Beste leden,

M'n zwager vroeg of ik naar de lader van z'n e-bike wou kijken want deze deed het niet meer.

Ik heb hem geopend en direct viel me op dat de 2 gele (vermoedelijk trafo's los zaten.

Deze gedesoldeerd en idd, bakkelieten stand waar de pinnen aan vastzitten waren in meerdere stukjes afgebroken en ook een draadje los.

Draadje gesoldeerd en de losse pinnen gelijmd en met ty-wraps vastgezet om even te testen. Groene led brand weer maar krijg geen spanning op de uitgang. De kabel naar de accu heeft 3 pinnen waarvan ik vermoed dat er 1 voor een thermistor is die een bepaalde weerstand moet hebben om de lader daadwerkelijk te activeren. Ik ga er derhalve vanuit dat de lader weer functioneerd.

Doch voel ik me niet prettig deze zo retour te doen gezien ik niet weet hoe warm dit word tijdens het laden en wat dat doet met de ty-wraps. Ik kan ook niks vinden op internet met de beschrijving op deze trafo's.

Iemand enig idee of deze los te verkrijgen zijn?

Op 21 september 2023 16:17:28 schreef klabam:
Iemand enig idee of deze los te verkrijgen zijn?

Zijn niet los verkrijgbaar.

Wat doet het groen ledje als je die op de fiets aan sluit? Gaat het dan uit?

Als hij gevallen is, dan is het mogelijk dat er op de printplaat ergens een haarscheurtje is, met dus onderbroken print sporen.

Ik heb de fiets er niet bij, maar de led brand nu wel weer. Eerder was alles dood door losse draad op de grotere trafo.

Post eens een duidelijke foto van de soldeerzijde van de print.
Ik zie overigens geen drie draden, maar slechts twee, een witte en zwarte. De groene is gewoon een aardingskabel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (48%)]

Wat wil je zien dan?
Hij werkt nu een verder geen schades.

Of hij werkt dat weten we nog niet, je hebt geen spanning en geen fiets.

Maar ok als je geen foto wil posten, geen probleem hoor. Dan kunnen wij je ook niet verder helpen.

Die led zit duidelijk op een convertor printje met ic erop, er kan dus nog ergens een onderbreking zitten naar de kabel.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (26%)]

@Crossfire: Geen antwoord op de vraag van de TS en misschien niet eens een daadwerkelijk probleem.... Ik denk dat je te moelijk denkt.

@klabam: ik zou zo ook even niet weten wat je beter kunt gebruiken dan een tyrap. Aan de andere kant, als je de gebroken delen vast hebt gezet met tweecomponentenlijm of iets dergelijks, dan zit daar ook weer mechanische stevigheid in en wordt de tyrap niet zwaar belast. Fabrikanten gebruiken ook nog wel eens zuurvrije siliconenkit om onderdelen vast te zetten aan de printplaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]

Maar hij zegt toch ook dat er geen spanning is op de kabel, er zijn maar twee draden en een aarding.

Op 21 september 2023 20:03:45 schreef CrossFireX:
Maar hij zegt toch ook dat er geen spanning is op de kabel, er zijn maar twee draden en een aarding.

Dat is geen aarding ondanks de kleur, hier staat 6v op, vandaar dat ik zei dat deze waarschijnlijk voor de Thermistor is die deze lijn naar een bepaalde voltage dropt en de lader opstart.

@Maarten ik heb ze idd vastgezet met 2 componenten lijm, was meer bezorgt of deze trafo's te warm voor de tywraps kunnen worden.

waarschijnlijk moet die een spanning krijgen boven de 30V om te starten. bij een te ver ontladen accu start de lader ook niet, en bij een te volle (40V of meer) doet die ook niks meer. bovenstaande getallen zijn voor een 36V accu

Ik denk niet dat die te warm zullen komen, ik zie immers een kleine ventilator als ik het goed heb?

Die trafo's worden zelfs zonder koeling niet zo heet dat die plastiek bandjes zouden smelten. Want dan gaat ook die trafo in rook op.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (41%)]

Als de kern zelf niet gebroken is zal het wel meevallen.

Om die trafo's van de print te scheuren moet het een flinke klapper gemaakt hebben.

Op 21 september 2023 21:21:40 schreef Sine:
Als de kern zelf niet gebroken is zal het wel meevallen.

Om die trafo's van de print te scheuren moet het een flinke klapper gemaakt hebben.

Valt wel mee, zodra de bakelieten structuur breekt zijn het alleen de pinnen nog die het vasthoud, vrij zware jongens ook. Er zat wel wat van die witte lijm/kit omheen maar dat had wel wat meer mogen zijn.
Mensen gooien die laders ook in lades en kasten of vallen van het bagagerek af o.i.d.

De trafos worden "op bestelling" voor de lader-fabrikant gemaakt. Dus vandaar dat Henry zegt dat je ze niet kan kopen.

Ik zou zeggen: repareer zo goed en zo kwaad als je kan, en dan testen en in de gaten houden.

Ik heb nog even zitten nadenken over alternatieven voor de tywraps. Niet echt wat kunnen bedenken: vuilnis-zak-binders bijvoorbeeld, In essentie van metaal maar met isolerend plastic er om heen. Alleen smelt dat plastic sneller dan het nylon van de ty wraps. Geen goed idee.

Op 22 september 2023 09:52:52 schreef rew:
De trafos worden "op bestelling" voor de lader-fabrikant gemaakt. Dus vandaar dat Henry zegt dat je ze niet kan kopen.

Ik zou zeggen: repareer zo goed en zo kwaad als je kan, en dan testen en in de gaten houden.

Ik heb nog even zitten nadenken over alternatieven voor de tywraps. Niet echt wat kunnen bedenken: vuilnis-zak-binders bijvoorbeeld, In essentie van metaal maar met isolerend plastic er om heen. Alleen smelt dat plastic sneller dan het nylon van de ty wraps. Geen goed idee.

Smeltpunt van deze nylon tywraps is vrij hoog, rond de 220 graden, mag ervanuit gaan dat dit niet gehaald gaat worden.

We gaan het zien, lader gaat terug met het advies deze met zorg te behandelen.

Voordat die smelten is je trafo al hemelen...

Lijkt me ook idd.
Maar hoe graag meningen van de pro's

Op 22 september 2023 10:04:13 schreef klabam:
Smeltpunt van deze nylon tywraps is vrij hoog, rond de 220 graden,..

Hoger nog, rond de 260 graden. Standaard Tyraps zijn normaal van nylon 6.6

Klopt, maar bij 220 begint het al zacht te worden.