M4 zou ook nog wel kunnen denk ik. (groter niet, daar is het kastje te klein voor...)
Alles wat niet roest is welkom!... :)

Koper en gewoon ijzer wordt bij aquariums nogal gauw een vieze en voor vissen gevaarlijke (groene resp bruine) zooi.

Die doet me denken aan een lasstift, maar die hebben normaalgesproken nog een klein puntje. Wil je ze graag verzonken of mag een haakse stap ook? Ik kan eventueel een paar zeskantjes voor je in de gewenste vorm draaien.

IK zou ook denken een laststif. Die werken anders als die met de puntjes je steekt ze door de plaat hen in een verzonken gat. Zo worden ze in mijn EMI EMS160-33 voeding gebruikt. Bijna alles zit vast met die laststiften of lasmoeren.

De verzonken versie is het handigst: met de diepte van het verzinken kun je de boutoppervlakte precies gelijk krijgen met het kastje.
Een puntje erop is met een glazen wand ook niet erg geruststellend... :S

Inderdaad, lijkt wel wat op die stiftlas-electrodes, maar die hebben allemaal een puntje.

Toen ik eens een handvol van dergelijke RVS M3-schroeven met vlakke kop nodig had (voor de uren van de wijzerschaal van een zelfbouw klok van eiken en RVS) heb ik van een paar gewone gleufkopschroeven de kopjes wat afgedraaid in de draaibank. Fluitje van een cent.

Hierboven een overgebleven exemplaar (ik maak er altijd een paar extra als ik toch bezig ben)

gewoon een 6kant schroef nemen, de kop rond maken, en dan schuin afslijpen zodat je een verzonken ding krijgt.
makkelijkste natuurlijk is even de draaibank in

Waarom dan een 6 kant afslijpen neem dan gelijk al een verzonken schroef krijg je de schuine kant er gratis bij.

Op zaterdag 1 augustus 2026 15:58:26 schreef nonius:
Inderdaad, lijkt wel wat op die stiftlas-electrodes, maar die hebben allemaal een puntje.

Nee hoor deze zijn echt precies andersom. Die steek je eerst door een gat en IPV van een puntje zitten nu de bolletjes ook aan de andere kant.

Ik heb gezocht op stiftlasdraadpen verzonken M4

https://nl.mouser.com/en/ProductDetail/PEM/FHS-M4-12?qs=l4Gc20tDgJKH2H…

Nee hoor, bij de stiftlas-electrodes die ik ken zit er een klein 'pipje' in het midden van de (verder vlakke) kop.

Net in m'n oud lasdocumentatie lopen zoeken naar een voorbeeld maar ik kan de infobrochures niet meer terugvinden, blijkbaar heb ik ze ooit opgeruimd.

(uw verzonken stiften zijn uiteraard juist net andersom dan 'gewone' stiftlaspinnen; ze worden aan de andere kant van de plaat gemonteerd dan normaal.)

https://www.laskar-puntlastechniek.com/gebruiksdelen-componenten-puntl…

@Arco: is een kleine aluminium of koperen klinknagel met vlakke kop ook geen oplossing? Die bestaan ook met verzonken kop:

Op zaterdag 1 augustus 2026 18:33:12 schreef nonius:
Nee hoor, bij de stiftlas-electrodes die ik ken zit er een klein 'pipje' in het midden van de (verder vlakke) kop.

Maar deze die ik laat zien bestaan ook, voor die van jouw hoef je niet eerst een gat te boren en voor deze wel. Het voordeel van deze is zelfs als de lasnaad breekt dan zit het nog steeds vast en dat moet volgens de Amerikaanse mil spec's.

Maar ik lees net dat deze self cliching niet gelast worden met soms tonnen aan perskracht koud gelast worden. En dat klopt dan ook wel want bij mij zaten dit soort in aluminium platen en staal en aluminium las je normaal niet. Dus ik geef mijn out toe dit zijn geen laspennen.

En dan geef ik ook maar gelijk mijn fout toe: blijkbaar bestaan die stiftlas-electrodes ook gewoon zonder pipje, dus met vlakke kop....

Maar die self clinching studs en moeren zijn wel erg handig een gat boren en het met een pers erin persen. Daar ga ik nog wel eens een keer na kijken als ik een kastje met schroefdraad nodig heb.

En in principe kan het ook zonder pers met een zware hamer. En ik heb vroeger op mijn werk wel eens moeten stiftlassen maar dat is best nog lastig om goed te doen en ook het apparaat was niet goedkoop, maar een pers heb ik al en ook wat hamers.

Het kan zelfs zonder pers.

https://www.youtube.com/watch?v=PEmof6ux3as

Daar ga ik nog wel eens een keer na kijken als ik een kastje met schroefdraad nodig heb.

Er bestaan ook nog dit soort blindklink-moeren die handig zijn als je schroefdraad in dunne plaat nodig hebt:

Die monteer ik altijd gewoon met een hulpbout en twee steeksleuteltjes (bij gebrek aan een dure perstang). Dat werkt prima, mits je er geen honderden hoeft te monteren....:

https://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm (zie halverwege de pagina)

En in principe kan het ook zonder pers met een zware hamer.

Ik probeer in dergelijke gevallen altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van de bankschroef i.p.v. hamers, dan verloopt het proces wat beheerster. Minder 'alles of niets'....

Op zaterdag 1 augustus 2026 19:42:34 schreef nonius:
[...]

Er bestaan ook nog dit soort blindklink-moeren die handig zijn als je schroefdraad in dunne plaat nodig hebt:

[bijlage]

Die monteer ik altijd gewoon met een hulpbout en twee steeksleuteltjes (bij gebrek aan een dure perstang). Dat werkt prima, mits je er geen honderden hoeft te monteren....:

[bijlage][bijlage]

https://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm (zie halverwege de pagina)

[...]

Ik probeer in dergelijke gevallen altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van de bankschroef i.p.v. hamers, dan verloopt het proces wat beheerster. Minder 'alles of niets'....

die dingen ken ik wel , worden op t werk best wat gebruikt. die tangen hoe duur ook ( dacht een 600€ ) heb ik in de jaren toch al enige kunnen ruimen na een 15 dienstjaren, wat krom en schroefdraad dol enz. meen dat er een goedkoop tooltje is op aliexpress voor die blindklink dingen overigens, op accu.

Arco, ik kan ze niet vinden. Ik denk dat ik ze heb weggegooid toen ik mijn werkplaats naar de boot verhuisde. Ik vond alleen vijf M3 maar die zijn van verzinkt staal, niet van RVS, die andere waren M4 RVS (ik vond hun broertjes met wel een kruiskop)

Op zaterdag 1 augustus 2026 19:42:34 schreef nonius:
[...]

Die ken ik ook wel en daar heb ik ook wat van liggen, maar die persbouten zeg maar kan je dan ook in een blind gat van een frontpaneel persen moet dat wel 3mm dik zijn denk ik. Maar als ik wee zoiets ga maken dat kan ik daar wel eens over nadenken.

Die blind klinkmoeren van alu of PBS gaan nog wel.

Van RVS moet je echt een tooltje hebben, want red je niet. RVS is taai spul.

Op zondag 2 augustus 2026 05:59:32 schreef High met Henk:
Die blind klinkmoeren van alu of PBS gaan nog wel.

Van RVS moet je echt een tooltje hebben, want red je niet. RVS is taai spul.

Ja precies, ik heb daar zo'n grote tang voor, anders gaat dat echt niet.

@benleentje, dat zelfde spul heb ik ook hier gevonden:

https://www.ha-co.eu/en-de/product-onlineshop/press-in-threaded-bolt

@arco
Zoektermen: "Self-Clinching Threaded Studs" of "Press-in threaded bolt" dan vindt je (zeker bij de eerste zoekterm) genoeg van die verzonken "draadeindjes".