Hoi,
Ik heb een oude sony betamax sl-c7e, waar de voeding van kapot was. Na vervangen van 2 condensators 4.7 uf 400v (NHG-A 4,7U 400 panasonic) 2 x 2sc2335 een weerstand en tl494 ic werkte alles weer.
Alleen niet voor lang, na een half uur helaas weer defect, de 2sc2335 zijn weer defect gegaan.
Het waren geen Chinese onderdelen,...
Zouden de nieuwe condensators niet goed zijn, deze zijn de helft kleiner dan de oude, die eruit kwamen .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
NHG zijn geen low ESR of high ripple types. Dan moet je geloof ik de ED reeks hebben.
Gebruikte Sony hier geselecteerde 2SC2335? Wat zitten er verder voor componenten in het circuit rondom de basis? Zijn die elco's de koppelcondensatoren?
En hoewel geen Chinese, wat voor 2SC2335 heb je gebruikt?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het zijn 400V elco's, doorgaans zitten die direct achter de brug op de netvoeding en hoeven geen low esr te zijn. wrs is er echter nog een probleem waardoor de boel stukgaat. een machine waar de primaire elco's eerder van gaan is vrij zeldzaam, de secundaire gaan eerder doorgaans..
De afvlak condensator is 100uf 400v. Op de foto in bovenste circel. Dan twee van 400v 4.7 uf. Op de foto samen in de cirkel. De afvlak elco van 100 uf meet 106 uf, met mijn multimeter.
Kan misschien toch de grote afvlak condensator slecht zijn na 40 jaar, ondanks goede meting. Deze condensator zit wel rechtstreeks aan de transistors. 2sc2335
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nogmaals de vraag wat voor 2SC2335 je hebt gebruikt. Nieuw zijn ze lastig te vinden, en ik ben er niet van overtuigd dat Sony ze niet selecteerde.
Op palsite staat R101 3,3 ohm 3W nog genoemd als mogelijk defect, maar ook daar is de tip om simpelweg de elcos, de transistoren en de TL494 te vervangen.
Daar ook de tip om BUL510 transistoren te gebruiken.
In het algemeen en speciaal @testman: de volledige primaire stroom van de SMPS-trafo loopt door die twee kleine elco'tjes. Het moeten dus low ESR of high ripple types zijn!
testman
hier het schema van de voeding, daar zie ik 2 100uf elco's en 2x 4,7uf elco's. de 100uf staan gewoon over de voeding heen, mogen dus gewone zijn. de 4,7uf dienen gelijk te zijn omdat die een balans maken voor de stuurtrap.
ik zou zoeken naar het originele merk torren, die SC van reichelt zijn b merk dingen waar de hFe weleens verkeerd van kan zijn. wrs toshiba of sanken torren voor die tijd..
testman
hoe zien de oude elco's eruit? smps in de 80's was nog niet echt als nu. toen was het schakelen nog op lagere frequenties en ruimer opgezet dus kom warmte beter weg.
testman
staan wel plus en min op, geen bipolaire elco ? oude elco's zijn vaak fysiek groter, maar toch kunnen die niet zelden meer hebben als een krap in behuizing zittende moderne versie. de oude waren ook 350V, huidige 400V minimaal.
maartenbakker
Golden Member
Reichelt en dan nog eens voor zo'n lage prijs, 100% Chinese neppers dus. In het beste geval merkneppers van ISC, maar grotere kans op echte valse. Foto's van de daadwerkelijke transistoren geven zekerheid, maar eigenlijk kan ik het je zo ook al vertellen.
De kans om elders wel originele te vinden is niet zo heel groot denk ik. Met BUL510 (ik geloof van ST) en dan van een echte leverancier is die kans vast een stuk beter omdat dat een nieuwer type is (als ik het uit m'n hoofd zeg ga je die vinden in spaarlampen en elektronische hallogeentrafo's - dus ook al wat minder gangbaar maar alsnog grotere kans dat er nog voorraden rondzwerven).
Zoals al gezegd zijn de NHG condensatoren volstrekt ongeschikt. De complete primaire stroom van de trafo loopt erdoor!
Je zult hier low-ESR of high ripple types voor moeten gebruiken. Ik denk dat de Panasonic ED reeks geschikt is, maar misschien zijn er meer opties.
Als ik die schakeling zo zie, snap ik wel dat hij in de jaren '80 en '90 een slechte reputatie had en veel monteurs er hun tanden op braken. Er moesten of echt originele Sony onderdelen in, of met zorg uitgekozen vervangers. Zulke elco's waren in de losse handel waarschijnlijk nauwelijks te vinden.
@testman: "balans voor de stuurtrap"? Het is een halvebrugvoeding, net als wat oudere PC voedingen waar ze voor dezelfde schakeling de afvalkelco opdelen. De condensatoren vervangen één helft van de brug, de transistoren vormen de andere helft.
maartenbakker
Golden Member
RS is prima.
Oorspronkelijk NEC, dat klinkt logisch, dat was een van de gangbare toeleveranciers van Sony destijds. Ben wel benieuwd naar die nieuwe die je erin hebt gestopt (ramptoerisme
maar ook gewoon omdat ik op de hoogte wil blijven van vervalsingen).
De 100uF condensator (C1) kan een waaibomencondensator zijn. De 2x 4,7uF condensatoren (C2a en C2b) moeten ESR-condensatoren of gelijkwaardig zijn. De HF-stroom gaat uitsluitend door de 2x 4,7uF condensatoren en niet door de 100uF condensator.
Zie onderstaande tekening.
+ 0-----------+--------------+
| |
| ^ C2a _|_ | I1
| | I1 ___ |
| | | V I1 + I2
_|_ | ------->
C1 ___ +-----UUU-------------+
| | |
| ^ C2b _|_ ^ | | I1 + I2
| | I1 ___ | I2 | |
| | | | | V
| | |
- 0-----------+--------------+---------------------+
De onderste transistor is ingeschakeld. De bovenste spert.
Als C2a = C2b, dan is I1 = I2.
=============================================================================
+ 0-----------+--------------+---------------------+
| | |
| ^ C2a _|_ ^ | | I1 + I2
| | I2 ___ | | |
| | | | I1 | V
_|_ | |
C1 ___ +-----UUU-------------+
| | <--------
| ^ C2b _|_ | I1 + I2
| | I2 ___ | I2
| | | V
| |
- 0-----------+--------------+-
De onderste transistor spert. De bovenste is ingeschakeld.
Als C2a = C2b, dan is I1 = I2.
---UUU--- is de HF-transformator
Ik ga er wel vanuit dat de secundaire een constante belastingstroom trekt.
Variaties in die belastingstroom vind je uiteraard terug in stroomvariaties in C1, net als bij een gewone transformator.
De HF-magnetisatiestroom en de omschakelstroom vind je wel terug in C1, maar bij een goed ontwerp is deze maar een paar procent van de belastingstroom I1 + I2
Zijn er nog vergelijkbare type's die ik kan gebruiken ipv BUL510. Ik krijg m niet gevonden (wel op aliexpress, .......)
Die 4.7 uf is.ook een lastige, mag dat 10 uf zijn ?
[Bericht gewijzigd door daltonagf op (23%)]
maartenbakker
Golden Member
ISC, duidelijk. Wel soort van een merk, maar levert geen bruikbare transistoren.
BUT56 of BUT56A zijn waarschijnlijk ook geschikt (volgens mijn ECA boek), maar daar kom je ook vaak neppers van tegen. Er zijn off-brand versies van die gewoon goed zijn (zoals die van Ei uit Joegoslavië, ook verkocht onder het merk MEV). ST is de meest recente producent ervan en er zijn ook nog wel oude van Telefunken in omloop (maar al grotere kans op vervalsing).
maartenbakker
Golden Member
Fabrikant: Inchange. Nee dus. Is dezelfde rotte tor met een ander stempeltje erop.
Ik dacht dat ik nog ergens echte BUT56 had liggen, maar ben ze even kwijt...
Ik vermoed dat 10u wel kan. Even wachten of anderen het daar wel of niet mee eens zijn.
Mochten er nog mensen meelezen, welke transistor is nu verkrijgbaar en heeft dezelfde spec als de BUL510
Op 15 augustus 2023 22:42:15 schreef maartenbakker:
Ik vermoed dat 10u wel kan. Even wachten of anderen het daar wel of niet mee eens zijn.
2x 10uF van dezelfde kwaliteit lijkt mij beter dan 2x 4,7uF.
testman
of 2x 10uf in serie zetten. heb je 5uf, dan mag 250V ook al, dan heb je er wel 4 nodig. maar de originele capaciteit zou ik toch laten wat ie is.