"Vieze" spanning gebruiken voor gevoelige electronica

Paulinha_B

Honourable Member

Ik heb gauw iets gekliederd in KiCad, ik hoop dat het prentje leesbaar doorkomt.

temp.svg

De zekering en diode bij het binnenkomen zijn algemene beveiligingen die ik zelf heb toegevoegd, R1 is de weerstand en D2 de zener of transzorb.

Ik heb nu maar een 7805 getekend i.p.v. de usb-lader, misschien kan men zelfs een 7809 of 7810 inzetten en daaruit de usb-lader voeden.

Is er enige schatting van de stroomopname? Daar hangt nogal een en ander vanaf...

NB die AIS slaat dat hierop https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_identification_system? Ik vind het straf dat men zo'n signaal met een telefoon zou kunnen uitsturen, dat zou toch enkel mogen gebeuren met daarvoor goedgekeurde apparaten?

Klopt helemaal. Ik kan wel de AIS ontvangen, niet versturen. Wel wordt de locatie gedeeld, iedereen die de app gebruikt ziet daardoor ook andermans locatie.

pa3gws

Golden Member

De meest simpele oplossing is al gegeven gewoon een accu erbij zetten.
Deze weegt net geen 4 kilo dat mag de pret toch niet drukken. ;-)
https://www.koltec.nl/accu-12-volt-12-ah

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Paulinha_B

Honourable Member

En als die 4 kg wel te veel wordt bevonden, dan kan men een supercap gebruiken zoals verkocht voor boenke-boenk-autookes, of enkele fikse elco's, zoals @LuckyLuke voorstelde. Eigenlijk zijn er zat mogelijkheden voor elk deelaspect van het verhaal.

En let wel, die 4 kg dat slaaat op een loodzuurbatterij van 12Ah, dat is misschien overkill voor deze toepassing, als men er niks anders gaat aan toevoegen. Een 7,2Ah uit noodverlichting zal dit ook best doen, of zelfs nog iets kleiners. En LiPo of LiFePo kan ook nog.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 2 september 2023 13:52:21 (36%)

pa3gws

Golden Member

Een accu stabiliseert doet een supercap dat ook?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Paulinha_B

Honourable Member

Beide nemen energie op of geven energie af, alnaargelang de omstandigheden. Een accu kan zoveel energie opnemen dat de spanning van de bron er zich aan aanpast, maar echt stabiliseren kan men dat niet noemen.

Lambiek

Special Member

Koop gewoon een 7Ah accu van 12V en zo'n USB stopcontact en ga niet lopen knoeien met van alles en nog wat.

https://www.kroesewatersport.nl/usb-stopcontact/

Ik bouw die dingen ook altijd in, in schepen en jachten. Dat werkt prima, op onze sloep had ik die dingen ook, werkt prima als lader voor je telefoon.

Je buitenboordmotor laad meer dan genoeg om je telefoon vol te houden, maar wel met een accu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

precies. Ik wilde net gaan schrijven dat ik niet alles gelezen had, maar lambiek schrijft gewoon zinnige dingen. Dat wilde ik ook gaan uittypen.

Je begint met dat je met je lichtspoel een accu kan opladen. Doe dat dan gewoon en sluit de lader op de accu aan. (en ga er even niet van uit dat het niet uitmaakt aan welke kant van de draad je de auto-lader aansluit. Gewoon vanuit de accu aansluiten, niet vanaf de motor kant).

Extravoordeel: Als je toch 's nachts aan het varen bent en de motor stopt er mee, dan valt de verlichting niet direct uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok, als een accu de beste oplossing is moeten we dat dan maar doen.

Hierbij de spanningen die ik heb gemeten.

Stationair:

Half gas:

.

[Bericht gewijzigd door Toverstaf op zaterdag 2 september 2023 17:33:29 (99%)

Paulinha_B

Honourable Member

lambiek schrijft gewoon zinnige dingen

Ja, dat is me al vaker opgevallen :D

Ernstig nu: wat is de vertikale schaalverdeling van de scoop? De spikes op de onderste foto zien er echt gemeen uit, maar hoe hoog zijn ze?

Lambiek

Special Member

Op 2 september 2023 17:31:39 schreef Toverstaf:
Hierbij de spanningen die ik heb gemeten.

Stationair:

[bijlage][bijlage]

Half gas:
[bijlage][bijlage]

Je kunt de spanning niet goed meten zonder een aangesloten accu, als je straks meet met een aangesloten accu zal je heel andere waardes meten. En je ziet ook die pieken niet meer, als je die wel ziet met aangesloten accu, is er iets mis met je regelaar.

Als je regelaar goed werkt zal je iets van 13.8V meten op je accu, misschien iets meer. Je kunt je telefoon zo op die USB stopcontacten aansluiten, je hebt verder geen lader nodig. Mits alles goed werkt natuurlijk.

Ondanks dat de multimeter idt "14V" noemt, is dit niet geschikt om een DCDC converter mee te voeden. Misschien dat je zelf nog een gelijkrichter, condensator er achter kan zetten, maar met deze metingen vind ik het niet raar dat die voedinkjes kaduuk gaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Paulinha_B

Honourable Member

Op 2 september 2023 17:48:59 schreef Toverstaf:
10V/div, pieken van 43 volt dus :/

Gruwel. Dan zal er wel een ander de geest laten, ja. Zelfs een 7805 of 7810 zouden dat niet verteren.

Je kan eens een autolampje van 12V aansluiten en dan kijken hoe de spanning eruitziet. Het meeste van de 43V-pulsen ben je dan wel kwijt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 2 september 2023 19:00:17 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Gezien de negatief gaande pulsen zou ik er ook nog een diodetje tussen zetten.

@Paulinha_B: sorry, ik had je kladje gemist. Ik bedoelde een diode in serie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 2 september 2023 20:08:44 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Paulinha_B

Honourable Member

Zelfs in mijn haastig-en-gauw kliedertje van vanochtend stond er al een diode in serie met de inkomende spanning. Of bedoelde je een normaliter sperrende diode van de inkomende spanning naar massa? Dat kan zeker nooit kwaad.

Als de accu en/of de condensatoren hun werk goed doen, dan heb je geen diode nodig. Maar het kan geen kwaad.
TS heeft een scoop, dus hij kan alle voorstellen en afkeuringen uittesten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 2 september 2023 20:13:54 (26%)

Ik ga even op zoek naar een kleine accu en zal de meting gaan herhalen. Een diode in serie is dus aan te raden? Gaat de laadspanning wel iets naar beneden namelijk.

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken / tekenen !

[Bericht gewijzigd door Toverstaf op zaterdag 2 september 2023 20:39:49 (16%)

Lambiek

Special Member

Op 2 september 2023 20:39:12 schreef Toverstaf:
Ik ga even op zoek naar een kleine accu en zal de meting gaan herhalen. Een diode in serie is dus aan te raden?

Je moet helemaal geen diode plaatsen, alleen een accu en zo'n USB stopcontact.

fred101

Golden Member

Op 2 september 2023 20:56:10 schreef Lambiek:
[...]
Je moet helemaal geen diode plaatsen, alleen een accu en zo'n USB stopcontact.

+1

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Als je voor een accu gaat, is een diode niet nodig.

Risico is natuurlijk wel dat je de boel opnieuw opblaast als de accu gaar is na een seizoen stilstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Kleine accu, snelkoppeling en het ding mee naar huis nemen en daar aan een druppellader. Of klein zonnepaneeltje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik heb in de discussie de suggestie om een traszorb toe te passen voorbij zien komen, dat was Paulinha_B die er ook een schemaatje bij deed. Zou een transzorb van de juiste waarde samen met een weerstand er voor en een elco erna niet voldoende zijn? Ik zou zelf liever geen accu plaatsen om het probleem op te lossen als dat ook anders kan.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.