Oude lintzaag 3x380V via FO?

benleentje

Golden Member

@toeter. Niet helemaal. Als eerste is de juiste snelheid erg belangrijk. Als je accepteert dat je heel langzaam kan zagen dan is in staal amper koeling nodig. Onze zaag die spuit om de ca 3 seconde een druppel olie via perslucht op de zaag. Je kan dus met relatief weinig olie ook gewoon in metaal zagen.

Op het werk hebben iets vergelijkbaars als onderstaande, maar ik denk wel van betere kwaliteit maar het gaat om het idee.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003411289573.html?spm=a2g0o.product…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@sunrayes
Kan je me mss n paar foto’s maken van hoe je zaaggeleider bevestigd is ?
Bedankt alvast

Op donderdag 19 oktober 2023 14:13:56 schreef Fractalic:
@sunrayes
Kan je me mss n paar foto’s maken van hoe je zaaggeleider bevestigd is ?
Bedankt alvast

Excuses voor mijn late reactie, ik heb het onderwerp een lange tijd opzij gezet.
Maar inmiddels heb ik het weer opgepakt.
Eerst de zaaggeleider:

De geleider hangt aan een massieve staaf, die dmv een schroef aan de achterkant klem gedrukt wordt. De geleider is niet de allerbeste, maar voor een verjaardag heb ik een leuk kistje gemaakt en het hout daarvoor heb ik op de lintzaag verzaagd. En dat is heel goed gelukt.

Zie ook het topic bij https://www.woodworking.nl/threads/houten-gereedschapsbak.39871/

Inmiddels heb ik ook een 3kW frequentieregelaar bij Vevor gekocht.
Vergeleken met professionele merken is deze heel goedkoop. Deze kostte € 110,- terwijl de bekende merken al snel € 400,- kosten. Misschien gaat ie snel stuk, maar misschien is het in mijn hobby omgeving een prima ding.

Ik heb hem gisteren geïnstalleerd. Qua diepte past hij precies aan de achterkant in het kastje.
En het werkt goed.
De zaag draait al vanaf 5 Hz. En zagen gaat dan ook nog wel aardig. Ik heb een stuk vuren van 5 cm dik geprobeerd, met het herzaag lint. Dat is eigenlijk wat teveel voor deze snelheid, maar hij zaagde wel.
Nu eerst een nieuw metaalzaaglint kopen (de oude is bot) en dan een stuk metaal gaan zagen.

En ik wil een apart doosje met potmeter en aan en uit schakelaar bovenop de kast, naast de machine. Dat is praktischer dan ‘m via het bedieningspaneeltje op de regelaar zelf bedienen.
De ruimte met de regelaar kan ik dan stofdicht afsluiten met een deurtje.

Groeten, Raymond

benleentje

Golden Member

De zaag draait al vanaf 5 Hz.

Dat is netjes vaak zit het zo tussen de 3 en 5 Hz waarop een motor net wil aanlopen.
Vaak kan je met de boost parameter dat nog beter krijgen. Soms heet dat ook anders het staat vaak bij de V/f curve in de handleiding

Er is wel een grote maar ;). Op deze snelheid draait de interne koel ventilator in de motor ook zo langzaam terwijl de motor eigenlijk net zo warm word. Voor max 5 minuten niet zo een probleem, anders moet je een extra ventilator op de motor monteren. Maar dat moet niet zo 12cm 12V computer fan zijn van 0,2A maar toch wel 1 die 12V 1A is.
Ik heb daarvoor een temperatuur controller van ali gekocht en dan de sensor op de motor geplakt en bij 50 graden gaat de ventilator aan. Zo een motor mag best 70 graden op de behuizing en buitenkant worden dus 50 graden is nog relatief koel.

PS ik zou op de 230V kabel die zo direct de FO ingaat nog even iets van trekontlasting maken en zelf beugel ik de kabels nog wat netter.

En let er ook op dat de FO goed kan koelen dus de kast mag niet volledig lucht dicht zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 8 februari 2024 18:22:00 (12%)

Op donderdag 8 februari 2024 18:16:36 schreef benleentje:
[...]Dat is netjes vaak zit het zo tussen de 3 en 5 Hz waarop een motor net wil aanlopen.
Vaak kan je met de boost parameter dat nog beter krijgen. Soms heet dat ook anders het staat vaak bij de V/f curve in de handleiding

Er is wel een grote maar ;). Op deze snelheid draait de interne koel ventilator in de motor ook zo langzaam terwijl de motor eigenlijk net zo warm word. Voor max 5 minuten niet zo een probleem, anders moet je een extra ventilator op de motor monteren. Maar dat moet niet zo 12cm 12V computer fan zijn van 0,2A maar toch wel 1 die 12V 1A is.
Ik heb daarvoor een temperatuur controller van ali gekocht en dan de sensor op de motor geplakt en bij 50 graden gaat de ventilator aan. Zo een motor mag best 70 graden op de behuizing en buitenkant worden dus 50 graden is nog relatief koel.

Deze motorbehuizing is helemaal dicht, waarschijnlijk omdat het een slagers-lintzaag was.
Ik wil er inderdaad ook zo'n temparuur controler in maken. Een gaatje in de behuizing boren en een voeler er in plakken.

PS ik zou op de 230V kabel die zo direct de FO ingaat nog even iets van trekontlasting maken en zelf beugel ik de kabels nog wat netter.

En let er ook op dat de FO goed kan koelen dus de kast mag niet volledig lucht dicht zijn.

Goed opgemerkt! Dit moet een stuk netter inderdaad.
En ik kan een paar gaten in de bodem maken. Dan kan er frisse lucht in.

benleentje

Golden Member

Een gaatje in de behuizing boren en een voeler er in plakken.

Ja en houd het dan op 40 / 45 graden dit omdat je een dichte motor hebt. Deze temperatuur is erg conservatief en zou best hoger kunnen maar je wilt ook geen defect motor.

Houdt in ieder geval de motortemperatuur goed in de gaten!
Met 5 Amp door een 0,5 mm² zit je op 10 Amp per mm² en ik heb vroeger geleerd 3 a 4 Amp per mm² . ER zit een behoorlijke vertaging door de isolatie voor het goed voelbaar is. Het zou me dan ook niet verbazen als het een 127/220 volt motor is, met 220 volt in ster.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?