[BE] 4 polige automaten

Twee vraagjes;
1/ mag ik na een vierpolige automaat 20a ook aftakken om naar een mono fazig stopcontact te gaan. (dus onmiddellijk op die 4p zekering)

2/ in mijn voedingskast ga ik van mijn verliesstroom naar een verdeelbar.na die bar loop ik in diezelfde kast naar mijn automaten... geen probleem tot nu. Ik wil nu naar een andere kast gaan, mag ik aftakken vanop mijn bar in mijn "hoofdkast" onmiddellijk naar mijn andere kast? (ik zet wel een lastscheider
https://www.hydrauliek24.nl/Werkschakelaar-4P-25A?utm_source=google-su…
voor dat ik toekom in mijn hoofdkast)

tx voor de info

Als de kasten direct tegen elkaar zitten mag je de railbars doorverbinden. Via een korte kabel zou ook nog kunnen maar dan moet die zo worden aangelegd dat er nagenoeg geen kans is dat die kabel mechanisch beschadigd kan worden. Als je 2de kas bv 10 cm naast de eerst hangt mag dat nog met een kabel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 16 september 2023 15:24:45 (14%)

Tidak Ada

Golden Member

Kan iemand, die dit leest en naar de Lichtmis gaat een stuk ongeïsoleerd, vertind draad (4 mm²) van 35 cm voor me mee meenemen? (die rol van >10 m uit de winkel vind ik wat overdreven 8)7)

Het is voor in de zekeringkast. Uitbreiding met een tweede kast, beide oud systeem mt smelt patronen.
Vandaar dat ik de vraag hier stel.

Bedoeling is om later alles te vervangen door een kast met automaten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 september 2023 14:22:10 schreef p4u08400:
Twee vraagjes;
1/ mag ik na een vierpolige automaat 20a ook aftakken om naar een mono fazig stopcontact te gaan. (dus onmiddellijk op die 4p zekering)

Mag van het AREI, maar ga je niet snel zien. Eenfasige en 3-fasige stopcontacten samen in één kring zou ik niet direct onder de noemer goed vakmanschap plaatsen. Schept verwarring, hou die dus gescheiden. Een extra automaat kost niks.

2/ in mijn voedingskast ga ik van mijn verliesstroom naar een verdeelbar.na die bar loop ik in diezelfde kast naar mijn automaten... geen probleem tot nu. Ik wil nu naar een andere kast gaan, mag ik aftakken vanop mijn bar in mijn "hoofdkast" onmiddellijk naar mijn andere kast? (ik zet wel een lastscheider

Dat mag ook van het AREI als de opwaarts liggende afzekering consistent is met de draaddoorsnede van die kabel (bv een 6 of 10mm2 afgezekerd met een 40A hoofdautomaat) Meestal plaats je toch een automaat in die eerste kast, al was het maar om igv een probleem die kast te kunnen isoleren. Als het gaat om een heel lange kabel gaat heb je trouwens geen keuze en moet je wel een B32 of B40 plaatsen. Die nieuwe kast valt eigenlijk onder de nieuwe AREI 2020 regels, waarschijnlijk zal je daar o.a, een 30mA aardlekschakelaar moeten plaatsen.

Die werkschakelaar in jouw link is ongeschikt, maar 25A, tenzij jouw netaansluiting maar 25A is. En aks je die wil plaatsen kan je net zo goed een automaat plaatsen, kost meestal zelfs minder. Koop ook best een 3P+N en geen 4P.

Op 16 september 2023 16:56:43 schreef New Beetle:
Meestal plaats je toch een automaat in die eerste kast, al was het maar om igv een probleem die kast te kunnen isoleren.

In Nederland schijnt de brandweer het voor mekaar te hebben dat "met 1 handeling de boel spanningsloos gezet moet kunnen worden". Dus 12 automaten afschakelen, dat geldt niet.

M.i. "ze hebben een punt". Dus als het kan, ondanks dat die regels in NL op geen enekele manier op jou van toepassing zijn, zou je kunnen overwegen om daar zoveel mogelijk naar toe te werken. Dus zeker een automaat/schakelaar plaatsen voor de verder lopende kabel. (tenzij zeer kort, zeg minder dan 1m).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ivm mijn 2de vraag:
het is langs de ene kant van de muur mijn hoofdkast, ik kan een gat maken in de kast door de muur, en daar komt net naast mijn nieuwe kast, waar ik dan een schakelaar moet zetten, deze zal er zeker moeten staan denk ik.

Hoofdzekering in tellerskast 40 A, dan naar verliesstroom met 10mm en dan vanuit verliesstroom naar de bar ook met 10mm.
Van daaruit zou ik dan met 10mm kabel vertrekken met soepelen, maar wel met kabelschoenen erop naar mijn schakelaar en dan naar mijn nieuwe kast.

Dat is ok?

Ik ben gewoon niet zeker of ik mag aftakken in mijn hoofdkast zonder een zekering er tss...

en vraag 1, alst mag mag het. ik heb geen plaats meer voor een extra automaat, kast vol :-)

- Vervang die automaten door smalle modellen om plaats te creëren.
- Dit moet verplicht XVB of VOB in buis zijn, stijve kabel dus en daar horen geen kabelschoenen op. Geen soepele kabel, NOOIT!!!
- Dan moet die hoofdschakelaar ook 40A zijn
- Die bijkomende hoofdschakelaar is niet verplicht, maar mag ook in de tweede kast als je die echt wil

@REW. Dat is in BE ook. Die zit immers in de meterkast.

Op 16 september 2023 17:25:50 schreef New Beetle:
- Vervang die automaten door smalle modellen om plaats te creëren. OK
- Dit moet verplicht XVB of VOB in buis zijn, stijve kabel dus en daar horen geen kabelschoenen op. Geen soepele kabel, NOOIT!!!

MAAR MAG WEL IN DE KAST? WANT VAN MIJN BAR NAAR MIJN ZEKERINGEN IS DIT WEL SOEPEL MET SCHOENEN ER OP

- Dan moet die hoofdschakelaar ook 40A zijn
- Die bijkomende hoofdschakelaar is niet verplicht, maar mag ook in de tweede kast als je die echt wil

DIE IS VERPLICHT TE PLAATSEN NET VOOR JE TWEEDE KAST, WANT WIJ HEBBEN HIER VEEL VAN DIE KASTEN NA ONZE HOOFDKAST EN DAAR HEBBEN WE OVERALS EEN SCHEIDER MOETEN VOORPLAATSEN. DE EXTRA KASTJES MOET JE VOLLEDIG ZONDER SPANNING KNN ZETTEN WAS DE REDEN VAN DE CONTROLEUR

@REW. Dat is in BE ook. Die zit immers in de meterkast.

Henry S.

Moderator

Graag wat netter posten, oa zonder allemaal hoofdletters
https://www.circuitsonline.net/forum/faq

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 16 september 2023 17:36:33 schreef Henry S.:
Graag wat netter posten, oa zonder allemaal hoofdletters
https://www.circuitsonline.net/forum/faq

M

excuses, ik had eerst niet door hoe ik feedback kon geven met een quote...

Meerdere verdeelkasten? Is dit een fabriek of een huishoudelijke installatie (ook kleine werkplaats)?

Wie was die controleur? Een elektrische keurder, arbeidsinspectie, brandweer?

- Dat is in het verdeelbord, daar mag idd VOBst. Igv installatiekabel legt het AREI van 1981 gebruik van VVB, nu XVB verplicht op. Het AREI van 2020 legt die verplichting idd niet meer op maar maar ik zou dit zeker absoluut vermijden, de ene keurder is de andere niet.

- Ik heb geen weet van een AREI artikel dat een hoofdschakelaar verplicht stelt voor een secundaire kast. Art. 249 eist wel dat er een hoofdschakelaar in de hoofdkast aanwezig moet zijn, maar dit mag ook de hoofddifferentieel zijn.

Op 16 september 2023 17:55:39 schreef New Beetle:
Meerdere verdeelkasten? Is dit een fabriek of een huishoudelijke installatie (ook kleine werkplaats)?

Wie was die controleur? Een elektrische keurder, arbeidsinspectie, brandweer?

- Dat is in het verdeelbord, daar mag idd VOBst. Igv installatiekabel legt het AREI van 1981 gebruik van VVB, nu XVB verplicht op. Het AREI van 2020 legt die verplichting idd niet meer op maar maar ik zou dit zeker absoluut vermijden, de ene keurder is de andere niet.

- Ik heb geen weet van een AREI artikel dat een hoofdschakelaar verplicht stelt voor een secundaire kast. Art. 249 eist wel dat er een hoofdschakelaar in de hoofdkast aanwezig moet zijn, maar dit mag ook de hoofddifferentieel zijn.

hierbij een foto van het verslag destijds... "bonvenaan zijn verslag "Keuringsverslag van een industriële of ermee gelijkgestelde laagspanningsinstallatie" ... 40 A = industrie blijkbaar :-)

Jij zit idd met een “fabriek” :)

Meestal staat er een inbreukcode op dat verslag. Ik vermoed dat die keurder vanwege de grootte van dit pand een lastscheider in die secundaire borden wil zien. Eventueel nog een ander AREI artikel dat op aansluiting van machines slaat.

Sine

Moderator

Op 16 september 2023 17:25:50 schreef New Beetle:
Geen soepele kabel, NOOIT!!!

Dat is dan helemaal andersom dan dat in NL gedaan wordt, daar kom je zelden of nooit nog massieve bedrading tegen in een verdeler.

Zeker met 6mm2 en groter wil je dat ook niet meer. Dat is veel te lomp werken.

Dat keurders niet snappen dat dat tegenwoordig mag is een zwak argument om het niet te doen.

Ik vind het logischer om steeds een vertrek (automaat) te voorzien naar een 2de bord. Ook al staat deze dicht bij de hoofdkast.
Verdeelborden gegroepeerd bij elkaar waarbij de onderlinge afstand klein is kunnen als 1 bord beschouwd worden en hoeven niet op een automaat te vertrekken in het hoofdbord.

Aan @TS. Zit uw installatie achter een gewone teller van Fluvius of zit je met een HS-transfo?

Sine: bekabeling in het verdeelbord mogen wij doen met VOBst (soepele vertinde installatiedraad). De bekabeling buiten het verdeelbord is dan weer in vaste kabel. Dit zijnde XVB, XGB, EXVB,...

Het is denk ik wel een 'verplichting' om een 'hoofdschakelaar' te voorzien in verdeelborden afgetakt na het hoofdbord. Dit gaat wel over borden die niet naast het hoofdbord staan. Dit mag dan een gewone schakelaar, differentieel of automaat zijn. Beetje bekijken van de toepassing waarvoor het bord moet dienen.

evelo

Golden Member

Er staat nergend in het AREI dat je geen leidingen met soepele geleiders mag gebruiken.

Er staat wel in dat je geen ’csub-snoeren’ mag gebruiken maar dat zijn toestelsnoeren.

Bijvoorbeeld een trilmotor of verplaatsbare machine of toestel ga je toch niet aansluiten met vaste kabel?

Een leiding of kabel moet geschikt zijn voor de plaats waar die geplaatst wordt. Dus altijd heel goed de technische fichz lezen vóór je iets plaatst. Want de eisen liggen hoog.

Kabel al dan niet in bundel, al dan niet halogeenvrij, in de grond, in koelcellen, op werven, mechanisch belast,...

En verdeelborden moeten inderdaad voorzien worden van een algemene hoofdschakelaar. Tenzij ze op max. 3m van elkaar staan, dan worden ze beschouwd als 1 verdeelbord.

Op 17 september 2023 09:35:57 schreef evelo:
Er staat nergend in het AREI dat je geen leidingen met soepele geleiders mag gebruiken.

Er staat wel in dat je geen ’csub-snoeren’ mag gebruiken maar dat zijn toestelsnoeren.

Ik bedoelde hierbij de verbinding tussen 2 borden, je gaat toch geen soepele kabel 5G6 liggen tussen 2 verdeelborden? Inderdaad heb je gelijk van die motoren.

evelo

Golden Member

In dit geval is een XVB cca 5G6mm² inderdaad redelijk standaard.

Maar in andere gevallen kan soepel de betere keuze zijn.
Ik zag deze week nog een verdeelbord waarbij de fases uitgevoerd waren met 3x XV flex cca 240mm² van Eupen.

Kabel kost meer dat win je dubbel terug in plaatsingstijd. Begin maar eens een vaste 240mm² in een verdeelbord te plooien en degelijk aan te sluiten op de beveiliging..

Op 17 september 2023 09:35:57 schreef evelo:

Bijvoorbeeld een trilmotor of verplaatsbare machine of toestel ga je toch niet aansluiten met vaste kabel?

Een leiding of kabel moet geschikt zijn voor de plaats waar die geplaatst wordt. Dus altijd heel goed de technische fichz lezen vóór je iets plaatst. Want de eisen liggen hoog.

Kabel al dan niet in bundel, al dan niet halogeenvrij, in de grond, in koelcellen, op werven, mechanisch belast,...

In het AREI van 1981 staat dat de kwaliteit van elektrische kabels in opbouw minimum VVB moet zijn, vandaar ook dat m.i. gewoonweg best volledig kan vermijden. De kwaliteit van soepele kabels varieert immers enorm en is vaak onbekend. Hoeveel afkeuringen ik al gezien heb vanwege het gebruik van soepele kabel kan ik meer op een hand tellen.

En verdeelborden moeten inderdaad voorzien worden van een algemene hoofdschakelaar. Tenzij ze op max. 3m van elkaar staan, dan worden ze beschouwd als 1 verdeelbord.

Dan geven jullie een eigen interpretatie aan het AREI Evelo, daar staat immers letterlijk (art.248) dat dit enkel van toepassing is op het hoodschakelbord. Nergens is er bij mijn weten sprake van het verplicht aanwezig zijn van een hoofdschakelaar in secundaire borden. Heb m.i. ook nooit een afkeuring gehad om die reden.

Op 17 september 2023 09:18:08 schreef Louis123:
Ik vind het logischer om steeds een vertrek (automaat) te voorzien naar een 2de bord. Ook al staat deze dicht bij de hoofdkast.
Verdeelborden gegroepeerd bij elkaar waarbij de onderlinge afstand klein is kunnen als 1 bord beschouwd worden en hoeven niet op een automaat te vertrekken in het hoofdbord.

Aan @TS. Zit uw installatie achter een gewone teller van Fluvius of zit je met een HS-transfo?

gewone teller

Sine: bekabeling in het verdeelbord mogen wij doen met VOBst (soepele vertinde installatiedraad). De bekabeling buiten het verdeelbord is dan weer in vaste kabel. Dit zijnde XVB, XGB, EXVB,...

Het is denk ik wel een 'verplichting' om een 'hoofdschakelaar' te voorzien in verdeelborden afgetakt na het hoofdbord. Dit gaat wel over borden die niet naast het hoofdbord staan. Dit mag dan een gewone schakelaar, differentieel of automaat zijn. Beetje bekijken van de toepassing waarvoor het bord moet dienen.

Op 17 september 2023 10:45:10 schreef p4u08400:
Op 17 september 2023 09:18:08 schreef Louis123:

Dat is ook wat de meeste installateurs doen, wel in de kast dan.

evelo

Golden Member

Op 17 september 2023 10:26:32 schreef New Beetle:
[...]In het AREI van 1981 staat dat de kwaliteit van elektrische kabels in opbouw minimum VVB moet zijn, vandaar ook dat m.i. gewoonweg best volledig kan vermijden. De kwaliteit van soepele kabels varieert immers enorm en is vaak onbekend. Hoeveel afkeuringen ik al gezien heb vanwege het gebruik van soepele kabel kan ik meer op een hand tellen.

[...]Dan geven jullie een eigen interpretatie aan het AREI Evelo, daar staat immers letterlijk (art.248) dat dit enkel van toepassing is op het hoodschakelbord. Nergens is er bij mijn weten sprake van het verplicht aanwezig zijn van een hoofdschakelaar in secundaire borden. Heb m.i. ook nooit een afkeuring gehad om die reden.

Je kan inderdaad interpreteren.

Enkel een hoofdschakelaar voorzien op een hoofdverdeelbord wringt nogal met een installatie opbouwen volgens goed vakmanschap.

In woningen kan je er misschien nog mee wegkomen, alhoewel je ook wel woningen hebt met veel meer verdeelborden.
Als je dan bijvoorbeeld een herstelling of onderhoud moet uitvoeren aan het zwembad dan moet je de volledige villa zonder stroom zetten? De eigenaar zal content zijn..

In bedrijven heeft ieder verdeelbord een hoofdschakelaar omwille van veilig werken en bedrijfscontinuïteit.

Het zetten van een schakelaar voor een tweede bord vind ik eigenlijk wel nodig en veilige noodzaak.
Wat als een een pipo de zekering omhoog zet in de hoofdkast? En ook voor het veilig knn werken in de kast.
Een vertrek automaat in de hoofdkast moet dus niet? Als ik het hier zo wat kan samenvatten?

Ik mail nog eens naar aceg en hou jullie op de hoogte!

bij een vrij kleine hoofdaansluiting heeft een extra automaat voor de ovk ook geen nut, je zou 2 stappen lager moeten zekeren, dan houd je niks meer over. vandaar dat een kast die dichtbij de hoofdkast zit als uitbreiding word gezien. als deze echter met de rug tegen de hoofdkast hangt, en je dus geen zicht hebt op die kant, dan mag een hoofdschakelaar veiligheidshalve wel in de ovk aanwezig zijn.

ik zie dat je 2 fornuisgroepen in die kast hebt zitten, zijn dat eindgroepen met 2 fase en 2 nullen? of is het aangesloten als een 3 fasen groep? want dan mag dat ook niet. L2 is immers niet beveiligd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 september 2023 23:18:08 schreef testman:
bij een vrij kleine hoofdaansluiting heeft een extra automaat voor de ovk ook geen nut, je zou 2 stappen lager moeten zekeren, dan houd je niks meer over. vandaar dat een kast die dichtbij de hoofdkast zit als uitbreiding word gezien. als deze echter met de rug tegen de hoofdkast hangt, en je dus geen zicht hebt op die kant, dan mag een hoofdschakelaar veiligheidshalve wel in de ovk aanwezig zijn.

ik zie dat je 2 fornuisgroepen in die kast hebt zitten, zijn dat eindgroepen met 2 fase en 2 nullen? of is het aangesloten als een 3 fasen groep? want dan mag dat ook niet. L2 is immers niet beveiligd..

Het zijn 2, 3*400 + n automaten dien aar industriële ovens gaan.