Bapaktus
Special Member
Ik heb al een jaar of wat een Canon MP550 printer/scanner in gebruik.
Deze werkt met 5 verschillende patronen. Drie keer kleur en twee keer zwart, een dikke en een normale zwart patroon.
Mijn dikke patroon was leeg, en dus "melding patroon vervangen. "Bij het openen van de printer wordt dan de lege patroon aangegeven door een knipperende led.
Een nieuwe volle patroon geplaatst.
Vervolgens de foutmelding U052 "plaats juiste inkt patroon".
Zou een "Chip-foutje" kunnen zijn. Deze chip zit op de patroon gemonteerd en maakt bij het inzetten contact met een aantal verende contactjes onder in de patroon houder.
Dus nieuwe Inktpatroon aangeschaft en vervolgens dezelfde foutmelding.
Daarna de printerdriver verwijderd en opnieuw de juiste driver gedownload en geïnstalleerd. Zelfde resultaat.
Bij het plaatsen gaat het lampje onder de nieuwe patroon gewoon branden.
Ik heb de contactjes gereinigd met een wattenstaafje en IPA.
Ik vind het zonde om een nieuwe printer aan te schaffen, dus zoek naar een oplossing.
iemand enig idee?
Het gaat om de inktpatroon zwart PGI-520BK
ruud
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Bapaktus
Special Member
Stom van mij, mijn vorige printer was een Epson

Het betreft dus een CANON 
Mijn tekst kan ik nog wijzigen en/of aanvullen.
Maar de titel lukt dus niet meer 
ruud
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (31%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Gebruik je originele cartridges?
Het schijnt dat de imitaties van 123inkt wel eens problemen geven in Canon printers.
CrossFireX
Gebruik je originele inkpatronen van Canon, of hervulde patronen?
Kan slecht zijn, wat toont je printer als je de lege terug plaatst?
Ze doen veelal een firmware update, waardoor hervulde inkcartridges plots niet meer werken. Met opzet natuurlijk om je te ontmoedigen hervulde te gebruiken.
Anders terug opsturen en andere patronen eisen.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
Waar heb je de cartridges gekocht?
Ik heb ook een MP550 en koop mijn inktcartridges bij 123inkt. Nooit problemen mee gehad. Maar je moet wel opletten dat je ze met chip bestelt. Ze hebben ze namelijk ook zonder chip.
Bapaktus
Special Member
@PA0GWS
Gebruik je originele cartridges?
Het schijnt dat de imitaties van 123inkt wel eens problemen geven in Canon printers.
Zowel destijds bij mijn Epson printer als ook de laatste jaren met mijn Canon printer gebruik ik de 123 inktpatronen.
Nooit problemen gehad.
Ik heb gisteren een telefoontje met 123 gevoerd en het probleem uitgelegd. Het antwoord was dat soms het printje (met zwart bobbeltje) niet goed geprogrammeerd is. We sturen gratis een nieuwe inktpatroon. Deze vanmiddag ontvangen mét een excuus en wat extra's. Maar deze patroon gaf hetzelfde resultaat.
@CrossFirex
Gebruik je originele inkpatronen van Canon, of hervulde patronen?
Kan slecht zijn, wat toont je printer als je de lege terug plaatst?
Wanneer ik de lege patroon terug plaats geeft de printer nu dezelfde foutmelding.
Voor de rest zie mijn antwoord aan PA0GWS
Bijgevoegd 3 foto's
1 van de foutmelding.
1 van de error melding , 2e ledje rechts van de aan/uit led.
1 van de locatie inkt patronen. Die geven aan dat de inktatronen vol zijn. Bij een lege patroon gaat het betreffende ledje knipperen.
Ik ga morgen de printer uit elkaar halen. Eens kijken of het soms een hardware fout is, de driver software is up to date voor Win 10pro.
ruud
Op 27 september 2023 22:19:50 schreef KlaasZ:
Ik heb ook een MP550 en koop mijn inktcartridges bij 123inkt. Nooit problemen mee gehad. Maar je moet wel opletten dat je ze met chip bestelt. Ze hebben ze namelijk ook zonder chip.
Dat klopt. Ik heb ergens gelezen bij 123inkt, dat je eenmaal een patroon met een chip moet bestellen en daarna kun je die telkens over zetten in een nieuwe patroon zonder chip.
CrossFireX
Ik gebruik lege cartridges die ik zelf zonder morsen kan vullen, chip reset zichzelf op vol als ik hem eruit neem om bij te vullen. Ook Canon printer maar ander type.
Bapaktus
Special Member
@KlaasZ
Ik bestel altijd bij 123 patronen mét chip.
Heb vroeger wel zelf geprutst met het overzetten van de chips, maar gezien mijn slechte ogen ben ik daar al jaren geleden vanaf gestapt.
Ik ga kijken of ik de printer ergens kan resetten of zo.
Maar gaan zoeken op het Net.
Groet iedereen, ruud
Aanvulling, op het Net gezocht.
De error code U052 komt vaak voor bij dit model printer.
Er zijn verschillende gegeven oplossingen, echter geen enkele werkt.
Opsturen naar Canon voor een service beurt wordt in 80% als oplossing gegeven.
U052
Omschrijving
U052 is een servicefout die kan optreden als gevolg van een interne communicatiestoring tussen de printer en de printkop.
Volgens Canon:
U052
Omschrijving
U052 is een servicefout die kan optreden als gevolg van een interne communicatiestoring tussen de printer en de printkop.
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (16%)]
Firmware upgrade gedaan van de printer ?
Ik heb hier een laser printer (Brother) waar ik altijd netjes de firmware bijwerkte (stond zelfs op automatisch).
Vorig jaar , nieuwe toner besteld (bij 123-inkt) werd niet herkend, best lang aan de lijn gehangen met support maar we konden het niet oplossen.
Er was iets in de firmware veranderd waardoor imitatie toners geweigerd werden. De imitatie toner die er in zat werkte nog (schijnt dat ze die wettelijk gezien niet uit mogen schakelen) , maar als ik een nog werkende (imitatie toner) er uit haalde en terugstak werd die ook niet meer herkend.
123-Inkt heeft dit toen opgelost door de imitatie terug te nemen en originele te leveren. Inmiddels zijn de toners bij 123-inkt ook weer "verniewd" en werken ze weer. Ze worden wel aangeduid op de printer als "non-genuine" maar werken gewoon.
(Automatische) firmware upgrade staat sinds die tijd uit.
Bapaktus
Special Member
(voorlopig) opgelost?
Ik heb , na verschillende andere reset procedures, een procedure gevonden die op dít moment werkt.
Een zéér harde reset.
Zie de afbeelding.
Maar toch maar ondertussen naar een andere printer/scanner zoeken.
Een model dat ik draadloos met mijn WiFi net kan verbinden.
Misschien wéér een Canon?
Iedereen bedankt, ruud
Op 28 september 2023 11:34:56 schreef Bapaktus:
(voorlopig) opgelost?
Ik heb , na verschillende andere reset procedures, een procedure gevonden die op dít moment werkt.
Een zéér harde reset.
Zie de afbeelding.
Maar toch maar ondertussen naar een andere printer/scanner zoeken.
Een model dat ik draadloos met mijn WiFi net kan verbinden.
Misschien wéér een Canon?
Iedereen bedankt, ruud
Ben ook jarenlang een Canon fan geweest (voornamelijk gevoed door losse cartridges per kleur), echter , overgestapt op Brother. Met Canon te veel gezever gehad met "dichtgeplakte" cartridges en koppen, door onregelmatig gebruik (als in te lang stilstaan).
Brother heeft hiervoor een mechanisme, zolang er stroom op de printer staat "kietelen" zij af en toe de cartridge. En ja, dat kost inkt, maar na een half jaar niet gebruiken (mijn A3 printer) doet hij het nog gewoon.
Bapaktus
Special Member
Na enig zoeken voor een eventuele vervanger van mijn huidige Canon printer vind ik de Canon uit de TS83xx serie wel een mogelijke keus.
Een witte TS8351a lijkt mij wel iets.
Dubbelzijdig afdrukken, WiFi en USB aansluiting.
Hoge resolutie scannen en printen en (weer) losse (6 stuks) inkt patronen (580/581 serie van 123).
Ik moet dan alleen nog uitzoeken hoe ik zowel vanaf mijn PC>USB printer aansluiting als ook van een notebook met WiFi > Ziggo router kan werken.
Als dat niet gaat moet ik waarschijnlijk een losse WiFi usb-stick plaatsen in mijn PC.
Mijn PC is nu via een UTP kabel verbonden met mijn Ziggo router.
Maar voorlopig print mijn oude Canon MP550 nog steeds vrolijk verder.
Iedereen bedankt, ruud
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
inkjet en weinig gebruiken is en blijft ellende. het merendeel van een inkt cartridge gaat op aan het reinigen van de koppen met aanzetten. je kunt dan beter een laser printer kopen, toner heeft amper last van stilstand. je ziet de topics hier wel van laserjets die tegen de 30 jaar lopen..
brains
Special Member
En die lasers heb je zelfs heel betaalbaar refurbished met garantie.
Mama heeft ondertussen een ekotank van Epson omdat veel moet printen, ook regelmatig kleur.
Daarvoor had ze een oude brother die ik in orde had gemaakt. Zelfs nadat hij bij pc zaak buiten in regen had gestaan werkte hij nog
niet originele toners zijn heel betaalbaar ervoor. Maar begon toch wel te stinken naar toner bij veel gebruik en vond mama niet fijn. Dus voor verandering geld besteed aan goede printer en tevreden.
Zelf print ik weinig en doe dat of bij mama of op een gevonden en gerepareerde hp printer. Inktcardridges waren verstopt maar met dat op te lossen werkte hij weer. En op einde leveren de lege cardridges nog eens 6 euro op want zitten originele in.
Bapaktus
Special Member
@Testman en Brains
Ik heb zitten kijken naar voor mij bruikbare laser printers.
De prijs op zich is niet het probleem.
Maar het scannen in een resolutie van 2400x4800 dpi en/of het printen in 4800x1200 dpi ben ik niet tegen gekomen.
En dat zijn mijn eisen voor mijn gebruiks doeleinden.
Wanneer het alleen voor huis en tuin printwerk zou zijn was de keuze niet moeilijk 
ruudroj
brains
Special Member
Bestaan er niet nog losse scanners? Anders is dat misschien een optie. Goede scanner en losse printer. Meestal zijn die scanners bij de eenvoudige printers toch geen hoge kwaliteit.
Op 29 september 2023 11:51:58 schreef Bapaktus:
@Testman en Brains
Ik heb zitten kijken naar voor mij bruikbare laser printers.
De prijs op zich is niet het probleem.
Maar het scannen in een resolutie van 2400x4800 dpi en/of het printen in 4800x1200 dpi ben ik niet tegen gekomen.
En dat zijn mijn eisen voor mijn gebruiks doeleinden.
Wanneer het alleen voor huis en tuin printwerk zou zijn was de keuze niet moeilijk
ruudroj
Heb je die resolutie echt nodig ?
1200x2400 is al een beste hoop.
Bapaktus
Special Member
@Brains,
Bestaan er niet nog losse scanners? Anders is dat misschien een optie. Goede scanner en losse printer. Meestal zijn die scanners bij de eenvoudige printers toch geen hoge kwaliteit.
Ik wil juist het apparaten bestand verminderen. Ik had een losse scanner die heb ik weg gegeven. Voor negatieven heb ik een speciale kleinbeeld scanner.
En de door mij genoemde CANON printer (ook niet duur) voldoet wél aan al mijn eisen.
En ik heb een beetje ruimte gebrek. Ik gebruik een klein gedeelte van mijn vrouw haar naai en knutsel kamer, dus!!!
Daarbuiten heb ik een tweede slaapkamer als elektronica-mechanica werkplaats (Draaibank EMCO8, boormachines, gereedschap en mechanische / elektronische meetapparatuur) ingericht. Dus mag niet klagen.
@bProsman
Heb je die resolutie echt nodig ?
1200x2400 is al een beste hoop.
Ja, ik scan o.a. tweede wereld oorlog foto's die gemaakt zijn door speciale camera's (K7?) aan boord van militaire vliegtuigen.
D.i.m. mijn interesse in de Nacht-oorlog (Radar, Teerosen, Peilstation's , Wurzburg Riese) om maar wat termen te noemen.
En dan met speciale programma's en met de hulp van oude topo land kaarten diverse militaire antennes en V1 lanceer installaties terug vinden.
Ik ben o.a. vrijwillig medewerker van het Museum Vliegbasis Deelen.
https://museumdeelen.nl
Kasten vol met documentatie uit die tijd.
Dus verblijf ik hier in deze kamer met mijn rug naar Lock- en Naai-machines en haar andere hobby attributen. 
Zie een stukje van "mijn wand".
CrossFireX
Die usb scanners zijn er nog, wel niet zo goedkoop te noemen.
https://www.amazon.de/Epson-Perfection-Scanner-4800-schwarz-dp-B00UFGA…
Bapaktus
Special Member
Hier nog een foto die ik naar Arthur Bauer heb gestuurd.
https://www.cdvandt.org/wurzburg-riese.htm
Maar ik raak eigenlijk uit het draadje waarmee ik ben begonnen.
Over die WWII hobby (en nog vele andere hobbies van mij) kan ik boeken vullen, maar weet niet of ik nog zoveeel tijd heb.

ruud jansen
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (47%)]
Op 27 september 2023 22:41:22 schreef CrossFireX:
Ik gebruik lege cartridges die ik zelf zonder morsen kan vullen, chip reset zichzelf op vol als ik hem eruit neem om bij te vullen. Ook Canon printer maar ander type.
Ideaal. Waar heb je die gekocht? Heb wel interesse.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Weet je zeker dat die MP550 2400*4800 dpi is? Lijkt me heel erg veel voor zo'n no-budget model van 7 tientjes... 
Meestal worden de hogere resoluties door interpolatie bereikt, mijn brother haalt dan 19200*19200 dpi (echte resolutie is 1200x2400 max)