AEG MCC3880e-m oven wordt niet meer goed warm

Goedenavond,

zonet tijdens het pizza bakken kwam ik erachter dat mijn pizza's niet goed warm werden. De temperatuur in de oven werd ongeveer 50 graden terwijl hij op 200 graden was ingesteld.

Ik heb de oven uitgebouwd en ik heb het verwarmingselement op weerstand gemeten: 37 ohm. Echter ik zag dat als ik de oven aanzet, dat het verwarmingselement dan repeterend 10 seconden wordt aangezet en daarna 20 seconden wordt uitgezet (voltage gemeten: 220V), is dit normaal?

Het kan natuurlijk zijn dat dit normaal is, maar het kan ook zijn dat een fout gedetecteerd wordt en dat het element wordt uitgezet. Op het display is geen fout te zien.

Tijdens dit repeterend patroon blijft het graden celsius symbool knipperen, wat zou impliceren dat de oven nog niet op temperatuur is. De temperatuursensor zou dan denk ik ook goed moeten zijn.

Er zit ook een temperatuursensor op het verwarmingselement zelf. Hier zou ook nog iets mee aan de hand kunnen zijn. Als ik dit element loshaal van het verwarmingselement dan heeft dit geen invloed op het repeterend karakter.

Is er iemand die mij in de goede richting kan duwen?

Bedankt, groeten Hendrik.

De stekker op de print wordt wel eens lekker bruin gebrand. De printen zijn niet dat dus loopt wel regelmatig wat mis.
Als hij in de intermitterende verwarm toestand zit, wat gebeurt er dan als je op dat moment:
1. De microgolf op vol vermogen 10 min aanzet? Wel een groot reservoir water in zetten. Een koffiekan bv
2. Je de grill gebruikt?

Ik zal je de SM doorsturen dan kun je wat nameten, uitzoeken en een zelftest starten.

Hallo EricN,

hartelijk dank voor je reactie en de service manual.
Er bleek een tweede verwarmingselement in te zitten, welke voor de oven gebruikt werd. Er kwam geen spanning meer op dit element.

Het element waar ik in eerste instantie op zat te meten was het grill verwarmingselement, welke tijdens ovenbedrijf blijkbaar 10 seconden aan / 20 seconden uit gaat om mee te helpen om de oven op temperatuur te krijgen. Hierdoor werd de oven wel een beetje warm, maar kwam niet op temperatuur.

Het probleem bleek uiteindelijk te zitten in een onderbroken spoortje onder de grote stekker op de PCB (niet zichtbaar). Ik heb hier een draad bijgesoldeerd en nu werkt alles weer naar behoren.

Nogmaals hartelijk dank!

Groeten Hendrik.

Ook inmiddels een klassieker aan het worden!!