"Vieze" spanning gebruiken voor gevoelige electronica

Lambiek

Special Member

Op 3 september 2023 08:55:20 schreef Gerard*:
Ik zou zelf liever geen accu plaatsen om het probleem op te lossen als dat ook anders kan.

En waarom niet, wat is daar mis mee?

Je hebt in je auto ook liever geen accu begrijp ik?

Het is gewoon onzin die laadregelaar is er voor om een accu op aan te sluiten.

Net als fred101 zegt, de accu er in de winter uithalen en thuis onder een druppel lader zetten. Ik heb op deze manier 15 jaar met een accu van 40Ah gedaan in onze sloep en daar starte ik ook gewoon mee plus nog veel meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 september 2023 10:16:20 schreef Lambiek:
[...]
En waarom niet, wat is daar mis mee?

Je hebt in je auto ook liever geen accu begrijp ik?

Het is gewoon onzin die laadregelaar is er voor om een accu op aan te sluiten.

Net als fred101 zegt, de accu er in de winter uithalen en thuis onder een druppel lader zetten. Ik heb op deze manier 15 jaar met een accu van 40Ah gedaan in onze sloep en daar starte ik ook gewoon mee plus nog veel meer.

k had even over iets heen gelezen, namelijk in de initiële vraag dat de buitenboordmotor al een aansluiting heeft om een accu op aan te sluiten, dat verandert de zaak uiteraard. Blijft wel een leuke uitdaging om het storingsprobleem anders op te lossen, maar goed uitdagingen is een hobby van mij persoonlijk.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 3 september 2023 08:55:20 schreef Gerard*:
Ik heb in de discussie de suggestie om een traszorb toe te passen voorbij zien komen, dat was Paulinha_B die er ook een schemaatje bij deed.

Ere wie ere toekomt: de transzorb (sic!) werd eerst gesuggereerd door @Lucky Luke, 1 sept. 23:25. Het leek mij een goede optie en dus heb ik erop verdergebreid.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 3 september 2023 10:26:19 (20%)

Op 3 september 2023 10:25:46 schreef Paulinha_B:
[...]

Ere wie ere toekomt: de transzorb (sic!) werd eerst gesuggereerd door @Lucky Luke, 1 sept. 23:25. Het leek mij een goede optie en dus heb ik erop verdergebreid.

Netjes, dank!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
vergeten

Golden Member

Op 2 september 2023 10:54:29 schreef Hunebedbouwer:
Je schrijft , aangesloten op de lichtspoel! Dit kan niet want dat is wisselspanning.

TS schreef in zijn beginpost:

Op 1 september 2023 21:02:38 schreef Toverstaf:
Hoi,

ik heb een bootje met Honda buitenboordmotor. Deze motor is voorzien van een lichtspoel en spanningsregelaar waarmee je een accu kunt opladen / boordverlichting van spanning voorziet.

Dat lijkt me toch echt een DC uitgang uit die BB motor, wel een hele vieze zo is gebleken!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2023 12:11:54 schreef vergeten:
Dat lijkt me toch echt een DC uitgang uit die BB motor, wel een hele vieze zo is gebleken!

Alle buitenboord motoren hebben zo'n systeem en daar kun je nu eenmaal niet direct een belasting op aansluiten. :)

pa3gws

Golden Member

Op 2 september 2023 17:48:59 schreef Toverstaf:
10V/div, pieken van 43 volt dus :/

Daar wordt een 12 volt gloeilampje ook niet echt vrolijk van. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die 43V zakt wel in. Kan zijn dat de effectieve spanning zonder accu hoger is dan 12V. Misschien wel 14 of 15V. Een 50mA 12V lampje zal het wel zwaar hebben maar een 1A-exemplaar heeft wel zoveel thermische massa dat die niet wakker ligt van die (afgedempte) 43V-pulsjes.

pa3gws

Golden Member

Vergelijk het maar met een opgevoerde brommer zonder accu.
Daar gingen de koplamp en achterlicht bolletje erg vaak stuk. :P
Mijn toendertijd stevig opgevoerde Puch die vrat lampjes.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jinny

Golden Member

Op 2 september 2023 11:14:41 schreef Toverstaf:
en om een AIS beacon uit te sturen waarmee anderen je positie kunnen zien.

Dit lijkt mij sterk, heel sterk.
Het zal wel een google maps ding zijn, en andere schepen zien daarmee je positie niet.
Of een app als Vesselvinder of zo.
Zien andere schepen je ook niet.

AIS uitzenden doen telefoons niet, om de doodeenvoudige reden dat ze daar de zender niet voor hebben.
Ergo, de telefoon kan gewoon uit.

Edit, anderen hadden het ook al opgemerkt.
En dus gewoon Vesselfinder of zo...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

In plaats van te mopperen en te zeuren, LEES eens wat de topicstarter netjes antwoordde op een gelijkaardige opmerking mijnerzijds, in ditzelfde draadje dus, op 2 september om 12:16? Dat antwoord klinkt voor mijn niet zeegerichte oren best plausibel.

NB bedoel je wel Vesselvinder? of is het eerder FesselFinder?
(sorry, die was onweerstaanbaar voor een talenfreak als ik)

Lambiek

Special Member

Klopt helemaal. Ik kan wel de AIS ontvangen, niet versturen. Wel wordt de locatie gedeeld, iedereen die de app gebruikt ziet daardoor ook andermans locatie.

Op 5 september 2023 21:48:12 schreef Paulinha_B:
In plaats van te mopperen en te zeuren, LEES eens wat de topicstarter netjes antwoordde op een gelijkaardige opmerking mijnerzijds, in ditzelfde draadje dus, op 2 september om 12:16? Dat antwoord klinkt voor mijn niet zeegerichte oren best plausibel.

Je bedoelt dit hierboven. Je kunt alleen iemand zien die AIS heeft, daar heb je een zender voor nodig met bijbehorende antenne, plus dat je geregistreerd moet zijn.

Dus als de TS iemand ziet op AIS, dan heeft die gene AIS aan boord.

Als Jinny daar zou varen zonder AIS, wordt zij niet gezien door de TS.

En we mopperen niet, we constateren gewoon iets. :)

Als Jinny daar zou varen zonder AIS, wordt zij niet gezien door de TS.

Dan lees ik de topicstarter toch anders: die ziet haar (nuja, haar boot) wel degelijk ALS ze zelf ook die AIS-applicatie draaien heeft, op een telefoon of een tablet of wat dan ook. Wat vermoedelijk niet het geval is, maar het zou kunnen.

Er is overigens een gelijkaardige discussie geweest in de vliegerij: er is een officieel systeem om piloten toe te laten de andere vliegtuigen te "zien", in de buurt, dat heet ADS/B, het bouwt verder op de technologie van de transponder, de mode-S meer bepaald, diens uitgezonden datapaketten omvatten o.a. GNSS-informatie. Maar dat is duur speelgoed, en het werkt niet zo goed in een buurt waar er veel toestellen dicht bij elkaar zitten. Toen verscheen er plots FLARM, veel goedkoper, speciaal bedacht voor de zwevers, en dat werd heel populair. Niet handig als je dan als motorpiloot een pak geld hebt uitgegeven aan ADS/B, en plots komt er zo'n zwever vanuit het niets voor je neus terecht. Zonder dat je iets hebt kunnen waarnemen. "Jamaar ik had toch m'n FLARM op" was het excuus. Niet geldig, dus.

Jinny

Golden Member

Klopt allemaal, ik vaar met officieel AIS, en gebruik de data van mijn AIS om deze op scherm te krijgen.
Met andere woorden, andere schepen zien -mij- op hun scherm varen, terwijl ze de TS -niet- zien varen (ik dus ook niet) op hun scherm.
Daarbij heeft VesselFinder (tikfoud inderdaad) een vertraging tov de rechtstreekse ontvangst van de data die ik gebruik.
Je kunt dus niet op FF vertrouwen qua accuraat zijn, heel grote schepen kunnen veel dichterbij zijn dan je aan de hand van VF (of Marinetraffic, hetzelfde) verwacht.
Plus dat die grote schepen jou gewoon niet zien op hun apparatuur (ik ook niet).

VesselFinder, MarineTraffic en dergelijke,
Leuk als toys for boys, maar niet om daadwerkelijk op te vertrouwen qua navigatie.

Het is wat offtopic, maar ik ben daar wat fel op daar ik regelmatig ellende zie veroorzaakt door mensen die denken als de TS op druk vaarwater..

edit

Op 6 september 2023 09:59:07 schreef Paulinha_B:
[...]

Dan lees ik de topicstarter toch anders: die ziet haar (nuja, haar boot) wel degelijk ALS ze zelf ook die AIS-applicatie draaien heeft, op een telefoon of een tablet of wat dan ook. Wat vermoedelijk niet het geval is, maar het zou kunnen.

Als hierboven gemeld, ik draai -verplicht- een AIS A en de TS ziet mij dus, ik alleen de TS niet op mijn scherm. (ik heb twee nav progs draaien op twee computers naast elkaar op twee schermen)
Het gaat fout als de TS denkt dat hij zichtbaar is bij mij want hij draait immers de app?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het gaat fout als de TS denkt dat hij zichtbaar is bij mij want hij draait immers de app?

Ja, akkoord. Dat ware precies hetzelfde als "mijn" zwever die zich verschool achter zijn Flarm-apparaatje, al wist hij in z'n hartje misschien wel beter. Ik denk dat onze topicstarter ook wel beter weet.

Jinny

Golden Member

Op 6 september 2023 12:35:24 schreef Paulinha_B:
[...] Ja, akkoord. Dat ware precies hetzelfde als "mijn" zwever die zich verschool achter zijn Flarm-apparaatje, al wist hij in z'n hartje misschien wel beter. Ik denk dat onze topicstarter ook wel beter weet.

Ik hoop het voor de brave borst...
Ik heb tov de rest van de AIS A verplichte schepen maar een notedopje, maar er hangt een propeller onder van 1.40 meter.
En die laat weinig heel van een sloepje en de inzittenden...

Even een kleine update.

Heb een test gedaan met een 3Ah en 9Ah accu. In beide gevallen zijn de pieken verdwenen en blijft er een stabiele spanning over.

Bedankt voor het meedenken !

Sine

Moderator

Tja, dat werkt, maar blijft onnodig.

Je kunt makkelijk een filter en een eventueel een clamp fabieken met daar een normale regelaar achter.

Op 17 september 2023 10:34:00 schreef Toverstaf:
Even een kleine update.

Heb een test gedaan met een 3Ah en 9Ah accu. In beide gevallen zijn de pieken verdwenen en blijft er een stabiele spanning over.

Bedankt voor het meedenken !

Jij bedankt voor de terugmelding, en gefeliciteerd dat je eruit bent!
Bemerk wel dat @Sine gelijk heeft: de batterij zou niet mogen nodig zijn, op een manier is het eigenlijk een "botte bijl"-oplossing. Maar als het werkt dan werkt het.

Wat mij opvalt in deze topic is dat er door sommige nogal makkelijk wordt gedacht over het vervangen van een accu door iets anders elektronisch.

Als je goed kijkt is de conventionele lood zwavelzuur accu elektrisch gezien gewoon een fantastisch apparaat. Het vlakt de onmogelijke spanningspieken die uit zo'n brakke spanningsopwekspoel komen op een fantastische manier af. Probeer maar eens een filter te bedenken die dat kan. Niets is onmogelijk natuurlijk. Maar lastig is het wel. Ander toerental van de motor geeft andere frequenties en dus een totaal ander filter. Voor een accu maakt dat allemaal geen bal uit. Hoe die pieken er ook uitzien? De energie ervan wordt gewoon opgeslagen. En een accu gaat goed behandeld erg lang mee, en je kunt er ook nog een hele hoop energie in bewaren.

Ik vind het om die reden ook terecht dat hier een accu en dat ding van Lambiek wordt aangeraden.

Op 17 september 2023 13:51:05 schreef Ex-fietser:
Probeer maar eens een filter te bedenken die dat kan. Niets is onmogelijk natuurlijk. Maar lastig is het wel. Ander toerental van de motor geeft andere frequenties en dus een totaal ander filter.

Daar ben ik het niet mee eens. Je wilt DC, dus alle hoge frequenties mogen er uit. Een laagdoorlaatfilter is wat je wilt.

De kantelfrequentie kan je op 1MHz zetten, maar dat is duidelijk te hoog. 1kHz zou beide kanten op kunnen gaan afhankelijk van het toerental van de motor en bij 1Hz zit je zeker goed. Omdat lagere kantelfrequenties duurder zijn, wil je hem zo hoog mogelijk hebben, maar dat het nog wel werkt. Dan zal je misschien iets beter naar een geschikte kantelfrequentie op zoek moeten dan "REW zegt dat 1Hz wel zal werken dus dan gebruik ik dat maar".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Toverstaf,
Mooi dat het werkt!

@Anderen en ook Toverstaf,
Ik hou van het principe KISS. Een standaard accu met bijpassende USB-connector voldoet daaraan. Nu kan zelfs de dorpssmid je electrische installatie van de boot onderhouden.
Uiteraard is het mogelijk om de aangeboden generatorspanning af te vlakken en te bufferen in een elco. Dat vereist extra uitzoekerij. Met een beetje mazzel is een dikke elco voldoende om de accu te vervangen, maar heel snel kom je in (iets) gecompliceerdere schakelingen.

Op 17 september 2023 11:16:33 schreef Paulinha_B:
... de batterij zou niet mogen nodig zijn, op een manier is het eigenlijk een "botte bijl"-oplossing.

Ik zou het niet een botte bijl-oplossing willen noemen. Deze oplossing past precies in het ontwerp van de bestaande electrische installatie van de boot.
Iemand merkte op dat als er toch een accu inzit, dat er van alles op deze accu aangesloten gaat worden. Eigenlijk verwacht ik dat ook. Het meest voor de hand liggend is een (gevonden) autoradio. Die stem je mooi af op Veronica en je hebt dan Arbeidsvitamine op de boot.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 17 september 2023 19:09:01 (38%)