aansturen tact switches van oude titelgenerator met simpele schakeling

Ik ben aan het proberen om een aantal knoppen van een oude titelgenerator (JVC tx-88) automatisch aan te sturen met een eenvoudige schakeling van cmos ic’s. Dit lukt deels.

Het gaat om dit soort knopjes:

Als je het knopje indrukt worden de bovenste twee pootjes met de onderste twee pootjes verbonden.
Bij het apparaat heb ik op de onderkant van de print draadjes aan de pootjes van de knoppen gesoldeerd; één draad gaat naar de ingang van een cd4066 poortje en één draad naar de uitgang. Een cd4017 stuurt de cd4066 aan, die de draadjes steeds tijdelijk met elkaar verbindt, en de knop als het ware indrukt. Dat werkt.
Maar er zijn ook knoppen waarbij ik het activeren van de cd4066 laat verlopen via een cd4051 multiplexer, en dan werkt het niet. Maar ik kom er niet achter waarom niet. De knoppen in kwestie bevinden zich allemaal in dezelfde groep, daarom begrijp ik niet waarom mijn oplossing voor één knop wel werkt, maar voor de anderen niet.

Is er misschien iemand die me kan adviseren waarom het activeren van de knoppen niet lukt op de manier waarop ik het probeer?

Wie heeft er een suggestie?

Alvast bedankt!

KGE

Golden Member

De GND/min van de CMOS IC's wel gekoppeld aan de GND/min van de titelgenerator?

De CMOS schakelaars zijn niet volledig zwevend.

De uitgang van de 4051 is nergens mee verbonden als die uitgang niet is geselecteerd. Dan is er dus niks dat de 4066 aanstuurt.

Volgens mij kun je de 4066 daar gewoon weglaten en de 4051 direct gebruiken om 1 uit 8 schakelaars te bedienen.

De aansturing van de CD4051 begrijp ik niet.
Wat is de bedoeling/functie van de transistor waarvan de emittor aan een onbekende ingang of uitgang van de CD4051 zit? Verder mis ik een heleboel weerstanden.
Alle ingangen van een IC uit de 4000-serie moeten aan een 'nul' of aan een 'een' zitten. Aan alle C-ingangen van de 4066 moet dus een weerstand (van bijvoorbeeld 100k) naar 'nul' aangesloten worden. De COM van de CD4051 (pen 3) moet aan de 'een' aangesloten worden.

Op 31 juli 2023 21:31:26 schreef deKees:
Volgens mij kun je de 4066 daar gewoon weglaten en de 4051 direct gebruiken om 1 uit 8 schakelaars te bedienen.

Dat gaat niet. De CD4066 vervangt een aantal gemultiplexte schakelaars. Een CD4051 kan dat niet. Daarmee kan je alleen 8 schakelaars vervangen die allen een gemeenschappelijk contact hebben.

Op 31 juli 2023 21:31:26 schreef deKees:
De uitgang van de 4051 is nergens mee verbonden als die uitgang niet is geselecteerd. Dan is er dus niks dat de 4066 aanstuurt.

Er is altijd 'wat' wat de ingang van de CD4066 aanstuurt. Bij een niet-geselecteerde ingang is dat de spanning van de parasitaire capaciteit van de ingang en bijbehorende bedrading. De spanning is bij open ingang helaas onvoorspelbaar. De bedrading kan 'rotzooi' uit de omgeving oppikken, dus een soort antennewerking, of de ingangsspanning kan langzaam weglopen naar de 'nul' of naar de 'een' of naar een andere vage spanning er tussenin.

Op 31 juli 2023 21:28:22 schreef KGE:

En uiteraard dit!!

Op 31 juli 2023 21:28:22 schreef KGE:

De CMOS schakelaars zijn niet volledig zwevend.

Ja, die zijn met elkaar verbonden.

Op 31 juli 2023 21:42:11 schreef ohm pi:
De aansturing van de CD4051 begrijp ik niet.
Wat is de bedoeling/functie van de transistor waarvan de emittor aan een onbekende ingang of uitgang van de CD4051 zit?

Dat is een npn 3904 die 5 volt naar de common ingang van de 4051 doorlaat op het moment dat de 4017 de transistor inschakelt. Als ik daar een pull up resistor van 100k plaats ipv de transistor dan blijft de multiplexer de 4066 poorten selecteren ook op momenten dat dit niet de bedoeling is. Misschien beter een pull down weerstand naar 0 op de emitter van de 3904.
En inderdaad: de c ingangen van de 4066 vangen misschien spanning op waardoor er misschien een conflict ontstaat in de titelgenerator. Dat ga ik testen. Maar toch gek dat het bij de knop die niet via de mux wordt aangestuurd, niet voor problemen zorgt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 2 augustus 2023 18:35:14 (100%)

@estebandito,
Voordat je iets post, klik eerst op de knop 'Preview'. Dan kan je zien hoe je post eruit gaat zien. Nu is je voorgaande post nagenoeg onleesbaar.
.
Pen 7 van de 4017 kan je direct met de 'C' van de 4051 verbinden. Daar hoeft geen transistor tussen. Die moet je dus verwijderen. Verder alleen de door mij geadviseerde 100kΩ weerstanden aanbrengen. Ze hoeven niet precies 100k te zijn. Alles tussen de 10kΩ en 270kΩ is goed.

Dat gaat niet. De CD4066 vervangt een aantal gemultiplexte schakelaars. Een CD4051 kan dat niet. Daarmee kan je alleen 8 schakelaars vervangen die allen een gemeenschappelijk contact hebben.

Elke rij schakelaars heeft een gemeenschappelijke aansturing (k1,k2,k3). Dus perfect voor een 4051.

@deKees,
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Er zijn setjes schakelaars met een gemeenschappelijk contact. Ik kan helaas niet overzien of door het gebruik van uitsluitend CD4051 het schema eenvoudiger wordt. De CD4051 van TS haalt zijn signaal van pen 7 van de 4017. Hoe dat in jouw schakeling opgelost gaat worden weet ik niet.

De ingang van de 4051 is het rij-signaal (k1,k2,k3). De uitgangen gaan dan elk naar een kolom.

Wel moet je zorgen dat alle schakelaars uit staan als je geen schakelaar kiest. Dat kan door de inhibit lijn van de 4051 te sturen, of door één van de uitgangen niet aan te sluiten.