Led op dynamo van e-motoretje

Hoi allemaal,

ik ben kunstenaar en voor een ander project ben op zoek naar een schemaatje om 1 of 2 leds te laten branden op een dynamo(elektro motoretje) Eigenlijk iets heel simpels. De led(s) hoeft niet gelijkmatig te branden, het is juist goed als ze een beetje flakkeren of fel en minder fel branden.
Ik heb nu LED’s 3V 20mA. Het motortje die ik heb levert 0,4V als ik hem met de accu tol op 3800/min laat draaien, maar als ik de as met de hand een zwengel geeft licht de led wel fel op.

Het is voor de De_Lights die ik maak. Deze zullen kleiner worden en door de wind oplichting. Hiervoor heb ik een simpele propeller gemaakt.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Alvast bedankt.

Ik zou een stappenmotortje nemen, deze leveren al bruikbare spanning bij laag toerental.

Als je een propeller wilt gebruiken om een ledje te laten branden, moet het echt stormen.
Zoals je zelf aangeeft is 3800rpm nog niet genoeg blijkbaar. Met zo'n stappenmotor kan dit met handmatig draaien al goed.

https://m.media-amazon.com/images/I/61z+geBaz-L._AC_SL1200_.jpg

Zoiets.

Ik heb het beide getest... gebruik dit soort dingetjes in combinatie met schaalmodel stoommachines.

Op 21 oktober 2023 18:53:11 schreef Rob van der Lei:
Het motortje die ik heb levert 0,4V als ik hem met de accu tol op 3800/min laat draaien, maar als ik de as met de hand een zwengel geeft licht de led wel fel op.

Dat kan niet kloppen; ik vermoed dat je gemeten hebt met je multimeter op de AC stand.

Een stappenmotor werkt al goed als generator op lage toerentallen, maar die krijg je niet zo gemakkelijk rond met weinig wind en hele kleine bladen.

Je zou het met een computerventilator kunnen proberen, al weet ik niet of je hem daarvoor open zou moeten maken om de bestaande electronica (één chipje) eruit te halen.

Quav meten, als het AC is en je gebruikt een TRMS meter dan moet je in het manual de bandbreedte opzoeken. Voor veel meters is de ondergrens ergens rond 40 a 50 Hz. Beste gebruik je een scoop of TRMS meter in AC+DC stand. 3800 rpm is 63 Hz maar probeer dus niet op 1000 rpm ofzo te meten.

3800 rpm is 63 omwentelingen per seconde, maar de elektrische frequentie is dan nog afhankelijk van het aantal polen.

Als de TS een stappenmotor heeft is de spanning AC zonder DC component, maar als de TS een DC motor met borstels heeft, is dat een mechanische gelijkrichter, dus is de spanning vooral DC met nog een kleine AC component.

We moeten van Rob eerst weten wat voor motortje hij gebruikt. Zonder die informatie is een zinnig antwoord niet te geven.

Een oude naafdynamo scoren, even wat fietsenmakers (zo'n stations/dagbestedings tweedehands fietsenzaak) bellen voor een half defect exemplaar. Die zijn namelijk lekker groot, goeie bevestigingsmogelijkheden met wat massa maar draaien zeer licht en zeker niet zo zwaar als een 20/30 watt elektromotor.

Een naafdynamo is zeker geen slecht idee; die zal bij 60 omwentelingen per minuut of zo al genoeg spanning leveren voor een paar LEDs, misschien zelfs al eerder. Op marktplaats zie ik verschillende exemplaren staan voor 10 euro, nieuw beginnen ze bij ongeveer 40 euro.

Met deze voltage doubler, heb je dubbel voltage om met zelfs een kleine draai al genoeg energie op te wekken voor een paar ledjes.

3800rpm voor 0,4V te hebben???
is dat geen foute meting? meter op AC terwijl de motor DC is of de meter op DC terwijl het een AC motor is?

ik vind die uitgangsspanning absurd laag voor een motor als generator en als het wel zou kloppen (motor met ingebouwde electronica), dan is die motor zo niet bruikbaar

Wat we tot nu toe weten is dat de ts zijn motor ongeveer een motor constante heeft van 9500 rpm/V (*). Dat is absurd hoog. En dat ie met zijn vingers dat motortje een slinger kan geven zodat de boel ruin 25000 haalt. Dat is absurd snel. Je kan vanalles speculeren, maar totdat de gegevens correct zijn is dat zinloos.

(*) Edit: Erg hoog, maar het KAN wel. (m.i. hoe hoger het getal hoe slechter de motor. Dus bouw je een primitieve motor als in https://www.youtube.com/watch?v=9pi40J56ViE dan kom je daar makkelijk boven!)

[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]

Op 22 oktober 2023 08:26:43 schreef rew:
En dat ie met zijn vingers dat motortje een slinger kan geven zodat de boel ruin 25000 haalt. Dat is absurd snel.

De TS heeft blijkbaar snelle vingers.:o

Ik geloof er niets van, hij moet eerst maar eens goed vertellen hoe dat gemeten is.

Wij gebruiken voor zo'n soort toepassing speciale motortjes. Ze draaien 3050 RPM op 12 Volt.
Zoek maar eens op aliexpress op 370-12670.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003136522743.html

Een stappe- motortje moet ik eens uitproberen, op het moment geen voorhanden, daar we ‘on tour zijn, het motortje dat ik nu heb is de enige die ik bij me heb, weet niet meer waar het uitkomt. Ik vermoed een AC motortje en ik denk hoewel ik snelle vingers heb? dat er een grotere spanning wordt opgewekt door de grotere veranderingen van snelheid vanuit stilstand en dat bij een constant toerental de inductie weer wordt tegengewerkt waardoor effectief minder spanning wordt opgewekt, dan zou theoretisch het schemaatje van @CrossFireX uitkomst moeten bieden, ik denk dat ik de componenten wel bij elkaar kan scharrelen, dus dat ga ik binnenkort ff proberen. Een naafdynamo is iets te groot voor wat ik wil maken, maar wie weet voor de toekomst. De ander opties ga ik ff op mijn gemak bekijken. Bedankt allemaal, voor het meedenken tot zo ver.

Dat is een redelijk normaal motortje. Die doet iets van 3000 RPM bij 6V. (je kan ze vast kopen voor allemaal spanningen tussen 3 en 24V waarbij 6V de meest gebruikelijke is. ). De KV is dan iets als 500.

Dus om 3V te maken moet ie iets van 1500 RPM draaien.

Ik denk dat dit niet makkelijk/mogelijk is om te bereiken.

Bij "een propellor" op dat ding en dan "een beetje wind" (geen storm zoals gisteren) dan zal een zelfgemaakte propellor misschien 100 of 300 RPM draaien. Dat is veel te weinig. Ook de spanning uit de motor is zo laag dat het lastig is om iets mee te doen.

Als je echt wat wil proberen dan zou je iets als een joule thief moeten maken die van een lage spanning een hogere spanning maakt. En omdat het beschikbaar vermogen in de microwatts zal zitten, denk ik ook dat je met de output iets als een condensator moet opladen die je als die hoog genoeg is door de led ontlaad...

Dit is denk ik niet zodanig "tried and trusted" dat iemand kan zeggen: Bouw dit, dan werkt het.

Door ervaring eens met wat rew zegt: Het is een behoorlijke uitdaging om met deze componenten (Motor +

Op 21 oktober 2023 18:53:11 schreef Rob van der Lei:
Ik heb nu LED’s 3V 20mA.

) dit op de wind te laten werken.

Schaf allereerst een step-up boost converter aan (dat scheelt weer het nodige soldeerwerk en met de snelle levertijden van 1 werkdag kan dat waarschijnlijk 'on-tour', tenzij je in 'the middle of nowhere' zit): https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/spanningsconverters/boost-(step-up)-converters/mini-dc-dc-5v-step-up-boost-converter-480ma?sort=p.price&order=ASC
Zet een serieweerstand van 100 ohm (5-3=2 /0,02 = 100) in serie met je LED voor 20mA op 5V.
Kijk dán welk* motortje je geschikt acht. Wees ook voorbereid op dat het niet gaat werken; de wind moet omgezet worden in een draaibeweging en dat is niet gratis: dat kost de nodige kracht. Met de bovengenoemde convertor werkt het sneller bij een lager toerental, maar is iets meer kracht nodig (het zelfde vermogen moet wel geleverd worden).

*) Probeer kleine DC-motortjes zonder (benodigde) elektronica of tandwielkasten die soepel draaien. Uit cd(rom)-spelers, speelgoed, enz.

In CDROM spelers zitten BLDC motortjes die lekker soepel draaien. Maar omdat die AC leveren moet je dat gelijkrichten en dan is de 0.6V verlies in een diode ineens heel veel: het zal lastig zijn om de spanning boven de 0.5V uit te krijgen.

dan zal een zelfgemaakte propellor misschien 100 of 300 RPM draaien. Dat is veel te weinig. Ook de spanning uit de motor is zo laag dat het lastig is om iets mee te doen.

Als de motor van TS een 24V motor is of een motor voor nog een hoger spanning dan kan het net wel. Een motor uit bv een haar fohn werkt gewoon op de gelijk gerichte 230V.

Staat er op dat motortje nergens een tekst waaruit blijkt wat de nominale spanning is?

Op 22 oktober 2023 15:47:50 schreef rew:
In CDROM spelers zitten BLDC motortjes die lekker soepel draaien. Maar omdat die AC leveren moet je dat gelijkrichten en dan is de 0.6V verlies in een diode ineens heel veel: het zal lastig zijn om de spanning boven de 0.5V uit te krijgen.

Dat was inderdaad geen goed (lees volledig) advies. Het motortje dat het laadje opent en sluit, is dan wel weer een DC-motortje wat mij zeer geschikt lijkt.

gelijkrichten??? gewoon 2 leds anti parallel op aansluiten

Op 22 oktober 2023 07:32:27 schreef fcapri:
3800rpm voor 0,4V te hebben???

Ik bedacht me net dat er eigenlijk geen accu schroefmachine is die 3800 rpm haalt. Zo rond de 2000 max houd het wel op..

Waarom zou je dat gelijkrichten voor een LED? Eventueel 2 anti-parallel zetten, of zelfs 3 setjes op elke combinatie van fases. Ik denk dat een enkele LED ook prima werkt, het geeft minder licht, maar ook minder koppel.

Edit: Ik moet toch eens leren verder te lezen voordat ik ga reageren...

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]

Waarom niet gewoon de motortjes als sensor gebruiken en de LEDs met een batterijtje voeden? Ik bedoel: 't is een kunstwerk, het hoeft niet persé energiezuinig te zijn, toch?

Op 22 oktober 2023 21:50:21 schreef fcapri:
gelijkrichten??? gewoon 2 leds anti parallel op aansluiten

Dan heb je ineens 3V nodig. Met gelijkrichten kan je een step-up aan de gang zetten vanaf dat er enige DC spanning is.