Hoi,
Mijn dochter zou graag haar dynamo vervangen door een batterij. Ik had al gekeken bij Decathlon voor van die simpele batterij lampjes, maar die worden gestolen.
Dus ik dacht om een batterij onder het zadel te monteren met een schakelaartje op.
Kan ik zoiets installeren denken jullie ?
https://mister-battery.be/nl/lifepo4-batterij-6v/1548-batterie-lifepo4…
https://www.conrad.be/nl/p/panasonic-br2-3agct4a-speciale-batterij-ste…
Of bestaat er nog iets beter ?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Waarom niet zoiets en zelfs oplaadbaar met USB en makkelijk af te nemen en op te bergen? Toont zelfs hoeveel energie je accu nog heeft met led's.
https://www.amazon.de/Deilin-Fahrradlicht-Fahrradlampe-Fahrradbeleucht…
Voor die prijs kan je het zelf niet zo maken.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (11%)]
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Een simpele batterijhouder?
https://www.conrad.be/nl/p/goobay-12443-batterijbox-2-aa-penlite-kabel…
Je zou ook een powerbank kunnen gebruiken. Houd rekening met de hoge stromen die een dergelijk apparaat kan leveren (bij een verkeerde aansluiting bijvoorbeeld).
https://www.conrad.be/nl/p/varta-power-bank-energy-5000-powerbank-5000…
Samen met een USB-snoer die je dan aan de kabeltjes van de dynamo verbind.
https://www.conrad.be/nl/p/usb-a-stekker-2-0-met-open-kabeluiteinde-us…
Je zou met een zadeltas al een bijna kant en klaar systeem hebben 
https://www.conrad.be/nl/p/lezyne-pod-caddy-qr-m-black-zadeltas-zwart-…
Op 14 oktober 2023 13:11:42 schreef spacekiek:
maar die worden gestolen.
er zijn toch ook genoeg batterij fietslampjes die gewoon met gereedschap aan je fiets vastzitten
CrossFireX
Ook decathlon heeft verlichting die vast geschroefd is, maar die zijn wel wat duurder natuurlijk. Die kleine die gestolen worden, die zijn hun naam niet waard, net kaarslicht. Kan je net zo goed zonder licht rijden. En op tijd batterijen vervangen, veel jongeren laten het maar voor wat het is als de batterij leeg is.
En een nieuw setje batterijen kan er niet vanaf, wel een nieuw I-Phone.
Wow, dat is een dure batterij. Voor dat geld kun je beter een naaf-dynamo kopen. Dat is dan veel gemakkelijker.
Daar merk je niets van tijdens trappen, en je hoeft nooit meer te laden. Ik heb de verlichting altijd aan, ook overdag.
Zie bijv https://hollandbikeshop.com/fietsverlichting/naafdynamo/
En wat voor lamp heeft ze? Nog een ouderwets 3W gloeilampje? Dan zou ik die ook vervangen door eentje met LED.
Pff, veel plezier met het herspaken van je wiel voor zo een dynamo...
Mijn eigen oplossing is een combi van dit soort lampen, die je vast moet schroeven op de plekken van de originele lampen:
Link: Simson Fietskoplamp Classic Batterij Chroom
Link: HBS Reflector Achterlicht 3 LED 2xAAA
Link: HBS Achterlicht LED 2xAAA - Transparant
Ik had vrij goede ervaringen met Spanninga lampen, maar de prijs is best wel gestegen. Er zijn een hele reeks lampen en merken met wild verschillende kwaliteit, dus af en toe moet je zo een ding vervangen.
Ik probeer voor de koplamp altijd te zoeken naar iets met 3 of meer cellen, want die zullen werken op oplaadbare batterijen. Die lekken niet en kunnen geladen worden als je weer eens vergeet om je licht uit te zetten. Als er twee cellen in zitten is het meestal het geval dat ze niet werken op oplaadbare batterijen en normale batterijen heel snel te leeg zijn om te nog te laten werken (vooral in de kou). Voor de koplamp had ik het liefst iets met 3xAA gehad omdat dit een langere brandduur geeft, maar daar kon ik recent geen betaalbare varianten meer van vinden.
Het zal er wat aan liggen hoe veel deze fiets waard is en wat voor fiets het is om er achter te komen wat er het best op kan en wat een betaalbare match is. Met goedkope lampen moet je er rekening mee houden dat je ze misschien af en toe moet vervangen wegens kwaliteits-issues zoals het verroesten van het contact van de schakelaar.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik dacht ook direct aan een naafdynamo. En als je zelf niet kunt of wilt herspaken, dan kan je dat uitbesteden. Er zijn toch fietsrepair-cafes, ook?
CrossFireX
Je moet dan wel de moeite doen om ze op te laden. Zoals gezegd de meeste jonge mensen trekken er zich niks van aan en rijden dan maar verder zonder licht.
Hun mobieltje, dat zal altijd wel vol zijn daarentegen...
Ja klopt, maar als je er toch van uit gaat dat ze dat niet doen hoef je nu lekker niets te ondernemen natuurlijk. Ik woon in de stad en ik heb hier echt geen lamp nodig om te zien of gezien te worden, die is er om niet beboet te worden. Zo een boete kan ik wel wat batterijtjes van betalen. Oplaadbare batterijen zijn tegenwoordig nauwelijks duurder meer dan alkaline, maar alkalines lekken vervolgens wel en werken matig in de winter (<-dat weet ik uit ervaring).
Voor het buitengebied zou ik misschien wat tijd nemen voor een betere keuze, maar daar is beide in naafdynamoversie en op batterijen nog wel wat te vinden, maar dan moet je rekening houden mat prijzen ≥€20. @TS Laat maar weten of dat het geval is, dan kijk ik eens.
Op 14 oktober 2023 14:33:04 schreef Paulinha_B:
Ik dacht ook direct aan een naafdynamo. En als je zelf niet kunt of wilt herspaken, dan kan je dat uitbesteden. Er zijn toch fietsrepair-cafes, ook?
Als het budget toch niets uit maakt kan je fantaseren, maar ik vind het een beetje onbenullige suggestie als de complete fiets er al is.
Het zou wel eens kunnen dat een naafdynamo inclusief montage minder kost dan de batterij die TS in de startpost noemt
.
En anders kun je ook het hele wiel vervangen. Bijv
https://hollandbikeshop.com/fietswielen/fietswiel-voor/voorwiel-28-inc…
En zo een batterij met een schakelaar onder het zadel monteren is ook nog wel even een uitdaging, zeker ook als je die af en toe nog wilt kunnen laden.
[Bericht gewijzigd door deKees op (26%)]
Dat is dan wel weer waar. Ik sprak wel een beetje (teveel) uit mijn eigen perspectief: relatief oude fietsen gaande houden. Bij herlezen kreeg ik ook de indruk dat de originele lampen er nog op zaten, wat de keuze voor een losse externe batterij logischer maakt. Ik heb geen goede ervaringen met het kopen van het goedkoopste wiel dat ik kon vinden met mijn specificaties, als je begint met een merkfiets (Gazelle, Batavus, Union oid) dan merk ik toch dat de originele spaken en velgen vaak toch steviger zijn dan waar ik ze mee vervang.
Op basis van mijn ervaring met het repareren en onderhouden van fietsen zou ik een losse batterij zoals gesuggereerd niet zonder meer aanraden. Dat geeft problemen met vocht en corrosie als er ergens continu spanning op staat. Het kan zeker wel, maar het vereist een zeker oog voor detail en een goede uitwerking om een vol seizoen goed te gaan. Een capaciteit van 7Ah is erg veel voor twee lampen, wat voor fiets hebben we het hier over? Daar kan je bijna een Harley mee starten... 
ik had vroeger een single 18650 cell onder mijn zadel zitten.
mijn lamp achterlicht had ik omgebouwd naar 3 rode leds met een serieweerstand op die 4,2V accu
de koplamp idem, 3 witte leds parallel met serie weerstand.
schakelaartje onder het zadel ook.
accu leeg, nam ik ze uit de houder en in een usb lader.
nu zou ik het veel simpeler maken, gewoon een led voor en achterlicht. kabels eraan tot onder het zadel en monteer daar een usb kabel.
neem dan een simpele powerbank met velcro die je onderaan het zadel plakt

doe voor de fun bv eens speciaal en gebruik een 5V ledstrip op stuur en op spatbord
Op 14 oktober 2023 13:18:35 schreef CrossFireX:
Voor die prijs kan je het zelf niet zo maken.
Absoluut waar, maar vooraan zit zo'n mandje en dan schijnt de lamp daarop. Ook achteraan is niet veel plaats om zo'n lampje te monteren. Ik heb het geprobeerd, maar de staafje achteraan zijn te dun.
Op 14 oktober 2023 13:34:42 schreef OPTOdesign:
Je zou met een zadeltas al een bijna kant en klaar systeem hebben
Jaaa, zo was ik het ook aan't bedenken! 
Op 14 oktober 2023 14:00:03 schreef deKees:
Wow, dat is een dure batterij. Voor dat geld kun je beter een naaf-dynamo kopen. Dat is dan veel gemakkelijker.
Ook een optie, maar zoiets kan ik niet zelf. Zal eens bij m'n fietsmaker horen 
Op 14 oktober 2023 14:30:52 schreef Kruimel:
Mijn eigen oplossing is een combi van dit soort lampen, die je vast moet schroeven op de plekken van de originele lampen:
Het is deze fiets, zoals je kan zien zijn de lampen IN het frame vd fiets ingebouwd
Met de losse led lampjes die ik heb, schijn ik vooraan IN het mandje. Achteraan is het te los, want de staven zijn te dun om het lampje te monteren.
https://www.decathlon.be/nl/p/stadsfiets-520-laag-frame/_/R-p-145734
Een collega had een oplaadbare batterij in een bidon ingebouwd. Als hij ging rijden, bidon in de houder, stekkertje er in en licht aan.
Thuis of op het werk nam hij de bidon mee naar binnen en hing hem aan de lader.
Ik heb zelf een naafdynamo. Ideaal, tijdens het fietsen voel je geen verschil of het licht aan of uit staat.
die 6V battery uit 2de link is volgens mij niet oplaadbaar.
ik zou gewoon een usb kabel aan je huidige draad hangen, en daar gewoon 5V power bank aan. veel kans dat het gewoon werkt hoor. lampje of led op 5V of 6V merk je niet
Het is deze fiets, zoals je kan zien zijn de lampen IN het frame vd fiets ingebouwd
Met de losse led lampjes die ik heb, schijn ik vooraan IN het mandje. Achteraan is het te los, want de staven zijn te dun om het lampje te monteren.
Als ik het goed zie dan zit er een boutje door de voorvork, net boven het spatbord. Daar kun je ook een lampje op zetten die dan onder het mandje blijft.
Net als op deze : https://www.fietsvoordeelshop.nl/cortina-e-u1-n3-2023-zwart-mat-dames
Dat type reflectorachterlicht van Kruimel heb je ook met bewegingssensor. Grote kans dat je dan maanden doet met alkalinebatterijtjes. Er lijkt ook plaats te zijn op de plek van de huidige reflector.
Koplamp kan vast op het stuur of onder het mandje.
Over diefstal en ongeïnteresseerde jongeren: Als je én stevig imprint dat het van levensbelang is én elke twee weken even zelf de batterijtjes controleert moet je een eind komen.
Ik vind een goed gesprek een belangrijk punt want zelfs met 4 verstralers op het stuur moeten fietsers ook begrijpen dat duisternis en regen akelig lastige situaties kunnen geven. Ze moeten weten dat er ook dronken of afgeleide bestuurders zijn
KGE
Golden Member
Op 14 oktober 2023 14:34:12 schreef CrossFireX:
Hun mobieltje, dat zal altijd wel vol zijn daarentegen...
Zeker, en dat controleren ze ook elke 10 seconden 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 14 oktober 2023 14:34:12 schreef CrossFireX:
Je moet dan wel de moeite doen om ze op te laden. Zoals gezegd de meeste jonge mensen trekken er zich niks van aan en rijden dan maar verder zonder licht.Hun mobieltje, dat zal altijd wel vol zijn daarentegen...
Daar zit toch ook een lampje in 
Jullie zijn wel weer lekker aan het afgeven op de jongeren zeg, maar in de praktijk is het toch niet zo gek dat je niet altijd weet of de batterij in je fietslamp leeg is? Ik woon op de 4e verdieping en merk pas als ik beneden ben of het licht werkt (of herinner me daar dat het licht gisteren inderdaad al wel wat zwakjes was of zie dat ik hem niet uit heb gezet). Tja, ben ik dan dom dat ik dat niet heb onthouden en wel heb onthouden dat mijn telefoon geladen moest worden? Ik vertrek dan ook zonder licht in plaats van 4 verdiepingen op en af te lopen en mijn trein te missen. Als je telefoon geladen is kan je wel een herinnering zetten om die avond de batterij te vervangen.
Op 15 oktober 2023 08:26:25 schreef spacekiek:
Het is deze fiets, zoals je kan zien zijn de lampen IN het frame vd fiets ingebouwdMet de losse led lampjes die ik heb, schijn ik vooraan IN het mandje. Achteraan is het te los, want de staven zijn te dun om het lampje te monteren.
OK, dat is wel waardevolle informatie. Even een vraagje: waarom wil je dochter de dynamo vervangen? Deze fiets is goedkoop-ish (als in: niet spotgoedkoop, maar er moet ook ergens op bespaard zijn tegenover een Batavus of Gazelle), en ik vermoed dat hier zo een goedkope flesdynamo op zit (kan het net niet zien op de foto's). Er waren vroeger goede, maar alle nieuwe exemplaren ervan lopen al snel erg zwaar, zijn onbetrouwbaar, slippen vaak en slijten als de ziekte, maar zijn pas alszodanig te herkennen als je ermee rijdt. Axa maakt echter de HR dynamo die van betere kwaliteit is en door de grotere diameter van de rotor loopt die aanzienlijk minder zwaar. Ik gebruik ze niet meer omdat ik overgeschakeld ben op batterijverlichting, maar als ik op één of andere manier nog oude fietsen tegen kom die hun originele verlichting nog (in werkende toestand) hebben heb ik een gebruikte achter de hand:
Ze zijn niet heel goedkoop, maar nieuwere versies nog wel te krijgen (hier voor €31), en ik zou deze oplossing in elk geval overwegen. Traditionele dynamo's hebben nogal een slechte reputatie omdat men een tijdje ogenschijnlijk totaal heeft opgegeven om goede exemplaren te maken.
Een naafdynamo is fijner en probleemlozer, maar ik vind de aanschaf van een nieuw wiel of het herspaken van het bestaande wiel belemmerend duur/arbeidsintensief. Ik verwijt het de fabrikant wel een beetje dat ze de naafdynamo niet hebben gespecificeerd, want als je het wiel nog moet maken is het geen extra werk, maar achteraf aanpassen is erg inefficiënt.
Wat bedoel je met "niet gespecificeerd"?
Als je een goed wiel moet vervangen door een nieuw wiel met een naafdynamo, dan is het inderdaad wel even slikken.
Ik ben overgegaan op een naafdynamo toen ik mijn wiel had kapot gereden, en dus toch een nieuw wiel nodig had.
Mijn fiets is nu 24 jaar oud en ik gebruik hem zo intensief dat ik nu aan mijn derde stel wielen bezig ben.
Misschien kunnen ze hier iets verzinnen voor een naafdynamo:
https://www.vlechtservice.nl/webshop/wielen-nieuw/gereviseerde-gebruik…
€40 voor een nieuw bespaakt gebruikt wiel met dynamo.
Roland11
Golden Member
Op 15 oktober 2023 09:19:30 schreef KlaasZ:
Ik heb zelf een naafdynamo. Ideaal, tijdens het fietsen voel je geen verschil of het licht aan of uit staat.
Leuk om eens te doen: voorvoork optillen en een ruk aan het wiel geven, en eens kijken na hoeveel seconden het wiel stilstaat. En dit herhalen met fiets zonder naafdynao. Ik schrok ervan en dacht eerst dat er iets mis was met mijn wiel met naafdynamo 
Op 16 oktober 2023 08:57:32 schreef Roland11:
[...]Leuk om eens te doen: voorvoork optillen en een ruk aan het wiel geven, en eens kijken na hoeveel seconden het wiel stilstaat. En dit herhalen met fiets zonder naafdynao. Ik schrok ervan en dacht eerst dat er iets mis was met mijn wiel met naafdynamo
Is dat echt zo'n verschil ? Moet toch ook wat weerstand geven om stroompje te maken ? 
Of zijn die klassieke dynamo's echt zo inefficiënt