Op 19 augustus 2023 11:37:40 schreef vergeten:
Dan kan je ook niet zinvol meten.Tip: Als je ergens meet geef dan aan op welke pinnen je meet.
Dus niet zo:
[...]
OK, dus terug het IC erin en D5103 opnieuw eruit halen? Maar dan loop ik het risico om het IC te beschadigen vanwege de te hoge ingangsspanning?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De trafo kun je heel eenvoudig testen, je hebt wel een LCR meter daar voor nodig (een echte die Ls en Q geeft). Als je die hebt wil ik het wel uitleggen.
Je kunt een TVS over Vin zetten.
Vreemd datb BC547 14,4 en 17,6 V voor Vin vond, de datasheet die ik had geeft een veel lagere (recommended) spanning.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (34%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Opgelost, jij noemt Vint, maar ik heb het over Vin, dat staat lager in die tabel. Ze zijn wel gerelateerd.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 19 augustus 2023 11:44:50 schreef ElektroNick:
[...]OK, dus terug het IC erin en D5103 opnieuw eruit halen? Maar dan loop ik het risico om het IC te beschadigen vanwege de te hoge ingangsspanning?
Zet in serie met je apparaat een gloeilamp (60watt of zo) dat beperkt veel eventuele schade en je kunt zien of er sluiting in je apparaat zit.
De spanning wordt dus (voornamelijk) naar beneden getrokken via D5103.
Hoe kan deze diode de spanning omlaag trekken?
Het ic werd teruggeplaatst en D5103 verwijderd.
Nu meet ik 12,2V op pin 4 en er komt een ratelend geluid uit het ic (of iets in die buurt). Tik-tik-tik-tik... ongeveer 2 tik's per seconde denk ik.
Secundair komen er dan wel een aantal spanningen tevoorschijn (12V en 5V).
Een gloeilamp van 60W staat in serie en licht niet op.
Op 19 augustus 2023 14:27:03 schreef BC547A:
Vervang Diode D5103 door een goed exemplaar
Hoera! Opgelost!
D5103 vervangen en alles lijkt terug te werken!
Nochtans meet de originele D5103 netjes 0,49V in doorlaat en oneindig in sper. Misschien dat deze zich pas bij hogere spanningen vreemd gaat gedragen?
Bedankt voor alle hulp heren, ik ga het apparaat terug dichtschroeven.
Zet de diode eens in sper, met een mA meter ertussen op de labvoeding, wel interessant voor het forum
Op 19 augustus 2023 17:17:29 schreef MJN:
Zet de diode eens in sper, met een mA meter ertussen op de labvoeding, wel interessant voor het forum
Vandaag voor het eerst even tijd gevonden om dit te proberen.
Bij een eerste poging sloeg de slechte diode door in sper vanaf ongeveer 11,5V.
Bij volgende pogingen slaat ze al door bij 1,8V en dat is wat ik nu ook meet met de multimeter: in doorlaat 0,45V en in sper 1,8V.
Op 23 augustus 2023 21:58:13 schreef smd:
Een zender diode die een ferme tik heeft gehad of een doodgewone diode??
Een doodgewone diode...