Koffie is ook niet bevorderlijk, maar beter dan cola.
Alle tips zijn welkom

Ik zou eerst de boel echt schoonmaken. Ik zie nog zwarte pootjes en een zwarte via dus ik verwacht onder de ompamp ook nog de nodige zooi. En die is er dus niet af geweest. Opamp ingangen van deze types zijn super hoogohmig, geleidende viezigheid kan genoeg zijn om een van de uitgangen wat extra "signaal" te geven waardoor de uitgang een offset krijgt. Ik heb het aan de hand gehad dat een geleidende conformal coating dat veroorzaakte. Voor ik dat gevonden had |:(

Hij is echt schoon, opamps zijn eraf geweest,misschien in de volumemeter van FX2. Zou ie daar deze fout op kunnen geven ?

Op 4 augustus 2023 21:04:52 schreef daltonagf:
Toen ie binnen kwam was er bij TX2 een poot afgebrand van de TL072.

Let op, de foto liegt niet, dat is een TL078, geen TL072. < EDIT: hmmm... wat de rotatiestand van een foto al niet doet met perceptie... Zo iets meer dan 90 graden gedraaid lijkt het écht op een 78, maar draai ik de foto 90 graden tegen de klok in, lijkt die 8 toch meer op een 2...

Overigens is het mij ook nog nooit met alcohol alleen gelukt om de opdruk ergens vanaf te krijgen. Dat is, zoals al eerder gezegd, alleen mogelijk bij neppe zooi van Ali of Ebay.
Ik heb wel recent van Mean Well een DC/DC converter gehad met een opdruk die je zelfs met je vingers gewoon weg kan poetsen, maar ik denk dat men er vanuit gaat dat je er niet zo vaak met je handen aan zit. Wat alcohol voor effect heeft op dat ding weet ik niet en wou ik ook niet uit gaan proberen.

Lees je ook wat fred101 schrijft? Die staat heel vaak voor hetere vuurtjes dan dit en weet waar 'ie het over heeft. Maar om de mogelijke oorzaken heendraaien en niets doen helpt niet.

Op 5 augustus 2023 10:20:51 schreef Paulinha_B:
Niet raden, gewoon lezen. Openingszin: [...]

Ik kan mij niet voorstellen dat dit alleen koffie is.
Ik heb al wat apparaten gezien waar drank in is verdwenen maar nooit zo een zooi gezien van koffie.

Ik vroeg of het voor of na schoonmaken was nadat je deze foto liet zien. dat was erna zei je toen:

Die foto is ie al schoon gemaakt, (niet door mij gedaan).
Toen is de opamp eraf gegaan,.en een nieuwe erop

Zo ziet ie er nu uit

Ik heb alle componenten van FX1 vergeleken met FX2, ik meet geen verschillen.
Onder de grote printplaten, zit nog een kleinere, daar was een 2.2r smd weerstand kapot, na vervangen werkte FX1 weer.
Ik vermoed dat er daar nog wat kapot is,

Het rood omlijnd gedeelte wordt best warm, in standby. Daar zitten NE5532 en een LM2901 , maar dat kan best normaal zijn

Heb je een audio versterkertje. Dan maak je een probe met condensator erin. Dan zet je een signaal op de ingang van FX2 en FX1. Dan ga je met die probe van de ingang tot waar het op FX1 nog te horen is maar bij FX2 niet meer.
Zoiets, maar dan zelfbouw gebruikte ik in de begin 80's bij fout zoeken. Was een schema uit de electuur. Dat ding kon RF en LF aan. Werkte erg goed.
Velleman verkoopt er een. Hier een video over dat ding wat ook signaal kan injecteren want je zult ook wel geen functie generator hebben. (Hij bouwt er een na, dus niet de kit zelf. Een audioampje voor aan een PC werkt ook

[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]

Ja, heb ik, goed idee, ga ik doen,