Beste allen,
Al jaren maak ik met veel plezier gebruik mijn mijn mastech ms8268.
Sinds een paar dagen geeft de meter op alle standen verkeerde waardes weer. De waardes wisselen constant ook als ik niks meet. Ik lees dat diverse storingen kunnen optreden bij te lege batterijen. Ik heb deze daarom vervangen. Ook heb ik andere meet kabels geprobeerd. Niks helpt. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? Gr Maurice
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Open maken en kijken of je wat vindt. Denk aan soldeerverbindingen naar de bussen, draad naar batterij (als die gebruikt worden. Misschien zit er een smps in welke van de batterij spanning andere spanningen maakt en zijn de elcotjes dood, slecht contact van de draaischakelaar of, wat ik bij een Fluke gehad heb, slijpsel van de draaischakelaar traces in de ruimte tussen de traces wat lekstroompjes gaf.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 'ie op alle standen raar doet is er waarschijnlijk in het ingangscircuit wat kapot. (op verkeerd bereik gebruikt?)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is ook een mogelijkheid, mijn gefrituurde Brymen deed dat ook maar daar werkte sommige functies nog wel.
Heb de batterijen tot 2 maal toe vervangen voor nieuw Duracell batterijen. Kan mij niet heugen dat hij op een verkeerde stand gebruikt is. Heb hem open gemaakt om hem inwendig te inspecteren en zie voor zover geen doorgebrande onderdelen. Mochten fotos helpen, dan plaats ik die even
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schakelaar kan vuil zijn. Keer of 10 helemaal van links naar rechts zou dan op zijn minst verbetering moeten geven...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Batterijcontacten kunnen gecorrodeerd zijn, als er een keer een batterij een beetje gelekt heeft…
(Dat krijg je bij alkalinebatterijen goed schoon met azijn. Beetje azijn in een plastic dopje, daar een watenstaafje in dopen, en de contacten poetsen. Daarna goed droogpoetsen met een droog wattenstaafje.
Geen batterijentroep terug in de tafelazijn dopen
daarom dat losse dopje / bakje
Geen azijntroep achter laten in je multimeter, daarom voorzichtig poetsen en ook weer droogpoetsen.
Restanten azijn vreten minder hard dan gelekte batterij, dat wel. Bij goedkope troep laat ik de azijn zitten. Bij bijzonderder apparatuur poets ik eventueel nog eens met een wattenstaafje met kraanwater (en dan weer drogen, evt. herhalen. Maar ik heb nog geen azijn dingen zien aanvreten)
Batterij houder helemaal netjes schoon gemaakt. Wanneer ik hem doormeet kom ik op 4.8v
Wat mij opvalt is wanneer ik iets harder op op de batterijen druk de waardes veranderen. Zal er dan toch ergens een slecht contact zijn? Ik heb wat foto’s toegevoegd hopelijk kan iemand mij aangeven waar ik moet beginnen met solderen.
Is er (hevig) onweer boven je huis geweest of in je omgeving vlak voordat de meter defect raakte?
Door zeer sterke electrostatische ontladingen bij hevig onweer (bijv. bij een onweersflits meteen gevolgd door een harde klap) kan het ingangscircuit van de meter onherstelbaar beschadigd raken en zeker als er lange meetsnoeren op de ingangsbussen zijn aangesloten die dan als antenne functioneren.
Op een van de foto's (bij mij foto 4) is de aansluiting van de batterij? te zien, een rode en en zwarte draad met wel heel erg veel bloot. Bij een van die draden is het niet ondenkbaar dat deze een kortsluiting maakt met R1. Even rechtbuigen en testen met de batterij erin om te zien of alles het doet. Zo ja, de draadjes beter vast solderen met minder bloot. Geen idee of dat onder druk komt te staan als alles weer in de behuizing wordt gestopt. Succes.
rbeckers
Overleden
Op 31 juli 2023 21:37:36 schreef Dorpsidioot:
Batterij houder helemaal netjes schoon gemaakt. Wanneer ik hem doormeet kom ik op 4.8v
Wat mij opvalt is wanneer ik iets harder op op de batterijen druk de waardes veranderen. Zal er dan toch ergens een slecht contact zijn? Ik heb wat foto’s toegevoegd hopelijk kan iemand mij aangeven waar ik moet beginnen met solderen.
4,8V is te weinig voor nieuwe batterijen.
Arco
Special Member
fred101
Golden Member
Je hebt het batterijvak schoongemaakt, mag ik daaruit opmaken dat er leeggelopen batterijen in gezeten hebben ? Dan zou ik de batterijdoos draadjes vervangen want daardoor kan de weerstand erg toenemen en zo de spanning welke de meter krijgt lager maken. Dioe prut wordt in de draden "gezogen"
Je kunt niet iedere meter op nimh laten werken. Mijn Agilent en keysight hebben daar een menu setting voor.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (16%)]
Allereerst dank voor alle tips en het meedenken.
hieronder wat antwoorden.
wat betreft het onweer boven mijn huis is dat niet uit te sluiten. gereedschap staat op zolder en de aansluitdraden laat ik altijd in de meter zitten. het kan natuurlijk dat dit fataal is geworden.
de rode en zwarte draad op de foto zijn de draden naar het beeldscherm
de meter wordt gevoed dmv 2 veren die het batterij gedeelte koppelen met de printplaat.
wat betreft de batterijen, zijn er speciale batterijen, die gebruikt dienen te worden voor een multimeter? ik lees vaak dat lege batterijen het probleem zijn. echter op de achterzijde wordt vermeld dat er 3 batterijen in moeten van 1.5volt je zou dus zeggen dat 4.8v ruim voldoende moet zijn?
het batterij vak was helemaal schoon, er hebben geen gelekte batterijen in gezeten. uit voorzorg evengoed schoongemaakt met azijn.
Meters (kunnen) vervelend gaan doen bij een te lage batterijspanning. Maar dan zal dit altijd door een accu symbool in het display worden aangegeven.
Arco
Special Member
Met 3 batterijen is 4.8v inderdaad prima...
Als hij echt raar doet op alle bereiken (ook bijv. amperebereik), dan lijkt me toch dat er iets in het ingangscircuit is gesneuveld...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 augustus 2023 10:46:54 schreef Sine:
Meters (kunnen) vervelend gaan doen bij een te lage batterijspanning. Maar dan zal dit altijd door een accu symbool in het display worden aangegeven.
Dat hoort, maar ik heb een meter waarbij het raardoen net begint voordat ie "low battery" gaat aangeven.
Sander040590
Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna
Op de eerste foto, rechtsboven, rechts van de banaanbus zitten vijf solderingen. Tussen de onderste en die erboven zit wat prut. Kleine kans dat dat het probleem is maar probeer het voor de zekerheid eens weg te halen.
De probleembeschrijving komt over alsof er een breuk is in het pad vanaf de meetkabels tot de meting zelf.
Doet het probleem zich voor als je spanning meet of ook als je stroom meet?
Als het ook bij stroom meten voorkomt, probeer dan eens uit te zoeken of de banaanbus voor massa wel verbinding heeft met de massa van het IC dat de meting doet.
Op 1 augustus 2023 11:42:09 schreef rew:
[...]Dat hoort, maar ik heb een meter waarbij het raardoen net begint voordat ie "low battery" gaat aangeven.
Dan heb ik een mening over die "meter" 
fred101
Golden Member
Als drukken op de batterijen help zou ik eens naar die veer contacten kijken (die naar het pcb gaan)
Onweer lijkt me sterk tenzij het bij de buren insloeg ofzo. Een beetje meter heeft bovendien een spark-arrest. Als het spontaan gebeurde en niet na een meetfout dan zou ik het eerst mechanisch zoekwen. Daarnaast zou ik met een scoop de voedingrail bekijken. Deze meter zit vol met, waarschijnlijk goedkope, Chinese elcotjes.
REW, jij gebruikt toch alleen multi-indicators ? 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 augustus 2023 11:46:38 schreef Sine:
Dan heb ik en mening over die "meter"
Eens! Ik ook 
M.b.t. onweer, een zeer grote ontlading in de lucht kan al voldoende zijn om gevoelige en onbeveiligde circuits te laten sneuvelen.
Een inslag bij jezelf of bij de buren is daarvoor niet nodig.
In de meter zie ik 1-2-3 geen spark-arrest zitten.
Ik heb de veer contacten opnieuw vast gesoldeerd. Ik heb de het bordje waar de stekkers in gaan ook opnieuw gesoldeerd. Resultaat precies hetzelfde. Wanneer de draden zijn aan gesloten gaan de waardes alle kanten op. Wanneer ik ac of dc meet komt er te staan O.L.
Wat kan ik nog meer proberen? Ik ben niet in het bezit van een scoop om daar het 1 en ander mee uit te zoeken.
Wat geeft de meter aan op de mA en A bereiken in de standen AC en DC met kortgesloten meetsnoeren in de aansluitbussen?