Op 22 september 2023 09:11:12 schreef rew:
Er zijn nogal wat "onverklaarbare verliezen" als je met 600W maar 20km/u zou gaan.

Ik verwacht dus dat de KV van de motor de beperkende factor is dat er maar 25km/u gereden kan worden en niet het vermogen. Dit betekent dat als je plankgas wegrijdt, hij fors accellereert tot je 25km/u rijdt, en dan zakt het motor vermogen ineens omdat de motor niet sneller kan.

Merk op dat dit niet afdoet aan jou berekeningen. Voor een orde-van-grootte, bij-gebrek-aan-beter is het een prima schatting.

Zit inderdaad een bms kastje tussen, die zorgt dat ik op deze snelheid kom.

Op 20 september 2023 18:54:44 schreef rew:
[...]Hoe hard kan dat ding? (om in te schatten hoe lang je er over doet om 45km te rijden).

Voor 10km rijden, doen ik rond de 25 min over. Dit gaat net zo snel als een elec fiets. Daar baseer ik het dan op.

Kolere, 7kW, da's een pittig ding!

Op 22 september 2023 10:48:33 schreef Ledlover:

Hahaha ja dat is het zeker. Dus de juiste accu`s zijn echt wel nodig. dit zal ook niet te vergelijken zijn met een normale scootmobiel.

Maar goed, Huka, waar ze vandaan komen, die bieden dit aan met dit soort accu`s

Op 22 september 2023 10:48:33 schreef Ledlover:

72v x 110A = 7kW.
op 24V doet die bijlange zoveel niet. als ik daar nog de max stroom van 110A reken, zit je nog op 2,5kW.
er zal wel een motor controller inzitten die de boel begrensd op pakweg 30A. want meer vermogen is echt absurd.
ik heb thuis een Bklasse electrische scooter (45km/h versie), daar zit een 1000W controller in. 20A op 48V. met bomvolle batterijen 1000W, met bijna lege haal je met moeite nog 800W.
op 13S li-ion gaat die sneller

als de controller zijn meetshunt nu wat afwijkt door de ouderdom, zou er wel eens een pak meer vermogen kunnen lopen bij het vertrekken. de accu's kunnen dat wel maar, maar vaak en snel acceleren kost enorm veel energie.

als ik 10verkeerslichten op stnadje 9 vertrek met de ebike, of 10x op standje 5, scheelt dat enorm in het acceleren, maar ook in accu capaciteit. op vol vermogen ben ik al 1 blokje (van de 5) op de accu kwijt, op standje 5 zal dit pas na 10km komen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (29%)]

Op 22 september 2023 09:11:12 schreef rew:
Er zijn nogal wat "onverklaarbare verliezen" als je met 600W maar 20km/u zou gaan.

Of 600W veel is? IK heb geen idee als ik naar de foto van het ding in de startpost kijk is er veel massa en en is het vrij breed groot ding wat ondanks de stroomlijning toch veel wind vangt.

Hahaha ja dat is het zeker. Dus de juiste accu`s zijn echt wel nodig.

De juiste accu zou eerder zijn als je er 10 uur mee kan rijden. Dat is beter omdat de ontlaad stroom dan gunstiger is en omdat je ze dan niet steeds helemaal leeg rijd.

De lader lijkt wel goed te zijn, maar ik zie nergens of die ook aan balanceren doet. Maar wel druppel laden, dus alle ongelijke cellen zouden dan ook een keer vol komen zodat alles weer gelijk is.

er zal wel een motor controller inzitten die de boel begrensd op pakweg 30A. want meer vermogen is echt absurd.

Mee eens ik kom ook zo aan 30A.
Maar als de controller enkel begrenst op snelheid dan kan er soms wel erg veel stroom getrokken worden.

Druppelladen is volgens mij niet hetzelfde als verzadigingsladen. In principe blijf je bij druppelladen onder de 13,8v per 12v accu. Maar pas als je daarboven gaat zitten kan je de hele accu verzadigen. In ieder geval voor zover ik weet.