ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Hoi allen,
Ik ben op zoek naar een process calibrator, met redelijk goeie specs, zonder mijn spaarvarken te hoeven slachten.
-De fnirsi gs-003a, is niet echt nauwkeurig te noemen met z’n nauwkeurigheid van 0,5%
-De gs-004a daarintegen, zou een nauwkeurigheid van 0,02% hebben.
-Een lb02a lijkt ook wel een goed en eenvoudig toestel.
Iemand enige ervaring met één van die toestelletjes ?
(Een Fluke 725 is “buiten categorie”, die prijs kan ik hier echt niet verantwoorden)
Groeten,
Kris
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
GJ, de voorbeelden die hij noemt zijn Chinese ultra low budget "signaal generatortjes" die minder dan 60 tot 120 euro kosten.
TS, een calibrator heeft voor de hobby alleen nut als hij super stabiel is over hele lange tijd en over een heel groot klimaat bereik. Zo'n China geval
kun je daar niet van uitgaan, die moet je een paar keer laten kalibreren totdat hij stabiel blijft. Als dat al gebeurd. Het ding jaarlijks calibreren zal echt nodig zijn en kost veel geld.
Echter voor 6 tientjes kun je nog niet eens een kapotte Fluke kopen. Een goede "ingebrande" Vref, stabiele kalibratie kwaliteit weerstanden, goede banaanbussen, de opamps etc kosten al meer. Ik heb laatst wat opamps moeten vervangen in een proces kalibrator en dat was al 200 euro aan onderdelen. Ik heb een heel oude echte proces kalibrator die vorig jaar gekalibreerd is en nog spot on bleek.
Je kunt beter een oude Fluke of Keithley bench meter, liefst met kalibratie geschiedenis kopen want die dingen zijn mega stabiel. Maar die vindt je niet voor 6 tientjes.
Edit: wordt verkocht als:
signaal generator is voornamelijk gebruikt voor debuggen van industriële veld PLC, proces instrumentatie, elektrische klep enzovoort.
Is idd geen kalibrator. Als je gewoon een generator moet hebben om bij reparaties/storingen wat signalen te genereren kan het handig zijn. Ik verwacht alleen minimale protectie tegen gebruiksfouten. Meet dus goed na voor je hem ergens aanknoopt.
benleentje
Golden Member
Een kalibrator is officieel een ding wat nauwkeuriger is als het apparaat wat je er mee wilt afstellen. Dus met 4,5 digit kalibrator kan je prima een 3,5 digit meter kalibreren maar dan moet die 4,5 digit kalibrator ook wel een betere lange termijn stabiliteit hebben, want als die slechter is als die van de 3,5digit meter dan heb je die laatste alleen maar slechter gemaakt.
Het is ook maar wat je doel precies is.. Wil je gewoon een leuke signaal generator en meter in 1 hebben dan is zo een China ding prima of voor de hobby om er wat mee te kunnen doen.
Wil je bv een paneel metertje in een voeding ermee afregelen dan kan dat prima maar wil je mijn oudere fluke 8010A 3,5 digit ermee afregelen nee liever niet die is ondanks zijn 3,5 digit erg nauwkeurig maar ook lange termijn goed stabiel.
ActiveHouse
Bedankt allemaal voor de reacties.
Het Hoeft voor mij geen Chinees spul te zijn, maar 4 cijfers voor zo'n kalibrator is me toch net iets teveel van het goeie, het is uiteindelijk maar voor hobby-doeleinden hé ...
Ik probeer steeds met een zo laag mogelijk budget, toch "redelijke" resultaten te behalen, en het gaat me ook voornamelijk om het opdoen van kennis en ervaring van zo'n spullen.
(Zo ben ik momenteel bezig met een GPSDO project, met een signaal distributie en omvormer naar verschillende frequenties, om de reference freq van diverse scopes/freq-counters/function-generators toch nog wat nauwkeuriger te maken, zonder mij "blauw" te betalen hiervoor ...)
Ook een Fluke multimeter heb ik bevoorbeeld niet, maar ik heb wel een Uni-T UT181A.
Ik ben me er van bewust dat dit geen "top product" is, maar volgens mij is dit toestel nu ook weer niet "slecht" te noemen ...
(En zo heb ik nog tal van toestellen die "net niet dat zijn", maar in mijn ervaring wel prima resultaten leveren)
Ik ben normaal niet zo'n voorstander van die Fnirsi spullen, maar dit modelletje (GS-004A) krijgt toch redelijke reviews (in vergelijking met de GS-003A)
Opnieuw laten calibreren kan ik trouwens laten uitvoeren op mijn werk, daar hebben ze een heel labo, specifiek voor deze doeleinden. (ik werk op de IT afdeling van SGS, die doen onder andere inspecties en calibraties van de meest uiteenlopende zaken. ( https://www.sgs.com/en/services/measurement-and-calibration )
Wat beter dan die Fnirsi is dus welkom, maar liefst wel voor een bedrag onder de 1000 euro. (ik kan ook niet echt 2de-hands spul vinden van bevoorbeeld Fluke, voor die prijs)
groeten,
Kris
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
You tuber Joe Smith heeft die uni-t meter, hij heeft hem behoorlijk gemodificeerd, ik dacht iets met de verlichting en wat toevoegingen zodat hij veilig is.
Waarom wil je zo'n ding, wat ga je er mee doen ?
Voor 1000 euro wist ik het wel, sterker nog, dat heb ik destijds gedaan. Ik had toen een hele berg kalibrators gekregen die 25 jaar niet gebruikt waren en de meeste werkte niet meer. Toen heb ik als "kalibrator-tester" een nieuwe Keithley 2000 gekocht. Was toen ex btw ergens in de 800 dollar direct van Keithley, vers gejusteerd op hun standaards. Ding is nu +10 jaar verder nog steeds spot on. Een 6,5 digit zit ondertussen volgens mij boven de 1000 omdat ze veel uitgebreider zijn geworden. Ook Fluke had een 6,5 digit onder de 1000 euro. Ik heb een Keithley 199, 5,5 digits en nu iets van 30-40 jaar oud, nog steeds tot op de laatste digit spot-on
Deze 5,5 digit Keithley zit wel onder de 1000 euro en is vele klassen beter dan zo'n China brol ding. Neem hem eem keer mee naar je werk en kalibreer hem. Een Keithley is stabiel. Het is niet alleen de stabiliteit over tijd. Het gaat bv ook om het tempco, luchtvochtigheid, zelfs zwaartekracht is bij 6,5 digits soms al van invloed.
Dat China speelgoed kan niet stabiel zijn, de onderdelen daarvoor nodig zijn gewoon erg duur. Het is gewoon een soort functie generatortje die handig is bij testen/foutzoeken aan industrieel spul. Alleen zou ik hem daarvoor niet durven gebruiken. En zoals benleentje al zegt, 4,5 digits is zinloos.
Iets wat overdreven ,lijkt dat allemaal, maar proces-kalibrators zijn zo duur omdat ze onder uiteenlopende klimaat condities moeten kloppen. De meeste lab kalibrators worden in een geklimatiseerde ruimte gebruikt. Onderschat die effecten niet. Ik weet het uit ervaring omdat ik een hele collectie kalibrators, standaards en 6,5 en 7,5 digit meters heb in een niet geklimatiseerde ruimte. Laat je niet door het schattige uiterlijk verleiden maar bedenk waarom je het wilt hebben.
Ik heb een Fluke 5101 gerepareerd en gejusteerd. Mijn lab is niet geklimatiseerd. Ik heb toen alles gecorrigeerd voor temperatuur en zo de Fluke gejusteerd. Daarna ging hij naar Fluke en alles stond goed binnen 0,1 of 1 ppm (dat ben ik even kwijt) Als dat bij professionele apparatuur al nodig is, dan wordt het met zo'n China ding nog lachen. You tube reviews zeggen meestal niks omdat deze vaak gratis krijgen en de meeste hebben geen vergelijk. Dat Aneng ding van 10 euro was een hit, het halve forum kocht er een en alle YT kanalen bejubelde ze. Nu een paar jaar later zijn de meeste in de kliko beland. Het ding was nieuw spot-on, zoals bijna elke meter. Maar spot-on na 1 of 2 jaar is iets anders. Mijn antieke zwaar mishandelde Fluke 77-III is nog steeds tot op de laatste digit spot-on.
Een goede meter (Fluke, Keithley, Brymen) wordt 6,5 digit ontworpen met een 5,5 digit display (soms is de extra digit oproepbaar wat handig kan zijn om een trend te zien). Een "B merk China meter" (Uni-T) wordt 5,5 digit ontworpen met een 5,5 digit display. Een China ultra cheap" wordt 3,5 digit ontworpen met een 6,5 digit uitlezing. En dan nog de voeding, afscherming, stabiliteit, beveiliging, kast, zekeringen, banaanbussen etc etc)
fred101
Golden Member
Ik heb toevallig net een video van diodes-gone-wild gezien over dit ding. Het is idd geen calibrator maar een apparaatje wat handig is bij fout zoeken aan industriele installaties. Je kun sensors emuleren en uitlezen. Zitten best handige functies op. Zou voor mijn soort werk bruikbaar zijn. (maar ik heb veel betere apparaten daarvoor en zou dit nooit kopen), ik denk niet dat jij er wat aan hebt anders dan leuk uitziend speelgoed met vrolijke ledjes
. Is absoluut geen industrie calibrator.
De kwaliteit lijkt twijfelachtig. Soldeerwerk is beroerd (zie dat IC met pootjes rondom). In de video waar hij wat verder in zoomed is het beter zichtbaar, veel koude solderingen. De onderdelen een samenraapsel van mogelijk fakes/gebruikt. Er zitten bv een aantal TL062 opamps van TI in. Maar 1 heeft er een totaal andere opdruk en behuizing.
ActiveHouse
benleentje
Golden Member
Het Hoeft voor mij geen Chinees spul te zijn, maar 4 cijfers voor zo'n kalibrator is me toch net iets teveel van het goeie, het is uiteindelijk maar voor hobby-doeleinden hé ...
Een Kalibrator is een signaalbron met een lange termijn stabiliteit. Je kan op het apparaat een spanning en of stroom instellen en die klopt dan gewoon altijd. Je hoeft hem dus niet na te meten en als je 10,000V instellen dan komt dater ook uit. Maar ik kan op een wat betere (lab)voeding met een 10 slagen potmeter dat ook wel instellen via een voltmeter. Nadeel van een voeding is dat dat na een paar minuten kan gaan verlopen.