Stap 1. Begrijpen wat je ziet.

Rood is de pomp. Dit is 1 stuk en moet dus niet uiteen.
Groen is een weerhaak om de wikkeling aan het pomplichaam te houden. Hier moet je niet aankomen.
Blauw is de watercollector waar de pomp op vast zit.

Ook belangrijk. Maak de bodem droog alsook de bodem en onder de filter in het toestel alles droog. Als de pomp er af komt komt al het water er ander uit en kun je andere onderdelen onder water zetten.

De vaatwas hoeft niet uitgebouwd te worden dat moet je zelf maar zien of je dan beter ergens aan kunt. Aan de pomp in ieder geval niet direct. En zeker niet omkantelen want dan gaat het water overal op de elektrische onderdelen zitten.

Stap 2. Nadat alles droog is:
De pomp heeft een bajonet fitting. Dwz dat de pomp een kwart slag moet gedraaid worden om ze te deblokkeren. Na de kwartslag gewoon naar achteren trekken.

Maar!! Je kan niet zomaar draaien. Er zit natuurlijk een veiligheid op. Een weerhaakje. Ik heb een paar fotos bij gevoegd om het visueel wat duidelijker te maken. Dus de volgende opdracht is de weerhaak te zoeken

Vooraleer je de pomp draait moet de weerhaak dus een duwtje krijgen maar ook niet te ver want dan plooit de weerhaak en is die stuk.

Opgelet. De bijgevoegde foto's zijn niet van je toestel. Het donker grijze stuk is bij jouw de waterverzamelaar (zie vorige foto blauw)

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Dank voor je tijd en super goede uitleg ben er zeer blij mee.
Als ik het goed begrijp moet het geen wat rood is omcirkeld dat moet ik voorzichtig losdraaien althans een klein stukje. Is dat te doen met de hand of met een tang.

Op 29 oktober 2023 17:57:04 schreef Wes22:
Dank voor je tijd en super goede uitleg ben er zeer blij mee.
Als ik het goed begrijp moet het geen wat rood is omcirkeld dat moet ik voorzichtig losdraaien althans een klein stukje. Is dat te doen met de hand of met een tang.

Klopt. Met de hand. Vraagt weinig kracht.

Is het een probleem als ik dat blokje met die weerhaakjes eerst losmaak voor dat ik aan dat ding draai? Kan er nu best lastig bij en zit vrij vast

Dat gaat helaas niet, dan sloop je de pomp. Voor de pomp is genoeg ruimte gegeven om deze 1/6 slag te kunnen draaien en los te nemen. M aar ik vermoed dat de E01 betekent dat machine lekkage heeft. Maak eerst de bodemplaat goed droog vooral rond de vlotter op de bodem en test de machine dan weer.. Als machine weer start, ga op zoek uit naar de lekkage!!

Ik heb net wel wat water weggehaald was niet heel veel.
De vaatwasser pompte het water ook niet we nadat het wasprogramma klaar was.
Zou dat ook kunnen door er een klein laagje water op de bodem lag ?

Op 29 oktober 2023 19:22:03 schreef Wes22:
Zou dat ook kunnen door er een klein laagje water op de bodem lag ?

Daar zit geen verband. Eerder andersom. Door het niet wegpompen dat er wat teveel water gekomen is en onderaan terecht gekomen

Wel oppassen als de pomp er af is. Er zit een o-ring rond de pomp. Proper maken en aan de kant waar het gat zit ook proper maken. Het geheel moet bij montage waterdicht zijn.

Iik denk toch dat ik het maar niet ga proberen. Als ik het niet goed doe of ik krijg lekkage ben ik verder van huis.
Graag wil ik je bedanken voor alle geboden hulp.

Al de bodemplaat droog gemaakt en machine opnieuw gestart??