Op 20 september 2023 15:57:18 schreef High met Henk:
Hoe ver ontlaad je de accu's is dus de vraag...
Ontladen gebeurd niet. er staan 6 lampjes op het display. en hij gaat niet verder dan lampje 3. en dan is het erg veel. Dan praat je over ruim 45 km gereden. en dat in Almere.
Het meten gaan ik zeker doen. heb de accu eerst bij het bedrijf de garantie aangeschreven. Ze zijn nog geen 3 maanden oud.
dus bij rijden, om de beurt meten. Zal dat geen foute meting geven gezien het in serie staat ?
Je ontlaad dus voor ca 50% volgens display.
Dat was de vraag.
Volgens grafiek gaan ze Dan 1200 cycli mee.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 20 september 2023 17:17:29 schreef Ray1976:
Dan praat je over ruim 45 km gereden. en dat in Almere.
Hoe hard kan dat ding? (om in te schatten hoe lang je er over doet om 45km te rijden).
benleentje
Golden Member
Op 20 september 2023 17:17:29 schreef Ray1976:
[...]Ontladen gebeurd niet. er staan 6 lampjes op het display. en hij gaat niet verder dan lampje 3. en dan is het erg veel. Dan praat je over ruim 45 km gereden. en dat in Almere.
Voor ons technici is ontladen zodra je de accu gaat gebruiken en is dus niet dat hij helemaal leeg is maar meer hoe je de accu gebruikt hebt.
Als de accu na 8 maanden van 60km teruglopen is naar 20km en de lader werk verder goed en is geschikt voor dit type accu dan zijn de accu gewoon op of er is teveel verschil tussen de cellen. Dat is de mijn harde conclusie.
Het display kan dan nog wel 3 lampjes aangeven maar hoe betrouwbaar is dat ? Meet dan ook eens wat de spanning is.
Als hij keurig laad, dan zou je zeggen dat de accu`s netje laad.
Is het wel de goede lader voor deze accu? Welke lader heb je nu. Het is een AGM accu en die moet met een hogere spanning geladen worden van 14,8V ipv 14,4V
Nou zat ik te denken om een battery balancer er tussen te zetten. Maar dat ter zijde.
Een deep cycle accu moet na lader eigenlijk altijd gebalanceerd worden en dat hoort in de acculader te zitten.
Op 20 september 2023 17:49:16 schreef High met Henk:
Je ontlaad dus voor ca 50% volgens display.
Dat was de vraag.Volgens grafiek gaan ze Dan 1200 cycli mee.
Ja inderdaad, dat is geheel duidelijk. Maar nu de vraag waarom ze niet ouder worden dan 6 tot 8 maanden, met deze manier van rijden/laden
Op 20 september 2023 19:24:03 schreef benleentje:
[...]Voor ons technici is ontladen zodra je de accu gaat gebruiken en is dus niet dat hij helemaal leeg is maar meer hoe je de accu gebruikt hebt.Als de accu na 8 maanden van 60km teruglopen is naar 20km en de lader werk verder goed en is geschikt voor dit type accu dan zijn de accu gewoon op of er is teveel verschil tussen de cellen. Dat is de mijn harde conclusie.
Het display kan dan nog wel 3 lampjes aangeven maar hoe betrouwbaar is dat ? Meet dan ook eens wat de spanning is.
[...]Is het wel de goede lader voor deze accu? Welke lader heb je nu. Het is een AGM accu en die moet met een hogere spanning geladen worden van 14,8V ipv 14,4V
[...]Een deep cycle accu moet na lader eigenlijk altijd gebalanceerd worden en dat hoort in de acculader te zitten.
ah ok dat is duidelijk. Uiteraard hoe zwaarder de voertuig, en of wind tegen met berg op , dan verbruik je meer dus ontlaad hij..
Ik zou zo graag deze meting willen doen. Maar dan moet ik zonder kappen rijden. En die zijn echt groot. Bij een scootmobiel is het de accu kap eraf, en je bent erbij. en zonder kappen rijden kan zeker wel, mits het droog blijft gezien elektronica
Volgend de accu boer zeggen dat het de juiste lader is en genoeg AMP heeft.
En ben het helemaal met je eens, na zoveel maanden en geen rare dingen mee gedaan, en ze zijn stuk of wat voor reden, wil je terug vallen op je garantie. de ene geven een half jaar. De andere een heel jaar. Maar dan willen ze gaan doormeten enz enz.
Heb hier twee accu`s van een vriend van me, en zijn getest en gezond verklaard. Resultaat, na 15 km rijden, zakken ze in een rap tempo weg.
Dus wat zegt een test dan ? Als de dat gedaan hebben. Want heb nooit een uitdraai gehad.
Ik ga er ook vanuit dat dit wel het geval is bij deze lader. Maar wat mij te spraken kwam. Ik vroeg wat de reden was dat dit kon gebeuren, gaf hij als tip een keer in het half jaar even gescheiden laden met een 12 volt lader. Dus ergens zou je denken dat dit normaal is, en dus de lader dit niet doet ?
Op 20 september 2023 18:54:44 schreef rew:
[...]Hoe hard kan dat ding? (om in te schatten hoe lang je er over doet om 45km te rijden).
Deze rijd 25 km per uur. Mooi warm weer 26 haha scheelt 1 km.
dus in mijn geval, ritje almere haven naar almere buiten nog geen 15 km en uiteraard dan nog terug.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 20 september 2023 20:58:28 schreef Ray1976:
...een keer in het half jaar even gescheiden laden met een 12 volt lader. Dus ergens zou je denken dat dit normaal is, en dus de lader dit niet doet ?
Lood- en NiMhaccus hebben als voordeel boven lithium ion accus dat ze zichzelf balanceren.
De truuk is om even iets door te laden nadat de accu vol zou moeten zijn en dan helpt dit effect de boel in balans brengen. De NiMh accus worden dan gewoon een beetje warm, Loodaccus maken dan knalgas, maar in moderne accus zit een katalysator die daar water en warmte van maakt.
Litnium accus doen dat absoluut niet. Dus als je twee cellen in serie hebt en eentje zit nog op 3.7V als de andere al op de 4.2V zit, dan zou je deze twee cellen samen tot 7.4V willen doorladen, en je eindigt met 3.8 op de ene en 4.6 op de andere. BOEM!
Dit werkt in jou geval zowel tussen de 6 cellen binnen 1 "accu" als tussen alle 12 cellen in "2 accus". Kortom, dit balanceren zou niet nodig moeten zijn.
[Bericht gewijzigd door rew op (25%)]
benleentje
Golden Member
Volgend de accu boer zeggen dat het de juiste lader is en genoeg AMP heeft.
Toch wel benieuwd naar merk en type.
Ik vroeg wat de reden was dat dit kon gebeuren, gaf hij als tip een keer in het half jaar even gescheiden laden met een 12 volt lader.
Zolang het maar dezelfde merk en type en dezelfde leeftijd is dan is dat gewoon onzin.
Elke 12V accu bestaat weer uit 6 cellen van 2V, een 24V accu dus uit 12 cellen. Elke cel heeft een iets andere capaciteit en na een aantal van opgeladen naar geheel of deels ontladen en weer opladen kan dat lading toestand van afzonderlijk cellen groter worden.
En dat moet er gebalanceerd worden. Maar balanceren is eigenlijk niet anders dan gewoon na het normale laden nog een tijd doorladen met een wat kleine laadstroom, zodat dan ook de cellen die nog niet vol zijn ook vol raken.
Ook al zou je dan de 12V accu's apart opladen als die lader niet aan balanceren doet dan heb je daar niets aan.
Volgens het datablad van de accu moet er met 12 - 15A geladen worden. De eerste fase van het laden duurt dan tussen 6 en 14 uur. In de 2de fase moet de spanning flink omhoog en moet er nog 2 tot 3 uur door geladen worden om te balanceren
Ik zou zo graag deze meting willen doen. Maar dan moet ik zonder kappen rijden.
Zit er dan geen laadconnector dat de kappen er niet af moeten? En je kan anders ook wat langere meetdraden aan de accu's doen en dan de kap weer dicht. Dan wel verstandig om een zekering in die draden op te nemen die zo dicht mogelijk bij de accu zit. Waarde maakt niet zoveel uit van heel klein tot 5A is goed. Een Meter gebruik voor het meten van spanning nagenoeg geen stroom.
Deze rijd 25 km per uur. Mooi warm weer 26 haha scheelt 1 km.
Handig info. Maar liever ook nog de totaaltijd van een riterbij
Als ik even uitga van 20km/h gemiddeld dus met stoplichten enz erbij dan kan je dus eerst 60km is 3 uur op een accu rijden en na 9 maanden nog maar 1 uur. En dan rijd je de accu dus wel steeds helemaal leeg want anders had je wel verder kunnen rijden.
Het is voor een loodaccu niet heel goed om die binnen 3 uur te ontladen en binnen 1 uur is nog slechter. De capaciteit van een loodaccu is gebaseerd op een ontlading van 20 uur als je dan in in 3 uur leeg rijd kan de capaciteit flink kleiner worden.
Heb hier twee accu`s van een vriend van me, en zijn getest en gezond verklaard. Resultaat, na 15 km rijden, zakken ze in een rap tempo weg.
Als je die test voor de normale ontlading in 20 uur dan kan die best in orde lijken maar ga je die belasting dat hij in 3 uur leeg is zal daar heel iets anders uitkomen.
Eigenlijk is de accu te klein voor de afstanden die je ermee rijd, daarmee slijt de accu harder dan normaal. IK denk dat als je de capaciteit 2x groter maakt je er niet 2x Zolang maar eerder 3 tot 4 keer zolang mee kan doen. Dus ipv 9 maanden 2 tot 3 jaar Maar goed dat is de theorie die ik denk en hoewel ik daar vrij zeker van ben durf ik niet te zeggen doe het maar.
Wat meet resultaten van een rit zouden daar wel bij helpen dan kan je in ieder geval zien in hoeverre de lampjes kloppen bij de meetwaarden
Als je het handiger vindt, kan je ook een stel autokoplampen (bedraad voor grootlicht) pakken en in serie zetten. Dan kan je makkelijk onder belasting meten zonder dat je daadwerkelijk moet rijden.
Als je echt onder vollast wil meten kan je gewoon lampjes parallel daarmee zetten tot je het gewenste vermogen hebt.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (23%)]
Af fabriek worden er tractiebatterijen ingezet, en moet je een lader 24V-15A van De Drie of Hagen gebruiken.
Als optie kun je er loodaccu's van bijv Yuasa inzetten, maar dan moet je een daarvoor geschikte lader gebruiken.
Op je verhaal afgaand denk ik dat je een verkeerde lader gebruikt, kijk even of deze wel geschikt is voor jou accu's.
de vraag is welke stroom kunnen die batterijen leveren, en welke stroom trekt de motor. misschien zit er ergens een kapotte winding in de motor die voor ferme kortsluitstromen zorgt die de accu's nekt???
meestel is hoge capaciteit = lage ontlaadstroom.
een 80Ah 12V accu zal een hogere ontlaad stroom kunnen leveren dan een 100Ah 12V accu van dezelfde grootte. 100Ah op 12V, dat zijn eigenlijk al ferme blokken, en zo zitten er 2 in dat ding? wat weegt die wel niet want je zit met 60-80kg aan batterijen.
vermoedelijk heb je een 500W motor op 24V, die moet dan 20A hebben.
als je 1uur rijd aan 20A, is er 20Ah uit de accu
na 2 uur zit je aan 40Ah. dan schiet er 60% over en zou je dan een 50km ver moeten geraken. als die motor echter 800W is, trek je 35A en trek je ze leeg op 2uur.
je zou dan eens beide accu's moeten meten of ze nog dezelfde spanning hebben. misschien is er gewoon 1tje slecht die lang op het schap in de winkel lag. daar verouderen ze ook van. in het begin merkte je het misschien niet omdat je 1 cel leegtrok van 100% naar 40%, maar de 2de van 100% naar 0% (of misschien lager). en dan gaan die ene echt snel achteruit.
of geeft het display foute lampjes. dat die 3 lampjes weergeeft bij 11,8V. je denk dan aan 50% te zitten, maar eigenlijk zit je al quasi leeg.
20A voor 100Ah accu's is 0,2C, dat moeten ze normaal wel aankunnen. trekt de motor veel meer stroom, dan is er wat fout. 20A is niet echt makkelijk te meten als doehetzelver. je moet hier met een vaste shunt gaan meten
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dank jullie wel voor zoveel info en hulp.
Ik zal een deze dagen even de electro opschrijven met de amp en stroom verbruik. deze dagen even druk met andere dingen.
Ik ga het spoedig plaatsen.
Nogmaals ! top allemaal
Ray
benleentje
Golden Member
20A voor 100Ah accu's is 0,2C, dat moeten ze normaal wel aankunnen. trekt de motor veel meer stroom, dan is er wat fout. 20A is niet echt makkelijk te meten als doehetzelver.
We weten nu wel een aan tal zaken.
Nieuwe accu max 60km rijden
snelheid 25km/h.
Als ik met een gemiddelde van 20km/h reken dan is de accu in 3 uur leeg en dat is ongeveer 28A tegen 0,3C ontladen.
28A op 24V = 672W
Lijkt mij dat er een 750W motor in zit.
Ik ga het spoedig plaatsen.
Graag nog merk en type van de acculader
rew
Er zijn nogal wat "onverklaarbare verliezen" als je met 600W maar 20km/u zou gaan.
Ik verwacht dus dat de KV van de motor de beperkende factor is dat er maar 25km/u gereden kan worden en niet het vermogen. Dit betekent dat als je plankgas wegrijdt, hij fors accellereert tot je 25km/u rijdt, en dan zakt het motor vermogen ineens omdat de motor niet sneller kan.
Merk op dat dit niet afdoet aan jou berekeningen. Voor een orde-van-grootte, bij-gebrek-aan-beter is het een prima schatting.
[Bericht gewijzigd door rew op (15%)]
Goedemorgen allen,
Hierbij info over de moter en acculader:
Perm Part Number PMG132 DC Motor
Brushed Brushed DC Motor
Voltage 12-72VDCVDC
Nominal Current 110Amp (210 peak for 10 minutes)
Rated Power 7.22kW
Motor Type Unidirectional
Rotation Speed 1080-3480 rpm
Acculader:
https://www.totalezorgwinkel.nl/ivra-c-go-12-scootmobiel-oplader-24v-1…
Accutype
Lood zwavelzuur ( GEL of AGM ) 24V of 2 x 12V
Accucapaciteitsbereik
80 – 125 Ah
Netspanning
230 VAC nominaal 1 fase
Netfrequentie
50 Hz
Uitgangsspanning
24V
Uitgangsstroom
0,25 – 12A
Uitgangsvermogen
360W
Zit ook een mini compressor is, en dat is een 24 volt. Deze zorgt er voor dat de bak omhoog gaat. Zodra hij op de juiste punt staat, gaat hij vanzelf uit
Ray
Op 22 september 2023 09:11:12 schreef rew:
Er zijn nogal wat "onverklaarbare verliezen" als je met 600W maar 20km/u zou gaan.Ik verwacht dus dat de KV van de motor de beperkende factor is dat er maar 25km/u gereden kan worden en niet het vermogen. Dit betekent dat als je plankgas wegrijdt, hij fors accellereert tot je 25km/u rijdt, en dan zakt het motor vermogen ineens omdat de motor niet sneller kan.
Merk op dat dit niet afdoet aan jou berekeningen. Voor een orde-van-grootte, bij-gebrek-aan-beter is het een prima schatting.
Zit inderdaad een bms kastje tussen, die zorgt dat ik op deze snelheid kom.
Op 20 september 2023 18:54:44 schreef rew:
[...]Hoe hard kan dat ding? (om in te schatten hoe lang je er over doet om 45km te rijden).
Voor 10km rijden, doen ik rond de 25 min over. Dit gaat net zo snel als een elec fiets. Daar baseer ik het dan op.
Op 22 september 2023 10:48:33 schreef Ledlover:
Kolere, 7kW, da's een pittig ding!
Hahaha ja dat is het zeker. Dus de juiste accu`s zijn echt wel nodig. dit zal ook niet te vergelijken zijn met een normale scootmobiel.
Maar goed, Huka, waar ze vandaan komen, die bieden dit aan met dit soort accu`s
Op 22 september 2023 10:48:33 schreef Ledlover:
Kolere, 7kW, da's een pittig ding!
72v x 110A = 7kW.
op 24V doet die bijlange zoveel niet. als ik daar nog de max stroom van 110A reken, zit je nog op 2,5kW.
er zal wel een motor controller inzitten die de boel begrensd op pakweg 30A. want meer vermogen is echt absurd.
ik heb thuis een Bklasse electrische scooter (45km/h versie), daar zit een 1000W controller in. 20A op 48V. met bomvolle batterijen 1000W, met bijna lege haal je met moeite nog 800W.
op 13S li-ion gaat die sneller
als de controller zijn meetshunt nu wat afwijkt door de ouderdom, zou er wel eens een pak meer vermogen kunnen lopen bij het vertrekken. de accu's kunnen dat wel maar, maar vaak en snel acceleren kost enorm veel energie.
als ik 10verkeerslichten op stnadje 9 vertrek met de ebike, of 10x op standje 5, scheelt dat enorm in het acceleren, maar ook in accu capaciteit. op vol vermogen ben ik al 1 blokje (van de 5) op de accu kwijt, op standje 5 zal dit pas na 10km komen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (29%)]
benleentje
Golden Member
Op 22 september 2023 09:11:12 schreef rew:
Er zijn nogal wat "onverklaarbare verliezen" als je met 600W maar 20km/u zou gaan.
Of 600W veel is? IK heb geen idee als ik naar de foto van het ding in de startpost kijk is er veel massa en en is het vrij breed groot ding wat ondanks de stroomlijning toch veel wind vangt.
Hahaha ja dat is het zeker. Dus de juiste accu`s zijn echt wel nodig.
De juiste accu zou eerder zijn als je er 10 uur mee kan rijden. Dat is beter omdat de ontlaad stroom dan gunstiger is en omdat je ze dan niet steeds helemaal leeg rijd.
De lader lijkt wel goed te zijn, maar ik zie nergens of die ook aan balanceren doet. Maar wel druppel laden, dus alle ongelijke cellen zouden dan ook een keer vol komen zodat alles weer gelijk is.
er zal wel een motor controller inzitten die de boel begrensd op pakweg 30A. want meer vermogen is echt absurd.
Mee eens ik kom ook zo aan 30A.
Maar als de controller enkel begrenst op snelheid dan kan er soms wel erg veel stroom getrokken worden.
Druppelladen is volgens mij niet hetzelfde als verzadigingsladen. In principe blijf je bij druppelladen onder de 13,8v per 12v accu. Maar pas als je daarboven gaat zitten kan je de hele accu verzadigen. In ieder geval voor zover ik weet.