Hallo,
ik heb eeb oude Hymermobile uit 1986 en daarin bevibdt zich een koppel-ontkoppel relais om dus de 2 batterijen te regelen.Als de camper rijdt wordt het relais door de alternator bekrachtigd en kan er strooml vloeien naar de huishoudbatterij.Dit werkt prima ,alleen .De huishoudbatterij wordt ook voorzien van stroom door zonnepanelen en als de camper lang stilstaat gaat de overtollige stroom niet naar de startbatterij omdat het relais dit verhindert(motor draait niet dus geen koppeling)
Nu heb ik een Cyrix-ct Intelligent Battery combiner gekocht en wil deze gaan ebruiken ,maar ik ben niet zeker of deze wel stroomzal doorlaten naar de startbatterij met stilstaande motor.
Iemand ervaring hiermee ?
Bij voorbaat dank
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tijdens een stallingsperiode zullen die panelen ook niet veel doen; ik neem tenminste aan dat die camper dan binnen staat
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er is gezegd: "lang stilstaat". Niet "stallen". TS zou best wel eens naar zuid frankrijk kunnen rijden en dan jun-aug daar stilstaan.
Een "vriendje" van de eigenaar van m'n bedrijfspand heeft jarenlang zijn/haar (ik weet niet wat) camper hier op het terrein gehad als "winterstalling". Die was dan jun-sept weg en ergens in october dan stond ie er weer. Dus er zijn ook mensen die hun camper gewoon buiten "stallen" .
Een eenvoudige diode zal er voor zorgen dat de startaccu niet leeg kan lopen. Hij wordt niet goed, en lang niet helemaal opgeladen, maar helemaal leeg kan dan niet meer.
Hmmm... Lastige is dat bij het starten je huishoudaccu gaat meehelpen via die diode. Zou dan een dikke moeten zijn om dat te overleven.
Eventueel bij het stallen direct de accus koppelen. Worst-case is er niet genoeg zon en lopen ze alletwee leeg.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 13 oktober 2023 14:35:12 schreef rew:
Er is gezegd: "lang stilstaat". Niet "stallen". TS zou best wel eens naar zuid frankrijk kunnen rijden en dan jun-aug daar stilstaan.
[....]
Volgde de post van @fred101