Beste allemaal,

Ik heb voor een vriendin van ons , die het niet breed heeft, een tweedehands TV gekocht. Merk OK (huismerk Mediamarkt) type ole 324 b-d4. Het is een 32" LED TV

Deze TV werkt goed, alleen het ventilatortje is rumoerig. Die wil ik graag vervangen.

De tv heeft aan de achterkant rondom schroeven, ik heb ze allemaal losgedraaid.

Ik weet zeker dat ik alle schroeven verwijderd heb, er zitten ook geen verborgen schroeven, tenminste ik kan ze niet ontdekken.

Op de plekken waar de schroeven zaten kan je de achterwand een stukje van de lijst scheiden.

Je ziet dan dat alleen de voorlijst lijst loskomt, het scherm blijft aan de rest/achterwand zitten.

Nu is het probleem dat op de plekken tussen de schroeven, in het midden van de zijden dus, de lijst muurvast blijft zitten. Ik krijg de TV dus niet geopend.

Ik durf geen gepast geweld te gebruiken, ook met een plectrum lukt het me op die plekken niet de TV te openen.

Wie weet raad?

foto's:

Ja die heb ik, maar ik heb geen idee waarom / waaraan het vast blijft zitten. En ik ben bang de lijst en/of het scherm te beschadigen :/

Zit er nog een schroef onder het typeplaatje?
Ze durven hoor :-)

Groetjes,
eSe

Het is gelukt!

De achterkant kap heeft "raampjes" langs de randen en de voorlijst heeft nokjes die daarin vallen. De voorlijst zit om de binnenrand van de achterkant heen.

Daartussen zit de grondplaat met het scherm en printen feitelijk vastgeklemd, als de achterkant eraf is zit de voorlijst ook los.

De truc was om met een spateltje de lijst op de plekken van de raampjes iets naar buiten te wrikken en daarmee de achterkant naar binnen. Tegeijkertijd een spatel die de lijst en de rand uit elkaar duwt. Dan schieten ze los. Er waren verder geen verborgen schroeven.

Zie foto's

Dat verwachtte ik al, maar het lastige is dat dat moeilijk uitleggen is én soms gewoon meer 'gepast geweld' vereist. En ik kan me voorstellen dat je je bij de eerste even lam schrikt: de knal die het lossen van zo'n verbinding geeft kan je het ergste doen vermoeden.

Nu nog hopen dat je aan een leuke vervangende ventilator kan komen.

Soms/regelmatig is één spudger niet idd genoeg. Genoeg op voorraad houden!
Tijdje geleden hielden ze bij iFixit een enquête wat het meest geliefde stuk gereedschap was: de spudger dus, met kop en schouders. :D

[Bericht gewijzigd door Hensz op (46%)]

Op 3 augustus 2023 21:43:50 schreef Hensz:
...Genoeg op voorraad houden! ...

Ik heb er een heeeleboel :-)

Op 3 augustus 2023 21:41:57 schreef weardguy:
.. dat je je bij de eerste even lam schrikt..

Dat kan je wel zeggen ja! :P

Op 3 augustus 2023 21:41:57 schreef weardguy:
Nu nog hopen dat je aan een leuke vervangende ventilator kan komen.

Ja en die blijkt er dus niet in te zitten, de rare geluiden blijken uit de speakers te komen. Maar daar maak ik denk ik een apart topic voor.

Die dingen worden over het algemeen vrij heet en de low-esr elco's gaan naar zijn vaantjes. (Ik heb al 3 monitoren met zo'n euvel gehad)

De 'rammel' in de speakertjes kan via rommel op de voeding door het versterker circuit heen komen.

Dus even de voeding checken of er wat elco's bol staan en als je toevallig een ESR meter hebt deze nameten / vervangen door goede 105 oC LOW-ESR elcos.

Zo redeneerde ik ook, maar ik wist niet zeker of ik goed redeneerde.
Er staan geen elco's bol, maar ik ga ze natuurlijk wel even verder onderzoeken.

Ik heb de koptelefoon uitgang aan de ingang van mijn computer gehangen en het geluid opgenomen. Het bestandje klinkt iets harder dan dat je het in de kamer hoort, maar ook dan is het hinderlijk.

Zie bijlagen

geluid TV.mp3

Ik heb in deze toestellen ook wel de audio eindtrappen vervangen, een klasse D versterkertje. Audio bekijken met de scope hoe deze er in komt en er uitgaat.

Ja ik zal eens met de scope meten, het klinkt precies alsof er iets staat te oscilleren.

Ik heb intussen ook wat geëxperimenteerd met opwarmen van het bordje en afkoelen van elco's. De fluittoon verandert dan wel wat sneller van toonhoogte, maar ik kan niet isoleren waar het precies zit. Kan alles op het bordje zijn zou je zeggen. Ik ga de elco's uitbouwen en nameten.

Trouwens het geluid van de TV op zich werkt prima, en klinkt goed.
Alleen de fluittoon hoor je (te) goed als het stil is.

Het is een TV van 6 tientjes en degene die hem cadeau krijgt staat erom te springen. Ik denk dat ik intussen een ander tvtje erbij zoek.

Op 4 augustus 2023 11:24:56 schreef smd:
Ik heb in deze toestellen ook wel de audio eindtrappen vervangen

@SMD Was dat toevallig voor dezelfde klacht?

Ik ben ook iets verder gekomen:

Elco's meten goed.

Maar is 1 IC dat fel reageert op opwarmen/afkoelen, de fluittoon verandert dan van toonhoogte en blijft soms ook weg.

Het is een ap3039am-g1 en die staat bekend als switching controler, de andere datasheet noemt het een LED driver. Ik denk zelf dat het onderdeel is van een schakelend voedinkje voor o.a. de audio

Helaas alleen in China te krijgen, ik ben uiteraard bang om fake te bestellen. Iemand een idee waar ik die het beste kan kopen?

zie bijlagen aub

Datasheet ap3039a.pdf

Een led controller is meestal ook een switcher, dus dat loopt een beetje door elkaar...

Heb ze bij Ali besteld, 5 voor € 3,50.
Het is Ali of Ebay, verder kan ik ze niet vinden.
Hoop dat het wat is.. :/

Het ding is obsolete verklaard door Diodes, dus in de reguliere handel zul je ze niet vinden...
Ali/eBay geeft grootste kans op succes (als de chips goed zijn... ;) )

Op 6 augustus 2023 15:49:37 schreef Ronald45:
[...]
@SMD Was dat toevallig voor dezelfde klacht?

Ik ben ook iets verder gekomen:

Elco's meten goed.

Maar is 1 IC dat fel reageert op opwarmen/afkoelen, de fluittoon verandert dan van toonhoogte en blijft soms ook weg.

Het is een ap3039am-g1 en die staat bekend als switching controler, de andere datasheet noemt het een LED driver. Ik denk zelf dat het onderdeel is van een schakelend voedinkje voor o.a. de audio

Helaas alleen in China te krijgen, ik ben uiteraard bang om fake te bestellen. Iemand een idee waar ik die het beste kan kopen?

zie bijlagen aub

[bijlage]
[bijlage]

Ik zou beginnen met de elco's eromheen te verdenken, vooral als het probleem minder wordt wanneer je warmte toepast.

Hmm, meet dat de uitgaande voedingsspanningen, wellicht dat op 1 lijn een fette Hum staat..

Op 6 augustus 2023 17:32:33 schreef maartenbakker:
[...]
Ik zou beginnen met de elco's eromheen te verdenken, vooral als het probleem minder wordt wanneer je warmte toepast.

Nou dat is dus het gekke, de omliggende (ook smd) onderdelen en de elco's reageren totaal niet op opwarming of afkoeling. Ik had ook wat elco's uitgesoldeerd en gemeten en die waren prima.

Ik was overigens wel van plan om ze allemaal te vervangen, het kost geen drol en is zo gepiept. Ik zou ze toch allemaal moeten uitsolderen om te meten, dan is vervangen net zo makkelijk.

Het is echt alleen het IC zelf dat sterk op temperatuur reageert.
Soldeerboutje ertegen merk je het al, wattenstaafje met koelte spray erop tegen het IC net zo.

Op 6 augustus 2023 18:58:17 schreef smd:
Hmm, meet dat de uitgaande voedingsspanningen, wellicht dat op 1 lijn een fette Hum staat..

Dat ga ik morgen nog even doen

Mag ik in de TV gewoon alle elco's vervangen voor low ESR types , of kan dat problemen geven?

Je kan het beste een oscilloscoop hiervoor gebruiken, niet zomaar onderdelen vervangen en zeker geen vage chips uit China bestellen, als de voedingsspanning niet stabiel is hoor je dat ook terug in de luidsprekers. Stopt het geluid als je de ventilator loshaalt?

Ik heb zelf zoiets met een 1000W versterker opgelost door tussen de ventilator een 100 ohm weerstand met een condensator te plaatsen.

Ik snap wat je zegt, maar ik verdenk (ook) het IC omdat dat het enige component is wat reageert op temperatuurverschillen.

En vage Chinezen tja inderdaad, maar bij de grote leveranciers is het IC obsolete of komt helemaal niet voor in hun assortiment.

Dus dan blijft er weinig over dan China. De levertijd is minimaal 2 weken en ik wil er graag eentje achter de hand hebben voor het geval dat, dus heb de gok gewaagd en het besteld.

En meten is inderdaad weten, dus morgen ga ik met de scope aan de slag, dan weten we meer. :)

Low ESR geeft geen problemen.

Klopt het inderdaad dat het probleem minder wordt als je de boel opwarmt?

Nee niet alleen bij warmte, ook bij koude en dan alleen het IC. (heb het hierboven iets uitgebreider toegelicht)

IC vervangen kan uiteraard geen kwaad! Afwachten wanneer binnenkomt...