Goedemiddag, ik probeer een Easy E4 te programmeren. Wat ik graag wil is het volgende:

Ik heb een puls-schakelaar op de eerste ingang aangesloten en ik wil dat de PLC de tijd meet tussen 2 pulsen en deze tijd op het schermpje weergeeft.

Ik wil graag programmeren in functie blok diagrammen, maar ik kan het juiste blokje niet vinden.

Ik heb een blokje gevonden die de frequentie van knopjedrukken per seconde meet, maar dit is net niet wat ik zoek. Ook heb ik inmiddels door hoe ik een waarde op het schermpje zet.

De gevraagde functionaliteit is in principe simpel, dus ik kan me niet voorstellen dat dit niet mogelijk is.

Iemand een goed idee om mij op weg te helpen?

Bedankt!
Groeten Hendrik

Hoi Hendrik,

Zelf ken ik Easy E4 niet. Misschien kan je (tijdelijk) verder komen door een teller (iedere ms de waarde van een variabele met 1 verhogen). Bij het indrukken van de pulsschakelaar lees je de waarde uit (plaatst deze e.v.t. in een andere variabele) en reset je de teller. Iedere keer dat je op de schakelaar drukt krijg je een tijd in ms sinds de vorige keer drukken.

Door een teller die het aantal keer drukken registreert, kan je zo eenvoudig ook alleen de tijd bij iedere tweede keer drukken weergeven (je kunt dan eenvoudig kiezen). Je kunt voor deze laatste variatie een teller starten bij de eerste keer indrukken en stoppen bij de tweede keer. Dat geeft hetzelfde resultaat.

Maak een pulsgever die elke seconde een puls geeft.
Neem een counter ( teller)
Neem een opgaande puls van je ingang en start hiermee de teller, de teller is aangesloten op de pulsgever die elke seconde een puls geeft. De teller telt dus de secondes
Bij een volgende opgaande puls van je ingang stop je de teller.
De waarde (inhoud) van je teller zet je op je scherm.