Ik heb een poortopener met afstandsbediening die werkt op 868,3 MHz. De ontvanger van de poortopener heeft een simpel draadje van 20 cm dat als antenne dienst doet. Het probleem is dat ik letterlijk naast de ontvanger moet gaan staan om de poort open en dicht te doen.
Ik heb al geprobeerd een eenvoudige 868 MHz antenne aan het antenne draadje van de ontvanger te knopen en daarmee kan ik vanaf een paar meter de poort bedienen. Maar dat is nog steeds niet het bereik dat ik wil.
Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik vanaf een grotere afstand de poort al kan bedienen?
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 21 september 2023 10:26:58 schreef Swil:
Het probleem is dat ik letterlijk naast de ontvanger moet gaan staan om de poort open en dicht te doen.
Als je werkelijk letterlijk ernaast moet gaan staan voordat je ontvangst hebt, dan is er iets kapot of je zit op het verkeerde kanaal of zoiets. Daar gaat geen enkele antenne iets aan doen.
electron920
Ha Swil,
Dat is een onderdeel mooi maar.... kunt u ook de anderen laten zien de zender heeft deze blauwe toetsen ?
Ik vraag dit omdat het bijelkaar hoort te werken als set hetgeen @Frederick E. Terman bedoeld...
Groet,
Henk.
Misschien iets te simpel gedacht; maar is de batterij in de zender nog wel in goede conditie..?
En is het mogelijk dat er rond de 868,3Mhz een lokaal signaal zit wat dit verstoort of wegdrukt?
(Bijvoorbeeld: onder KPN masten werken afstandbedieningen van auto's soms ook slecht.)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Laat het ook een ander eens proberen. Zelf maak je deel uit van de zender/antenne.
Ik had een autoalarm waar ik voor naast de auto moest staan. Ik breng mijn auto weg voor een beurt, net voor we naar binnen gaan zeg ik tegen de monteur, ik moet terug om hem op alarm te zetten (zo'n 25 meter afstand) De monteur duwt het knopje in en de auto reageert keurig. Ik kijk hem verbaast aan. Pak dat ding en druk op de knop maar r gebeurd niks. Hij drukt weer en het alarm gaat eraf. Dit hebben we een keer of 10 herhaald met steeds het zelfde resultaat. Echt geen idee waarom precies. Mogelijk ben ik te weinig groundplane voor de zender of absorbeer ik het signaal in mijn hand.
In de bijlage foto's van de zender.
Dat er iets kapot is lijkt me niet logisch. Dan zou het helemaal niet moeten werken. Of mis ik iets?
De batterij is al verwisseld.
Het gaat om een poort van een gemeenschappelijke parkeerplaats. de andere gebruikers hebben hetzelfde probleem.
[Bericht gewijzigd door Swil op (35%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als andere zenders hetzelfde probleem hebben zal er iets met de ontvanger mis zijn (wat los/defect/stoort iets/slechte locatie)
Als er bijv. iemand in de buurt zit met een 868MHz koptelefoon in de buurt werkt het ook niet best...
Heeft het wel ooit goed gewerkt?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Of beveiliging cameras, anti-diefstal poortjes, weerstations etc, vooral ultra low budget China-meuk wat ongefilterd met te veel vermogen een hele band plat legt.
Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom dit niet beter werkt. De garagedeuren werken met dezelfde afstandsbediening en dat gaat vlekkeloos en op grote afstand.
Er is dus geen verstoring van de frequentieband anders zou dat ook een probleem moeten zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
electron920
Ha Swil,
Dat is in ieder geval de juiste zender 
Als op de andere locatie dezelfde ontvanger gebruikt wordt en indien mogelijk zou je van positie kunt wisselen,
dit een simpele test om te proberen...
Groet,
Henk.
MGP
LDmicro user.
De nieuwe en vervangers AB's kunnen op ook op de oude frequenties (433MHz?) werken maar dat moet je instellen (inleren), hoe weet ik ook niet.
Ik heb nog de oude die op 1 frequentie werken.
electron920
Ha Swil,
Ok..... maar dat betekend dat als er een stoorbron is deze op de twee verschillende locaties ook verschillend invloed zal uitoefenen .
Op welke wijze is de antenne gemonteerd is dat een draadje of intern ?
Groet,
Henk.
De antenne is een eenvoudig draadje van 20 cm dat uit de ontvanger komt. Ik had zelf het idee dat daar een probleem zou kunnen zitten omdat dat geen goede lengte is voor 868 MHz
Arco
Special Member
Iets van 20cm zie je wel vaker voor 433MHz (¼ golf), werkt op 868 ook best redelijk.
Een helical versie is vaak handiger, omdat die omnidirectional is...

electron920
Ha Swil,
Is het mogelijk om de ontvanger op een andere locatie te proberen ?
U kunt niets meten dit hoeft geen probleem te zijn maar dan zult u wat meer moeten proberen.
Een andere antenne
is moeilijk te zeggen in het algemeen let er op dat,
er niet teveel metaal in de buurt van de antenne ( draadje ) is !
Is het straalpad vrij dus het zicht op de antenne, 868 MHz is al vrij rechtlijnig qua straling....
En heeft u geprobeerd uit een andere richting de ontvanger te bereiken, hoe is de voedingsspanning van de ontvanger geregeld batterij ?
Dit zijn een aantal zaken die u kunt proberen zonder meetapparatuur....
Groet,
Henk.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die ab's hebben nog weleens een 12V staaf batterijtje. dat het ledje aangaat op de ab zegt niks, dan nog kan de batterij erg inzakken, ook bij een nieuwe batterij komt dat weleens voor. altijd nog een andere batterij proberen, liefst uit een goed werkende ab. de ab zelf kan ook door vallen en rammelen een los contact hebben gekregen.
Als meerdere poorten (ontvangers en zenders) er last van hebben kan het misschien komen door DAB+ zenders.
Een elektronicawinkel uit Leuven heeft een filter voor dit probleem ontwikkeld.
De winkel zelf bestaat niet meer.
Op homepage onderaan scrollen:
http://www.aitec.be/