Beste forum leden. Ik ben aan een brommer bezig tomos A35 deze wil niet vonken het is een electronische ontsteking zonder punten Ik heb het vlieg wiel er af gehaald en ik zie er 3 lichspoelen zitten en de onstekings spoel Nu is mijn vraag kan ik van de ontstekings spoel de waarde opmeten met mijn ohm meter en wat zou deze dan moeten zijn ?? Of kan ik met het draaien van de krukas met het vliegwiel ook iets meten?
Punt 2 wat kan ik aan de bobine zelf opmeten de secundere weerstand en de primare weerstand ? misschien weet iemand hoeveel deze zou moeten zijn.
Alleen snap ik bij dit systeem nog niet hoe het onstekingstijdstip word geregeld . Ik heb wel al diverse dingen gelezen op het forum over dit soort ontsteking maar kom er nog niet precies uit
eerst maar eens gaan meten denk ik Hij is goed rijdend stil gevallen
mvrg e de waele

Ontstekings tijdstip is meestal de grondplaat verdraaien. Horen de spoelen bv de bovenste en onderste, en de linker en rechter bij elkaar zodat je poolparen krijgt.

Ik heb de spoelen vandaag allemaal doorgemeten de 3 koperen spoelen voor de verlichting enz zijn prima
De laadspoel/ontsteking deze is niet goed en is ergens onderbroken .
de kabel er naar toe (zwart ) is wel goed tot aan de spoel zelf
dan moet er een onderbreking zitten in de spoel zelf wel vreemd de spoel ziet er op zich nog heel goed uit er zijn geen beschadigingen of verkleuringen te zien hoe kan dit dan toch stuk gaan
gebeurd dit wel meer ?? dan moet er toch ergens de draad binnen in de spoel afzijn ?? terwijl deze geheel is beschermt met een soort vernis
e de waele

Plaats eens wat foto,s en eventueel een schema uit de handleiding.

Fotos volgen nog maar nu een andere vraag met wat voor spul is de wikkeling behandeld om te beschermen is er iets om dit op te lossen
Ik zou nu graag willen weten waar de draad is gebroken
E de waele

tijdens u metingen heb je de pulsgever voor het magneet geplaats

https://www.bromfietsshop.nl/onderdelen-op-merk-type/tomos/a3-a35-50/o…

https://www.tomosforum.nl/exploded_views/a35_workshop_manual.html

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (15%)]