Hallo, ik ben op zoek naar een DC stekker zoals afgebeeld. De stekker aan mijn fietsaccu lader is afgebroken.
Dank.
KGE
Golden Member
Zoals je wel kunt zien is die stekker niet demonteerbaar dus in af fabriek aan de kabel gezet en toen is de kunstof omhulling er omheen 'gegoten'.
Een losse stekker wordt een uitdaging, allereerst moet je de maten zien te achterhalen.
Dan zoeken op 'reverse barrel jack' of 'female barrel jack' en kijken of de maten overeenkomen. Een haakse versie (angled) is nog lastiger..
Merk van de fiets/lader kan soms helpen, misschien kan de leverancier een vervangende kabel leveren.
cinqidriver
Golden Member
toevallig net dezelfde aan het zoeken. een ebike waar ik de accu moet van reviseren, maar persoon is ook zijn lader kwijt.
dat soort stekkers heb ik ook niet en wil er geen simpele audio tulp aan zetten door de stromen.
dacht eraan om de connector in de accu te wisselen voor een meer gebruikte versie
benleentje
Golden Member
ik ook niet en wil er geen simpele audio tulp aan zetten door de stromen.
Ik gok dat een tulp stekker wel zeker 10A aan moet kunnen. Er is best veel contact oppervlakte.
USB-C schijnt al 2A aan te kunnen in die inie mini stekker
ja, maar die centerpin is vaak maar een hol hulsje uit pisbakkenstaal en de soldeerlip is daar ultradun.
daar jaag ik nog geen 2A door. heb nog niet gekeken naar de 'betere' connectors.
mijn lader dat ik meelever, heeft zo een ronde DC stekker (5.5mm) en die is eraan gegoten. die laat ik zitten en zal in de accu wel een chassis dc stekker deel monteren (accu moet toch uit elkaar en heb hier een hoop afval accu's zitten met dat connectortje in)
benleentje
Golden Member
maar een hol hulsje uit pisbakkenstaal en de soldeerlip is daar ultradun.
Zo dun is dat echt niet., tenminste niet voor de pluggen die ik heb. Mischien is 10A net overdreven maar die 2A van jouw is echt te laag. Ik zou zeggen probeer het gewoon, het kan enkel een beetje warm worden. In dat geval als het naar je zin te snel of te warm word stop je gewoon.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk ook dat tulp best kan. Maar dan geen van Ali. Fcapri, kijk eens naar de foto van de TS, dat lijkt een hol metalen buisje (tenzij het een gespleten massieve pin is maar dan komt de maatvoering heel precies. Ik denk dat een echte merk tulp stekker van dik genoeg metaal is.
De 10A stroombussen van de gemiddelde budget multimeters zijn ook maar flinterdunne rond-gebogen busjes. Daar klaagt niemand over 
De M-serie RCA connectors van Amphenol is 10A
Zo ziet hij er uit
Maar veel RCA zijn gespec-ed op 2A dus niet zomaar een willekeurige nemen en zeker geen merkloze China junk
Je kunt het vrij simpel uitproberen (als je een geschikte voeding hebt). Neem een tulp en contra-tulp, leg ze op een betonnen plaat en jank er 20A doorheen, gedurende een paar uur.
Gaat dat goed zonder heet te worden, dan zal 10A wel veilig kunnen.
Mijn gut-feeling is dat het makkelijk kan, de center-pin heeft misschien weinig doorsnede, maar zit ook heel kort op de aansluitdraad (die natuurlijk wel gewoon 2.5mm2 of dikker is toch?)
Op 17 augustus 2023 18:30:24 schreef cinqidriver:
als noodoplossing kun je een tulpstekker gebruiken
ik heb hier ook zoon lader liggen
Beste, is dat niet enkel voor audio? Is het wel verstandig om daar 5A bij 36V doorheen te jagen?
Op 17 augustus 2023 19:05:13 schreef fcapri:
toevallig net dezelfde aan het zoeken. een ebike waar ik de accu moet van reviseren, maar persoon is ook zijn lader kwijt.
dat soort stekkers heb ik ook niet en wil er geen simpele audio tulp aan zetten door de stromen.dacht eraan om de connector in de accu te wisselen voor een meer gebruikte versie
Ik ben daartoe wellicht ook genoodzaakt. Een universele connector met stekker. Maar zoek er een die mooi in het gat van 8 tot 9mm past.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 18 augustus 2023 10:51:10 schreef Succes60:
Is het wel verstandig om daar 5A bij 36V doorheen te jagen?
Is jou lader inderdaad 5A? De meeste fietsaccu laders zijn maar 2A.
Weet iemand een goed alternatief? Een connector om in te bouwen in de fietsaccu (bestaande gat 8-9mm) met een degelijke stekker om aan de lader kabel te solderen.
Op 18 augustus 2023 10:56:46 schreef rew:
[...]Is jou lader inderdaad 5A? De meeste fietsaccu laders zijn maar 2A.
Is voor een 48V Fatbike accu
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
uit de wiki:
The RCA connector was initially used for audio signals. As with many other connectors, it has been adopted for uses other than originally intended, including as a DC power connector, an RF connector, and as a connector for loudspeaker cables.
Gevoelsmatig werkt niet bij electronica. Daar zijn datasheets. Zo'n Amphenol kost nog geen 2 euro, mag 10A en 1500V. Dat vertrouw ik een stuk meer dan de gemiddelde DC barrel plug en vooral de jacks. Vaak een plastic blokje met een stukje verend blik voor massa. De midden-pin smelt er nog net niet uit bij het solderen. En wat dacht je van het meest brakke systeem op basis van de cigarette aansteker. Wordt voor 10 tot 16A gebruikt.
Het mooiste, je hoeft de lader niet om te bouwen.
Anders zoek bij bv Farnell op DC connectors, geef je specs in het filter en je krijgt >50 geschikte connectors