Burmeister geluidsinstallatie

Hallo,mijn broer heeft andere wagen gekocht en hier zit een burmeister geluidsinstallatie in,had dit nog nooit gehoord,en deze klinkt behoorlijk goed,als men geluid harder zet,geeft niks vervorming en zuivere bass.
Is dit een goed systeem,je hebt ook harmon kardon,dit heb ik ook nog nooit horen spelen,maar wel al van gehoord.

Ik verwacht dat burmester wel meer dan 1 type speaker maakt
Dus dit antwoord kan alle kanten op gaan van 'doorsnee rommel' tot 'verwacht je voor 10000 euro'

En inderdaad, laatste jaren zie je veel grotere speakermerken die ineens in de automotive opduiken

Heel veel automerken bieden 1 of 2 standaard speakersystemen en daar bovenop nog de top variant van bijvoorbeeld Burmester bij Porsche en Mercedes, Naim bij Bentley, Levinson bij Lexus dacht ik,Mcintosch bij Jeep etcetera.

Het houdt het midden tussen een Rolex van €5000 terwijl een Casio van €50 ook prima werkt en het feit dat de fabrikanten niet voor aap willen staan als een paar Youtubers of journalisten diverse systemen gaan vergelijken.

In de praktijk komt het er op neer dat je wat extra (grotere) speakers en zwaardere versterkers krijgt. En niet te vergeten de in engelenpies geweekte platina bedrading 8)7

Ik vind het mooi spul, maar krijg ook een wat vieze bijsmaak van de inmiddels bijna 'gewone' auto's van 1-5 ton euro's met dit soort opties van speakersystemen voor bedragen waar in veel landen een heel dorp een jaar van kan eten

Het zal vermoedelijk een Mercedes zijn; ik heb er zelf één mét en zonder gehad dus ik kan vergelijken. Ik heb daar eens over zitten lezen en blijkt dat Burmester zich wat bezig heeft gehouden met de tuning/equalizing van het systeem, maar de componenten zelf zijn niet echt van Burmester. Hoogstwaarschijnlijk zijn de speakers gemaakt door Harman Kardon. Op basis van foto's waarbij men de standaardspeakers vergelijkt met de Burmester zie je trouwens maar weinig verschil.

Het klinkt beter dan het standaard systeem, maar dat komt voornamelijk door de tweede frontbass speaker (het standaard systeem heeft er enkel één aan de voeten van de passagier, bij het Burmester systeem zit er ook één aan de voeten van de bestuurder) die ook een apart versterkerkanaal hebben. Bij de standaardinstallatie zit de subwoofer mee op het kanaal links achter!

Daarnaast kan je ook een "3D effect" opzetten door de extra speakers, maar da's persoonlijke smaak. Ikzelf was daar minder van onder de indruk.

Het "kleine" Burmester systeem kostte in de C en E klasse ongeveer 850 eur en hoewel je voor dat geld een nog iets beter klinkend systeem kan laten inbouwen is gewoon de optie aantikken bij bestelling natuurlijk wel makkelijk.

Daarnaast kan je in de sedan (niet in de break) ook nog een "groot" Burmester systeem bestellen van een kleine 5.000 eur. Dat heb ik nog niet horen spelen.

revado

Honourable Member

Ik heb een volvo V70 en daar zit een Harman Kardon systeem in met 12 luidsprekers, dat zat standaard in de uitvoering die ik heb.
Het zit in heel veel volvo modellen.
Klnkt perfect, ben er erg tevreden over.

Het is een Mercedes glc,ik zal volgende keer is kijken wat model/type burmeister dat is.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 september 2023 09:31:20 (53%)

@KellyD voor €850 krijg je doorgaans net aan wat extra USB poorten of een paar lampjes bij je voeten ;) Het kan ook niet zo zijn dat een mooie luxe C of E met de standaard set als een wekkerradio klinkt. De verschillen zullen dan inderdaad best meevallen.
Logistiek en fabricage wordt ook een ramp als er ernstige verschillen tussen zitten.

De standaard E heeft 7 luidsprekers, 2 per kant vooraan (mid + tweeter) ; één per kant achteraan (zowat fullrange) en een subwoofer aan de voeten van de passagier.
Dat klinkt... Redelijk. Vooral het feit dat de subwoofer géén eigen versterkanaal heeft maar mee op één van de achterluidsprekers zit zorgt ervoor dat het op hoog volume al snel wat dunnetjes klinkt.
Bij het "kleine" Burmester systeem heb je een extra subwoofer, een center speaker, tweeters achteraan en "surround" speakers helemaal achteraan.
Als je vooraan zit zit het grootste verschil in de extra subwoofer en het feit dat beide subwoofers nu wél een eigen kanaal hebben gekregen.

Qua productie is er sowieso heel wat verschil; de deurpanelen zijn anders (grilles hebben een Burmester logo + in de achterdeuren zitten extra speakers); de C-stijl is anders, en het dashboard is anders. Ik heb 3 E breaks gehad, allemaal pre-facelift S213, telkens met een iets andere spec. Als ik kijk hoeveel details er telkens nét iets anders waren lijkt de logistiek toch geen beperking meer te zijn.

High met Henk

Special Member

Ik ken heel burmeister niet, maar vind een ster in de voorruit al erg. Laat staan 1 op de motorkap of grille.. ;)

Maarem Burmeister & Wain ken ik wel en die produceerden ook een hoop herrie. Of je dat goed vind klinken.. favoriete muziek daarvan was Diesel Power van Prodigy

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 september 2023 23:18:47 schreef KellyDK:
...

Qua productie is er sowieso heel wat verschil; de deurpanelen zijn anders (grilles hebben een Burmester logo + in de achterdeuren zitten extra speakers); de C-stijl is anders, en het dashboard is anders. Ik heb 3 E breaks gehad, allemaal pre-facelift S213, telkens met een iets andere spec. Als ik kijk hoeveel details er telkens nét iets anders waren lijkt de logistiek toch geen beperking meer te zijn.

Dat 'maatwerk' is ook al bizar complex bij sommige merken. Ik vraag me daarom af of je voor €850 daadwerkelijk andere speakers in de deuren krijgt. De maat zal immers hetzelfde moeten zijn.

Bij BMW noemden ze het volgens mij een tijdje Logic7. Dan kreeg je ook een meerkanaalsversterker met center, subs en satelieten erbij plus wat 'rock/hall/pop' dsp