat de software in zijn geheel teruggezet zou kunnen worden via zogenaamde upgrade loader software. Deze heb ik kunnen vinden en op een USB stick gezet. De upgrade start keurig en na enige tijd is er een gekleurd cirkeltje te zien met daaronder ‘ wissen’. Dit proces lijkt zich echter steeds te herhalen en mij restte geen andere optie dan de spanning eraf halen direct nadat het cirkeltje met daaronder ‘wissen’ weer verdween. Ook daarna was er helaas ook geen verbetering zichtbaar.

Uiteindelijk heb ik aan de hand van de service manual het apparaat voorzichtig open gemaakt. Aan het moederbord, TCON bord en power bord zie ik echter niets vreemds. Geen bol staande of lekkende condensators, geen lossen connectoren of sporen van doorgebrande onderdelen. Wel valt op dat als de tv wordt ingeschakeld er op het moederbord her en der groene lampjes te zien zijn en het rode lampje van de optische geluidsuitgang brandt evenals de backlight.

Ik heb een multimeter maar ik zou niet weten wat ik moet doormeten en welke waardes goed zijn.

De enige optie die ik nog zie is moederbord, TCON of powerbord vervangen maar dan zou het helpen als ik weet welk van deze überhaupt voor het probleem zorgt.

Wie weet wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen? En wat is de juiste manier om in het android recovery scherm te komen? Ik zou het zonde vinden om de TV weg te doen maar als repareren niet lukt zal er weinig anders op zitten.

mainboard is het probleem en dan met name de EMMC die een "end of life" status heeft bereikt. Dat is ook de reden dat de tv rare klachten vertoont bij het opstarten en bij het updaten etc.

Het moederbord bleek inderdaad het probleem te zijn. Deze is omgeruild voor een vervangend exemplaar. Daarna moest nog wel via het servicemenu een schermcode worden aangepast maar nu werkt de tv weer als een zonnetje!