"Vieze" spanning gebruiken voor gevoelige electronica

Hoi,

ik heb een bootje met Honda buitenboordmotor. Deze motor is voorzien van een lichtspoel en spanningsregelaar waarmee je een accu kunt opladen / boordverlichting van spanning voorziet.

Nu heb ik dit allemaal niet nodig maar zou wel graag mijn telefoon willen kunnen laden als we een dagje varen.

Ik heb geprobeerd om een USB lader aan te sluiten op de lichtspoel. Deze opstelling werkt maar na een uurtje varen is de lader overleden. Hierna heb ik het nog een keer geprobeerd met een ander merk lader maar hetzelfde resultaat.
Het waren geen goedkope laders, bedoelt voor motorfietsen.

Met een multimeter meet ik zo'n 12 tot 15 volt maar vermoed dat er nogal wat spanningspieken zijn.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Een accu voor je boot kopen en dan een bijpassende USB-lader kopen.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

In serie van de voeding draad een Ringkern ferriet smoorspoel, zodat de pieken gefilterd worden.

Dat gaat onvoldoende werken. De gemiddelde spanning is 12 tot 15V, maar de piekspanning kan veel hoger liggen. Een ringkern is goed tegen HF-pulsjes maar niet voor pulsen uit een lichtspoel.

vergeten

Golden Member

Op 1 september 2023 21:02:38 schreef Toverstaf:
Hoi,

ik heb een bootje met Honda buitenboordmotor. Deze motor is voorzien van een lichtspoel en spanningsregelaar waarmee je een accu kunt opladen / boordverlichting van spanning voorziet.

Welke spanning komt daaruit AC, DC en hoeveel?

Ik heb geprobeerd om een USB lader aan te sluiten.

Welke USB lader bedoel je, gegevens?

Deze opstelling werkt maar na een uurtje varen is de lader overleden. Hierna heb ik het nog een keer geprobeerd met een ander merk lader maar hetzelfde resultaat.
Het waren geen goedkope laders, bedoelt voor motorfietsen.

Wat is er aan stuk gegaan? Zijn beide gesneuvelde laders op dezelfde manier stuk?

Met een multimeter meet ik zo'n 12 tot 15 volt maar vermoed dat er nogal wat spanningspieken zijn.

Dat zou kunnen erg toerental afhankelijk, meet je AC, DC?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Ik zou er eerst een scoop aanhangen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 september 2023 21:23:12 schreef vergeten:
[...]
Welke spanning komt daaruit AC, DC en hoeveel?

[...]

Welke USB lader bedoel je, gegevens?

[...]Wat is er aan stuk gegaan? Zijn beide gesneuvelde laders op dezelfde manier stuk?
[...] Dat zou kunnen erg toerental afhankelijk, meet je AC, DC?

Betreft een Honda 10pk motor van 2017. Hier zit een lichtspoel in van 12V, 6A. Spannningsregelaar maakt hier 12VDC van.

Dit zijn de laders die ik heb gebruikt:
https://www.bol.com/nl/nl/p/optimate-usb-o-108kit-inline-accu-naar-usb…

https://www.mpartz.nl/healtech-thunderbox-tb-usb1-usb-p-41012?gad=1&am…

Beide doen niets meer, maar ik heb ze nog niet open gehad. Ben ook bang dat deze helemaal geseald zijn omdat ze bedoelt zijn voor het gebruik op motorfietsen.

Accu op de boot, liever niet als het niet hoeft. Toch extra gewicht.

revado

Honourable Member

Zonder accu zal de spanning heel onstabiel zijn en het zal vast niet de bedoeling zijn deze zonder accu te gebruiken, dan werkt de spanningsregelaar ook niet goed.
Wat zegt de gebruiksaanwijzing van de motor ?

vergeten

Golden Member

Wat @Fred101 opperde, bekijk dat "buitenboortmotor-net" eens met een scoop, kan er heeeel smerig uitzien.
Misschien komt er wel een enkelfasig gelijkgerichte spanning uit ipv dubbelfasig.

De "sinus" die eruit komt zal vast niet zo ideaal zijn als op dit theoretische plaatje.
Misschien dat het is op te lossen met een dikke elco, (4700µF/25 of 35 volt) of andere waarde experimenteel te bepalen, op het boordnet dicht bij de laderaansluiting.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 1 september 2023 22:01:24 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een loodaccu van 1,2Ah weegt toch niet zoveel?
Maar heeft wel onderhoud nodig.
Of het idee van vergeten overnemen (dikke condensator 4700µF/25 of 35 volt) en een serieweerstand van een paar ohm en paar watt tussen de lichtspoel en condensator opnemen.
Of je laadt je telefoon op met een 10Ah powerbank.

Ik zal het eens met een scoop gaan bekijken !

vergeten

Golden Member

Deze opstelling werkt maar na een uurtje varen is de lader overleden.

Vaar je dan rustig en constant, of soms volgas met flinke snelheidsvariaties?
(Zoals pubers dat vaak doen :) )

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op de grote rivier gaat het gas erop (vol gas).
Dan komt het bootje in plane en vaart het een stuk rustiger.

maartenbakker

Golden Member

Het zou me niet verbazen als er pieken van 50 tot 100 volt ontstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 september 2023 21:13:57 schreef ohm pi:
Een accu voor je boot kopen en dan een bijpassende USB-lader kopen.

Getweedst. Groot hoeft die accu niet te zijn, als het echt alleen maar om een telefoonoplader gaat is een 20 Ah al zat groot genoeg. Alleen zou het best wel eens kunnen dat, als er dan toch eenmaal een batterij aan boord is, er op 1-2-3 vanalle gebruikers bijkomen, ledverlichting, radiootje, wat nog al niet.

NB is een boot niet wettelijk verplicht om navigatieverlichting te voeren? Hoe wordt die gevoed?

Thevel

Golden Member

Op 1 september 2023 23:06:51 schreef Paulinha_B:
NB is een boot niet wettelijk verplicht om navigatieverlichting te voeren? Hoe wordt die gevoed?

Ook op mijn opblaasboot? :)

Yes, die ook.

Maar alleen als je ook in het donker vaart. Dat doen we niet, dus ook niet nodig.

Lucky Luke

Golden Member

Er moet toch alsnog best wat mee te doen zijn?

Ff brainstormen (dus: beginnen met een überslecht idee en kijken of er wat beters te verzinnen is):
Super inefficiënt richt je een lamp op een zonnepaneel en laad je daar je telefoon mee op, schone spanning maar 5% efficientie van lichtspoel tot licht en vervolgens iets van (gokje) 10 % ofzo van licht naar electra, dus 0,05% in totaal. Oh, en een merendeel deel van het licht valt naast de zonnecel, dus doe nog maar een factor 10 of 100 slechter. Nee, onbruikbaar onpraktisch, moet beter kunnen.

Goed, met een R/C filter en een shunt-regelaar wordt het al efficienter dan bovenstaande onzin.

Neem ‘s 1 Ohm gevolgd door een gelijkrichter, een zener/transzorb van 20 V ofzo, en een dikke elco, zeg 4x 2200 uF/35V parallel en daarbij ook wat ceramisch, zeg 4x 100nF. Dan een shuntregelaar die dat naar iets van 18V shunt (uitgaande dat de genoemde 15V nominaal klopt en het eigenlijk bedoeld is een 12 V loodaccu te laden, doet die shuntregelaar dus niks, tenzij de spanning onbelast erg oploopt. Dan een buck regelaar naar 5V voor de telefoon.

Anders: de 1 Ohm/gelijkrichter/buffer van bovenstaand, gevolgd door zo’n wide-input buck die zichzelf uitzet bij een ingangsspanning boven de X en heel blijft tot X+Y.
https://www.ti.com/power-management/non-isolated-dc-dc-switching-regul…&

Zo gauw kijkend bijvoorbeeld een TL2575HV-05? Ik heb ‘m niet in detail bekeken, dus zelf beoordelen of ‘ie inderdaad geschikt is.

Maar met die ene ohm en er achter een shuntregelaar moet er best ‘maximaal 20’ te maken zijn van ‘nominaal 15 met pieken’. Vooral als flink wat buffercapaciteit de pieken opvangt. Die ene ohm en die shunt moeten dat dan wel kunnen dissiperen.

En misschien wordt het 0.5 ohm of 10 Ohm. Het is een schets-idee.

Ik ben benieuwd wat de spanning doet met en zonder bovenstaande constructie. Maar met goed veel buffercapaciteit en een beetje serieweerstand moet het toch te temmen zijn?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

In het verleden heb ik in politie voertuigen mobilofoon apparatuur ingebouwd.
Speciale voertuigen met o.a crypto apparatuur werden altijd voorzien van een speciaal filter om de kostbare apparatuur te beschermen tegen spanningspieken.

Het filter was een ingegoten module maar het interne was globaal op het filter afgedrukt.
Als ik het goed herinner zat er een o.a spoel, een zener, en een thyristor in het filter.

ik weet helaas het merk/type van het filter niet meer maar misschien dat iemand anders het wel weet.

Misschien is zoiets ook zelf te bouwen.

Dat zal dan wel een soortement van crowbarschakeling geweest zijn. Niks mis mee, integendeel heel nuttig, maar niet echt een antwoord op de vraag.

pa3gws

Golden Member

Is de accu van je telefoon dan zo slecht dat hij het geen dag volhoud?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

....of misschien wordt er wel erg veel getelefoneerd. Wat doet men tenslotte als men zo een hele dag op het water zit? Lijkt mij een prima moment om achterstallige sociale contacten op te frissen.

Of de navigatieapplicatie staat de hele tijd op, die GNSS*-ontvangers vreten stroom.

*GNSS: correctere term voor wat gemeenlijk "GPS" wordt genoemd. GPS is echter slechts 1 satellietconstellatie, naast Galileo en Glonass en Beidou en misschien nog een paar meer, nu of straks. Global Navigation Satellite System is de generieke overkoepelende term voor iedere vorm van satellietnavigatie.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 2 september 2023 10:04:05 (14%)

Je schrijft , aangesloten op de lichtspoel! Dit kan niet want dat is wisselspanning. Je dient een accu te plaatsen en de telefoon te laden met een auto lader.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Inderdaad, de telefoon staat de hele dag aan om te kunnen navigeren en om een AIS beacon uit te sturen waarmee anderen je positie kunnen zien. Dat gaat hard en na een paar uur is de accu ook wel leeg.

Zoals vermeld, de motor is voorzien van een lichtspoel waarachter de spanningsregelaar zit. Deze vlakt en richt de spanning gelijk.