Ja, het verschil is erg groot. Op mijn fiets staat het licht permanent aan, ook overdag: de naafdynamo maakt toch geen (merkbaar) verschil in de traplast.

Nee, nee, ik bedoelde: ik schrok al erg van het verschil tussen een wiel met naafdynamo (met lamp uit) en een wiel *zonder* dynamo. Natuurlijk geeft zo'n naafdynamo wat extra weerstand, dat wist ik wel, maar het wiel staat wel *erg* snel stil...
Maar als je het niet bewust merkt tijdens het fietsen, zal het allemaal wel meevallen qua extra kracht die het kost (kan me voorstellen dat hier wel aan gemeten is door deze of gene).

Een standaard dynamo wekt zo'n 3W op (zeg 5W met mechanische verliezen), die zul je toch zelf op moeten wekken... ;)

Een standaard dynamo kan 3W opwekken. Hoeveel hij werkelijk doet hangt af van de belasting. Met de tegenwoordige ledverlichting is het veel minder. Daarom zie je nu vaak naafdynamo's van 2,4W.

Dat een vrijdraaiend wiel met naafdynamo sneller stilstaat dan een wiel zonder dynamo is me bekend. Dat komt door de ankerkleef in de dynamo.
Maar als je fietst merk je daar niks van. De ankerkleef werkt afwisselend mee en tegen, en het netto resultaat is nul.

Een belangrijk bewijs dat je van een naafdynamo niks merkt zijn de vele fietsers die ik overdag tegenkom met hun licht aan. Die hebben dat gewoon niet in de gaten.
Wie daar aan twijfelt heeft zelf waarschijnlijk nog nooit met een naafdynamo gereden.

Dat een vrijdraaiend wiel met naafdynamo sneller stilstaat dan een wiel zonder dynamo is me bekend. Dat komt door de ankerkleef in de dynamo.
Maar als je fietst merk je daar niks van. De ankerkleef werkt afwisselend mee en tegen, en het netto resultaat is nul.

Vreemd, waarom heft dat elkaar dan niet op als je het wiel met de hand rond draait ?

Er is geen free energie. Je zult die 3W toch zelf moeten ophoesten maar ik geloofd wel dat het veel minder verlies heeft tov een band-dynamo waar waarschijnlijk veel mechanisch wrijving verlies is) Kan best zijn dat het verlies daarom zo laag is dat je er nauwelijks iets van merkt. Wat natuurlijk niet te controleren is als die naafdynamo eenmaal is ingebouwd want je kunt niet tijdelijk even overschakelen. Maar het enige verlies is die 3W want of je nu een gewone naaf of dynamo naaf moet rond draaien maakt niet uit qua lager wrijving. Als de dynamo een hoog rendement heeft en je verlichting veel minder trekt dan zou ik idd voor een naafdynamo gaan. Toen ik nog in het donker fietste had ik batterij verlichting op mijn fiets, naaf verlichting zou daar lastig zijn geweest denk ik (20" race-wieltje van een ligfiets)

Ik heb geen getallen van het verlies in een banddynamo. Maar ik weet wel dat het mechanisch verlies van dat wieltje tegen de fietsband een veelvoud is van die 3W elektrische energie die er uit komt. Gewoon een ervaringsfeit.

Het is bij mij niet merkbaar aan of uit. Ik denk dat bandenspanning, fietstas, stuurhoogte een factor tien aan wrijving opleveren itt een naafdynamo, veel meer tabelletjes op de link hieronder:
80kg rider / 30kg bike and gear / 150 watts. Non-Dynamo Hub = 27.51km/h
Most efficient hub: off – 27.47km/h (0.6w extra drag) +0.2%
Least efficient hub: off – 27.15km/h (4.75w extra drag) +1.3%
Most efficient hub: on – 27.07km/h (5.75w extra drag) +1.6%
Least efficient hub: on – 27.01km/h (6.60w extra drag) +1.8%

https://www.cyclingabout.com/dynamo-hub-drag-lab-testing/
https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2017/05/Dynamo-Hub-Drag-Light-Off.jpg
Light Switched OFF While Cycling @ 10-30km/h
Schmidt SON28 // 0.25w-1.25w drag
Schmidt SONdelux // 0.25w-1.25w drag
SP Dynamo PV8 // 0.50w-1.75w drag
Shimano DH-3N80 // 0.50w-2.50w drag
Sanyo H27 // 1.00w-6.00w drag

https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2017/05/Dynamo-Hub-Drag-Light-On.jpg
Light Switched ON While Cycling @ 10-30km/h
Schmidt SONdelux // 2.50w-6.50w drag
SP Dynamo PV8 // 2.75w-7.00w drag
Schmidt SON28 // 3.00w-6.50w drag
Sanyo H27 // 3.75w-7.25w drag
Shimano DH-3N80 // 3.50w-7.50w drag

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (28%)]

Op 16 oktober 2023 09:44:47 schreef KlaasZ:
de vele fietsers die ik overdag tegenkom met hun licht aan. Die hebben dat gewoon niet in de gaten.

Sterker nog: ik had laatst een vrij nieuwe Gazelle Espirit fiets bij de hand, met naafdynamo en in het frame ingebouwde koplamp. Bij deze fiets kun je de verlichting niets eens uitschakelen, scheelt natuurlijk weer een storingsgevoelig onderdeel ook, en is veiliger.
(Beetje OT hier: wat ik wel vervelend vindt is dat veel fietsers hun koplamp veel te hoog hebben staan, zodat tegenliggers - lopend of fietsend - verblind worden. Met die felle lampen van tegenwoordig is dat echt een probleem :-( )

Haha, ook weer waar, dat zie je ook heel veel. Maar als het echt donker is, verbaas ik me soms toch nog, als ik zie hoeveel er nog zonder licht rijden.

Laatst nog een bromfietser, reed zonder lichten in het pikkedonker rond.
Dan nog met een dikke zwarte vest, en heel erg jong. In mijn stad doen ze tijdens de weekdagen de lichten uit vanaf 23;00 u tot en met 05:00u.
En ik kan je verzekeren dat het dan echt pikkedonker, je ziet echt niet waar je rijd. Hij gebruikte zijn mobieltje voor licht.

Misschien dat het in NL beter is, maar hier in B is het nog altijd huilen met de pet op, jongeren snappen het nog steeds niet.

En dat terwijl er zoveel oplossingen zijn voor iets simpels als verlichting...

Op 16 oktober 2023 13:05:57 schreef CrossFireX:
....
Misschien dat het in NL beter is, maar hier in B is het nog altijd huilen met de pet op, jongeren snappen het nog steeds niet.
...

https://swov.nl/nl/fact/intperspectief-hoe-verhoudt-het-aantal-verkeer…

Op 16 oktober 2023 11:55:20 schreef K7Jz:
Het is bij mij niet merkbaar aan of uit.

Een ouderwetse koplamp gebruikt ongeveer 3W. t.o.v. de koplamp is het achterlicht verwaarloosbaar.

Leds zijn ongeveer 10x efficienter, dus dan zal een normale led-koplamp iets van 0.5W gebruiken. Dat is verwaarloosbaar op de "70W" van "normaal fietsen".

(bij een naafdynamo is het verschil tussen aan en uit aleen de opgenomen energie).

Op 15 oktober 2023 08:26:25 schreef spacekiek:
[...]

Absoluut waar, maar vooraan zit zo'n mandje en dan schijnt de lamp daarop. Ook achteraan is niet veel plaats om zo'n lampje te monteren. Ik heb het geprobeerd, maar de staafje achteraan zijn te dun.

[...]
Jaaa, zo was ik het ook aan't bedenken! :)

[...] Ook een optie, maar zoiets kan ik niet zelf. Zal eens bij m'n fietsmaker horen ;)

[...]

Het is deze fiets, zoals je kan zien zijn de lampen IN het frame vd fiets ingebouwd ;( Met de losse led lampjes die ik heb, schijn ik vooraan IN het mandje. Achteraan is het te los, want de staven zijn te dun om het lampje te monteren.

https://www.decathlon.be/nl/p/stadsfiets-520-laag-frame/_/R-p-145734

Er bestaan lamphaken met klembevestiging die je op één van de poten van de voorvork kunt bevestigen. Dan schijnt de lamp onder het mandje door. Daarop kun je een klassiek model voorlamp zetten of een moderner design. Die komen vaak met een beugel voor bevestiging boven het spatbord. Die beugel kan eraf en dan kan de lamp aan de lamphaak. Voorbeeld: https://www.fietsonline.com/lamphaak-met-klembevestiging-voor-vorkbeve… en https://budgetfietsonderdelen.nl/product/move-naafdynamo-koplamp/?gad_…

Achterop, onder de bagagedrager, lijkt een reflector te zitten. Vaak kun je die vervangen door een achterlicht van het model dat @Kruimel toonde, of een vergelijkbaar model van Action. https://www.action.com/nl-nl/p/2575087/walfort-achterlicht/

Oew, dat Action lichtje raad ik niet als eerste aan, het is wel een beetje goedkoop gebouwd. Onder de streep zou ik mijn keuze voornamelijk baseren op het budget dat je beschikbaar hebt, maar het allergoedkoopste alleen kopen in nood of als reserve. Als de fiets nieuw is kan het zeker waardevol zijn om merkverlichting te kopen van bijvoorbeeld Spanninga of Axa. Dan kan die een groot deel van de levensduur van de fiets nog werken. Die goedkopere lampjes hebben in het bijzonder last van slechte materialen die sneller corroderen en contactproblemen geven. Andere problemen zijn het vastroesten van de bouten, waardoor je de lamp niet kan weghalen als hij overmijdelijk overlijdt.

Op 15 oktober 2023 21:14:49 schreef KlaasZ:
Wat bedoel je met "niet gespecificeerd"?

Als een fabrikant een fiets gaan produceren gaan ze niet naar de wielengroothandel om dan te kopen wat er beschikbaar is, maar specificeren van welke velgen, spaken en naven het wiel moet zijn voorzien (of maken het wiel zelf). Op dat punt is het enige prijsverschil tussen een fiets met naafdynamo en eentje met een flesdynamo het prijsverschil tussen een normale naaf+flesdynamo en een naafdynamo. Ze hebben op dat punt dus waarschijnlijk minder dan €20 bespaard, maar wel aan gebruiksgemak ingeleverd.

Mijn fiets is nu 24 jaar oud en ik gebruik hem zo intensief dat ik nu aan mijn derde stel wielen bezig ben.

Ik neig te denken dat de wielen dan misschien niet goed gespaakt zijn geweest, of niet (goed) nagesteld na het inlopen (dat maakt uit). Als je wiel stuk is gegaan doordat er spaken zijn gesneuveld aan de naafkant is dat 99% zeker het geval.

Op 15 oktober 2023 21:47:51 schreef K7Jz:
Misschien kunnen ze hier iets verzinnen voor een naafdynamo:
https://www.vlechtservice.nl/webshop/wielen-nieuw/gereviseerde-gebruik…

€40 voor een nieuw bespaakt gebruikt wiel met dynamo.

Dat is een vorm van clickbait dat ik nu steeds vaker zie. Lees de beschrijving maar, het wiel is niet op voorraad, en er staat:

Overgenomen van stoppende Fietsenmaker.
Hing al een hele tijd bij hem op zolder.

Er is hier dus maar één van geweest, en dit product komt nooit meer op voorraad. Het product is wel vindbaar gemaakt en gehouden voor zoekmachines zodat de onwetende kijker nu vrolijk verder gaat klikken op die site en uiteindelijk misschien wel het eerstvolgende wiel koopt voor (zo ver ik kan zien meer dan) 2x de prijs. De vlechtservice zelf kost €65 + materiaal, en voor dat bedrag kan de fietsenmaker hier op de hoek het ook en ik doe het zelf voor minder. Een nieuw wiel spaken is aanzienlijk makkelijker dan een bestaand wiel op orde brengen.

Op 16 oktober 2023 09:19:53 schreef spacekiek:
[...]

Is dat echt zo'n verschil ? Moet toch ook wat weerstand geven om stroompje te maken ? :)
Of zijn die klassieke dynamo's echt zo inefficiënt

Het gros van de flesdynamo's is gewoon erg slecht gemaakt, maar geen van de naafdynamo's. De dynamo die ik linkte geeft geen hinderlijke weerstand, maar nog steeds meer dan een naafdynamo. Op een stadsfiets verlies je met deze mate van weerstand toch het meeste vaart door andere factoren zoals luchtweerstand, brede banden en het feit dat je geregeld moet remmen, dus ik vind die dynamo's volstrekt acceptabel voor die toepassing. Voor een racefiets bijvoorbeeld heb je andere oplossingen nodig, daar is een naafdynamo ook niet meer de optimale keuze.

De weerstand van een naafdynamo valt overigens ook niet zo op als je het test met een wiel+band er aan, maar als je zo een ding los hebt ontdek je wel dat hij duidelijk zwaarder loopt dan een naaf zonder dynamo. De mechanische verliezen vallen alleen niet meer op in combinatie met de massatraagheid van een volledig wiel met band (maar zijn nog steeds minder dan die van een dynamosysteem). Ik vermoed dat als je een naafdynamo op de plek zou zetten van een flesdynamo je er ook wel veel weerstand van zal merken. Die overbrenging lijkt veel weerstand te geven.

Op 16 oktober 2023 11:53:44 schreef KlaasZ:
Ik heb geen getallen van het verlies in een banddynamo. Maar ik weet wel dat het mechanisch verlies van dat wieltje tegen de fietsband een veelvoud is van die 3W elektrische energie die er uit komt. Gewoon een ervaringsfeit.

+1

Op 16 oktober 2023 09:44:47 schreef KlaasZ:
Een standaard dynamo kan 3W opwekken. Hoeveel hij werkelijk doet hangt af van de belasting. Met de tegenwoordige ledverlichting is het veel minder. Daarom zie je nu vaak naafdynamo's van 2,4W.

Dat heeft er niets mee te maken: die 2,4W is het vermogen van een "traditionele" koplamp, en 0,6W is het vermogen van een "traditionele" achterlamp. Een naafdynamo van 2,4W is voor een fiets met een achterlicht op batterijen. Het verschil in rendement tussen een gloeilamp en een LED is aanzienlijk groter dan 20%, al weet ik niet of de LED koplampen ook daadwerkelijk 2,4W gebruiken.

2-3W merk je niet als je 100-150W moet trappen om 20km/h te rijden.
het grote probleem bij de dynamo van vroeger, was de verhouding.
ik schat zo dat een ouderwedse dynamo vlotjes 10-15watt afremt op het wiel, om dan 3W te genereren. zit er in de dynamo ook niet een systeem dat die niet meer dan 6V kan genereren, verzadiging van de kern ofzo?
dus al duw je er 15W mechanisch in, er komt altijd maar 3W uit, oftewel is die enorm inefficient op hogere toeren.
op 5km/h is het rendement het beste en de verlichting brand. hoe harder je ook rijdt, de lamp gaat niet harder

een wieltje van 1cm diameter of 3cm omtrek (de eerste vooor er zo een rubber ring rond ging) met een band van 1,5meter omtrek.
dat is een 1/50 verhouding. de dynamo draait dus 50x sneller dan de band. aan 20km/h draaien de wielen ongeveer 200rpm, dus de dynamo draait 10 000rpm. dat is absurd hoog. de wrijvingsverliezen tussen band en wieltje zijn dan ook hoog.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Gazelle_Omafahrrad_series_-6.jpg/1200px-Gazelle_Omafahrrad_series_-6.jpg

daarna kon je zo een wieltje steken in rubber, dynamo draait 3x trager en met die grotere verhouding is er ook minder slip. en nog eens minder slip door rubber op rubber (ipv metaal op rubber). hierdoor moet de dynamo ook zo hard niet duwen tegen de band.
https://m.media-amazon.com/images/I/61VU9b-A1nL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

zo een naaddynamo draait vervolgens maximaal op 200rpm en heeft gewoon meer magneetpolen. de spoelen staan stil en de magneten draaien met de hub rond. geen mechanische overbrenging. op lage toeren zie je echt die ledlampen aan en uit knipperen telkens een magneet voorbij de wikkeling gaat.

het enige dat afremt, is het stroomverbruik dus

Is er dan niet een fietsenmaker in de buurt die wat 'voorraad'* heeft?
Bij de fietsenmaker hier in het dorp moet ik zelf maar even op zolder kijken of er wat ligt, gaat meestal wel goed.

*geen betere raad dan voorraad.

Op 16 oktober 2023 16:41:53 schreef Kruimel:
Ik neig te denken dat de wielen dan misschien niet goed gespaakt zijn geweest, of niet (goed) nagesteld na het inlopen (dat maakt uit). Als je wiel stuk is gegaan doordat er spaken zijn gesneuveld aan de naafkant is dat 99% zeker het geval.

Foute veronderstellingen. Heeft niks met de spaken te maken. Mijn velgen waren versleten door de remblokken. Dan breken de zijkanten uit en komt de binnenband naar buiten.

Dat heeft er niets mee te maken: die 2,4W is het vermogen van een "traditionele" koplamp, en 0,6W is het vermogen van een "traditionele" achterlamp. Een naafdynamo van 2,4W is voor een fiets met een achterlicht op batterijen. Het verschil in rendement tussen een gloeilamp en een LED is aanzienlijk groter dan 20%, al weet ik niet of de LED koplampen ook daadwerkelijk 2,4W gebruiken.

Heeft er wel degelijk mee te maken. Het verschil in rendement tussen een gloeilamp en ledverlichting is veel groter, zo'n 80%. Waar je met gloeilampen die 3W nodig hebt, is dat bij led minder dan 1W. Dus voor een fiets met ledverlichting is zelfs een dynamo van 2,4W al overgedimensioneerd.
Ik maak daar overigens dankbaar gebruik van, omdat ik al fietsend mijn telefoon kan opladen.

Op 16 oktober 2023 20:10:44 schreef fcapri:
....zit er in de dynamo ook niet een systeem dat die niet meer dan 6V kan genereren, verzadiging van de kern ofzo?

Nee een dynamo is op stroom begrensd. Een dynamo van 3W levert nominaal 0,5A. Als je hem kortsluit kan dat oplopen tot 0,6A, maar verder komt die niet.

De spanning kan onbelast oplopen tot boven 20V. Ledverlichting kan daar niet tegen, die is ontworpen voor hoogstens 8V. Daarom zitten in ledverlichting voor fietsen vaak zenerdiodes die de overtollige stroom opvreten zodat de spanning niet te hoog oploopt.

https://www.toolstation.nl/muts-met-usb-oplaadbare-led-lamp/p56314?cha…

en ook nog n warm hoofd.klaar!
volgens de minister die er over gaat is zichtbaarheid belangrijker dan regels. Dus liever zo iets of lampjes op een rugzak, dan niks.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op (20%)]

Op 16 oktober 2023 21:56:05 schreef KlaasZ:
Daarom zitten in ledverlichting voor fietsen vaak zenerdiodes die de overtollige stroom opvreten zodat de spanning niet te hoog oploopt.

Oh, handig! Dan gebruikt ie alsnog 3W en blijf je niet zitten met ongebruikt vermogen in de dynamo! :+

Ik weet dat er geavanceerdere methodes zijn om de spanning te begrenzen. Maar die zijn waarschijnlijk duurder dan twee zeners.

In de meeste LED koplampen die ik onder handen heb gehad, zit er een kleine DC-DC convertor ingebouwd op een mini printplaatje. Tegenwoordig kost dat niks meer.

De golfvorm van naafdynamo's is ook niet fijn voor LED's. Dat geknipper dat je ziet bij koplampen zonder DC/DC komt voort uit de golfvorm die nogal een kleine piek-/gemiddeldeverhouding heeft. Er zijn wel veel lampjes zonder, dus je heb wel de betere in handen gehad denk ik.

Op 16 oktober 2023 20:10:44 schreef fcapri:
een wieltje van 1cm diameter of 3cm omtrek (de eerste vooor er zo een rubber ring rond ging) met een band van 1,5meter omtrek.
dat is een 1/50 verhouding. de dynamo draait dus 50x sneller dan de band. aan 20km/h draaien de wielen ongeveer 200rpm, dus de dynamo draait 10 000rpm. dat is absurd hoog. de wrijvingsverliezen tussen band en wieltje zijn dan ook hoog.
[afbeelding]

daarna kon je zo een wieltje steken in rubber, dynamo draait 3x trager en met die grotere verhouding is er ook minder slip. en nog eens minder slip door rubber op rubber (ipv metaal op rubber). hierdoor moet de dynamo ook zo hard niet duwen tegen de band.
[afbeelding]

Ik had gewoon de lineaire snelheid genomen en dat direct omgerekend van 20km/h naar 7.000rpm. Ik ga wel even uit van de 1,5cm doorsnede van de laatste afbeelding, 1cm is wel wat overdreven en komt volgens mij niet voor. Het blijft veel en en wat mij betreft is een glijdlager voor deze snelheden het probleem. In het ideale geval zou je een kogellager gebruiken, maar dat heb ik nooit gezien en de ruimte daarvoor is beperkt. De wrijving tussen band en wieltje zou geen probleem moeten zijn zolang hij niet slipt, dus dat lijkt me een niet de primaire bron van verliezen. In elk geval zijn de traditionele dynamo's onderling meer verschillend dan de naafdynamo's, en over het algemeen vrij slecht gebouwd. Die op je foto is één van de betere, maar die heb ik in mijn leven niet nieuw gezien.

Een grotere diameter rotor zal zeker helpen met trapgemak (als het binnenwerk daarmee kan werken), en ik kwam in Berlijn een aantal jaren geleden het volgende exemplaar tegen:

Geen idee waar die vandaan is gekomen (misschien Oost-Duitse makelij), maar hij viel me zo op dat ik er indertijd een foto van heb getrokken.

Op 16 oktober 2023 21:50:19 schreef KlaasZ:
[...]Foute veronderstellingen. Heeft niks met de spaken te maken. Mijn velgen waren versleten door de remblokken. Dan breken de zijkanten uit en komt de binnenband naar buiten.

OK, daar had ik geen rekening mee gehouden. Maar op zich is het toch niet gek om 8 jaar met een stel velgen te doen met velgremmen?

[...]Heeft er wel degelijk mee te maken. Het verschil in rendement tussen een gloeilamp en ledverlichting is veel groter, zo'n 80%. Waar je met gloeilampen die 3W nodig hebt, is dat bij led minder dan 1W. Dus voor een fiets met ledverlichting is zelfs een dynamo van 2,4W al overgedimensioneerd.
Ik maak daar overigens dankbaar gebruik van, omdat ik al fietsend mijn telefoon kan opladen.

Ik zie dat ik niet duidelijk was, want volgens mij probeerde ik hetzelfde te zeggen. Ik bedoelde dat de verschillende versies van de dynamo's zijn niet gemaakt waren voor de overgang van de koplamp op LED, want ze kwamen daarvoor al voor en geen enkele LED lamp heeft ooit 2,4W nodig gehad. De reden was dat de achterlamp soms batterijgevoed was en de koplamp dan door kon branden als je een 3W dynamo bleef gebruiken.

Op 17 oktober 2023 17:00:36 schreef rew:
[...]Oh, handig! Dan gebruikt ie alsnog 3W en blijf je niet zitten met ongebruikt vermogen in de dynamo! :+

Ik heb ook een dynamo die de zeners zelf bevatten:

Dit is een oude versie van de Axa HR dynamo die ik eerder aanried en van voor de tijd van de LED lampen. Deze heeft zijn beste tijd gehad en heb ik opengewerkt, en daar zitten 2 stuks 7,5V zenerdiodes in. Ik vermoed dat je een deel van het vermogen niet kwijt zal zijn doordat er nogal wat lekinductie in dynamo's zit. Alleen als je er helemaal niets op aansluit zal je energie gaan verbranden, maar dat is een erg ongebruikelijke situatie met een flesdynamo. Ik vermoed dat een naafdynamo ze niet ingebouwd zal hebben. ;)

Op 19 oktober 2023 12:15:30 schreef Kruimel:
De wrijving tussen band en wieltje zou geen probleem moeten zijn zolang hij niet slipt, dus dat lijkt me een niet de primaire bron van verliezen.

met zo een kleine diameter wieltje, moet de dynamo net heel hard tegen de band aanduwen om slip te voorkomen.
en dat diepe induwen, zorgt voor 'vervorming' in de band, en dat kost energie.
trek je de dynamo wat verder weg van je wiel, blijft je wiel een stuk langer doordraaien met een onbelaste dynamo, maar de moment je er lampjes op aansluit, slipt die door.
heb vroeger altijd bezig geweest om het ideale punt te zoeken tussen geen slip en zo min mogelijk druk.
k heb dan met die rubberen doppen gewerkt, en ook nog met grotere 'rubber' ringen bovenop het wieltje te plakken dat dan tegen de band liep.
https://www.rvs-products.nl/media/catalog/product/cache/f4df90b9165cd245a8b3c981a8b8de7d/4/0/40903.jpg

zelf nog met een motor uit een videorecorder een dynamo gemaakt. die had amper wrijving en maakte op lage toeren al veel licht (en al mijn lampjes kapot gemaakt omdat die op hoge snelheid richting 30V ging)

Op 19 oktober 2023 13:19:14 schreef fcapri:
zelf nog met een motor uit een videorecorder een dynamo gemaakt. die had amper wrijving en maakte op lage toeren al veel licht (en al mijn lampjes kapot gemaakt omdat die op hoge snelheid richting 30V ging)

En omdat ie geen 500mA nominaal stroombegrenzing heeft.

De stroombegrenzing van fietsdynamo's is ook niet meer dan dunne wikkelingen en de heel matige koppeling tussen rotor en stator. Daar zit waarschijnlijk een enorme kier omdat het mechanische deel van goedkope dynamo's zo slecht is. Zo een videorecordermotor heeft in elk geval veel strakkere lagers.

Op 19 oktober 2023 13:19:14 schreef fcapri:
[...]

Dang, ik wilde dat ik je toen kende, ik werd echt erg ongelukkig van al mijn mislukte experimenten met die flesdynamo's. :)