Korte uitleg: 8-9Ah van de 11Ah cellen over. komt het uitvallen van de fiets alleen door de contactovergang van de geoxideerde zekering?
Langere uitleg:
Ondersteuning valt uit, een keer bij 50% een keer bij 80% en toen heb ik besloten 'm niet meer te gebruiken voordat error 003 (of zo?) de print op slot gooit.
Na verwijderen uit de fiets kwam ik dit tegen:
Maar omdat meestal een cel stuk is bij zo'n soort gedrag (dacht ik), ben ik 'm toch, met beleid waar mogelijk, open gaan breken. Printgedeelte (blauwe smurrie) krijg ik nog niet open, dus ik kan bij de middenaftakking en heb wat cellen afzonderlijk kunnen meten, maar de behuizing is nog niet helemaal open.
Nu heb ik de cellen (11000mAh) met een 12V 60W lamp belast per 10 cellen en dit hielden ze rond de 100 minuten vol met een spanning van boven de 10,5V (bedrading en klemmen zouden zomaar een half volt voor hun rekening hebben kunnen nemen). Dan kom ik dus op iets van 9Ah wat er nog over is.
Dan vraag ik me af of er wel iets te winnen valt met verder open slopen: nu kan ik 'm denk ik nog hergebruiken.
Gewoon zekeringhouder losknippen en eentje met een afdekkings-dekseltje ertussen solderen en terugbouwen?
Overigens vorige week het startrelais van mijn motor vervangen waar het (bij deze motor vaker voorkomende) probleem iets soortgelijks was... Rode draad links is van de 28A dynamo, rode draad rechts gaat naar de zekeringkast van de hele motor. Deze worden doorverbonden op het relais maar door contactovergangen wordt dat zo heet dat het plastic (onder mijn nagel) wegsmelt.
Startrelais wordt gevoed met een ~10mm^2 rechtstreeks vanuit de accu en via 30A zekering afgetakt naar de dynamo-zekeringkast-aansluiting.
Die zekering zag er ook niet best uit...
Motor wilde vaak niet starten en lampjes in dashbord dimden wanneer ik startknop indrukte. Gaat nu weer perfect. Overigens werd bij het nieuwe relais de voeding aan de verkeerde kant van het relais afgetakt (de kant die alleen spanning ziet wanneer het relais bekrachtigd is...) ondanks dat de Amazon verkoper het als vervanging voor mijn motor aanprijst, maar omdat de 6,3mm stekkers van de rode plug toch half weggerot waren, heb ik deze losgeknipt en rechtstreeks via een losse 30A zekering (met afsluitdekseltje) van de accu afgetakt.
heb zelfde al gehad met een sparta.
gekocht en deed niks, zekering onder de pedalen eruit en was kapot. contacten gereinigd, nieuwe zekering erin, fiets werkte perfect.
die had 971km .
na 1000km kwam er een sleuteltje op en moest die op onderhoud bij fietsmaker. VANAF DAN start de garantie. ik had dus een quasi nieuwe sparta voor 50€ gekocht