Hallo,

Een kennis van mij heeft een stapeltje 2e-hands accu's die hij wil gebruiken als thuis batterij. Nu heeft hij mij gevraagd om te bepalen of zijn warmtepomp hier de nacht mee door kan. Voordat ik daaraan ga rekenen en ga zoeken naar laders / omvormers willen we eerst bepalen of de batterijen nog bruikbaar zijn.

Mijn idee is om de batterij eerst helemaal op te laden, en daarna te ontladen. Tijdens het ontladen willen we meten wat de capaciteit is. Ik heb net gemeten, tussen 2 polen staat ongeveer 2 V. Een batterij is dus 6 V en volgens het typeplaatje 2000 Ah. Ik heb wel een metertje, maar die kan maar met 2A ontladen. Dat duurt dus 1000 uur. Niet echt praktisch.

Heeft iemand een idee hoe we de capaciteit van deze batterijen kunnen meten?

De normale accu testers gaan van +/- 100A tot zo'n 160A, zal dus niet meevallen voor dat vermogen.

Je kunt wel iets zoeken wat veel stroom trekt en dan de stroom meten en kijken hoe lang het duurt voordat de accu net onder de 6V zit. Een volle 6V accu zal 6.3V meten, dus net onder de 6V is de accu leeg.

Maar even iets anders: Heeft die kennis genoeg panelen om die accu's vol te krijgen, in de winter gaat dat niet snel. Of gaat hij er in de zomer ook mee koelen.

Ik weet niet hoeveel accu's hij heeft. Stel dat het er 8 zijn, dan kun je een 48V systeem maken. Maar dan heb je wel 48 X 2000Ah = 16.000Wh 96.000Wh tot je beschikking. Maar die moet je wel vol krijgen op een dag, in de zomer lukt dat wel maar in de winter niet. Mits je genoeg panelen hebt natuurlijk.

Ontladen zou ik doen met wat je heb liggen, vermogens weerstanden, autolampen, zware ventilator, motor scootmobiel ;)enz alles wat maar stroom wil trekken en dat vrij constant doet.
En dan bv elk uur de stroom en spanning noteren en dan kijken wanneer hij op 6v komt te staan. In het begin even vaker naar de stroom kijken of daar niet te veel verloop in zit.
Maar ik vind die spanning altijd wat arbitrair hoe weet je wanneer hij echt leeg is tot het punt wat hij werkelijk ontladen mag worden.
Met een zuurweger kan je dat beter bepalen.

Met mijn zeer beperkte ervaring met accu's voor een heftruck weet ik dat de capaciteit na 10 jaar nog op ca 75% zat volgens de lader dan. HEt was een 550Ah accu en daar geen steeds tegen de 400Ah aan lading in met een laadbeurt.
Maar met een nieuwe accu konden we 4 weken op een lading rijden en op het Laats nog maar 3 dagen. NU zij dat een appel en ei vergelijkingen omdat bij ons het heftruck gebruik van heel weinig naar heel veel ging. MMaar gemiddeld merkt je wel dat je er op het laatst nog maar 2 a 3 dagen op lading reed ipv van ruim 1,5 week.
Dus de lading in de accu kan dan nog wel redelijk veel zijn maar dat zegt niet zo veel over hoe lang je er onder belasting mee kan werken.

1) Dus om een echt goede indicatie te krijgen moet je de accu belasten met de stroom die hij uiteindelijk ook moet gaan leveren
2) Fabrikanten specificeren de capaciteit voor bv 10 of 20 uur ontladen, dus om goed te kunnen vergelijken zou je de accu met 100A moeten ontladen.
3) Deze accu vergen onderhoud en er moet regelmatig water bijgevuld worden. Het handigst is dan om de vuldop te vervangen voor een vlotter kraan en dan kan je met een bak demi water op 2 meter hoogte de accu via een slang en snel koppeling bijvullen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (53%)]

Zijn zo te zien accu's van Enersys, type DDM voor rack montage. Helaas weinig technische info over te vinden...

verwacht er niet te veel van, stalen bak erom dus veel kans op tractie accu's. als die te lang hebben gestaan en oud zijn heb je er niet veel aan.

kiep de accu eens uit de bak zou ik zeggen, dan heb je wrs meer info op de zijkant van de plastic bak. stel bouten erin draaien en met heftruck eruit tillen. dit lijken 3 accucellen in 1 bak, zonder strips erop 3 separate accus'..

Op 13 september 2023 16:56:02 schreef Lambiek:
Ik weet niet hoeveel accu's hij heeft. Stel dat het er 8 zijn, dan kun je een 48V systeem maken. Maar dan heb je wel 48 X 2000Ah = 16.000Wh tot je beschikking. Maar die moet je wel vol krijgen op een dag, in de zomer lukt dat wel maar in de winter niet. Mits je genoeg panelen hebt natuurlijk.

Als je de accus in serie zet, dan blijven het toch 2000 Ah bij 48 V !
Als je de accus parallel zet, dan heb 16 kAh bij 6 V !
Je kan ook rekenen met Wh, dan heb je dus 48V*2000Ah = 98000 Wh
Of 6V*2000Ah*8stuks = 98000 Wh

Op 13 september 2023 20:33:44 schreef RP6conrad:
[...]
Als je de accus in serie zet, dan blijven het toch 2000 Ah bij 48 V !
Als je de accus parallel zet, dan heb 16 kAh bij 6 V !
Je kan ook rekenen met Wh, dan heb je dus 48V*2000Ah = 98000 Wh
Of 6V*2000Ah*8stuks = 98000 Wh

Sorry is een type foutje geweest. Die 1 moet een 9 zijn, 96.000Wh dus.

Maar je kunt er zelf ook wat van. :)

Het bepalen van de capaciteit van een accu is niet heel lastig hoor.

Je moet een bekende belasting hebben die je op de accu aansluit. Dan ga je continu de accuspanning meten en ga je kijken hoe lang het duurt voordat die spanning op het leegniveau komt. Zie onderstaande tabel:

Er zeer veel discussie over dit soort tabellen. De 1 zegt dit de ander weer iets anders. Zelf zou ik de accu niet verder ontladen dan tot boven de rode balk. Maar elke accufabrikant geeft deze waarden ook op in de datasheets. Dus daar zou ik de echte getallen vandaan halen.

Als je uiteindelijk weet hoelang het geduurd heeft tot het leeg niveau bereikt is, kun je met de stroom die je belasting getrokken heeft het aantal AH uitrekenen. Komt dat overeen met het aantal bij de accu behorende opgegeven kWh's dan is de accu nog goed.

Bij ome ali kun je ook z.g. undervoltage detectors kopen waarmee je het ontladen en een timer stop kunt zetten. Dan hoef je niet de hele tijd met een stopwatch en een voltmeter naast je accu te blijven zitten. Een stroommeting is op deze manier helemaal niet nodig.

Als belasting kun je gewoon een autolamp gebruiken. Die zijn 60 watt. Er loopt dan gedurende de hele ontlaadtijd zo'n 5 ampere.

PS: Er bestaan ook autolampen van 6 volt. En als je sneller wilt ontladen kun je gewoon meer lampen parallel zetten. Gaat dat nog te langzaam dan van een oude electrische 230V straalkachel de gloeispiraal in twintig stukken knippen en die parallel schakelen. 2000Ah is best wel veel. Bij 100 Ampere ben je nog steeds twintig uur bezig

Een stroommeting is op deze manier helemaal niet nodig.

Als je de stroom niet weet dan kan je echt geen capaciteit bepalen.

Er loopt dan gedurende de hele ontlaadtijd zo'n 5 ampere.

Toch zal daar met een volle en lege accu iets verschil inzitten. Ik zou daarom wel regelmatig even de stroom meten en die opschrijven met de bijbehorende tijd. Dan reken je steeds met de stroom tot aan die tijd zoals die daarvoor was.

Test Parameters:

Spanning: Ik overweeg om de meting uit te voeren bij 12V door twee accu's in serie te schakelen. Dit is handig gezien de beschikbaarheid van 12V spul in de auto-industrie.

Stroom: De warmtepomp waarvoor deze accu's bedoeld zijn, heeft een vermogen van 6kW. We gaan uit van 48V (8 accu's), wat overeenkomt met 125A. Ik wil de meting uitvoeren bij ongeveer 100A, wat neerkomt op 1200W bij 12V. Dit lijkt me haalbaar met autolampen in parallel. Nieuwe volle accu's zouden bij deze stroom in 20 uur leeg moeten zijn, wat acceptabel lijkt voor de test.

Overwegingen voor Opladen:

Voor het opladen overweeg ik het gebruik van een of meerdere auto-acculaders in parallel. Er is ook een heftrucklader beschikbaar, maar ik twijfel of deze geschikt is voor 12V-accu's.

Automatische Uitschakeling:

Om diepe ontlading van de batterijen te voorkomen, wil ik graag een batterijmonitor gebruiken. Dit vereist iets om 100A mee te schakelen. Mijn huidige plan is om een relais per autolamp te gebruiken om deze 100A te verdelen.

Wat ook nog kan is om een 12V naar 230V omvormer te gebruiken die beveiliging ingebouwd heeft. Wat dit ding kan leveren aan vermogen moet nog worden nagekeken, maar dit zou een alternatieve optie kunnen zijn.

Spannings- en Stroommeting:

Voor de metingen heb ik een ADC beschikbaar die aan mijn laptop kan worden aangesloten. Deze heeft 0-5V ingangen, waardoor de accu-spanning met een spannings deler gemeten kan worden. Het meten van de stroom lijkt echter uitdagender. Ik overweeg om iets te vinden dat 0-100A kan omzetten naar 0-5V. Suggesties zijn welkom.

Achtergrondinformatie:

De accu's komen van een boorplatform, zijn beredenering was dat ze daar veel geld hebben voor goede spullen en de accu dus ook goed moet zijn.

Momenteel zijn er 9 accu's beschikbaar, maar het is mogelijk om er meer te verkrijgen.

Hij heeft 148 panelen van elk 375W, wat resulteert in een piekvermogen van 55.5kW. Afgelopen juli heeft hij op een goede dag 361kWh opgewekt en op een slechte dag 64kWh. Er is ook een net aansluiting beschikbaar, dus er is geen risico op koude winterdagen. Het belangrijkste doel is om de overdag opgewekte energie 's avonds te gebruiken.

De opmerking van benleentje over het onderhoud is ook een goede, ik denk niet dat hij daar nu rekening mee heeft gehouden.

Op 13 september 2023 22:25:11 schreef benleentje:
[...]Als je de stroom niet weet dan kan je echt geen capaciteit bepalen.

[...]Toch zal daar met een volle en lege accu iets verschil inzitten. Ik zou daarom wel regelmatig even de stroom meten en die opschrijven met de bijbehorende tijd. Dan reken je steeds met de stroom tot aan die tijd zoals die daarvoor was.

Voor een rudimentaire meting van de accucapaciteit en de daaropvolgende conclusie of een accu wel of niet goed is, is dat echt niet nodig.

Stel je begint een accu te ontladen en je meet dan een stroom van 5 ampere. Die stroom gaat met de spanning uiteraard langzaam zakken. Op een bepaald moment is de spanning zover gedaald dat je kunt zeggen dat de accu leeg is. Hoeveel is de stroom dan gedaald? Misschien is dat 4 ampère geworden. Dan zit je er dus 20% naast met je capacieteits meting. Is de stroom veel verder gedaald dan is de lamp waarschijnlijk uit een de accu veel te diep ontladen en dus stuk. En dat voorkom je dan weer met de undervoltage protectie. of je stopt hem zelf als je de meter de hele tijd blijft bekijken. Als het goed is stop je veel en veel eerder met ontladen dan dat de stroom zover daalt dat de hele capaciteitsmeting waardeloos wordt.

Als je de capaciteit echt nauwkeurig wil meten dan meet je continu de stroom en spanning tussen de accu helemaal vol en helemaal leeg (dus niet (te) diep ontladen) tijd. En dat doe je dan een aantal keer waarvan je dan weer het gemiddelde neemt. Per accu ben je dan al snel een week bezig ofzo. Voor even een snelle test waarmee je alleen maar een goed of niet goed oordeel wilt hebben is die simpele test echt wel makkelijker maar niet beter maar wel bruikbaar.
Met deze simpele test vallen de rotte accu's echt wel door de mand.

Op 14 september 2023 09:40:29 schreef hardbass:
Test Parameters:

Spanning: Ik overweeg om de meting uit te voeren bij 12V door twee accu's in serie te schakelen. Dit is handig gezien de beschikbaarheid van 12V spul in de auto-industrie.

Dit is denk ik geen slecht idee. Controleer dan wel elke accu zwevend op (te) diep ontladen.

Stroom: De warmtepomp waarvoor deze accu's bedoeld zijn, heeft een vermogen van 6kW. We gaan uit van 48V (8 accu's), wat overeenkomt met 125A. Ik wil de meting uitvoeren bij ongeveer 100A, wat neerkomt op 1200W bij 12V. Dit lijkt me haalbaar met autolampen in parallel. Nieuwe volle accu's zouden bij deze stroom in 20 uur leeg moeten zijn, wat acceptabel lijkt voor de test.

Je hebt dan nogal veel autolampen nodig. Dat is behalve een kostenpost ook een vervelende test. Een hele berg licht gedurende een hele nacht is niet alles. Haal bij de kringloop een ouderwetse straalkachel. Knip het element in vieren en zet die vier kleine elementen parallel. En zet niet 8 maar alle negen accu's in serie. Je hebt dan 54 volt. Exact een kwart van de 220 voeding spanning van ouderwetse straalkachel. Je kunt vervolgens de test gewoon buiten achter in de tuin doen. Als dan de boel in de fik vliegt brand je huis tenminste niet af. Ook hier elke accu apart meten op (te) diep ontladen

Overwegingen voor Opladen:

Voor het opladen overweeg ik het gebruik van een of meerdere auto-acculaders in parallel. Er is ook een heftrucklader beschikbaar, maar ik twijfel of deze geschikt is voor 12V-accu's.

Sorry maar dit is gevaarlijk geknutsel (net als die de straalkacheltest maar die is maar eenmalig en doe je buiten.) Zet geen laders enzo parallel koop of maak een echte knappe lader voorzien van de nodige metingen en een bms zodat je elke accu afzonderlijk monitort en juist laad. En zet alle 9 accu's in serie. Je hebt dan 54 volt. Het is voor de omvormer makkelijker om van een in aanvang hogere spanning naar een nog hogere spanning te gaan. In jou geval dus de 230 volt van de warmtepomp. Of is die warmtepomp drie x 400 volt?

Automatische Uitschakeling:

Om diepe ontlading van de batterijen te voorkomen, wil ik graag een batterijmonitor gebruiken. Dit vereist iets om 100A mee te schakelen. Mijn huidige plan is om een relais per autolamp te gebruiken om deze 100A te verdelen.

Er zijn gewoon relais die die 100 ampere kunnen schakelen hoor. Denk het start(motor) relais in een auto. Dat van mij schakelt gewoon 600 Ampere.

Wat ook nog kan is om een 12V naar 230V omvormer te gebruiken die beveiliging ingebouwd heeft. Wat dit ding kan leveren aan vermogen moet nog worden nagekeken, maar dit zou een alternatieve optie kunnen zijn.

Voor de metingen heb ik een ADC beschikbaar die aan mijn laptop kan worden aangesloten. Deze heeft 0-5V ingangen, waardoor de accu-spanning met een spannings deler gemeten kan worden. Het meten van de stroom lijkt echter uitdagender. Ik overweeg om iets te vinden dat 0-100A kan omzetten naar 0-5V. Suggesties zijn welkom.

Gebruik of bouw hier een mooie dedicated logger voor. Als je mooie windhoos pc'tje over twee jaar een Microsoft update krijgt kan het meteen uit zijn met de pret. Een plc of embedded oplossing zou hier een betere oplossing voor zijn.

Achtergrondinformatie:

De accu's komen van een boorplatform, zijn beredenering was dat ze daar veel geld hebben voor goede spullen en de accu dus ook goed moet zijn.

Momenteel zijn er 9 accu's beschikbaar, maar het is mogelijk om er meer te verkrijgen.

Hij heeft 148 panelen van elk 375W, wat resulteert in een piekvermogen van 55.5kW. Afgelopen juli heeft hij op een goede dag 361kWh opgewekt en op een slechte dag 64kWh. Er is ook een net aansluiting beschikbaar, dus er is geen risico op koude winterdagen. Het belangrijkste doel is om de overdag opgewekte energie 's avonds te gebruiken.

De opmerking van benleentje over het onderhoud is ook een goede, ik denk niet dat hij daar nu rekening mee heeft gehouden.

Als je de boel in serie gaat testen, meet dan van iedere cel afzonderlijk even de spanning (onder belasting) om vast te stellen of er niet een slechte of toevallig lege tussen zit.

Houd er bij je schattingen over hoe lang je de warmtepomp op de accu kan laten werken, rekening met het de gewenste ontlaaddiepte. Je kan tractie-accu's wel redelijk diep ontladen, maar ook dan geldt dat hoe dieper je ontlaadt, hoe korter de levensduur.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (42%)]

Belasting: Een klos 2.5mm2 onder water in de gootsteen leggen en de kraan laten lopen?

Let wel verdomd goed op met die accu's... Die leveren bij sluiting zo enkele kiloamperes, met alle thermische en magnetische effecten van dien.

Op 14 september 2023 12:50:07 schreef joopv:
Let wel verdomd goed op met die accu's... Die leveren bij sluiting zo enkele kilo ampères, met alle thermische en magnetische effecten van dien.

Ja precies, dat is geen katte pies.

Ja, daar was ik me al bewust van. Sluiting kan best wel eens verkeerd aflopen. Ik heb niet zoveel trek in ontploffende draadjes waar ik met mijn neus naast, sta.

@Ex-fietser. Alles wat ik tot nog toe heb beschreven is enkel voor het testen van de accu. Voor de eenmalige test is een laptop prima. Als het echt permanent zou moeten monitoren wordt dat een ander verhaal.

Als de accu's goed zijn, wordt er geïnvesteerd in een goede regelaar. Maar dat is voor later.

Joopv zijn opmerking geeft mij een ander idee: Een ouderwetse water weerstand, dat zou ook nog wel eens kunnen werken als belasting. Uiteraard buiten i.v.m. de gassen die daarbij vrijkomen.

Ik ga eerst nog eens even met hem overleggen. Ik denk niet dat hij beseft dat hier nog best wat kosten aan zitten om het daadwerkelijk te laten werken allemaal.

Ik overweeg om iets te vinden dat 0-100A kan omzetten naar 0-5V. Suggesties zijn welkom.

Neem dan een ACS758 -100, -150 of -200

https://nl.aliexpress.com/item/1005005301193214.html?spm=a2g0o.product…

Voor een rudimentaire meting van de accucapaciteit en de daaropvolgende conclusie of een accu wel of niet goed is, is dat echt niet nodig.

Ach op die manier.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (15%)]

Op 14 september 2023 12:50:07 schreef joopv:
Let wel verdomd goed op met die accu's... Die leveren bij sluiting zo enkele kiloamperes, met alle thermische en magnetische effecten van dien.

Ik gok eerder tientallen kA. Een autoaccu is in staat om een steeksleutel vast te lassen en gloeiend te stoken. Dit ding is nog eens 40x heftiger. ECHT uitkijken met metalen tools in de buurt van die dingen.

96kWh dat is een beste accu om inderdaad een "even" een nacht door te kunnen komen. Maar met 148 panelen zal het wel een boeren bedrijf zijn, dus ook bijbehorend energie verbruik.

Benleentje schrijft;

... acs758...

Prima dingen. Of Aliexpress de juiste leverancier is voor dit project weet ik niet. Overweeg ze gewoon bij Farnell te kopen of zo. https://nl.farnell.com/c/semiconductors-ics/ic-sensors/current-sensors…

[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]

Of Aliexpress de juiste leverancier is voor dit project weet ik niet

Ik ook niet, maar het was gewoon om te laten zien hoe ze eruit zien.

Op 14 september 2023 13:41:29 schreef rew:
[...]Ik gok eerder tientallen kA. Een autoaccu is in staat om een steeksleutel vast te lassen en gloeiend te stoken. Dit ding is nog eens 40x heftiger. ECHT uitkijken met metalen tools in de buurt van die dingen.

96kWh dat is een beste accu om inderdaad een "even" een nacht door te kunnen komen. Maar met 148 panelen zal het wel een boeren bedrijf zijn, dus ook bijbehorend energie verbruik.

En de nodige ruimte om een apart gebouwtje met een goede ventilatie neer te zetten waar de hele meuk in geplaatst kan worden. Houd de electronica dan helemaal apart van de accu's. Dus twee afzonderlijke ruimten in dat hokje. Moet er niet aan denken dat iemand zoiets in zijn klassieke stolp woonboerderij met rieten dak gaat lopen knutselen

Benleentje schrijft;
[...] Prima dingen. Of Aliexpress de juiste leverancier is voor dit project weet ik niet. Overweeg ze gewoon bij Farnell te kopen of zo. https://nl.farnell.com/c/semiconductors-ics/ic-sensors/current-sensors…

Op 14 september 2023 09:40:29 schreef hardbass:
Test Parameters:

Voor de stroommeting kun je zoiets als dit gebruiken.

Ik wilde dat zelf in mijn auto gebruiken maar vond het makkelijker om de spanningsval over de kabel die van de accu naar de startmotor gaat te meten. Ik heb 1 keer de weerstand van die kabel gemeten en met die gemeten weerstandswaarde reken ik de gemeten spanningsval om naar de stroom. Ik heb niet gecompenseerd op temperatuur. Zo nauwkeurig hoefde het nu ook weer niet. Het gedoe met ampere tangen is handig om een keer te gebruiken maar niet voor permanente metingen. Met wisselspanning zou je nog een stroomtrafo o.i.d. kunnen gebruiken. Met gelijkspanningen moet je toch iets als een hall sensor gebruiken.

Deze shunts van ali geven 75mV af bij de opgegeven stroom. Dit met een opamp 75 66.6 keer versterken geeft de gewenste 5 volt.

Op 14 september 2023 14:02:50 schreef Ex-fietser:
Deze shunts van ali geven 75mV af bij de opgegeven stroom. Dit met een opamp 75 keer versterken geeft de gewenste 5 volt.

Waarom 75 keer?

66.6 keer is voldoende toch. Of wil je 0.6V over voltage hebben?

Een waterweerstand is hier lastig omdat je met gelijkstroom werkt. Dat geeft elektrolyse. Er is een aanzienlijke kans dat je elektroden weggevreten worden.

Een rol cunifer remleiding in een badkuip o.i.d. is wellicht een beter idee. Geen idee hoeveel remleiding je nodig hebt voor hoeveel weerstand.

Op 14 september 2023 14:35:36 schreef Lambiek:
[...]
Waarom 75 keer?

66.6 keer is voldoende toch. Of wil je 0.6V over voltage hebben?

Sorry rekenfoutje. 8)7 Is al verbeterd.

Op 14 september 2023 15:02:08 schreef Ledlover:
Een waterweerstand is hier lastig omdat je met gelijkstroom werkt.

Dan neem je toch geïsoleerd koperdraad ;). Dan zit je qua temperatuur wel iets buiten specs maar zolang het water rondom de draad niet aan het koken is dan moet dat net kunnen.