Hallo allemaal,

Ik heb hier een tek 468 digital storage scope staan die niet meer "aan" wil.

Als ik de power aanzet dan start die niet door zijn zelftest heen.

De 2 volt/div lampjes die blijven aan,
Het trigger lampje blijft aan en de 3 keuze ledjes van het digitale gedeelte blijven aan.

Voor de rest geen teken van de selftest.

In manual kloppen de spanning die aangegeven worden.
Alleen als ik moet meten op u272&364
Dan komen de signalen niet overeen, qua freq wel 5Mhz, er zit nogal undershoot/ringing op. Zou dit misschien er mee te maken hebben?
De manual zegt eigenlijk ook niet wat je moet doen als het niet overeenkomt of lees ik er misschien overheen?

Hebben jullie nog tips om verder te kijken?

Hier vindt je alle manuals
Heb je nog een scoop ? De spanningen van alle rails kloppen dus op u272&364 na ? Ik heb geen idee wat je daarmee bedoeld. Wat meet je daar en wat hoort er te staan ? Heb je ook de rimpel gemeten, zover ik weet zet Tek die er altijd bij.

Ha Peter R. ,

Ben je al iets verder ik heb er hier ook een staan slechte contacten is vaak het probleem daar wordt je niet goed van :(
Zeer slecht gemaakt van Tektronix veel te veel kabeltjes naar de digitizer...
Ik ben nu eerst met een 7603 van Tek bezig geen hoogspanning verleng kabeltjes maken anders kan je niets.
Maar als deze gereed is dan kan ik die Tek 468 wel onderhanden nemen gaan we gelijk op wel zo handig.

Groet,
Henk.

hoi hoi,

ik heb de rimpel gemeten, maar kan niet 1,2,3 terug vinden wat die max mag zijn, hierbij de foto van de scope met de meting van de meting 5v op TP248 10mv/div 20usec/div en 1/10 probe:

en de 5Mhz clk op U272 100mV/div 100ns/div:

de clk zou er zou uit moeten zien volgens de manual:

dit volgens deze lijst:

en zo blijft de scope:

nog een extra vraag,

wat houd de all signatures of kernel testen "vraag" 12 en 13 in,

ik zie wel een aantal blz terug vanalles met signatures maar hoe moet ik die interpreteren:

Daar heb je speciale apparatuur voor nodig, een signature analyser. Iets wat in de begin tijd van dit soort over complexe apparaten bijna noodzaak was. Ik heb ooit een Tek 2710 gerepareerd, dat was ook een soort mix van digitaal en analoog. Die was wel een jaar of 5 nieuwer in een tijd dat digitaal in de kinderschoenen stond veranderde dingen erg snel. Zat helemaal vol met custom geprogrammeerde onderdelen (PLS) Daar ben ik weken mee zoet geweest en zonder de hulp van digitale wizzard GuidoB (RIP) had ik het nooit gevonden.

Ken je deze ? Daar staan wat problemen beschreven. Is onderdeel van de speciale Tek wiki.

Ik ken de 468 niet, alleen aan de 465 gewerkt. Dat was gewoon een trafo voeding en daar waren de bulk elco's dood.

Tek heeft erg goede documentatie met uitleg hoe alles werkt. Dat is wel stevige kost maar dat zul je moeten bestuderen. Als je aan radars repareert zal je kennis wel voldoende zijn.

Daarna begin je op pagina 6-39 (315 van de pdf) Dat is het service manual deel 1 en behandeld de foutzoek procedure. Zonder zo'n analyser wordt het vreselijk complex als het probleem in het digitale deel zit.

Qua rimpel, als dat niet opgegeven is dan wordt het lastig. Op gestabiliseerde rails moet het nagenoeg niks zijn. Op ongestabiliseerde rails mag de rimpel eigenlijk niet lager komen dan de minimale ingang spanning die het regelcircuit nodig heeft.

Ha Peter R.,

Ik heb de twee manuals opgezocht die heb ik klaar liggen ik zal vanavond de scope pakken.
Nu moet ik zeggen dat ik niet eens meer weet wat er loos was maar dat zien we vanzelf....
De handtekening is zoals @fred101 uitleg ik heb twee analyzers van HP maar aan de hand van het passende scope plaatje kan het ook.
Later meer......

Groet,
Henk.

Uit je startpost,

Die ringing kan te maken hebben met je manier van proben. Gebruik altijd 10x probes en een zo kort mogelijk ground draadje. Die dingen werken als antenne en voegen inductiviteit toe.

Heel belangrijk voor serieus meten: je probes compenseren op het kanaal waar hij aan hangt. Een niet gecompenseerde probe kan best grote meetfouten geven. In het scoop manual en probemanual (waar de trimpunten zitten) staat hoe dat moet. Kijk ook of de probe geschikt is ivm de ingang capaciteit.

Ik gebruik de meegeleverde draadjes die bij de probes zitten:

daarbij ben ik nu ook even van scope gewisseld :)

Ik denk dat ik rotte Cap's heb, maar heb toch graag een beetje bevestiging van jullie kant met de metingen.

dit is cap C175 met testpunt 164, daar zou 18v signaal op moeten staan zoals beschreven:

echter meet ik dit:

op testpunt165 meet ik wel een mooie blok, en op 166 meet ik 5V met spikes:

@Fred,

ik ben de flowchart gevolgd, daar kom ik dan eigenlijk vrij direct op de spanningen meten aan zoals vermeld in kernel test procedure.

Ha Peter R,

Ik heb de scope boven water zal morgen een foto posten en zelf eerst kijken wat die van mij niet meer doet .
Is 6 jaar geleden het is dat jij er mee aan de slag gaat maar anders weet ik niet of ik er nog tijd in had gestoken.....
De digitizer is te vergelijken met een velleman dus niets.
Maar het is misschien voor jou waardevol dat weet ik niet ?

Groet,
Henk.

Ha Peter R,

Ik heb nog een foto gemaakt van mijn exemplaar

Nu weet ik niet meer wat de scope doet of wat niet dus eerst kijken is 5,5 jaar geleden.....

Ik denk dat het beste storing zoeken is, om van voor af aan te beginnen er staat in je service manual aan het begin een,
aantal instellingen ( bediening ) die moeten eerst zo gezet worden !
Dat ga ik ook proberen ( als er iets gebeurt ) dan kunnen we de werk volgorde doorlopen.
Te beginnen bij de voeding ook weer vooraan staat een tabel met de spanningen en de te verwachten rimpel deze eerst meten...
Later meer.

Groet,
Henk

Ik was paar dagen geleden nog begonnen aan het lossolderen en meten van die cap die op 1 van de bovenstaande fotos er gebarsten uitziet.

maar omdat mijn lichaam ook wat ontregelde componenten heeft ben ik nog niet veel verder gekomen.

maar ik heb toen die cap eruit gehaald, gemeten en van de 540u die die heeft moeten zijn waren er nog 80u van over,
toen omdat er op dat printje toch niet heel veel zitten heb ik de rest ook even doorgemeten.

alle caps hadden wel wat,
de kleintjes van 10u die hebben een esr uitlopend van 2 ohm naar 20 ohm
die van 390u was nog maar de helft van over ongeveer
de grote 7500u had ook een ESR van 12 ohm maar capaciteit kwam nog wel overeen.

nu om de hele rits te vervangen en de scope nog in een zo originele staat te houden lijkt mij een uitdaging vanwege de vreemde waardes, zijn hier nog tips voor?

@electron920,

en ben jij nog verder gegaan? misschien ook rotte caps :S

Ik zou de eerstvolgende standaardwaarde naar boven kiezen.

540uF -> 560uF
7500uF -> 8200uF

Steekt niet zo nauw: tolerantie is vaak tussen de 20 en 50%...