Excuses voor de vertraagde reactie. Er kwam iets tussen.
Hartelijk dank voor de de reacties. Dat geeft de burger moed.
Natuurlijk had ik een foto bij moeten sluiten. Doe ik nu alsnog. Wie stof onderaan opmerkt: klopt.
De waarden van de condensatoren zijn niet te zien, maar die zijn echt 4 µF en 6 µF, rond.
Dank ook voor de links, het leek me al niet slim om het zomaar uit China te halen.
Nu nog even inlezen op "bipolaire elco's", gewoon om 't te snappen.
@Hoeben: dank, ik kom er graag op terug. Helaas heb ik geen schema/circuit diagram kunnen vinden. Wel een paar ruwe gegevens.Die plak ik hieronder.
Ik heb een uitgebreid verslag gevonden van twee Russen die een nét jonger broertje van de grond af gereconstrueerd hebben, maar daar zit een ander filter in, met drie condensatoren,waaronder een van 33 µF
Alvast hartelijk dank allemaal voor jullie reacties. Ik ga serieus werk maken van mijn cursus elektronica...
Edit: ik blijf me ook het waarom afvragen van twee parallelle condensatoren i.p.v. één grote.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
(Sorry voor de eigenwijs-mode), ik zie twee Elna 25 V elcos. Vermoedelijk bipolair maar ik lees geen capaciteitswaarde……
De aanduiding BP op deze condensatoren betekent Bi-Polair.
Indien je een capaciteitsmeter of universeelmeter met deze
functie bezit is controle makkelijk te realiseren.
An3s
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 3 september 2023 18:45:15 schreef Thes:
Edit: ik blijf me ook het waarom afvragen van twee parallelle condensatoren i.p.v. één grote.
Bijvoorbeeld door;
In jouw geval 10µF/25volt was er niet op dat moment (4 en 6 µF tel je bij elkaar)
De andere eigenschappen; de interne weerstanden en inductie worden lager bij parallel schakelen. (net als bij weerstanden)
@vergeten: Dank! Weer een stapje verder.
@Batavia: zie bij @vergeten 
@FastFolkert: terechte opmerking, natuurlijk. Maar de condensatoren zouden gedraaid (of getordeerd, eigenlijk) moeten worden en dat wil(de) ik ze (nog) niet aandoen, qua leeftijd en kwetsbaarheid. Foto van de waarden zelf lukte in die positie niet. Maar neem van mij aan dat mijn interpretatie van de waarden 4 en 6 microFarad correct is.
Hartelijk dank, iedereen!
ik heb dit even doorgelezen en volgens mijn weten gaat een elco als scheidingsfilter niet werken.
Daarom zitten er dan altijd 2 in, die tegengesteld zijn gemonteerd, zodat je ahw een bipolaire condensator krijgt.
Ik heb ze ook in mijn boxen gemonteerd, maar wel met dezelfde waardes.
Dus ik vind het vreemd dat de een 4 uF is en de ander 6 uF........
Heb je goed gekeken en zitten ze idd tegengesteld gemonteerd?
Ik kan minder vaak inloggen dan ik gehoopt had, maar inzake de opmerkingen van Roconed (en Raaf):
- Dat er bipolaire condensatoren zijn was nieuw voor me, maar dat is wel meer van wat ik hier besproken zie
Ik ben me aan het inlezen...
- Ja de waarden kloppen. De boxen zijn uit 1976 en sindsdien nooit open geweest, de elco's zijn dus nooit vervangen.. Was sowieso een klus. Maar het bevreemde mij ook, vandaar ook de vraag.
Leuke link, Raaf. Het is hier toevallig knap windy 
Dank allemaal.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op 19 september 2023 17:41:20 schreef Thes:
Ik kan minder vaak inloggen dan ik gehoopt had, maar inzake de opmerkingen van Roconed (en Raaf):
- Dat er bipolaire condensatoren zijn was nieuw voor me, maar dat is wel meer van wat ik hier besproken zieIk ben me aan het inlezen...
- Ja de waarden kloppen. De boxen zijn uit 1976 en sindsdien nooit open geweest, de elco's zijn dus nooit vervangen.. Was sowieso een klus. Maar het bevreemde mij ook, vandaar ook de vraag.
Leuke link, Raaf. Het is hier toevallig knap windy
![]()
Ach, het is ook een reminder in wat voor een vervuild stuk land we wonen. Maar dat is een wat minder prettige boodschap. Overigens kan het altijd slechter, zie uitgezoomd de huidge atmosfeer in China en Zuid-Korea.
Bij die bipolaire elco's heeft de fabrikant er al twee in serie met tegengestelde polariteit in een huisje gestopt. Dus met de beide minnen (of plussen) aan elkaar geknoopt. Bij scheidingsfilters zijn filmgewikkelde condensators eerste keus. Elco's zijn veel goedkoper.
Ik vind het zelf altijd wel prettig als onderwerpen niet plotseling in het niks uitlopen. Vandaar een (voorlopige) eindstand.
Onderstaand de foto's van de losgesoldeerde condensatoren, met het meetresultaat. In dit geval heb ik ervoor gezorgd dat de waarden goed in beeld zijn.
Te zien is dat de hele openschroefactie achteraf waarschijnlijk niet had gehoeven. De waarden liggen iets boven de nominale waarde (4,89 ipv 4mF en 6,49 ipv 6mF). Goed materiaal, lijkt me.
Voor de zekerheid wordt de ander box ook nog bekeken, maar het ziet ernaar uit dat het mechanische probleem (loskrijgen) groter is dan het elektronische.
Dank voor jullie hulp!
Thes
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Beide condensatoren wijzen wat te hoog aan. Dit valt binnen de toleranties van de meter en de condensatoren zelf, maar het is ook wel de manier waarop (bipolaire) elco's zouden kunnen falen. De oxidelaag neemt in dikte af waardoor de condensator niet meer goed geformeerd is.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De enige echt betrouwbare manier is met een LCR meter die Cs en D weergeeft. Als D erg hoog is krijg je nogal afwijkende metingen mbv een DMM. Een DMM is prima voor nieuwe elcos maar niet voor oude mogelijk slechte. Ik heb ook geen idee hoe een DMM zich gedraagt bij bipolaire elcos aangezien het een DC meting betreft (LCR meter, meet met AC (op 100 Hz maar in de 70's was 1 kHz de norm. Dat is 100 Hz geworden omdat elcos steeds hogere capaciteit kregen.
Anders gewoon vervangen, dan weet je het ook zeker.
Even getest op mijn Fluke 1587. Deze geeft 1200 uF weer bij een 998 uF BP elco en 224 uF voor een 209 uF. De echte waarde is met een professionele gecalibreerde LCR meter gemeten op 100 Hz in Cs mode. Dit waren nieuwe bipolaire elcos
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
Op 3 oktober 2023 13:59:46 schreef Thes:
Te zien is dat de hele openschroefactie achteraf waarschijnlijk niet had gehoeven. De waarden liggen iets boven de nominale waarde (4,89 ipv 4mF en 6,49 ipv 6mF). Goed materiaal, lijkt me.
Dat zeg je nu, maar te hoge waardes is ook niet goed, veel DMM's gaan een hogere waarde aangeven als de elco's lekken.
Ik zou ze zelf vervangen door een MKT van een geschikte waarde. Bipolaire elco's zijn het altijd net niet geweest zeg maar. Als het even kan probeer ik ze niet te gebruiken.
(Dat mag je leze als: ik heb een gruwelijke hekel aan die krengen en zal ze nooit gebruiken
Ze hebben alle nadelen van elco's .. maar dan twee keer.)
Dat klopt, maar na al die jaren is het plausibeler dat ze zijn gaan lekken in plaats van dat de waarde naar boven afwijkt 
En opnieuw dank voor alle reacties. Mij verbaasde de afwijking naar boven ook al een tikje en het is niet voor niets dat ik de meter zelf meegefotografeerd heb 
De boel ligt nu toch open (de vraag is even hoe ik zonder brokken de andere openkrijg), dus ik tendeer erg naar vervanging. Iemand een suggestie voor een goed merk? Ik kom er met googelen niet zo uit.
Thes
Ze zijn verkrijgbaar in alle prijsklassen van goedkoop tot absurd duur.
Hier eentje voor een normale prijs : https://www.reichelt.nl/nl/nl/audiofrequentie-elco-axiaal-10-f-63volt-…
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
i.p.v. bipolaire elco's zou ik zoals @Hoeben ook zei deze te vervangen door MKP, die zijn echt robuust en impuls bestendig ook.
Je hebt ze in waarden van 1 en 2,2 (4,7 weet ik niet) micro farad bij flinke spanningen en stromen.
Nadeel is ze kosten wat meer als elco's maar zijn ook minder tolerant in waarde als elco's.
Op 3 oktober 2023 21:40:56 schreef Bobosje:
Ze zijn verkrijgbaar in alle prijsklassen van goedkoop tot absurd duur.
Hier eentje voor een normale prijs : https://www.reichelt.nl/nl/nl/audiofrequentie-elco-axiaal-10-f-63volt-…
Kwalitatief uitermate teleurstellende kwaliteit, ik zou voor MKP gaan. Het is moeilijker geworden om goede axiale bi-elco's te vinden(of ze komen uit Absurdistan).
Gevonden op een site in Absurdistan, betere kwaliteit, MKT en nog redelijk betaalbaar : https://www.speakerland.nl/filteronderdelen/condensatoren/mkt-160v-10-…
Als de box minder is gaan klinken zoals in de startpost staat kan dat ook andere oorzaken hebben zoals een spreekspoel die aanloopt of de ophanging van de conus is niet goed meer. Ik zou daar ook naar kijken. En of beide speakers geluid geven. Als alleen de bass nog werkt wordt het geluid idd ook dof.
Over de condensators in het filter, dit zit er in een B&W luidspreker uit dezelfde tijd (7ties)
Blijkbaar vonden ze het beter om geen elco's te plaatsen. Plaatje is klikbaar voor meer detaillering
Als het echt met elco's moet: https://www.banzaimusic.com/Bipolar-Capacitors/
F+T is blijkbaar in het gat in de markt gesprongen en maakt kwalitatief goede (custom) elco's.
F+T bipolaire elco ook verkrijgbaar bij Reichelt : https://www.reichelt.nl/nl/nl/elco-axiaal-10-f-100-v-85-c-20--f-t-atbi…