Humax iHDR5200c neemt niet meer op en een opname wissen lukt niet.

Humax iHDR5200c neemt niet op en een opname wissen lukt ook niet.

Als je een opgenomen tv programma selecteert voor wissen en dat ook bevestigd, en uitvoerd, is hij 3 sec weg uit de opnamelijst en verschijnt hij weer.
(wissen lukt dus niet)
Ook opnieuw iets opnemen lukt niet. Er is dan nog ±350gb free op de HD.

Wie weet raad, firmware, of anders, misschien?

ik zou er eens een frisse HDD inleggen.... Volgens mij zijn ze ext3 geformatteerd als ik het wel heb.

De Humax de schijf opnieuw laten formateren misschien?

Paar uur verder gezocht en vond dit op de volgende URL bij de FAQ.

https://myhumax.info/veelgestelde-vragen-over-de-humax-ihdr-5200c/

Probleem:
Ik heb opnames gewist en daarna staan ze toch weer in de medialijst en zijn weer afspeelbaar.

Antwoord:
Als u opnames niet meer kunt wissen adviseren wij u om de ontvanger terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en daarna de harde schijf te formatteren. Mocht het euvel daarna nog aanwezig zijn dan dient u de ontvanger aan te bieden voor reparatie.

Dat ga ik dus eerst doen, maar wat zou er dan gerepareerd moeten worden als deze "oplossing" niet helpt?

Reparatie = HDD vervangen.

Ok.
Zou er ook een SSD in kunnen als de aansluitingen natuurlijk (sata?) hetzelfde zijn?

Dat zou moeten kunnen. Zolang je je aan de schijfindeling houdt. Volgens dit bestaat de HDD uit meerdere partities: https://providerforum.nl/topics/interne-harddisk-vervangen.75441/

Een SSD leeft niet lang in een Humax omdat er continu grote hoeveelheden data (video stream) naar de SSD wordt geschreven zodra de Humax aan staat.

Formateer met de Humax de HDD en je hebt grote kans dat dat het euvel oplost (ik vermoed dat het Ext3 Journal op de HDD corrupt is geraakt). Je hebt geen omkijken bij het formateren van de HDD, dat doet de Humax volledig zelf en je hoeft verder niets in te stellen zoals partities o.i.d..

Eerst nog even de interne 5v en 12v voedingsspanningen nagemeten omdat dat ook wel eens "onvoorspelbaar" gedrag kan veroorzaken. Ook geen "bolle" elcootjes gezien.

Daarna

@Bobosjes raad opgevolgd, teruggezet naar fabrieksinstellingen en interne HDD geformatteerd.

Alles lijkt nu weer goed te werken.