miedema
Golden Member
Krohn-Hite 5400B functie generator reparatie
Ik heb er een mooie Krohn-Hite functie generator bij:

alle plaatjes klikbaar voor grotere versies
Het is een gratis aanwinst, maar hij moest wel eerst nog gerepareerd worden...
Een jaar terug stond deze generator in de V&A:
Toongenerator Krohn-Hite. model 5400B.
Is een topmodel generator maar heeft helaas een defect wat ik niet kan vinden.
Geeft geen uitgangssignaal meer..
Wie het wil mag het proberen, gratis of tegen verzendkosten.
Compleet met uitgebreide docu, beschrijving, schema, printlayout etc.
De 5400B is een prima generator, en het leek me een leuke uitdaging 
Bij ophalen van de generator bleek er een zakje uitgesoldeerde torren bij te zitten...
Thuisgekomen bleken er op de print inderdaad transistoren te missen, en er ook een stuk of acht BC547 en BC557 in gesoldeerd te zitten. Kennelijk al uitgewisseld...
.
Na ruim een jaar kwam het er eindelijk van om deze Krohn-Hite op m’n werktafel te zetten.
1e stap: generator weer compleet maken
Ik begon met de losse transistoren te testen (de meeste waren goed). Fijn, want daar zaten ook een dubbel-FET en een paar dubbel-transistoren bij. Die vindt je niet zo gauw...
Vervolgens uitzoeken waar ze in de generator gezeten hadden, en weer terug monteren.
Zo heb ik de generator weer zo veel mogelijk origineel gemaakt.
Daarna zoeken naar equivalenten voor de missende torren, en bekijken wat er al aan andere torren in zit. Al zoekend bleken die BC557’s eigenlijk best een goede vervanger voor de originele MPS6518.
Bij dat uitzoeken kwam ik op de print een paartje BC557 tegen dat verkeerd om zat (Q302 en Q303). Een zeer voorstelbare vergissing aangezien de aansluitingen precies andersom zijn dan van het origineel, zeg maar EBC in plaats van CBE.
Alle torren in de foto zijn BC557B. Het rechter paartje is correct gemonteerd, en het linker paartje verkeerd om. Krohn-Hite heeft deze paartjes steeds thermisch gekoppeld (veelal long tailed pairs). Je ziet bij rechter paartje het probleem van de omgekeerde aansluitvolgorde: thermisch koppelen lukt niet meer...
Dus gezocht naar een andere vervanger. De Amerikaanse huis, tuin, en keuken 2N3906 leek een goed alternatief. Helemaal toen ik onderstaande tekst in de MPS6518 datasheet las
:
En, niet onbelangrijk: de pootjes zitten in dezelfde volgorde (zelfde fabrikant, Fairchild…)
Dezelfde 2 paartjes, nu met 2N3906:
Verder miste er nog een TIS93, die als bijzonderheid een Icmax van 800mA heeft (voor een TO-92 tor!). Ik vond in m’n voorraad een passende vervanger in de 2N4403 (ICmax = 600mA).
Daarmee had ik weer een compleet bestukte generator, en kon ik gaan kijken wat er wel en niet werkte...
.
2e stap: foutzoeken
Dat viel niet mee. De generator oscilleerde nu een beetje (in een klein bereik, rond 400Hz), en er was overal een flinke offset (zeg 10V)
Overal DC metend leek alles wel te werken, instellingen van transistoren waren geloofwaardig, maar alles hing dus wel scheef. Lastig om te vinden waar die DC offset vandaan kwam, omdat alles aan alles hangt. (Het is tenslotte een generator, dus rondgaande versterking. Alles DC gekoppeld, met meerdere terugkoppelpaden)
Verder wordt er veel warm tot heet (nog net wel/niet kunnen aanraken), bij fout zoeken wordt ik daar zenuwachtig van
.
Maar dat blijkt zo te horen. Krohn-Hite houdt kennelijk van warme elektronica
. Natuurlijk: grotere stromen betekend lagere impedanties, en dat levert weer grotere bandbreedte op...
En Krohn-Hite heeft wel netjes ontworpen:
Naast het koppelen van transistorpaartjes hebben hete torren een mooi koellichaampje. En warme weerstanden zijn flink over gedimensioneerd.
Een flinke periode van staren op het schema en meten volgde. Dat schema stond na verloop van tijd helemaal vol met bijgekrabbelde meetwaarden.
Na wat valse sporen te hebben gevolgd, kwam ik uiteindelijk uit bij de emittervolger van de -VC versterker, Q404. Na uitsolderen en meten bleek hij inderdaad defect. Verraderlijk want de DC spanningen rond die tor klopten wel ongeveer.
Ook voor die Q404, een 2N5087, vond ik in mijn voorraad een prima vervanger: de 2N2905A (is eigenlijk zelfs mooier).
Daarmee was de generator weer goed werkend. Maar moest natuurlijk wel opnieuw afgeregeld woeden, zeker met die vervangen transistoren...
.
3e stap: kalibratie procedure
Het manual bevat een apart hoofdstuk “Calibration”. Dat heb ik helemaal doorlopen. Het bleek een procedure met hindernissen
.
Voor stap “6.6, VC matching” moet je eerst wat netwerkjes over testpunten solderen:
Voor die 10k 0,1% weerstanden heb ik dus een paar 1% weerstanden uit m’n bakje zitten matchen
.
Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:
Verder is de hele schakeling DC gekoppeld, en moet op een serie punten de offset op nul gezet worden. Binnen ±0,5 tot ±10mV. Maar op die punten staat ook AC, tot 10...30Vtt! Met een draaispoelmeter uit die tijd waarschijnlijk geen probleem, maar met een moderne digitale meter 1 mV DC meten, terwijl er ook een hoge AC spanning staat is niet zo makkelijk.
Als je niet uitkijkt ben je ongemerkt je meter ingang aan het oversturen... Maar ook als ik met manual ranging zorgde dat de ingang niet overstuurde, dan gaven verschillende meters toch een wat verschillende DC offset aan...
M'n enige meter die het correct deed was m’n Fluke 8846A. Door de meter op ACV te zetten, en het 2nd display op DCV kon ik de offset nog tot mV nauwkeurig aflezen, terwijl de meter in autoranging er zelf voor zorgde dat ook de AC spanning binnen bereik bleef:
Ook voor het controleren van de frequency response had ik precies één meter die geschikt was. Meten van 0,01Hz tot 5MHz met een nauwkeurigheid van 0,1dB lukt weinig meters. Maar m’n Fluke 8920A, met z’n thermische RMS meting kan dat wel. Natuurlijk moet je met zo’n oude meter je wel afvragen of je met deze meting de generator of de meter zelf aan het checken bent
.
(Wel heb ik mijn 8920A eerder tegen andere bronnen gecheckt, en correct bevonden)
Een aantal keren kwam ik gedurende deze Calibration procedure afregelbereik te kort. De oorzaak bleek dan onveranderlijk een verlopen Allen-Bradley kool composiet weerstandje te zijn (steeds 10% tot 20% te hoog). Dat weerstandje vervangen door een metaalfilmweerstand van de correcte waarde was steeds de oplossing. (Leve de krat met weerstanden van de laatste Lichtmis)
Natuurlijk ga je je dan afvragen of je niet al die Allen-Bradley composiet weerstandjes moet vervangen. Waarschijnlijk zijn ze allemaal verlopen. Maar het zijn er meer dan 100:
Aangezien ik de generator ook zo weer prima afgeregeld gekregen heb, laat ik het maar zo...
Het echte defect was dus die Q404. De achterliggende oorzaak zou heel goed een verlopen kool-composiet weerstandje kunnen zijn.
.
Nabrander
Nadat de generator dagen had staan draaien, had ik wel weer vertrouwen in de betrouwbaarheid van deze 5400B. Ik had alle specificaties gecheckt, en de generator weer ingekast. Toen bedacht ik me dat ik nog één dingetje wilde meten, en zette de generator weer aan. En...... NIKS!! Alleen een beetje DC op de uitgang...
Allerlei vrolijke gedachten gingen door m’n hoofd: Hetzelfde wéér kapot? Is er een onderliggende oorzaak die ik over het hoofd gezien heb?
Toch wat met die warm wordende elektronica, of met die 100 verlopen Allen-Bradley weerstandjes?
.
Meteen maar gekeken, en het werd mijn snelste reparatie ooit:
Natuurlijk eerst voedingspanningen meten, de +22V rail bleek nu 0V. Dus toch een andere, nieuwe fout 
De Ohmmeter over die +22V rail gezet, en gaf bijna nul Ohm… (De andere, goede -22V rail, meette een paar honderd Ohm)
Er zitten zo’n 20 tantaaltjes als ontkoppeling over de voedingsrails. Bij een apparaat uit deze periode denk je dan: kortgesloten tantaaltje?
Dus met de ohmmeter de tantaaltjes langs. Gelukkig zijn de printsporen kennelijk niet erg laag Ohmig: Er was één tantaaltje waar over de weerstand duidelijk het laagst was...
Dat tantaaltje vervangen, en de generator werkte weer
.
Het defecte tantaaltje (blauw) naast z’n gele vervanger.
Krohn-Hite was kennelijk wat conservatiever dan Tektronix, en gebruikte 35V tantaaltjes op een 22V rail. Een redelijke derating dus. Ik heb er dan ook weer een 35V type voor in de plaats gezet.
Op de achtergrond zie je nog een identieke blauwe tantaal, voor de -22V rail. Die heb ik toch ook maar vervangen… (Hij meette identiek aan de nieuwe waar ik hem voor vervangen heb)
.
En daarmee heb ik er dan eindelijk een fijne functiegenerator bij:
Het pleit voor Krohn-Hite dat deze generator nog steeds ruim binnen alle (mooie!) specificaties is. Maar daar moest ik dus wel (heel) wat voor moeten doen
.
groet, Gertjan.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
miedema
Golden Member
Op 7 oktober 2023 19:54:45 schreef RAAF12:
Zeker, die dubbele knop lijkt mij ook fijn werken om nauwkeurig in te stellen.
Klopt!
Met de voorste knop kun je via een vertraging nauwkeurig instellen. En met de achterste knop kun je zonder die vertraging snel naar de andere kant van de schaal draaien.
Bijzonderder is dat die schaal ook perfect klopt! Over de hele schaal, en over alle bereiken. Kom daar bij de meeste generatoren maar om...
En ook de verzwakker schakelaars kloppen goed: binnen het hele bereik van 0dB tot -70dB binnen 0,2dB.
groet,Gertjan.
Ik heb ooit eens een 5400A weer opgelapt. Dat was gelukkig geen zoekplaatje met een zak losse torren zoals bij jouw 5400B. Wat ik me kan herinneren is dat ik last had van smerige schakelaars waardoor sommige bereiken niet goed werkten. Heb jij de schakelaars ook schoon moeten maken?
miedema
Golden Member
Ha 575,
Die drukschakelaars zijn inderdaad een zwakke schakel in de 5400B.
Bij zowel het afregelen van de nauwkeurigheid van de frequentieschaal als de amplitude kwam ik er achter dat de schakelaars de beperkende factor waren.
Dus ik heb daar beter naar gekeken. Het helpt niet dat het signaal door een de hele reeks contacten in serie wordt geleid.
Van zo'n serie contacten meette ik steeds iets tussen 8Ω en 10Ω.
Voor het afregelen is het in ieder geval goed dat die waarde, ook na flink wat heen en weer schakelen, vrij constant blijft. Maar het is natuurlijk veel te hoog voor een stuk of acht schakelaarcontacten in serie.
Ik denk dat Krohn-Hite hier zelf ook al mee bezig was:
De 5400A en 5400B manuals vergelijkend kan ik maar weinig verschillen ontdekken. Maar voor de 5400A wordt "Shadow Schadow" als fabrikant van de drukschakelaars genoemd, en bij de 5400B is dat "Krohn-Hite" geworden....
Mijn drukschakelaars zijn hermetisch gesloten, anders hadden ze wel een spuitje tunerspray gekregen.
Nu zou ik er eerst gaatjes in moeten boren, met de risico's van dien. Dus zolang de schakelaars geen echt probleem gaan vormen laat ik het maar zo...
groet! Gertjan.
Maar voor de 5400A wordt "Shadow" als fabrikant van de drukschakelaars genoemd...
Moet dat geen Schadow zijn (tegenwoordig ITT Schadow)
miedema
Golden Member
Op 8 oktober 2023 23:00:22 schreef Schimanski:
[...]Moet dat geen Schadow zijn (tegenwoordig ITT Schadow)
Tuurlijk
. Ik bedoelde inderdaad ITT Schadow. Dank je.
.
Over die verzwakkerschakelaars gesproken, bij het nameten liep ik nog tegen een probleempje aan....
Mooi van deze generator is z'n hoge uitgangsspanning: 30Vtt onbelast, of 15Vtt in 50Ω (een moderne Rigol of Siglent ARB komt niet verder dan 10Vtt in 50Ω)
Maar een blok van 15Vtt in 50Ω, dat is 1,125W, en de meeste afsluiters zijn 0,5W of 1W. Ook m'n scope protesteerde:
Om de hoekjes van de blokgolf goed af te regelen moet je toch echt met 50Ω afsluiten, anders zit je naar je kabel reflecties te kijken.
Ik wilde niet riskeren om een mooie afsluiter minder mooi te maken door hem op te stoken. Dus maar een minder geliefde afsluiter uitgezocht. Tenslotte zijn de frequenties relatief laag. En die afsluiter werd inderdaad lekker warm 
groet, Gertjan,