mini mini projectje

ik heb een RCA tv. de afstandsbediening verliest alle tekst op de knoppen, helaas werkt de universele functie van onze belgacom V5 decoder er niet op.
onhandig dus om telkens 2 afstandsbedieningen te gebruiken.

vorige maand kreeg ik een nieuwe decoder, waar de universele functie volgens hen op quasi alle tv's zou werken. helaas, niet op mijn rca tv. ohja, mee leren leven.

tot we ineens de tv afstandsbediening kwijt waren. heb een nieuwe gekocht, maar toch eens tijd genomen om de codes in te lezen.
en toen kwam het idee in mij op.... waarom maak ik geen arduino die de codes kan uitzenden.
immers heb ik maar 3 functies nodig.
TV aan
vol up
vol down
de rest is via decoder.

en dan nog een beter idee. waarom niet de decoder afstandsbediening inlezen, en de TV codes uitzenden...

in een volgende versie ga ik misschien een tabel aanmaken met 'from' en 'to' codes in die ik kan opslaan in het eeprom geheugen van de arduino.
een simpele programmeerknop monteren die je bv 5sec indrukt bij het booten, en dat die dan codes vraag.
bv code1 oude afstandsbediening (power): knop indrukken
code 1 nieuwe : knop indrukken. en dat die ze dan beide in ;) een tabel gooit.

momenteel genoeg met mijn 5 functies, maar misschien altijd handig als iemand hetzelfde nog wil doen

putty gaf dit als output door de boel in te lezen met een andere arduino (die ziet dus eerst de universele afstandsbediening en 500ms later de nieuwe code uit de arduino)

ik ga van samsung naar nec codes. zo werkt de samsung tv in de keuken ook met de universele afstandsbediening :-)

half uurtje werk, IR ontvanger en IR led, 3 weerstandjes... maar toch zo handig. had ik eerder moeten maken.

nu zo nog een module aan de radio zetten, en kan met de TV afstandsbediening dan ook de radio besturen :-)

de airco zou ook leuk zijn...

Op zondag 20 oktober 2024 23:24:48 schreef Lucky Luke:
Prachtig!
Zowel het neon-effect als het complete verhaal tot en met de philipslamp aan toe :) Goede houtbewerkers zijn inderdaad zo: "Is dit ongeveer wat je bedoeld" en dan in 1x een prachtig product opleveren met soms (vaak...) nog gelijk de goede maat ook.

Dank. Dat wat hij met hout doet, heb (nou ja, had, vorige baan) ik dan weer met kunststof-bewerking. Ik had aan een half woord van m'n chef genoeg om te weten wat het moest worden.

De maat was in dit geval lastig, omdat ik geen idee had hoe groot de letters gingen worden. Daarom heb ik hem maar wat globale maten gegeven en 'm verder z'n gang laten gaan ;)

Toen ik las dat S- en O lastig te buigen waren was ik even bang dat ze een naam met meerde S-en en O's zou hebben, naast die in Osso. Larissa ofzo. Dat lijkt me lastig te buigen.

Och, ik moest nu ook 4 S'en (waarvan 1 dubbele S (uit 1 filament dus) en twee O's maken ;)

Larissa zou nog makkelijk geweest zijn ;)

Ik denk dat ik het rood het meest neon-achtig vind, maar in real life zijn de kleuren ongetwijfeld anders dan op mijn scherm.

Grote kans van ;)

Ik was blij dat ze me toestemming gaf om wat foto's te plaatsen. We zijn allebei niet van het deel-maar-raak, dus ik heb dat eerst aan haar gevraagd. Het blijft immers toch een uniek cadeau, wat door een foto relatief makkelijk te herleiden is.

Op maandag 21 oktober 2024 21:12:35 schreef MAH:
Aangezien je draaien en frezen wel leuk vind helpt het mogelijk om voor de volgende keer een mal te maken waar je de rondingen omheen kan buigen.

Dat is heel leuk bedacht, maar daar gaat ongetwijfeld veel, veel meer tijd in zitten. Acryl is nogal onvergeeflijk en als er ook maar een kleine oneffenheid in een mal zit, wordt dat ook in je nogal plooibare acryl zichtbaar.

Daarnaast heb ik de beschikking over een goede bovenfrees, maar net zoals met het cirkelzagen van de basis, wat die timmerman met z'n afkortzaag, cirkelzaag met rail en weet ik wat al niet aan houtbewerkings-gereedschap echt zo voor elkaar had, heb ik voor die bovenfrees ook gewoon geen goede werktafel, wat je zeker bij het frezen van een mal echt nodig hebt (ik zie namelijk alleen off-set frezen als mogelijkheid om de letters netjes te krijgen).
Punt twee is dat je het acryl onmogelijk in z'n geheel in 1 keer verhit krijgt, het moet stukje voor stukje, anders is de rest alweer afgekoeld. Het is daarnaast balanceren tussen voldoende verwarmen dat het lekker plooibaar is en dat net niet te lang doen waardoor er lelijke belletjes in het acryl komen (en die krijg je er niet meer uit).
En dan moeten ook de LEDs het nog overleven...

Niet direct elektronicageknutsel, maar hier ben ik de laatste paar dagen mee bezig. Wegdoen van mijn overtollige harddisks.

Dat is toch wel een "project"....

Hallo, hoeveel zijn dat er wel niet? :o

Woei, daar zitten wat oudjes tussen ...

Ik zie fireballs, maar mis de bigfoot's ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (37%)]

nogal een gewicht voor de oud ijzer boer iig. als het er teveel worden gaan er hier wat oude weg, minder als 1TB bewaar ik al niet eens meer. doorgaans draai ik de platter eruit en rest weg. zo vreten 250hdd's nog maar de ruimte van een keukenrol. had onlangs nog 73 laptop hdd's liggen van 320gb, te oud waar je amper nog iets mee doet. die ruimen makkelijk, laat vallen van 1,5mtr en de platter ligt in scherven :P de SSD's komen intussen ook al voorbij.

Hm... Ik heb hier nog wat liggen dat ik ooit hoop te recoveren. Zitten er 850MB WD's tussen toevallig? En ik had nog iets anders ook, dat zou ik uit moeten zoeken.

Op maandag 11 november 2024 15:31:42 schreef Lambiek:
Hallo, hoeveel zijn dat er wel niet? :o

Bij laatste telling 1405.

Op maandag 11 november 2024 15:44:40 schreef Sine:
Woei, daar zitten wat oudjes tussen ...

Ik heb een paar ST157A's er tussenuitgevist als: die bewaar ik. Maar er zitten er nog een stel tussen. Dat was zo ongeveer de allereerste IDE disk.

Ik zie fireballs, maar mis de bigfoot's ;)

Prodrive ELS, Viking Viking II, Trailblazer Sirocco, Prodrive LPS, Fireball LCT10 / 15, Fireball ST -CX -CR -EL -TM -LM -EX 0SE -plus AS -plus LM -plus KA, Daytona, Atlas V, Atlas IV atlas III Atlas II atlas 10k III, ze zitten er allmeaal tussen.

Ik heb de paar bigfoots die ik heb op de stapel gaat-niet-weg laten liggen.

Op maandag 11 november 2024 20:25:56 schreef maartenbakker:
Zitten er 850MB WD's tussen toevallig?

Vijf stuks. 2 gemarkeerd als "doet niets nuttigs", 2 als: "status onbekend" en 1 "doet het, maar heeft bad blocks" (*).

Ik heb twee WD Caviar 2850's voor je er uit gevist. De printjes zijn 61-600580-011.

(*) Volgens de notities: Twee. Ah! Deze disk heb ik op 16 september 2002 van 250m hoogte in een weiland gemikt. Met "verpakking" om de verpakking te testen. De verpakking was goed bevonden. :-)

Op maandag 11 november 2024 22:06:11 schreef rew:
(*) Volgens de notities: Twee. Ah! Deze disk heb ik op 16 september 2002 van 250m hoogte in een weiland gemikt. Met "verpakking" om de verpakking te testen. De verpakking was goed bevonden. :-)

Tjaha, ook toen moest je het voor postnl al stuiterproof verpakken.

Klein projectje hier: Een adapter om welk batterijgevoed apparaat dan ook op een 12V Accu te kunnen aansluiten. Simpel dc-dc converterprintje aan de juiste klemmetjes (grote accuzijdig, kleine apparaatzijdig). Er komt nog een adapter bij voor ronde stekkers. Voor het geval dat en zo.... Ik heb altijd een grote tractieaccu staan die vol wordt gehouden (105Ah).

Zit een klein gaatje in om de spanning te kunnen instellen. Nu afgesteld op 6VDC (4x AA). De kroko's kunnen in een batterijvak worden geclipt.

Hier een klein projectje om de middag te vullen (werkt voor nu, ga d'r nog wel wat zaken aan veranderen).
Ruimte onder de microscoop is te klein (zit met de voetplaat), moederborden van laptops etc.. passen d'r niet onder.
Al gezocht naar standaard oplossingen, maar die zou ik ook moeten aanpassen / modificeren.

Originele toestand:

Overige foto's spreken voor zich denk ik zo.

Verlichting van de microscoop staat uit, externe verlichting (IKEA) aangezet en hierdoor geen hinder van reflecties meer enzo.
Wanneer wenselijk, kan ik de originele foto's qua grote plaatsen.

De camera-microscoop die hier /in/ zit is VEEL goedkoper ook los te krijgen. Met een oude RPI, een HDMI-> VGA en een oud VGA scherm denk ik dat ik ook zoiets wil hebben. :-) (en dan houd ik m'n met-schermpje exemplaar mobiel).

Heb deze combinatie al vele jaren, voldoet nog prima enzo. Kunt er helaas geen extern scherm op aansluiten, maar ach, detail.

Right. Mijne idem. Maar goed.

Ik had dit als reflow-oven-controller. Een EUR50 pizza oventje als oven, een SSR als schakelding.

Zaterdag stopte ie ineens met werken. Ofwel gammelle verbinding in het breadboard, ofwel thermokoppel kapot. Ik weet het niet. Maar omdat ik het printje en 3Dgeprinte behuizing voor "de nieuwe" al klaar had liggen, geen zin om de oude weer te repareren. Goed dat lag al een jaar of zo klaar, maar als ik er toch aan moet werken, dan maar direct de nieuwe setup installeren.

Kastje. Display met op de foto: "PREHEAT, 72 graden".

En binnenin een kant-en-klaar printje.

Er zijn twee 12V? mosfet uitgangen, twee thermokoppel ingangen, twee relais uitgangen... En geen "digitaal uit" voor de SSR. Heb ik een beetje moeten improviseren.
Maar goed. De "preheat 72" is ondertussen klaar en printje is netjes gelukt.

Met de oude setup had ik een rare 16 graden ruis op m'n temp signaal. Dat is nu helemaal weg. Ontzettend gladde curves nu.

De oude was STM32F072R gebaseerd, de nieuwe RP2040. De oven-logica is direct van de oude sourcecode overgezet. En daarmee is ie zodanig compatible dat de host-side software gewoon ook met deze versie werkt. Dus m'n web-based controlplanel en m'n "in 1 oogopslag kunnen zien waar ie mee bezig is" ledstrip doen het zonder wijzigingen.

Ik heb nog steeds niet bedacht wat de overige twee knoppen moeten doen. In deze toepassing geen nut voor denk ik.

Ik moet de ventilatie nog aansluiten.

Ik ben blij dat de eerste testen met een project succesvol zijn afgerond. Het is een datahub die in maritieme en industriele omgevingen kan worden gebruikt. De vereisten waren:

• Het systeem moet autonoom kunnen werken en loggen op SD-kaart.
  • Het systeem moet langwerpig zijn omdat dit de beste vorm blijkt voor de waterdichte behuizing, tot 100 meter diep.
  • Van zodra de hub boven water komt moet hij de gelogde gegevens kunnen doorsturen over een LTE Cat-M1 of LTE Cat-NB1/NB2.
  • Er moest RS232, RS485, CAN en SDI-12 op zitten.
  • Er moest een 12V uitgang op zitten.
  • Er moest een MPPT ingang voor hernieuwbare energie op zitten.
  • Er moest een batterijlader op zitten.
  • Er moest een interne temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruksensor op zitten.

Als basis van ik uitgegaan van mijn Walter module en mijn open source Walter Feels board. Dit heb ik aangepast naar de langwerpige vorm. De basis van het power management is de Analog Devices LTC4015.

In de laatste maand heb ik een aantal testen met succes afgrond. Nameijk het real-time doorsturen van gegevens in een plaatselijke beek. Het 30 dagen loggen onder water en een real-time test op een meetpaal op het IJsselmeer.

Uiteraard horen hier wat foto's bij:

Binnenkort naar een plek waar er weleens stroomstoring zijn. Dus een backup gemaakt voor mijn CPAP.
2 usb-c PD decoys zorgen voor 2 x 12V. Deze in serie geven de 24V benodigd voor de Resmed. Voor de zekerheid er 2 antiparallelen diodes opgezet.
In plaats van 3.3V met 2.7K in serie, gebruik ik een weerstands deler 10K/3.9K om de 3.3V te maken uit 12V.
Ben alleen nog aan het zoeken hoe ik het snoer naar de CPAP op een goede manier kan vast zetten.

Laat ik SYP even omhoog halen...

MarEle, eigenlijk vind ik het een beetje eng zo open: wat als die printjes onderling of met iets anders contact maken op een ongeplande manier? Of zit er eigenlijk nog een behuizing omheen die niet op de foto staat? Snoertule heeft een groef die mooi in een behuizing zou passen... Met een stukje (doorzichtig) krimpkous om elk van de printjes zijn ze ook beschermd tegen elkaar (en de omgeving)

Ook: Waarom 2x 12V in serie? Als 1 van de powerbanks eerder leeg is dan de andere en uitvalt, blijft alles dan heel? Waarom niet een step-up naar 24V uit de dichtstbijzijnde spanning is die USB-C-PD wil geven? (Goed, met 1 powerbank in plaats van 2 heb je ook de helft van de batterij capaciteit. Dat kan een punt zijn).

Ik begrijp niet wat je bedoeld met 3.3V met 2.7K in serie versus de weerstandsdeler uit de 12V. Waar wordt die 3v3 voor gebruikt?

Ik weet ook niet hoe heftig de gevolgen zijn als de CPAP faalt. Ongeacht dat is een powerbank-oplossing die werkt stukken beter dan een elektriciteitsnet dat uitgevallen is, uiteraard. Dus ik wil je project niet afkraken. Maar ik kan het ook niet laten toch even mijn 2 ct te spuien.

Je zou ook 2 (of meer) 24V bronnen kunnen diode-OR-en, als je toch al 2 powerbanks hebt...

--

Maar. Wat ik eigenlijk wilde showen is deze demo / proof of concept:

Met de PIO van een RP2040 een ED060SC7 e-ink display aansturen. Data wordt klaargezet in RAM en met DMA naar de pio gestuurd zodat de processor in theorie ondertussen wat anders nuttigs kan doen. (Hij heeft nog niks nuttigs te doen omdat er nog geen verder project omheen zit).

Ik heb er een kort blogpostje van gemaakt: https://www.eluke.nl/2025/01/11/eink-aansturen-met-pio-en-dma/ (Mijn blog is reclamevrij)

Even een snel projectje tussendoor:

Een mini labvoeding met twee uitgangen voor digitale experimenten.

Op basis van twee SK60 "60W" Ali moduultjes (buck-boost 0-36 Volt uit max 5 Ampere). Door de buck-boost functie maakt het niet uit wat je er in stopt (vanaf 6 Volt)

In de zwarte doos zit een (gezekerde) Amplimo ringkerntransformator van 2x18 Volt 2 Ampère met elk een eigen brug en elco. Via een 5 aderige kabel is deze aangesloten op het 'frontpaneel' (dit was zo'n bureau stopcontact met 3 WCD en netwerkaansluitingen).

Zitten leuke functies op die moduultjes o.a. Ah bepalen, vermogen meten, CV en CC instelling.

Knopjes zijn niet super maar zeker bruikbaar. 10 voorkeuzes zijn op te slaan in het geheugen en de moduultjes onthouden de laatste instelling.

(en ja, het losse schroefje zit inmiddels vast..)

Een Raspberry 4 op een Action snijplank, geen hoogdravend project maar voor mijn toepassing wel super handig..

Ik heb een stokoude en loodzware impedantie analyzer, mooi ding maar niet te verplaatsen en aangestuurd met een computer aan de andere kant van de kamer en dus loopt er een dikke GPIB kabel over de vloer..

Om te voorkomen dat er iemand over struikelt heb ik dus de "snijplank" gemaakt..

VirtualHere is een applicatie die (ook) werkt op een Raspberry, wat het doet is een USB poort van de Raspberry beschikbaar maken over een (WiFi) netwerk.

Op een Windows PC kan ik dus "beschikken" over de USB poort van de Raspberry, ik heb er een NI USB-GPIB adapter op aangesloten en de snijplank dicht bij de impedantie analyzer geplaatst. Hieronder zie je hoe VirtualHere de aangesloten USB apparaten presenteert, naast de GPIB is er ook een FTDI serial cable aangesloten.

De applicatie voor de impedantie analyzer ziet geen verschil en gebruikt nu de GPIB interface op de Raspberry middels WiFi.

Werkt "uit de kunst" en voor 1 USB aansluiting mag je VirtualHere zonder kosten gebruiken..

Een tijd geleden heb ik mijn tcxo geruild voor een ocxo van Rob040.
Maar eens gaan inbouwen anders blijft het jaren op de plank liggen.
Redelijk afgeregeld tot ongeveer 6 uHrz.

Ik herken hem. :-)
Is mooi geworden!

Hallo Rob040
Dank je.
Alleen het afregelen was een priegel werk.
Heb er een 10k potmeter in zitten.
Een kleinere waarden was misschien beter geweest.
Heb je hem al in de signaalgenerator gezet?

Hi Winand,

Zeker, hij zit er naar volle tevredenheid in:

Wat betreft de afregeling van jouw oscillator is het een mogelijkheid om het regelbereik te verkleinen op onderstaande manier:

De weerstandwaardes zijn indicatief, nu je weet wat jouw VECF is kun je berekenen hoe de verhouding moet zijn.

Op vrijdag 22 november 2024 22:15:44 schreef Totale beginner:
Ik ben blij dat de eerste testen met een project succesvol zijn afgerond. Het is een datahub die in maritieme en industriele omgevingen kan worden gebruikt. De vereisten waren:

• Het systeem moet autonoom kunnen werken en loggen op SD-kaart.
  • Het systeem moet langwerpig zijn omdat dit de beste vorm blijkt voor de waterdichte behuizing, tot 100 meter diep.
  • Van zodra de hub boven water komt moet hij de gelogde gegevens kunnen doorsturen over een LTE Cat-M1 of LTE Cat-NB1/NB2.
  • Er moest RS232, RS485, CAN en SDI-12 op zitten.
  • Er moest een 12V uitgang op zitten.
  • Er moest een MPPT ingang voor hernieuwbare energie op zitten.
  • Er moest een batterijlader op zitten.
  • Er moest een interne temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruksensor op zitten.

Uiteraard horen hier wat foto's bij:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/118638/forum-post-1.5x

Ik zie daar staan "Acoustic Backscatter Sensor". Gaat dat hierover?:
https://www.media.mit.edu/projects/ocean-connectivity-at-ultra-low-pow…