Afgelopen zaterdag op de jukebox beurs in rosmalen deze diodetester gekocht.
Voor de paar eurotjes wat hij koste kon ik hem niet laten staan.
Links boven zit een b9a buisvoet.
Op het www kan ik echter niets vinden.
Gelukkig lag er wel een schema in.
Heeft iemand hier een gebruiksaanwijzing of meer gegevens van.
Welke spanningen moeten de batterijen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.

De batterij aansluiting kan wel eens voor een 67,5V batterij zijn.

Ik zie 2 batterijen, waarschijnlijk een batterij voor de gloeispanning van de te testen buis, en idd een hoogspanningsbatterij.

Op 9 oktober 2023 19:34:26 schreef Thevel:
De batterij aansluiting kan wel eens voor een 67,5V batterij zijn.

Zoiets dus:

Of deze:

De andere batterij is misschien een 1,5 volt D-cel, maar dat hoeft niet. Er hebben ook buisdiodes bestaan met een gloeispanning van 4 volt en 6,3 volt. het zou zomaar wel eens een 12 volt batterij in d-cel vorm geweest kunnen zijn. Zo te zien is de gloeispanning in die tester ook instelbaar.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (16%)]

Blijft toch apart dat het een diode-tester is, en dan nog een noval voet. Ik zou denken dat IBM grootverbruiker was van dubbeltriodes.

Hoort daar niet een meetkop o.i.d. bij?
De IBM632 "electronische calculator" stamt uit 1958. Wellicht was dit een bijbehorende stukje service equipment.

45V anodebatterij? Ombouw kan ook want die batterijen zij erg duur, indien verkrijgbaar.

Welke spanningen moeten de batterijen zijn?

De gloeibatterij die in de clip past is wat lastiger.
Maar dat kan je zelf wel empirisch vaststellen.
°Zet een EZ80 in de voet
° sluit een regelbare voeding aan op de batterij aansluitingen
° draai de potmeter naar links
° draai de voeding op tot de gloeidraad gaat branden en lees de spanning af

Leuk apparaatje, made in de USA. Mooie schakelaar ook. Zal ook wel voor USA buizen zijn bedoeld. Maar velen zijn ook compatible met EU pitten, gezien de 9 pins noval buisvoet.

Als je meer van dit apparaat wil weten dan zou ik een item openen op EEVBLOG, daar zitten veel members uit de USA.