Klopt, de goedkope naven van Shimano hebben geen geslepen lagercup, en dat slijt initieel een beetje in. De versies met de rode ring hebben wel geslepen lagers, maar ik weet niet of dat invloed heeft op dit probleem. Ik heb ook wel lagerspeling moeten herstellen van Shimano naven, dat kwam deels doordat ze zuinig waren met smeer en met nattigheid de grote lagercup roestte en sleet. Als je er op tijd bij was kon je die weer smeren en na afstelling blijven gebruiken. De waterbestendigheid is toegenomen ergens na de eerste generatie 8-versnellingsnaven. De meeste problemen die ik heb gezien hadden met water en afstelling te maken. Ik heb daarom gemengde gevoelens bij Shimano naven: ik heb er veel kapot gezien maar ik heb er ook veel kunnen herstellen, en ik zie dat ze beter worden met de tijd, in tegenstelling tot SA. Met de Shimano 3-versnellingsnaven heb ik zelden problemen gezien, en die heb ik liever dan alternatieve merken omdat ze licht, niet al te kwetsbaar en goedkoop zijn.

Met Sturmey-Archer heb ik best goede ervaringen (beetje zoals jij), maar dat is alleen met de 3-versnellingsnaven die tussen halverwege de jaren '70 en begin jaren '90 zijn gemaakt. Van daarvoor heb ik er nooit één gezien, maar ze schijnen er wel te zijn. Die hadden wel een versnellingsloos gat tussen de tweede en derde versnelling. Met die dingen kan je dus met een roestige kabel of marginale afstelling soms "uit de versnelling schieten" als je volle pond aan het trappen was. De latere hadden soms kwaliteitsproblemen, zo heb ik weleens in een naaf uit de jaren '90 gehad dat het interne blokje dat de versnelling kiest blokkeerde op de roterende koppeling en zo de as brak (eigen ervaring). Dat scheen vaker voor te komen. De productie is ergens rond die tijd ook nog eens naar Taiwan verhuisd wat beide ontwerpwijzingen en overgangsproblemen gaf. De 5- en 7-versnellingsnaven waren (jaren '90) redelijk onalledaags en relatief onbetrouwbaar. Die van Sachs waren beter, maar schakelden lomp en vooral de exemplaren met twee versnellingskabels waren kwetsbaar voor parkeerschade. Daarin is Shimano aanzienlijk beter.

Ik zal mijn Shimano naafdynamo eens open trekken als ik er eens een gelegenheid voor vind om te zien of er schade is. Hij doet het gewoon, maar het zou kunnen dat ik nooit problemen heb gehad omdat ik nog wel geneigd ben om de lagers te bekijken en er een dotje vet in te doen als ik ze te droog vind. Shimano is nooit gul met smeer geweest. Het elektrische systeem heb ik nooit problemen mee gehad, maar in de tijd dat ik veel bezig was met fietsreparatie waren deze dingen nog relatief nieuw. Dit in combinatie met de neiging van Shimano om relatief vaak nieuwe revisies op de markt te brengen kan het voor mij hebben doen lijken dat ze betrouwbaarder zijn. Ik vind €300 voor een Son wel wat prijzig, dus ik laat die even in het schap... :-)

Het is inderdaad niet goedkoop voor een dynamo-naaf, en dan heb je alleen nog maar een naaf, geen werkend wiel. Dan komen er nog de kosten van spaken bij (RVS in mijn geval), spaaknippels, velglint en een velg met banden. Gelukkig geen arbeidskosten voor het spaken en richten van het wiel, dat heb ik zelf gedaan. (en er zelfs nog een spaakspanningsmeter voor gebouwd, kopie van de DT Swiss).

Ik moet wel zeggen, ik heb zelden spijt van de aanschaf van een duur en goed product (bijv. ook SKS Rennkompressor), maar daarentegen wel best vaak spijt van goedkope dingen/rommel....

De reden dat ik zo walgde van de defecte Shimano naaf is omdat ik op m'n stadsfiets een goedkope, 'stamped metal' Union-naaf erin had zitten die ongeveer 80.000 km is meegegaan. Als een goedkoop stalen massaproduct uit 1978 beter is dan een moderne, aluminium Shimano voornaaf die het nog geen 1500 km volhoudt, dan trek ik m'n conclusie.

Die SA 3V naaf is ook uit '78. Dat 'doorschieten' tussen de versnellingen heeft deze naaf ook last van gehad, maar na revisie en vervanging van wat onderdelen was dat verholpen. Verdraaid gevaarlijk, dat doorschieten. Gebeurt altijd op een moment dat je veel kracht zit, en het komt altijd onverwacht. Oh wee als je op dat moment op de pedalen staat.... Voor de rest doet de SA 3V naaf alles wat ik ervan verlang en verlangt weinig onderhoud. Een paar keer per jaar met het oliekannetje wat olie erin pompen, en eens in de 10 jaar een revisie. Die naaf gaat mij overleven :)

Mag ik hier nog wat aan toevoegen, nl mijn fietslamp knutsels :

De plaatjes zeggen genoeg, functioneel.
Ter info.