Goede dag allen,
ik ben op zoek naar een schakeling, om een stereo line niveau te verhogen naar +2 db of hoger. Ik heb eens gekeken naar passieve versterkers, maar dat zijn eigenlijk volume regelingen.
Het probleem is, ik heb nog een ouder model auto radio, zonder bluetooth, maar ik heb wel een aux in. Als ik daar mijn iPhone 13 op aansluit, is het signaal nog te zwak om goed te zijn. Ik stream via 5G rechtstreeks van mijn server thuis op de iPhone, dat werkt perfect. Nochtans geeft die iPhone 13 meer signaal dan mijn vroegere SE wat zeker te zwak was.
Iemand ideeën? Ik had eerst gedacht om transformators te gebruiken van Neutrik. Die versterken inderdaad. Maar misschien is er een goedkopere, simpeler oplossing?
Dank alvast voor het mee denken.
Gunther
Simpeler is er niet. Maar goedkoper (uitgaande van een euro of 20 per hifi signaaltransformator van Neutrik, ik weet niet wat ze daadwerkelijk kosten) wel: een simpel opamp versterkertrapje zoals de schakeling rond IC1A hier: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/58/audio/microfoonvoorvers…
Je knipt 'm gewoon af na C3.
Dat trapje versterkt met een factor 10, dus ca. 3dB. Of je uitgangssignaal op +2dB komt weet ik niet, dat hangt van je ingangssignaal af natuurlijk.
Vergroot de weerstand R4 om meer versterking te krijgen.
Die 2e opamp er achter heb je niet nodig. Die kun je voor het andere kanaal gebruiken.
Overigens - als je toch voor trafo's gaat, moet je ook even goed kijken hoeveel mW uitgangsvermogen je telefoon geeft en wat de impedantie van je lijningang is, en of je wel voldoende uitgangsvermogen hebt om via die transformator nog de gewenste spanning over te houden in die impedantie. Tegenwoordig geeft een hoofdtelefoonuitgang soms maar 10mW.
Op 21 september 2023 23:32:10 schreef Ledlover:
Simpeler is er niet. Maar goedkoper (uitgaande van een euro of 20 per hifi signaaltransformator van Neutrik, ik weet niet wat ze daadwerkelijk kosten) wel: een simpel opamp versterkertrapje zoals de schakeling rond IC1A hier: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/58/audio/microfoonvoorvers…Dat trapje versterkt met een factor 10, dus ca. 3dB. Vergroot de 10k weerstand om meer versterking te krijgen.
Die 2e opamp er achter heb je niet nodig. Die kun je voor het andere kanaal gebruiken.
Overigens - als je toch voor trafo's gaat, moet je ook even goed kijken hoeveel mW uitgangsvermogen je telefoon geeft en wat de impedantie van je lijningang is, en of je wel voldoende uitgangsvermogen hebt om via die transformator nog de gewenste spanning over te houden in die impedantie. Tegenwoordig geeft een hoofdtelefoonuitgang soms maar 10mW.
Die transformatoren heb ik al eerder gebruikt, en een actieve schakeling in een auto is nogal, gevaarlijk. Zeker voor alternator storingen. Ik ga morgen eens de uitgang van de phoon op mijn scoop zetten (ik heb daar een app met signaalgenerator op). Dan weten we onmiddellijk wat dat ding geeft. Bedankt voor de tip. Impedantie kan je uitrekenen. Ja misschien toch maar voor de transformators gaan. Er zijn twee soorten, 1:3:10, maar ik denk dat dit meer voor phono versterking is (3 draden in), en één 1:4 ik denk dat die laatste is wat ik zoek? Ze zetten er bij dat het voor microfoonsignaal is, maar dat is niet onoverkomelijk om er een verzwakking voor te zetten.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Dat trapje versterkt met een factor 10, dus ca. 3dB.
IC1a heeft al een spannings versterking van 11 maal, dat is 20,8dB, veel te veel dus.
Wanneer je het goed wil doen wordt R3 10k en R4 ook 10k, de spannings versterking is dan tweemaal, of dus 6dB.
Als je dat hetzelfde doet bij IC1b heb je weer 6dB versterking, in totaal dus 12dB, dat is een spannings versterking van viermaal. En binnen die 12dB kun je je gewenste volume instellen door een potentiometer, eventueel een instelbare.
R1 wordt 10k en P1 komt te vervallen.
Transformatoren kunnen een goede oplossing zijn. Ik gebruikte de Neutriks in de jaren '0 als step-up om de toen problematische laptops aan te sluiten op mixers e.d., dat heeft goed gewerkt. Het exacte type zou ik niet meer weten.
Wat de transformator doet is echter een impedantie aanpassing, geen versterking. Er wordt immers geen energie toegevoegd!
Een als 1:4 gewikkelde transformator geeft +12 dB in spanning en een 1:16 transformatie van de impedantie die de bron ziet.
Dus als de AUX ingang 1 kΩ is, ziet de uitgang 62,5 Ω. Naar verwachting vind-ie dat prima, hoofdtelefoons zijn gewoonlijk 32 Ω dus wordt de uitgang nog altijd niet zwaar belast.
Vervorming zal er vast zijn, zeker in het laag, maar is voor mijn toepassingen nooit een probleem geweest. Maak het level op de transformator liefst niet hoger dan noodzakelijk, maar het bedieningscomfort weegt gewoonlijk zwaarder dan de gain structure. Een verzwakker is geen zinnig idee, de telefoon heeft een volumeregelaar met een bereik > 12 dB die hetzelfde doet.
Het zal geen HiFi zijn, maar dat is voor veel audio toepassingen ook niet van belang. De afwezigheid van interferentie is gewoonlijk belangrijker voor de perceptie van de luisteraar.
Audio elektronica met asymmetrische verbindingen en mogelijk aanzienlijke CM netjes stil maken in een auto is imo niet helemaal triviaal. Ik zou dan snel richting Bluetooth denken.
Op 22 september 2023 00:06:24 schreef Martin V:
[...][bijlage]
IC1a heeft al een spannings versterking van 11 maal, dat is 20,8dB, veel te veel dus..
Verdomme, ik zie dat ik echt al een hele tijd vermogensversterking en spanningsversterking doorelkaar heb lopen halen. Da's niet best. Je hebt helemaal gelijk. En 20dB spanningsversterking is teveel.
Actieve schakelingen kunnen prima werken in de auto maar je moet goed op aardlussen en ontkoppeling letten. Altijd wel een leuke oefening
ik heb ooit een radio met bluetooth gemaakt en een hele tijd lopen experimenteren met het juiste massapunt om geen gefluit te krijgen bij voeding uit een schakelende netvoeding.
Maar in ieder geval als je kan solderen en wat experimenteerprint hebt - de kosten voor een opamp printje zijn minder dan 5 euro en je hebt het in een uurtje provisorisch in elkaar gesoldeerd. Dan weet je of dat fluitvrij werkend te krijgen is in jouw specifieke situatie. Werkt het niet, kan je alsnog voor signaaltrafo's gaan.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (19%)]
Op 22 september 2023 00:06:24 schreef Martin V:
[...][bijlage]
IC1a heeft al een spannings versterking van 11 maal, [...]
IC1a versterkt de signaalspanning 10 maal.1
Wanneer je het goed wil doen wordt R3 10k en R4 ook 10k, de spannings versterking is dan tweemaal, of dus 6dB.
Met gelijke weerstanden wordt de versterking hier éénmaal, dus 0 dB
Als je dat hetzelfde doet bij IC1b heb je weer 6dB versterking
Je zou bij IC1b dan ook weer éénmaal versterken, voor een totaal van éénmaal of 0 dB.
In deze schakelingen is de versterking steeds Av= −Rtegenkoppel/Rin
--
1Eigenlijk −10 maal; deze opamp-schakelingen inverteren het signaal.
Goede dag allen,
om even terug te komen over die aux op die autoradio.
Dat gaat het zeker niet worden, ik heb er een CD speler op gezet en er is een zeer ongewenst effect, namelijk daar zit een AGC op. Je kan die uitschakelen in de radio settings.
Maar als je over een bepaald volume gaat, dan gaat die automatisch aan. Wellicht om de pre te beschermen in die radio. Dus dit is kwalitatief zero.
Dus geen kosten aan doen, het zal verder met CD's moeten gebeuren. Maar goed we hebben geprobeerd. Ergens had ik zo al een vermoeden dat die pre niet het beste van het beste is. Nochtans het is een Blaupunkt systeem. Ik zou enkel de wisselaar eens moeten binnen brengen bij een vriend van mij, die heeft de technische expertise om lasers, onderdelen te vervangen. Daar blijf ik ver weg van. Toch bedankt voor de raad en tips.
Gunther
Op 21 september 2023 23:10:17 schreef GM Tech:
Ik heb nog een ouder model auto radio, zonder bluetooth, maar ik heb wel een aux in.
Met zoiets stream je de audio van de telefoon naar de autoradio. Er zit een accucel in die via een USB snoertje te laden is.
Plug kan eruit als een snoertje beter uitkomt. De microfoon is extra 
Wat 'n goeie vent was dat toch!
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
En daar ben ik weer mee in de war, inverterend of niet en hoe dat dan zit bij de spannings versterking.
Ja Frederick je hebt helemaal gelijk.
Ik zat al te twijfelen of het wel klopte.
Dan zou het weerstandje R3, op de inverterende ingang van 1k nu naar 4,7k moeten. R5 wordt dan ook 4,7k en R4 en R6 blijven 10k, die potentiometer P2 komt te vervallen.