Ik heb al jaren een Luigjes (Atag) zonneboiler. Dat ding doet het nog prima. Bij dit systeem heb ik ook een uitleesunit gekocht. Die deed het tot voor kort ook nog. Echter ik vermoed dat het LCD 1601 display kapot is. Het display is nog alleen aan de rechterzijde leesbaar. Zelf denk ik dat de printplaat nog in orde is dus ik heb een nieuw display gekocht maar die past niet. Vervolgens de display los gemaakt om deze over te zetten op de oude. Dat lukt niet want de display zit vast gesoldeerd. Is er een oplossing om mijn uitleesunit weer werkend en leesbaar te krijgen.

Ja:
LCD1601

Je huidige display krijg je niet meer goed. Let wel dat je een 1601 Bestelt als er een 1601 in zat. Die is 1 regel. Een 1602 is twee regels, en dat past dan niet met je firmware op je unit.

Ik heb idd een 1601 besteld maar die krijg ik niet gemonteerd. Pas niet op mijn printplaat van Luigjes. Ik heb via Ali in China een nieuwe 1601 display gekocht. Het nieuwe display zit aan de zijkant gesoldeerd. Is het proberen waard om die los te maken en het display voor mijn oude te gebruiken. Die zit namelijk los en kan ik er zo uit halen en vervangen.

Die 1x16 displays zijn er in diverse maten, moet je vooraf even opmeten of 'ie past. (soms zitten ook de aansluitingen 1...14 ongekeerd)

Het display op de foto heeft geen backlight zo te zien. Dus dan moet je een transflective reflective type zoeken, anders zie je niks.

Als alternatief kun je de voeding van de backlight (15/16) via een serieweerstand 100Ω verbinden met de voeding van de display module.

Op 4 september 2023 12:45:02 schreef jolijoli:
Ik heb idd een 1601 besteld maar die krijg ik niet gemonteerd. Pas niet op mijn printplaat van Luigjes. Ik heb via Ali in China een nieuwe 1601 display gekocht. Het nieuwe display zit aan de zijkant gesoldeerd. Is het proberen waard om die los te maken en het display voor mijn oude te gebruiken. Die zit namelijk los en kan ik er zo uit halen en vervangen.

De LCD zelf, dat glazen plaatje, heeft z'n aansluitingen op de randjes boven en onder zitten. Die worden verbonden middels een smalle lamellen strip tussen dat glazen plaatje en de print. Probleem met dat spul is dat die lamellen, flinterdunne stukjes onderling geïsoleerd, super gevoelig zijn voor de geringste vervuiling. Een (onzichtbare) vingerafdruk op je print of dat glazen plaatje is al genoeg om geen goed contact meer te hebben. De twee randen moeten ook bij het terug monteren vlak lopen met print en de geleidende lamellen strip er tussen.

Harry dank je voor je antwoord. Ik snap dat dat spul allemaal gevoelig is. Is dat schoon te maken? Dan ga ik dat proberen en misschien lukt het dan om het op die manier te maken.

Je kunt de spoortjes/zebrastrips zeer voorzichtig met een wattenstaafje met IPA reinigen.
De ITO spoortjes op het lcd glas zijn maar 0.1µm dik, dus gauw beschadigd. (een menselijke haar is maar liefst 100µm dik!... :) )

Het is mij nog niet gelukt tot nu toe om dat schoon en weer stabiel werkend te krijgen. Je aanvankelijke probleem, een half werkend LCD, heeft waarschijnlijk ook (condens) vocht in die of tussen die lamellen strip als oorzaak. Ik vermoed dat er in die lamellen ook een soort capillair effect plaats vindt en dat vocht wat er eenmaal inzit niet zomaar er weer uit is. Plus misschien nog eens een vorm van corrosie daartussen dat dan onbetrouwbaar contact tot gevolg heeft.

Ik heb hier even zo'n display dat defect is door overspanning losgehaald en onder de microscoop bekeken. Daar staat van de stuurprint de contacten die iets hoger zijn al als afdruk in de lamellen strip die hier tussen twee roze steuntjes in zit in dat zwarte frame. Als ik die lamellen andersom terug zou zetten, werkt het al niet meer door dat hoogteverschil terwijl die lamellen strip z'n zelfde hoogte behoud.