Hi,
Nieuw op dit forum en een vraag die ik via de zoekmachine niet kon vinden. Zo wel; excuus voor de dubbele post.
Aanhanger gekocht, tweedehands, waarbij ik de 7-polige stekker heb vervangen omdat de oude defect bleek. Aangesloten als volgt:
1: knipper links (werkt)
2; leeg
3; massa (zwart)
4; knipper rechts (werkt)
5; leeg
6; remlichten (alleen links functioneert)
7; achterlichten (werken beide)
Mijn idee is dat de stekker goed is aangesloten aangezien bijna alles functioneert, klopt dit?
Heb voor de volledigheid ook getest met fietsendrager (ook 7-polig) en daar werkt alles wel. Probleem lijkt dus niet aan de auto te liggen.
Waar kan ik beginnen met zoeken om dit probleem op te lossen? Erg technisch ben ik niet namelijk.. maar wil er wel beter in worden.
Bedankt alvast!
Sproit
Ik zou beginnen met te checken of het rechter remlicht wel een werkend lampje heeft. Eventueel linker en rechter lampje even wisselen.
Naar ik aanneem zijn de achterlichten/remlichten duplo lampen, dus met 2 gloeidraadjes in hetzelfde bolletje. Als de achterlichten branden, brandt de lamp, als je het rempedaal intrapt gaat de lamp feller branden. Zijn het duplo lampjes, dus met 2 gloeidraadjes en 2 contactvlakken op de onderkant (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een knipperlicht lampje, met 1 contactvlak onderaan)?
Dus ook niet per ongeluk een duplo lampje links en een gewoon (enkel) lampje rechts?
Heb je de gloeilampen van remlicht al verwisseld tussen links en rechts om te zien of het probleem in de gloeilamp zit? Misschien is een gloedraadje doorgebrand. Kijk, voor je de lampjes losdraait, even goed hoe ze in de houder/fitting zitten en of ze goed contact maken.
[Bericht gewijzigd door Henk H. op (21%)]
Op 8 augustus 2023 15:40:21 schreef Henk H.:
Naar ik aanneem zijn de achterlichten/remlichten duplo lampen, dus met 2 gloeidraadjes in hetzelfde bolletje. Als de achterlichten branden, brandt de lamp, als je het rempedaal intrapt gaat de lamp feller branden. Zijn het duplo lampjes, dus met 2 gloeidraadjes en 2 contactvlakken op de onderkant (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een knipperlicht lampje, met 1 contactvlak onderaan)?Dus ook niet per ongeluk een duplo lampje links en een gewoon (enkel) lampje rechts?
Heb je de gloeilampen van remlicht al verwisseld tussen links en rechts om te zien of het probleem in de gloeilamp zit? Misschien is een gloedraadje doorgebrand. Kijk, voor je de lampjes losdraait, even goed hoe ze in de houder/fitting zitten en of ze goed contact maken.
Bedankt voor de tip, het is inderdaad 1 lamp per kant. Ik ga dit vanavond even proberen.
.. en erg hoe ik dit niet zelf heb bedacht..
Eigenlijk hoort de verlichting ook gescheiden aangesloten te worden.
5 is achterlicht rechts + kentekenplaat en 7 is achterlicht links.
Dit om de parkeerlicht functie te kunnen gebruiken en bij eventuele sluiting niet helemaal zonder verlichting te rijden.
Zoek op google maar naar "aansluiten 7 polige aanhanger stekker ".
Maar er wordt heel wat af geknutseld met aanhangers en de verlichting dus misschien zit het niet gescheiden.
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
Controleer ook meteen of die lipjes die onder tegen de lamp drukken niet geoxideerd zijn.
Eventueel kan je zo ook iets buigen zodat ze steviger tegen de punten onder de lamp drukken.
Vaak zijn die achterlichten op aanhangers van het goedkoopste soort en dan zijn die contacten slap en oxideren ook snel. En wees eerlijk een aanhanger staat 363 dagen van het jaar werkeloos in de regen.
Ik heb ooit twee achterlichten op een plank gezet (lichtbalk van een oude fietsendrager kan ook) met een lang verlengsnoer. Als een aanhanger lastig doet met de verlichting hang ik die balk achterop. Ding ligt altijd droog in de schuur.
Met 363 dagen regen heb je wel een heel nat jaar te pakken
Maar punt is natuurlijk duidelijk, van stilstaan en weersinvloeden wordt niets beter.
Die duplo lampjes hebben, als ik het me goed herinner, die 2 puntjes aan de zijkant voor de bajonetsluiting niet op dezelfde hoogte. Dat zou er voor moeten zorgen dat het lampje juist gemonteerd wordt, zodat de gloeidraad voor remlicht ook gaat gloeien als de auto remt). Als je het lampje 180 graden verkeerd doet, zit het lampje dan te hoog in de fitting (en maken die lipjes ook geen goed contact).