70 ttp223 sensoren op esp met multiplexer random detections

Ik heb een led tafel / smart tafel gemaakt
Vergelijkbaar met https://youtu.be/RtdPovV-OM8?si=YYdem2bxkHEk5QnH
Maar dan ge 3d print
met daarin 1100 WS2812B leds
70 ttp223 touch sensoren
Een esp32
En 5 16 ch multiplexers om de sensoren uit te lezen met daar bij een logic Level Converter om de multiplexers stabiel vanaf 3,3v te bedienen.
2 voedingen.

De ene voeding is voor de leds. De andere voor de esp en de touch sensoren.
.
De 5v voor de sensoren ster aangesloten naar centraal gelegen punten en alle grounds naar de dichts bijzijnde ground dus van de led strip voor Dat segment.
Alleen een stukje code op de esp om de sensoren te testen werkt perfect.
Maar op het moment dat ik ook de leds aan stuur dan detecteren sommige ttp223 sensoren touches. Ook als ik de output output kabel los haal. Dus het is iets van interferentie of nog steeds een voeding issue.

Maar bijna random. Dan zijn het er 3 dan zijn het er 10. Sommige blijven knipperen en andere zo nu en dan sommige blijven seconden of minuten lang aan etc.

Heb echt geen idee meer waar ik het moet zoeken

Johan

Arco

Special Member

Die 1100 WS leds gebruiken angstaanjagend veel stroom uiteraard, kan dips/storingen geven. (hoewel dat met aparte voeding minder waarschijnlijk is)
Kan ook aan de routing van de printsporen liggen, touch is vrij kritisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik heb ook wel eens geexperimenteerd met die sensoren, ze zijn ERG gevoelig voor EM-straling. De LED-bekabeling moet onberispelijk zijn (en afgeschermd) voor een storingsvrije werking.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 15 september 2023 03:46:35 schreef Arco:
Die 1100 WS leds gebruiken angstaanjagend veel stroom uiteraard, kan dips/storingen geven. (hoewel dat met aparte voeding minder waarschijnlijk is)
Kan ook aan de routing van de printsporen liggen, touch is vrij kritisch...

Ja weet het ik heb de leds om de 128 leds voorzien van een 2x 2,5mm2 naar de voeding die max op een meter afstand midden onder de tafel hangt.
Maar hoe bedoel je

kan aan de routing van de print sporen liggen

, op de esp? Want heb ook al een andere esp de leds laten aansturen maar dan heb ik het zelfde.

Op 15 september 2023 05:06:35 schreef fatbeard:
Ik heb ook wel eens geexperimenteerd met die sensoren, ze zijn ERG gevoelig voor EM-straling. De LED-bekabeling moet onberispelijk zijn (en afgeschermd) voor een storingsvrije werking.

Ik heb alle ledstrip klemmen gesoldeerd op de led strip. Maar ja het is cirkel en de touch sensor zit aan een 2,5mm2 koperen ring die op 2 mm van de ledstrip loopt met daartussen was petg van het wandje waar de ledstrip op geplakt zit.
Ik heb de touch ringen al niet meer rond laten zijn zodat ze niet direct onder de led strip klemmetjes lopen omdat ik dacht dat het daar vandaan kwam.
Ik zal zo even een foto uploaden

Arco

Special Member

Met de routing bedoel ik de sporen rondom de ttp223, da's vrij krtisch.

Die man in het filmpje doet 't zo zoals het juist niet moet.
Hij soldeert een extra 'ring' erbij als touch kontakt op de bestaande touch switch zonder de bestaande eraf te halen. (en een loop is ook al geen geslaagd idee)
Het oude aanraakvlak wordt dan een extra (nutteloze) capacitieve belasting en antenne voor opvangen van storingen.

Je moet ook de Cs condensator aan de sensor afstemmen op de sensor zodat die precies gevoelig genoeg is.

Over touch sensors is heel veel te vinden. Zo kun je de (storings)gevoeligheid ook verminderen door het vlak achter de sensor te aarden.
Of door een 'guard ring' rond de sensor te leggen.

an1334a.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 september 2023 08:27:27 schreef Arco:
Met de routing bedoel ik de sporen rondom de ttp223, da's vrij krtisch.

Die man in het filmpje doet 't zo zoals het juist niet moet.
Hij soldeert een extra 'ring' erbij als touch kontakt op de bestaande touch switch zonder de bestaande eraf te halen. (en een loop is ook al geen geslaagd idee)
Het oude aanraakvlak wordt dan een extra (nutteloze) capacitieve belasting en antenne voor opvangen van storingen.

okey.
dan zit ik net zo fout of misschien nog wel erger. (zij solderen hem op de aansluiting en maken soort van een t stuk ik heb hem dan nog wel op het midden van de touch ring gesoldeerd.)

Je moet ook de Cs condensator aan de sensor afstemmen op de sensor zodat die precies gevoelig genoeg is.

Over touch sensors is heel veel te vinden. Zo kun je de (storings)gevoeligheid ook verminderen door het vlak achter de sensor te aarden.
Of door een 'guard ring' rond de sensor te leggen.

zou een guard ring van geaard kopertape tussen het plastic en de touchring een optie.
maar zou dit dan niet altijd het zelfde moeten zijn. dus bv altijd sensor 10, 15 en 18 . sommige van de bakjes zijn volg gelopen met epoxy tijdens het gieten. maar ook die hebben het soms. (dus zou de epoxy dan niets tegen houden)
condensatoren aanpassen op de chipjes is denk ik een onmogelijke opgave want dit zal dan per sensor iets anders moeten worden. (waarschijnlijk)
en ja ze hebben het zeker niet allemaal en zeker niet altijd. dus ik kan dan een waarde hebben gevonden die goed lijkt maar kan na 20 x voeding verbreken en animaties kiezen etc zo maar toch niet goed zijn

Ik hoopte eigenlijk dat bv het plaatsen van een aantal ontstorings condensatoren bij alle Ster punten waar de Sensoren hun voeding vandaan halen misschien een optie zou kunnen zijn.

Johan

fatbeard

Honourable Member

Ik zie veel bedrading vlak langs de sensorprint lopen en ik zie een sense-ring parallel lopen aan de voedingslijnen van de LEDstrip.
Beiden zijn een big nono, dat ga je niet met een paar condensatortjes oplossen.
Als je persé die ring wilt houden, leg hem dan in het midden van de ledstrip zodat de beide voedingslijnen een gelijke afstand hebben tot de sense-ring.
Elke stroomvoerende draad wekt een EM-veld op, en dat sensor ptintje is daar ERG gevoelig voor (bin d'Aire-Dunndat).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Als je zo'n afwijkende (veel grotere) sensor gebruikt, dan moet je de gevoeligheid bijstellen anders wordt die ook veel te groot...
Touch is nu eenmaal geen exact iets: het hangt sterk af van sensorgrootte, materiaal, luchtvochtigheid, huidweerstand,...

(ik heb twee iiyama monitors die verdommen het om aan te gaan 's winters met erg droog weer, moet ik eerst mijn vinger vochtig maken...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 15 september 2023 12:44:41 (22%)