Ik heb via MP een defecte babyfoon gekocht de Philips avent SCD630 ik dacht dat de klacht was dat hij niet aan zou gaan (de remote camera wel)

Maar er blijkt iets heel anders aan de hand, hij werkt eigenlijk ook gewoon als die eenmaal opgeladen is. Er zit dus een micro usb poort op waarmee je hem oplaad, het plastic erin is dus afgebroken.

Je moet dus het kabeltjes precies op een bepaalde manier houden zodat die net contact maakt. Soms start die ook niet op ik vermoed door die poort want op de batterij doet die het gewoon goed.

Nu heb ik hem open gemaakt en schrok dus van hoe klein die contactjes zijn. Kan iemand aangeven of het wel mogelijk is om deze poort te vervangen? En waar ik eventueel een nieuwe zou kunnen bestellen?

En wat heb ik nodig om dit voor elkaar te krijgen? (sowieso flux en tin lijkt me)

Gelukkig heb ik hem voor weinig overgenomen dus als het niks word dan is het niet zo heel erg =)

Alles is mogelijk ;) Het hangt alleen meer van je beschikbare gereedschap en ervaring af. Ik draai m'n hand er niet voor om, maar kan me voorstellen dat je ervan schrikt. Dat maakt (vaak) dat je ook niet zo geweldig ontspannen een reparatie ingaat, bang als je bent om iets te vernielen.

Met pech heb je hiervoor ook een onderwarmer/voorverwarmer (die dingen vind je onder meerdere namen) nodig. Een tijdje terug heb ik dit gedaan: http://m-voorloop.nl/techn-reparatie-rodelink-filmmaker.html en goeiedag! Ondanks de kleine print (en absoluut verwaarloosbare stromen) was de print me toch een taai geval dat warmte slurpte!

Je hebt sowieso een bout met gullwing punt nodig, of in ieder geval een bout met erg fijn puntje. Litze is zeker aan te raden als je alleen een fijn puntje hebt, want je gaat bijna gegarandeerd tinbrugjes leggen tussen pootjes.

Mogelijk is er iemand in de omgeving die je wel wil helpen, maar dan is het handig als je je locatie vermeldt.

Volgens mij was hier niemand in de omgeving Nijmegen/Cuijk :( maar wie weet nu wel?

Ik heb een Weller met alleen de standaard punt denk ik. Maar ik krijg binnenkort van een collega wel een Heat gun misschien dat het daar dus wel mee kan.

Had opgezocht welke de + en - is dat zijn zo te zien beide buitenste pootjes dat scheelt alweer iets.

Hij is er al af, dat ging volgens mij veel te makkelijk.. Had aan beide kanten van de poort wat tin geplaatst en heel voorzichtig iets op tillen aan beide kanten.. Dus ik denk dat de contactjes achter ook niet echt goed zaten.

En ik denk dat ik niks gesloopt heb, heb ook nog getest of hij nog werkt op de batterij en dit is zo.

Ziet er goed uit. Als je de nieuwe erop zet ga je wel zuiglitze nodig hebben om de print schoon te maken, en het vastsolderen zal makkelijker gaan met wat flux en een dunne punt. De dikke punt kan je wel gebruiken om het huisje van de connector vast te solderen. Een goede loeplamp of microscoop is ook wel erg handig.

Een connector vastzetten met een heteluchtbout is meestal geen aanrader.

Heb je al een vervangende connector gevonden? Het is zo te zien een usb c connector, maar er zijn maar 5 pootjes naar buiten gebracht. Let daarop als je een vervanger gaat zoeken.

Ik ben trouwens geen expert, maar mijn ervaring is dat als je op de print een beetje flux aanbrengt en dan vervolgens met een beetje verse tin aan je punt voorzichtig over de print veegt je de eilandjes al netjes schoon hebt. Langzaam bewegen (maar ook weer niet te langzaam), eventueel meerdere keren herhalen en tussendoor je punt schoonmaken (en dan weer een beetje verse tin eraan). Het beetje vloeibare tin aan je punt maakt de warmteoverdracht wat beter. YMMV

Nog een tip, om de nieuwe connector op z'n plek te houden kun je een (houten) wasknijper gebruiken.

Emiel

Bedankt voor de tips, het is zekerste weten een Micro USB aansluiting. En ik heb nog geen vervanging gevonden dat moet eerst voor ik Flux "bestel" en eventueel dat zuiglitze.

Edit: nu ik zo kijk naar de foto's lijkt het zo wel een USB-C ja, maar dat is het niet! Kan je nagaan hoe ermee om gegaan is ;)

[Bericht gewijzigd door Tweak- op (27%)]

Op 2 augustus 2023 09:20:28 schreef Tweak-:
Bvoor ik Flux "bestel" en eventueel dat zuiglitze.

Koop goede tin (Multicore) en goede flux, geen onbekende Ali zooi.

Gebruik zuiglizse of een slobberbout maar die oude tin moet eraf. Dat zal loodvrij zijn en persoonlijk zou ik het met loodhoudend solderen. Dat moet eraf omdat je de nieuwe connector niet kunt uitlijnen op die tinbulten. Dat verwijderen lukt ook met een gullwing punt als je daar genoeg ervaring mee hebt. Denk erom dat litsze meer van een bout eist qua warmte op peil houden.

Tin weg, schoon maken (Oude fluxresten) dan connector erop leggen, flux erop, uitlijnen en dan zou ik eerst 1 kant van de shielding vast zetten terwijl je de andere pinnen op zijn plaats houd (Maar mijn soldeerbout heeft daar geen moeite mee, als de jouwe daar wel moeite mee heeft kun je beter eerst minimaal 2 pinnetjes vast solderen.
Nooit hard drukken als de bout er moeite mee heeft, dan mol je gegarandeerd de soldeer-eilandjes.
Flux zorgt voor mooi uitvloeien en minder kans op bruggen. Als dat toch gebeurd gewoon laten, alles vast solderen en dan verse flux en met wat litze de brug weg zuigen. Flux activeert door hitte maar dat is maar een keer. Daarom steeds wegspoelen en verse flux erbij als je soldeert op een plek waar al gesoldeerd is.

kleine tip wat ik veel doe:
ik koop PCB's waar al een usb connector op zit, ik monteer die ondersteboven op de print en verbind de + en - met fijne draadjes.

want zoals vermeld, je hebt verschillende soorten. er zijn er die half in de print verzinken, er zijn er die ondersteboven gemonteerd worden (+ en - wisselen dan ! )
als je de linkse hier koopt, en onderste boven op de rechtse zijn pcb zet, staan de polen verkeerd. dan moet je de connector toch ondersteboven solderen en met draadjes de contacten door verbinden

de behuizing opening maak ik wat groter dan.
dit laat me dan ook toe om pakweg een usbC connector te gebruiken in een oud apparaat waar micro usb in zat (die connectors zijn rampzalig zwak)
https://media.digikey.com/Photos/Adafruit%20Industries%20LLC/MFG_1528_5180.jpg

Op 2 augustus 2023 09:50:10 schreef fred101:
[...]

Koop goede tin (Multicore) en goede flux, geen onbekende Ali zooi.

Gebruik zuiglizse of een slobberbout maar die oude tin moet eraf. Dat zal loodvrij zijn en persoonlijk zou ik het met loodhoudend solderen. Dat moet eraf omdat je de nieuwe connector niet kunt uitlijnen op die tinbulten. Dat verwijderen lukt ook met een gullwing punt als je daar genoeg ervaring mee hebt. Denk erom dat litsze meer van een bout eist qua warmte op peil houden.

Tin weg, schoon maken (Oude fluxresten) dan connector erop leggen, flux erop, uitlijnen en dan zou ik eerst 1 kant van de shielding vast zetten terwijl je de andere pinnen op zijn plaats houd (Maar mijn soldeerbout heeft daar geen moeite mee, als de jouwe daar wel moeite mee heeft kun je beter eerst minimaal 2 pinnetjes vast solderen.
Nooit hard drukken als de bout er moeite mee heeft, dan mol je gegarandeerd de soldeer-eilandjes.
Flux zorgt voor mooi uitvloeien en minder kans op bruggen. Als dat toch gebeurd gewoon laten, alles vast solderen en dan verse flux en met wat litze de brug weg zuigen. Flux activeert door hitte maar dat is maar een keer. Daarom steeds wegspoelen en verse flux erbij als je soldeert op een plek waar al gesoldeerd is.

Ik heb een keer gekeken naar Flux in een winkel maar dat was best prijzig! En zovaak heb ik het niet nodig. Wat is een slobberbout? Heb wel tinzuigers maar dat lukt hier niet denk ik.

En @fcapri, ik wil gewoon graag een Micro USB port terugplaatsen op de print. Alle contactjes zijn niet eens nodig alleen de voeding.

Oh, ik had eerst beter moeten zoeken..

https://www.youtube.com/watch?v=T1KvaEBQd5Y

https://www.ebay.com/itm/165060213918

Staat helaas geen typenr bij.. Maar Alie lijkt ze ook wel te hebben maar is niet helemaal hetzelfde 2 zwarte puntjes naast de contactjes:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004687631560.html?spm=a2g0o.ppclist…

Als je een muur wilt metselen maar de cement is nog al duur, probeer je het dan zonder ? ;) Flux is idd heel erg duur. ;)

Maar het is simpel, als je bewust iets defects koopt zul je het moeten repareren. Het repareert zich niet vanzelf. De kans dat het een leek lukt is klein, zeker zonder geschikte spullen. Daarvoor heb je kennis en gereedschap nodig en moet je onderdelen kopen. Dat weet je van te voren, niet heel slim als je dat niet hebt en niet wilt kopen |:(

Mijn meest gebruikte SX100 Slobberbout

Die link naar die Duitser, zo'n gefrut is het dus als je het verkeerde materiaal gebruikt. Ik gebruik hiervoor vloeibare flux ipv gel. Nu activeert hij de gel voor hij gaat solderen omdat hij het moet laten vloeien. Daardoor zit hij met een tinbrug die hij bijna niet weg krijgt. Hij moet zijn punt reinigen en dit is helemaal de verkeerde punt voor dit soort werk. Dat het hem toch lukt komt waarschijnlijk door ervaring.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (24%)]

Op 2 augustus 2023 20:12:30 schreef fred101:
Als je een muur wilt metselen maar de cement is nog al duur, probeer je het dan zonder ? ;) Flux is idd heel erg duur. ;)

Maar het is simpel, als je bewust iets defects koopt zul je het moeten repareren. Het repareert zich niet vanzelf. De kans dat het een leek lukt is klein, zeker zonder geschikte spullen. Daarvoor heb je kennis en gereedschap nodig en moet je onderdelen kopen. Dat weet je van te voren, niet heel slim als je dat niet hebt en niet wilt kopen |:(

Mijn meest gebruikte SX100 Slobberbout

Die link naar die Duitser, zo'n gefrut is het dus als je het verkeerde materiaal gebruikt. Ik gebruik hiervoor vloeibare flux ipv gel. Nu activeert hij de gel voor hij gaat solderen omdat hij het moet laten vloeien. Daardoor zit hij met een tinbrug die hij bijna niet weg krijgt. Hij moet zijn punt reinigen en dit is helemaal de verkeerde punt voor dit soort werk. Dat het hem toch lukt komt waarschijnlijk door ervaring.

Ik vergeet telkens dat hier dichtbij iemand zit met een webshop, heb dus al flux en desoldeerlint besteld.. Morgen denk ik ophalen zo zonder verzendkosten valt het wel mee :)

Ik denk dat ik het wel voor elkaar krijg uiteindelijk. Tot nu toe heb ik alles kunnen fiksen met hier op het forum vragen ;) Ja ik zal waarschijnlijk ook krijgen dat ik een tinbrug maak maar goed dan weer weghalen en retry.

Op 2 augustus 2023 08:57:30 schreef leime:
Ik ben trouwens geen expert, maar mijn ervaring is dat als je op de print een beetje flux aanbrengt en dan vervolgens met een beetje verse tin aan je punt voorzichtig over de print veegt je de eilandjes al netjes schoon hebt.

Daar heb je niet zoveel aan. Je wil je printsporen volledig vlak en schoon krijgen, geen tin toevoegen, want dan krijg je je connector er echt niet recht op.

Op 2 augustus 2023 08:57:30 schreef leime:
Nog een tip, om de nieuwe connector op z'n plek te houden kun je een (houten) wasknijper gebruiken.

De kans is groot dat je de boel stuk- knijpt. Die micro-USB stekkers zijn niet geweldig sterk en vooral het huis verbuigt makkelijk.

Ik gebruik nog wel eens een dummy-stekker (lees: echte stekker, maar dan een die puur voor het op z'n plek houden van de connector gebruikt wordt.

@fred101: mwah, de ene gelflux is ook de andere niet is mijn ervaring ;)
Ik krijg tinbruggen prima weg met gelflux, maar dat gaat op m'n werk een stuk makkelijker dan met de flux die ik zelf aangeschaft heb. Ik gok dat er ook wel een 'klein prijsverschil' is tussen het spul van Ersa op m'n werk en de Chipquick spuit die ik zelf aanschafte.

Ik gebruik Chipquik (Het echte spul a 20 euro voor een spuit) dat werkt supergoed. Ik gebruik ook een vloeibare flux. Net wat het beste is voor wat ik moet solderen.

Maar wat ik bedoelde is dat gel niet de beste oplossing is voor die specifieke klus. Hier zou ik vloeibare flux gebruiken. Je kunt flux maar 1 x activeren dat doet hij in de video nu te vroeg. Het lukt wel met gel en het is niet gelijk uitgewerkt maar het kan beter en aangezien het bij hem heel moeizaam gaat (Misschien Ali-flux) is het beter voor de TS om hem niet na te doen ;-) Het solderen is met goed gereedschap een paar seconden werk, even een gullwing erover strijken, shielding even vast zetten en je bent klaar.

Ja ik zal waarschijnlijk ook krijgen dat ik een tinbrug maak maar goed dan weer weghalen en retry.

Dat kun jij wel willen maar de kans dat je de pads dan losrukt is groot, ze verzwakken van iedere soldering, zeker als het allemaal traag en moeizaam gaat. Probeer het liever in 1x goed te doen. Als dit multilayer pcb is en de pads zitten vast aan innerlayers dan ben je de klos als er 1 loskomt. Oefen anders eerst op een oude hub ofzo

Dat vond/vind ik dus ook zo raar in die video.. Je kan toch beter eerst zorgen dat hij goed ligt en dan de zijkant vastzetten en dan beginnen aan de contactjes.

Edit: en ik denk dat ik alleen de buitenste pinnetjes ga proberen vast te zetten dit is schijnbaar de voeding. Rest heb ik toch niet nodig bij dit ding.

[Bericht gewijzigd door Tweak- op (33%)]

Ik zou er 2 draadjes aangesoldeerd hebben en een contra usb met stukje draad aangemaakt hebben.https://ae01.alicdn.com/kf/Sd7c489ba93584864a6ca89f30812cc56e/2-Pin-USB-C-Type-Waterproof-USB-Connector-Direct-compression-female-base-Female-Socket-Charging-Interface.jpg_220x220xz.jpg_.webp

Op 2 augustus 2023 21:54:37 schreef Peter112:
Ik zou er 2 draadjes aangesoldeerd hebben en een contra usb met stukje draad aangemaakt hebben.[afbeelding]

Zit ik ook nog steeds een beetje over te twijfelen, want dan kan je veel makkelijker bij de contactjes. Maar is niet zo mooi bij een babyfoon als dat eruit hangt :P

opletten met die draden, je gaat zo die kleine printbaantjes eraf trekken.
als je niet de correcte connector hebt, en wil gaan rommeln, koop dan een andere connector, lijm of soldeer die op de massavlakken en hang daar dan draadjes tussen. die gaan niet van zichtzelf loskomen.

een andere mogelijkheid is om gewoon zoeken waar die 5V en massa heen gaan, soldeer er een ordinaire USB kabel aan die je dan in een usb adapter kan steken. geen gerommel met adapter kabels dan

Ik heb die Micro usb poortjes bij Alie maar besteld kost nog geen 2 euro totaal. Als het daarmee niet lukt kan ik inderdaad altijd nog achterhalen waar de 5v heen gaat, de massa is duidelijk genoeg ;)

Als bijlage de soldeerbout met punt die ik heb. (ja het is een oudje, maar dit had ik ook gefikst ermee: https://www.circuitsonline.net/forum/view/161364/1)

Contactjes lijken mij nog heel, werkt goed met desoldeerlint had ik nog nooit gebruikt alleen tinzuiger.

Haje denkt dat deze misschien ook past?

https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/17357

als dat zo is bestel ik die. verschil wat ik zie is dat de pinnetjes van de behuizing niet omlaag staan maar of dat erg is? hij zit toch boven vast met tin zeg maar.

Voor de mechanische stevigheid kan het wel van belang zijn dat 'ie daadwerkelijk IN de print zit. Dat is steviger dan slechts op een print en zeker bij een connector die van huis uit al wat matig is in het opvangen van de dwarskrachten die er onherroepelijk op zullen treden, is dat niet aan te raden.

De soldeerbout zelf is prima: aan een Magnastat kan praktisch niets stuk gaan en de onderdelen kun je nog steeds krijgen (dit in tegenstelling tot de nieuwere versies stations en bouten, waar je al snel geen punten meer voor kunt vinden)

Maar eigenlijk wil je voor dit werk een gull-wing punt hebben, dat is een punt met een soort tin-reservoir zeg maar. Dan hoef je alleen nog maar langs de pootjes te 'slepen', de pootjes nemen dan praktisch alleen maar de hoeveelheid tin die ze nodig hebben, de rest blijft in de punt zitten.

Maar volgens mij bestaan er geen gullwing punten voor magnastats ;)

Op 3 augustus 2023 20:37:28 schreef weardguy:
Voor de mechanische stevigheid kan het wel van belang zijn dat 'ie daadwerkelijk IN de print zit. Dat is steviger dan slechts op een print en zeker bij een connector die van huis uit al wat matig is in het opvangen van de dwarskrachten die er onherroepelijk op zullen treden, is dat niet aan te raden.

De soldeerbout zelf is prima: aan een Magnastat kan praktisch niets stuk gaan en de onderdelen kun je nog steeds krijgen (dit in tegenstelling tot de nieuwere versies stations en bouten, waar je al snel geen punten meer voor kunt vinden)

Maar eigenlijk wil je voor dit werk een gull-wing punt hebben, dat is een punt met een soort tin-reservoir zeg maar. Dan hoef je alleen nog maar langs de pootjes te 'slepen', de pootjes nemen dan praktisch alleen maar de hoeveelheid tin die ze nodig hebben, de rest blijft in de punt zitten.

Maar volgens mij bestaan er geen gullwing punten voor magnastats ;)

Je hebt helemaal gelijk, ik wacht gewoon die Alie bestelling af. Het is al zo fragiel..