rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 augustus 2023 10:46:54 schreef Sine:
Meters (kunnen) vervelend gaan doen bij een te lage batterijspanning. Maar dan zal dit altijd door een accu symbool in het display worden aangegeven.
Dat hoort, maar ik heb een meter waarbij het raardoen net begint voordat ie "low battery" gaat aangeven.
Sander040590
Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna
Op de eerste foto, rechtsboven, rechts van de banaanbus zitten vijf solderingen. Tussen de onderste en die erboven zit wat prut. Kleine kans dat dat het probleem is maar probeer het voor de zekerheid eens weg te halen.
De probleembeschrijving komt over alsof er een breuk is in het pad vanaf de meetkabels tot de meting zelf.
Doet het probleem zich voor als je spanning meet of ook als je stroom meet?
Als het ook bij stroom meten voorkomt, probeer dan eens uit te zoeken of de banaanbus voor massa wel verbinding heeft met de massa van het IC dat de meting doet.
Op 1 augustus 2023 11:42:09 schreef rew:
[...]Dat hoort, maar ik heb een meter waarbij het raardoen net begint voordat ie "low battery" gaat aangeven.
Dan heb ik een mening over die "meter" 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als drukken op de batterijen help zou ik eens naar die veer contacten kijken (die naar het pcb gaan)
Onweer lijkt me sterk tenzij het bij de buren insloeg ofzo. Een beetje meter heeft bovendien een spark-arrest. Als het spontaan gebeurde en niet na een meetfout dan zou ik het eerst mechanisch zoekwen. Daarnaast zou ik met een scoop de voedingrail bekijken. Deze meter zit vol met, waarschijnlijk goedkope, Chinese elcotjes.
REW, jij gebruikt toch alleen multi-indicators ? 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 augustus 2023 11:46:38 schreef Sine:
Dan heb ik en mening over die "meter"
Eens! Ik ook 
M.b.t. onweer, een zeer grote ontlading in de lucht kan al voldoende zijn om gevoelige en onbeveiligde circuits te laten sneuvelen.
Een inslag bij jezelf of bij de buren is daarvoor niet nodig.
In de meter zie ik 1-2-3 geen spark-arrest zitten.
Ik heb de veer contacten opnieuw vast gesoldeerd. Ik heb de het bordje waar de stekkers in gaan ook opnieuw gesoldeerd. Resultaat precies hetzelfde. Wanneer de draden zijn aan gesloten gaan de waardes alle kanten op. Wanneer ik ac of dc meet komt er te staan O.L.
Wat kan ik nog meer proberen? Ik ben niet in het bezit van een scoop om daar het 1 en ander mee uit te zoeken.
Wat geeft de meter aan op de mA en A bereiken in de standen AC en DC met kortgesloten meetsnoeren in de aansluitbussen?
Het moment van een nieuwe komt steeds dichter bij ben ik bang
[Bericht gewijzigd door Dorpsidioot op (18%)]
En als je op de groene "Light" knop drukt gaat dan de display verlichting nog aan?
En kun je met de groene "Hold" knop een (willekeurige en foutieve) meetwaarde dan nog vastzetten?
Probeer eens op het DC mA bereik een kleine stroom te meten met bijv. een 9V battery en een 1k weerstand.
Welke stroom geeft de meter dan aan?
Dat wordt een lastige.
Zonder weerstanden kun je het Ohm bereik ook niet testen.
Je gaf aan dat tijdens het meten van een DC spanning (op de stand DC V) de meter O.L. aangeeft. Probeer nog eens een DC spanning te meten (van bijv. een 9V batterij) en druk daarbij en aantal keren op de "Range" knop. Verandert er dan iets aan de meetwaarde op het display of blijft er constant O.L. in het display staan in elke Range van de meter?
Bij het meten van een 9v batterij gaat hij naar o.l. Het drukken op range maakt geen verschil. Enkel het verschuiven van de punt. Wanneer ik de draden dan weer kortsluit gaat hij weer richting de 0 volt.
Sander040590
Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna
En wat geeft jouw multimeter aan bij een 1,5V batterij?
Als de meter heel overdreven reageert op kleine spanningen kan het zijn dat er voor het meet-IC een weerstandsdeler zit die verbinding met massa kwijt is. Even hersolderen is dan de oplossing.
Waar woon je ergens? Misschien woont er iemand in de buurt die eens wil helpen.
Hoi Sander, bij een 1.5 volt batterij hetzelfde resultaat als bij de 9v batterij. Ik woon in Hoorn. Mocht er iemand in de buurt zijn die er naar wil kijken wordt dat zeer gewaardeerd
Maak eens een aantal goede en uit diverse richtingen genomen closeup foto's van de sleepcontacten van de draaischakelaar.
Bij ptc1 en de weerstanden r21a en b maar ook bij ander confentionele onderdelen zie ik geen tin die doorgevloeit is.
Hoe zien die solderingen er aan de ander kant van de print uit?
Eventueel désolderen en opnieuw solderen.
RAAF12
Golden Member
Elco's checken rond het IC? De datasheet met schema staat op
https://datasheetspdf.com/pdf-file/704404/Silan/SC9711/1
Maar voor deze €50 geprijsde meter op Ali zou ik er niet veel moeite instoppen en een nieuwe kopen.
edit: moet je wel een andere meter voor hebben om te checken 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RAAF12
Golden Member
Op 2 augustus 2023 15:57:58 schreef fred101:
Maspech is niet echt geweldig maar deze was volgens mij duurder, ergens rond de 100.
Spog2
Honourable Member
Op 1 augustus 2023 18:18:07 schreef Dorpsidioot:
Ik heb de veer contacten opnieuw vast gesoldeerd. Ik heb de het bordje waar de stekkers in gaan ook opnieuw gesoldeerd.
(Arco zegt: Als 'ie op alle standen raar doet is er waarschijnlijk in het ingangscircuit wat kapot. )
Mij is niet duidelijk wat/waar je precies gesoldeerd hebt, maar de solderingen + de contacten van de headers op foto 1 (links 5 op rij en rechts 5 op rij) lijken mij het meest schadegevoelig.
Er kan een haarscheurtje in de solderingen zitten. Ik vind "In" en "N6" er een beetje vies uit zien. Ook de steekverbinding tussen de male en female headers kan haperen.
Met een andere meter (zoiets heb je €9,50 in huis) zijn die verbindingen makkelijk te controleren.
[Bericht gewijzigd door Spog2 op (15%)]