Goed bezig!

Ik geloof dat ik je ken, de laatste keer dat we elkaar spraken was nog aan boord in Amsterdam. Bij mij helaas sindsdien nog steeds geen mooie werkplaats.

Mooi. Ik houdt van draai- en freesbanken

Voorlopig ben ik ook nog bezig met een vers projectje, radar...
Ding moet op het stuurhutdak...

En binnen nog het nodige...
Ook de kast en de bediening moeten nog ergens een plekje krijgen.

Op het laatst heb je die radar ook écht nodig he want dan hangen er zoveel schermen en apparaten dat je niet meer naar buiten kan kijken ;-)
Hee maarten! Ja vroeger zat ik op een boot waar je toen langsgeweest bent en Jinny in een huis en nou is dat dus omgekeerd! Nouja de winter nog wel van alles doen en dan kom je maar een bakkie doen als t weer mooi weer wordt, dan hoop ik dat het werkplaatsje helemaal af is en de glasdraaibanken opgesteld, klaar voor gebruik. T wordt tijd eens wat te maken met die buisbodems! Ik ga hopenlijk in t voorjaar verder met de insmeltmachine die hier al een jaar half af staat te zijn.
(Meanwhile is Dalibor bezig met eigen buisbodems te ontwikkelen maar ik heb m de laatste tijd weinig gehoord. Ik zal m weer eens porren hoe het gaat. Ik heb m wat materiaal gestuurd dus hij is lekker aan het stoeien.)

Op zondag 6 oktober 2024 16:50:03 schreef Eastwood labs:
(sja ik heb dus 3 hobbyhokken eigenlijk...
https://www.circuitsonline.net/forum/file/116639/forum-post

k wou dat het er bij mij zo proper uit zag :-).
bij mij ook 3 hobbyhokken, alleen geen ruimte voor de 3, dus alles door elkaar.
ik herstel oldtimers, ebikes en met pc's bezig.
het oldtimerhok staat vol ebikes en bijhorende batterijen/laders.
de oldtimers staan buiten rondom het huis,
het pc hok ligt vol ebike spullen en 3Dprinter voor oldtimeronderdelen te printen
en de electronica ligt overal verspreid in werktafels, bureaus, ladenkasten, bakken ... :-)
gelukkig weet ik waar alles ligt.

Op zondag 6 oktober 2024 19:28:44 schreef Eastwood labs:
Op het laatst heb je die radar ook écht nodig he want dan hangen er zoveel schermen en apparaten dat je niet meer naar buiten kan kijken ;-)

Gelukkig kan dat radar omhoog geklapt worden.
Dus alleen zicht op dat scherm als ik het nodig vind.

Bij mij is het gewoon ook een grafbende hoor maar enige hokken beginnen nu een beetje opgeruimd te worden. Dat geeft toch rust in je hoofd. En ik kan gewoon niet altijd meer alles vinden met zoveel spullen dus dan is opgeruimd wel zo fijn want ja mannen kunnen heel goed zoeken alleen het vinden is een ander verhaal. Ik zie het gewoon niet meer in de bende en dan moet mn vriendin met frisse blik kijken en ja die ziet het dan gewoon staan :-/
Dus zo zachtjesaan probeer ik steeds meer op te ruimen. En als het te vol is dan ga je spullen/dozen op de grond zetten en dat is eigenlijk killing, je kan niet meer stofzuigen of schoonmaken en dan langzaamaan wordt het gewoon stoffig en vies. Je koopt spullen en komt erachter dat je nog hebt en dat soort shit want je ziet door de bomen het bos niet meer. Dus steeds meer ladekasten en legborden want daar gaat lekker veel in en tis overzichtelijk. Véél licht want de ogen worden minder en het ziet er fris uit. Gewoon veel licht , van die ledpanelen dan zie je tenminste wat.. Ik had eerst wat tl hangen en toen ik bij de draaibanken panelen had opgehangen beviel dat zo goed dat ik niet lang daarna het electronicahok ook maar geupgrade heb. Eigenlijk was dat een gekke ervaring , ik kon prima zien met de oude tl verlichting maar sinds de upgrade is het er gewoon veel prettiger,laat die zon maar schijnen.
In t hok hangen nu 10 panelen van 30x120 en mijn ervaring is dat er niet zoiets is als 'teveel' of 'overdreven'. Kennelijk zie je dat toch ook op de foto.
In de nieuwe werkplaats zal ik ook nooit gaan slijpen oid. Dat gaat overal zitten dus dat blijft voor de oude schuur. De draaibanken hebben nu omkasting tegen rondvliegende krullen en koelvloeistof zodat het een beetje opgeruimd blijft. Krullen zijn de ergste niet want die kan je nog wegvegen. Ze beschadigen allen wel de epoxyvloer maar alla tis niet anders. Hmmm eigenlijk heb ik dus 4 hokken met werkruimte want ik was de oude schuur even vergeten....Die heeft echt een oude ruwe betonnen vloer. lekker om hout te zagen,ijzer te slijpen of een vies ding te slopen. Die is niet goed schoon te krijgen helaas.

Dat van die rommel klinkt dan wel weer erg bekend van mezelf...

Bakkie doen lijkt me gezellig als je zover bent :)

Tegen dat je zover bent Maarten, komend half jaar, 10 minuten verder met de auto liggen wij...

Een project uit de oude doos, uit mijn brommertijdperk, heel lang geleden. Een zelfgebouwde CDI ontsteking voor mijn viertakt Honda SS50Z.

Een van de eerste dingen die ik zelf heb gebouwd, dat was nog voor mijn studietijd (althans serieuze studietijd). Ondertussen flink ondergestoft, dat wel. En nee, niet helemaal zoals ik het nu zou opbouwen. Alhoewel met de elektronica niets mis is, is de uitvoering niet echt van deze tijd. Hij heeft het altijd goed gedaan.

Het bijzondere hieraan is dat ik met het signaal van de claxon een zekering kon laten doorslaan waardoor een vertraging optrad en de snelheid rond de 40 begrensd werd. En het heeft me ook een keer echt geholpen. Zie Cdelay op een van de printen.

Gaaf projectje!
Ingenieus die "beveiliging"! _/-\o_

Een stukje van mijn (langlopende) project: met python parametrisch gegenereerde encoders als KiCAD footprints.
Hieronder de code voor de encoder rechtsboven.

writeEncoder("encoder2", [Circle(),
    [
        Slice(234, 6, goIn=True), Slice(240, 6, space=True),
        Slice(246, 6, goIn=True), Slice(252, 6, space=True),
        Slice(258, 6, goIn=True), Slice(264, 6, space=True),
        Slice(270, 6, goIn=True), Slice(276, 6, space=True),
        Slice(282, 6, goIn=True), Slice(288, 6, space=True),
        Slice(294, 6, goIn=True), Slice(300, 6, space=True),
        Slice(306, 6, goIn=True), Slice( 90, 282, space=True)
    ]
])

Goede avond,

Heb 2 projectjes gemaakt, denk dat het geen uitvoerige uitleg nodig heeft.

- Met een oude telefoon een digi loep gemaakt.

_ Lessenaar voor mijn multimeters en mijn telefoon.
Geeft mij ruimte en overzicht op mijn werkplek.

Veel kijk plezier,
groet.

Hi fred-loes,

Handig die standaards!
Goed gedaan.

Groet,
Bram

Een lessenaar voor de multimeters.... dat idee ga ik stelen!

Een uurtje fröbelen met wat restantjes eikenhout en dan moet er wel wat bruikbaars en stijlvols uit komen, verwacht ik. Maar ik denk dat ik aan de bovenkant nog een extra houdertje ga maken voor de meetprobes, zodat ik verlost ben van die altijd rondhangende meetsnoeren.

Iets dergelijks had ik al eens gemaakt voor één van m'n multimeters en dat was/is een grote verbetering (eindelijk verlost van die altijd verwarde meetsnoeren; en welke zijn nou de juiste twee meetprobes, als er 5 1/2 identieke probes rondslingeren op het werkblad...).

Aan de bovenkant van het lessenaartje ga ik dus zeker ook zoiets maken.

Beste nonius,

Ik heb boven mijn werkbank een enkele led tl hangen zonder armatuur, maar inwendig zit een spiegel-reflector.
Zodanig dat ik de buis horizontaal kan draaien-richten.
Voor meer of minder licht op de werkplek.

Daar hang ik de meetsnoeren overheen.
Bij lange meetsnoeren is dat inderdaad een probleem.

Maar de perplex beugel is zeker een optie.
Zie wel welke oplossing er uit de bus komt.

groet,

Goed... Een vriendin van mij is een aantal maanden terug verhuist en zei de eerste maanden nog dat ze zich nog helemaal niet thuis voelde.
Maar wat geef je dan? Ik vond het zoveelste kaartje afgezaagd en besloot een lamp voor haar te maken, die haar hopelijk ook een beetje meer thuis zou laten voelen. Een uniek, nergens te koop kado, dat in m'n hoofd echt een blikvanger zou worden.

Dus wat aan het nadenken geslagen en een plan gemaakt: zij is een beetje een straat-taal type (ik heb er niets mee) en bedacht me toen haar voornaam en daaronder 'osso' (straattaal voor huis) in van dat flexibele LED-filament.

Maar de basis, die ik uit hout wou maken, was lastig. Of beter: ik kan dat zelf, maar ik zie er eigenlijk altijd tegenop, ik ben gewoon niet zo'n houtbewerker (al vind ik frezen en draaien wel weer erg interessant).

Het belangrijkste is dat ik gewoon geen goede werkplek heb maar vooral dat ik het vele gereedschap steeds heen en weer moet sjouwen.
Niet ideaal dus.
Nou is de man van een goede vriendin van mij (en tevens ook wel een goede vriend) timmerman, dus benaderde ik hem of hij misschien tips had of misschien zelfs wel het belangrijkste (houten latten in een rechthoek met een 45 graden schuine kant eraan) kon maken.

Nou, terwijl ik met hun elektrische kachelthermostaten bezig was hoorde ik voor m'n gevoel een paar seconden gezaag, geklop van spijkertjes en wat schuurwerk met de hand en kwam hij met een fantastische basis binnenlopen: 'Is dit ongeveer wat je bedoelt?'

Jep... Dus door met de letters.

Ik bestelde voldoende LED-filament en bij Letterplex een stuk of wat acryl buisjes met een diameter van 6 millimeter. Ik soldeerde draadjes aan het filament en trok die met een trekdraadje in de buisjes. Andersom gaat met het stroeve siliconen-spul echt niet, dus ik moest buigen met de LEDs in de buisjes. Of de LEDs dat zouden overleven, geen idee.
Dus eerst even testen vóór het buigen:
Jep, dat werkt.

Daarna sloeg ik aan het buigen. Dat deed ik eerst met m'n onderwarmer, maar dat was echt geen succes. Moeilijk te doseren, je zweet je suf met je kop boven dat ding en omdat je met je vingers de boel in bedwang moet houden maar daarbij boven de hitte-uitstroom zit, worden die ook lekker krokant (lees: je brandt je gewoon)

Dit was dus geen succes.

Met m'n heteluchtstation ging het (veel) beter, maar man, de letters 'S' waren echt verrekte moeilijk om te maken en vooral glooiend te krijgen. (De 'O' was ook niet makkelijk trouwens)

En dan na geduldig buigen en vooral heel veel corrigeren: ja, dat begint ergens op te lijken. Hier de 's letter die het einde vormt van de eerste letters. De tussenstukken zijn met zwart krimpkous echt volledig lichtdicht afgeschermd.

Nou ja, na de problemen die de eerste letter S opleverden (twee keer het acryl gesloopt, de derde keer het filament) was ik eindelijk klaar en kon de basis gefreesd (voor de afsluitende plaat), geboord en geschilderd worden.

Voor de stroomvoorziening ging ik voor simpel: gewoon een aantal stevige 2 Watt weerstanden, voor elk filament 1 en dat gewoon 8 keer parallel. Bij 10 Ohm liep er ongeveer 150 mA per filament, al is dat afhankelijk van de kleur, dus dan moest een gemiddelde telefoonlader het af kunnen.
Op de foto zie je overigens al twee dikke diodes zitten om de spanning (en daarmee stroom) omlaag te brengen: de weerstanden werden veel warmer dan ik had verwacht en ook het lichtresultaat was wel erg uh... 'schijnwerper-achtig'...
Die blauwe gloed komt van de laatste letter: die is zo klein dat er veel overlengte van het filament is, wat onder de bodemplaat uitkomt.

Nu ik al ervaring had opgedaan dat de acryl buisjes door het buigen verschrikkelijk kwetsbaar waren (vooral de 180-graden bochten om richting de bodemplaat te gaan zijn gevoelig voor breuk bij 1 verkeerde beweging) was m'n oorspronkelijke idee, de letters gewoon vrij uit de bodemplaat te laten steken, echt geen goed idee meer.

Maar wat dan... er moest iets omheen, maar het moest wel iets prettigs zijn om naar te kijken.

Ineens schoot het me te binnen: Als ik nou het silhouet van een huis zou maken, dan versterkte dat ook de boodschap van de letters én dan waren de letters beschermd!

Dus bij de modelbouwzaak wat triplex plaatjes gehaald en die in de juiste stukken gezaagd (met dank aan de recentelijk door m'n moeder aangeschafte zaag met diverse verstek-opties). Ik heb er geen foto's van ;) .

Gaat hieronder verder!

En toen met verf in de weer geweest. Ik wou de gehele basis eerst wit schilderen (ze heeft nogal wat witte meubels) maar naast het feit dat wit zo besmettelijk is, vielen daardoor de met zwarte krimpkous afgedekte stukken juist extra op. Daarnaast wou ik dat je aandacht juist naar de letters getrokken zou worden, niet naar de basis. Een andere kleur dus. Dat werd antraciet, het huis-silhouet zou dan wit worden.

Na eindeloos zagen, boren, lijmen en wat al niet, was ik gisteravond om 8 uur bezig na de laatste verfronde het afplakband te verwijderen, want een totaal grijze basis vond ik ook weer zo saai. Met afplakband heb ik een nette witte lijn rondom gemaakt om het grijs wat te breken en de basis netter te laten ogen.

Bij het verwijderen van dat plakband trok ik aan 1 kant een complete nerf uit het hout... Kon ik wéér met plamuur aan de gang. Godzijdank had ik voor de verf 'gebroken wit' gekozen (dit zodat het tegen het donkergrijs niet extreem zou contrasteren) en was de houtplamuur óók gebroken wit. Ik heb het dan ook bij plamuren en bijschuren gelaten, want vandaag was de dag van overdracht.

Maar niet voordat ik er zelf foto's van had genomen.
Ingeschakeld en wel... dit heeft echt volledig uitgepakt zoals ik had bedacht! Hier zie je het huis-silhouet ook goed.

En met een korte sluitertijd, zodat de kleuren beter zichtbaar zijn. De buitenste S'en zijn geel, de grote O is rood, de N paars, de J warmwit, de A groen, de dubbele S koudwit en de laatste O blauw.

En nog een, gewoon, omdat het kan:

Ze was er ontzettend blij mee en we hebben er samen gewoon een uur of zo tevreden naar zitten staren: de kleuren hebben iets en het geheel spat gewoon je woonkamer in. Je móet er naar kijken, of je nu wil of niet.

Haar net met de auto naar huis gebracht (die lamp ging ik echt niet veilig daar krijgen op de fiets).

Maar dit werd een tweede lamp-verhaal, want toen zij net verhuist was en me uitnodigde voor een bezichtiging, liet ze me vol trots de keuken zien. Daar heeft de tijd sinds de jaren 70/80 wel stil gestaan (het is een voormalig seniorencomplex), dus ze liet me vooral vol trots zien hoeveel ruimte ze ten opzichte van haar vorige 'woning' had. Terwijl zij van alles wou vertellen had ik alleen maar oog voor de lamp aan het plafond: 'Daar mag je zuinig op zijn...'
"Oh ja, die lamp, wat een lelijk ding!' Zei ze meteen. Ik vermoedde origineel Philips spul, dus het zou zonde zijn als 'ie kapot zou gaan.

En inderdaad, dat bleek te kloppen.
Vandaag is dus een lamp van mij naar haar gegaan, en heb ik haar verlost van de in nog erg goede conditie verkerende Philips KPK 140.

Prachtig!
Zowel het neon-effect als het complete verhaal tot en met de philipslamp aan toe :) Goede houtbewerkers zijn inderdaad zo: "Is dit ongeveer wat je bedoeld" en dan in 1x een prachtig product opleveren met soms (vaak...) nog gelijk de goede maat ook.

Toen ik las dat S- en O lastig te buigen waren was ik even bang dat ze een naam met meerde S-en en O's zou hebben, naast die in Osso. Larissa ofzo. Dat lijkt me lastig te buigen.

Ik denk dat ik het rood het meest neon-achtig vind, maar in real life zijn de kleuren ongetwijfeld anders dan op mijn scherm. Maar het is heel mooi geworden. Na de preview in SYR hoopte ik al op een post in SYP.

Dat ziet er erg goed uit inderdaad ... erg dicht bij "echte" neon.

@weardguy: mooi effect! Eerst dacht ik even van waarom gebruik je geen siliconen led/neon strip maar bij het eindresultaat begreep ik je doel :)
Aangezien je draaien en frezen wel leuk vind helpt het mogelijk om voor de volgende keer een mal te maken waar je de rondingen omheen kan buigen.

Een tijdje terug had ik een (gokkast) voeding die er van verdacht werd af en toe te "hikken" en daardoor een reset van de processor te veroorzaken. (Was achteraf niet zo).

Uit een Elektuur HG een eenvoudig schakelingetje gebouwd en gebruikt.
Niet dat de schakeling zo spannend is, integendeel maar ik betrap me er op, hoe ouder ik word hoe meer aandacht ik besteed aan een behuizing.

Sterker nog, tegenwoodig maak ik vaak eerst de behuizing en dan past de schakeling (resulteert ook wel eens in een "affe behuizing" maar het project zelf is niet klaar of komt ook nooit meer :+ ).

Printje gemaakt , paar bevestigings stripjes ge-3d-print (afgekeken van Hammond die ze als standaard onderdeel kan leveren).
Printje pas nu netjes strak in een standaard kastje.

Print heb ik opgeslagen als "template" , mocht ik meer dingen voor dit type kastje willen maken (binnenkort komt er nog iets).

Vandaag afgesproken met een mede-forumlid en prettig wat bijgepraat over van alles en nog wat, met name zelfbouw pre-scalers. Had beloofd een paar foto's en schema van twee van mijn exemplaren te e-mailen, maar het is net zoveel werk om het hier te plaatsen, dus bij deze.

De eerste is een 3.5GHz pre-scaler, gebaseerd op het MB506 deler-IC, gebouwd in 2004. Het is een klein, batterijgevoed voorzetapparaatje, met lock-switch om te voorkomen dat de batterij per ongeluk leegraakt als het apparaat in een de gereedsschapskoffer wordt gegooid. Het ontwerp is grotendeels gebaseerd op een design dat ik van de GBPPR-website heb gehaald: http://www.gbppr.net/pre/index.html.

Wat ik destijds nog het meest indrukwekkend vond is dat je met 3 TTL-IC's een deelfactor 7.8125 kon maken...

De MB506 zit op een printje (massieve kopervlakken), met enkele spoortjes en eilandjes gemaakt met een stanleymes/dremel/boormachine. Voor enkelstuks-producten werkt dit simpel en snel en ook de HF-eigenschappen zijn goed. I.p.v. 50-ohm striplijntjes gebruik ik dunne teflon semi-rigid coax. Het tweede printje bevat de 7.8125-deler, opgebouwd op gaatjesprint.

Een klein, simpel projectje dat volledig is uitgevoerd met onderdelen uit de rommelbakjes. Desondanks een erg handig apparaatje, om m'n huis-tuin-en-keuken frequentieteller iets verder te laten kijken dan z'n neus lang is (120MHz).

(edit: verdraaid, ik zie nu pas, 20 jaar na de bouw, dankzij deze foto's, dat één van de IC's niet goed in z'n voetje gestoken zit....)

(vervolg pre-scalers)

Jaren later kwam ik in het bezit van enkele samples van de Hittite HMC363 (prescaler-IC, 8-deler tot 13 GHz), en toevallig had dezelfde website ook dáár een goed ontwerp voor: http://www.gbppr.net/pre1/index.html

Het HMC363-IC zit weer op een massief koperen printje, (het massavlak van het IC zit ook gesoldeerd, i.v.m. koeling van het IC), met weer wat kleine spoortjes/eilandjes gemaakt met een scherp mesje. RF in-en outputs ook weer via teflon semi-rigid coax. Na de eerste 8-deling, met de HMC363, gaat het signaal naar een tweede delerprintje met een MB506, ook weer op dezelfde manier opgebouwd. Het uitgangssignaal daarvan gaat naar de gebruikelijke 'scheef deelgetal'-deler, op gaatjesprint.

Het schema van de constructie werd gekopieerd en in een enveloppe in de behuizing geplakt. Dat kan handig zijn als er ooit reparaties nodig mochten zijn, dan hoef ik niet eerst in een dozijn Leitz-mappen naar het constructieverslag te zoeken....

Het zijn geen precisie-instrumenten en het delen door een factor 1000 heeft z'n nadelen, maar voor mijn occasioneel gebruik voldoet het ruimschoots. En wel leuk om te zien dat je 10GHz-oscillator ook echt op 10GHz oscilleert. Een goede referentiefrequentie voor de frequentieteller staat trouwens ook al een tijdje op het verlanglijstje, dat is momenteel nog een beetje de zwakke schakel in m'n lab.

Kritische opmerkingen/verbeterpuntjes? Aarzel niet.